Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

• Similar Content

• elias_eeriksson
      By elias_eeriksson
      Hejsan alla pryljägare! Jag har tänkt att montera en ljuddämpare på min browning x-bolt 30-06 och har sneglat mellan Stalon whisper och Aimsonic cyclone predator. Vissa säger att stalonen är bättre medans andra att predatorn är bättre. Så tänkte kolla ifall någon själ här har egen erfarenhet av dessa två eller vet någon annan dämpare som är bättre än båda? Tacksam för alla svar!

http://www.stalon.nu/StalonWhisper.htm
      http://aimzonic.blogspot.se/2012/08/frontmonterad-eller-teleskopisk-dampare.html
Sign in to follow this  
elias_eeriksson

Ljudämpar Problem Hiss och diss.

Recommended Posts

elias_eeriksson

Hejsan hejsan då vart ekonomin på rätt håll och man är på snudden till att införskaffa sig en ljuddämpare. Allt känns helt klart bra med en dämpare men sedan är det några andra saker jag hört nu innan som får en att tänka till. Nummer ett värme flimret eller mirage som det så fint heter som kommer efter några skott. Hur pass illa är det ser man ingenting eller är det helt överdrivet? Sen nummer två det där med rengörningen utav en dämpare är det något specielt som ska göras eller räcker det med en utblåsning med högtrycksluften? Sen sista funderingen nummer 3. Många säger/skriver att man ska alltid ta av dämparen efter skott när man ska ställa in den i vapenskåpet för att annars ''attackerar'' gaserna som bildas pipan och dämparen vilket förkortar livet på både bössan och dämparen. Är detta en skrock eller faktum? Känns annars ganska dumt att slita av och på en dämpare hela tiden sen inte veta helt hundra ifall bössan går exakt lika dant efter varje gång man satt på den.  

Ursäktar på förhand att jag skrev en hel bok om att, men är ivrig på svar!

Maxxxor

har ingen dämpare själv blir väll kanske sen om man känner behov ;)  men om den är i alu och pipan i stål eller värre rostfritt, borde det inte bli ganska skapliga galvaniska strömmar?

tänkte som med båtar syrfast i alu block är ingen höjdare direkt.... om inte offerannod finnes såklart.

ioförsig hjälper ju vatten framförallt saltvatten till rätt bra.

bara lite funderingar från fundersam

mvh

sandsjim

Tanken är rätt.

Dämpare behöver vård, mycket mer än vad 99% av alla dämparägare ger,

sen går det ju att ha fett i gängorna/kontaktytorna.

Däremot är det ytterst viktigt att dra ur pipan/dämparen efter man skjutit, rosten kommer fort i pipan annars.

elias_eeriksson

Tanken är rätt.

Dämpare behöver vård, mycket mer än vad 99% av alla dämparägare ger,

sen går det ju att ha fett i gängorna/kontaktytorna.

Däremot är det ytterst viktigt att dra ur pipan/dämparen efter man skjutit, rosten kommer fort i pipan annars.

Okej men när man drar ur en dämpare får man väll absolut inte avvända stålborste och sånt? är det bara en bommulstuss som gåller med lite olja på? 

elias_eeriksson

har ingen dämpare själv blir väll kanske sen om man känner behov ;)  men om den är i alu och pipan i stål eller värre rostfritt, borde det inte bli ganska skapliga galvaniska strömmar?

tänkte som med båtar syrfast i alu block är ingen höjdare direkt.... om inte offerannod finnes såklart.

ioförsig hjälper ju vatten framförallt saltvatten till rätt bra.

bara lite funderingar från fundersam

mvh

Vet du om Stalon whisper är i alu?

elias_eeriksson

Drog en liten snabb google på det! Kanske är mer värt att köpa en dämpare i stål då?

sandsjim

Dra ur pipan/dämparen med boresnake, diametern på dämparen är större än pipan.

när du bara drar ur dämparen så funkar väl en tagelborste

stålborste låter hårt, både för pipan och dämparen.

stalon är enbart alu, håller alltså inte lika länge som en stål men betydligt lättare 

BoB

Titta även på ljuddämpare.nu, de publicerar skötselråd från resp tillverkare

http://cms.web2go.se/w2266033/index.cfm?ID=101&vs=101&vss=101

Vad gäller mirage, så blir det liknande som när du tittar på en asfaltsväg en varm sommardag - det blir ett varierande flimmer som suddar ut konturerna, vilket självklart är besvärande i kikarsiktet vid precisionsskytte. Var också medveten om att träffläget brukar skilja med/utan dämpare.

Tjörnbon

Det tog inte lång stund innan jag hade en liten ful brun fläck på pipmynningen när jag "glömde" ta bort dämparen en lat eftermiddag så det gör jag inte om.

Mirage är ju knappast något som du råkar ut för vid jakten men det är irriterande på banan när du skjutit ett 10tal skott och värmen sprider sig..jag har själv inget överdrag på dämparen men det är möjligt att det gör gott.

Jag är en av de 99% som inte vårdar dämparen särskilt väl så jag får väl återkomma när den behöver bytas ut så vet ni andra vad som händer med en Sonic 45  :wink:

Ännu har jag bara skjutit några hundra bulor med den så den borde vara i gott skick.

Älgflugornas Herre

När jag köpte min första dämpare så frågade jag Roger på RCC om just detta. Han menade på att hans dämpare inte behövde särsild vård men att det var av yttersta vikt att man efter att ha skjutit drog ut slutstycket och ställde bössan med pipan upp så den kunde vädra igenom och lufta ur gaserna.

Om detta räcker eller ej vet jag inte men det var vad han sa. Nu är ju hans dämpare frästa och inte tunna lameller som en del andra fabrikat så de tål ju en del innan de tar slut...

I-Mats

En hel del påståenden fanns det i alla fall... Vi tar det från början:

1) Nitrocellulosa är en grundkomponent i alla röksvaga krut, nitrösa och frätande gaser uppstår vid förbränning och samlas förstås i dämparen.

Dämparen ska absolut bort efter skjutning, rostangrepp på pipan är annars oundvikligt - detta gäller även "rostfria" pipor. Galvanisk korrosion är också en möjlig komponent i korrosionsprocessen så där finns ännu en anledning att skruva bort den.

2) Stalons dämpare är inte helalu utan har förstabaffel samt gängstycke i rosttrögt stål.

Min uppvisar inget synligt slitage efter ett par tusen smällar, och den har blivit ordentligt varmskjuten vid ett flertal tillfällen - så pass att några neoprenskydd smält.

-- Mats

• Like 2

Rova

Mirage är främst ett problem på skjutbanan efter att du skjutit några skott. Går dock att avhjälpa med diverse mirageskydd.

Min förra dämpare rengjorde jag ofta, till ingen nytta. Det är ruskigt svårt att få bort avlagringar och enligt mig inte värt besväret. Se längst ner på sidan jag länkar. http://www.stalon.nu/Nyheter.htm

Min nuvarande dämpare, som är en Stalon whisper, konmer jag inte rengöra. Dock så kommer jag underhålla gängorna med fett och ev skaka ur lösa avlagringar och sot någon gång då och då.

Du får inte träfflägesförändring efter av- och påmontering, såvida inte något är fel.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

• Like 1

W.T.

Ur praktisk synvinkel.

Jag larmar ca 3000-5000 skott om året genom dämp kanske fler. det finns andra här som skjuter fler skott. jag har skjutit som jag vill och behöver, totalt praktiskt och ur nöjesvinkel.

en aludämp  ser jag som förbrukningsvara, jag har valt att se det så. den slits säkert lite mer men jag har inte sett det än, trots kulfett på blykulor mm. ang pipor, så har jag aldrig sett den sk rostfläcken fram på pipan på de 5 blånerade jag har. 

de 3 rostfria pipor jag har har ingen korrosion än så länge. 

för enbart jakt hade jag köpt en aludämp, för mer konstant jakt/skytte, en ståldämp. mindre flimmer med ståldämp tycker jag.

skulle jag gänga av dämpen varje gång jag ställer in bössorna så skulle jag slita ut gängan tror jag, gängan före resten av dämpen iaf.

det enda jag gör är rengöring typ vid 500 skott och LITE olja i loppet efter varje utedag, lappen går rätt genom dämpen också.

jag har en Stalon, en Ase Utra och en annan som jag glömt märket på. gillar ASE bäst, känns mest "kvalitet för pengarna".

hoppas det hjälper.

• Like 1

elias_eeriksson

Det tog inte lång stund innan jag hade en liten ful brun fläck på pipmynningen när jag "glömde" ta bort dämparen en lat eftermiddag så det gör jag inte om.

Mirage är ju knappast något som du råkar ut för vid jakten men det är irriterande på banan när du skjutit ett 10tal skott och värmen sprider sig..jag har själv inget överdrag på dämparen men det är möjligt att det gör gott.

Jag är en av de 99% som inte vårdar dämparen särskilt väl så jag får väl återkomma när den behöver bytas ut så vet ni andra vad som händer med en Sonic 45  :wink:

Ännu har jag bara skjutit några hundra bulor med den så den borde vara i gott skick. 

Är du nöjd med sonic 45an? var och klämde på en i butiken idag verkar riktigt lovade faktiskt utseende mässigt sen att man kan plocka bort och lägga till baser så den blir jätte kort eller längre är inte alls dumt om man ska gå till exempel med hund så kan man ta bort förlägningen och ska man sitta still kan man ha längre. Men frågan är då om skenet bedrar? dämpar den ljudet bra och tar bort rekylen bra?

elias_eeriksson

Ur praktisk synvinkel.

Jag larmar ca 3000-5000 skott om året genom dämp kanske fler. det finns andra här som skjuter fler skott. jag har skjutit som jag vill och behöver, totalt praktiskt och ur nöjesvinkel.

en aludämp  ser jag som förbrukningsvara, jag har valt att se det så. den slits säkert lite mer men jag har inte sett det än, trots kulfett på blykulor mm. ang pipor, så har jag aldrig sett den sk rostfläcken fram på pipan på de 5 blånerade jag har. 

de 3 rostfria pipor jag har har ingen korrosion än så länge. 

för enbart jakt hade jag köpt en aludämp, för mer konstant jakt/skytte, en ståldämp. mindre flimmer med ståldämp tycker jag.

skulle jag gänga av dämpen varje gång jag ställer in bössorna så skulle jag slita ut gängan tror jag, gängan före resten av dämpen iaf.

det enda jag gör är rengöring typ vid 500 skott och LITE olja i loppet efter varje utedag, lappen går rätt genom dämpen också.

jag har en Stalon, en Ase Utra och en annan som jag glömt märket på. gillar ASE bäst, känns mest "kvalitet för pengarna".

hoppas det hjälper.

Han som jag snackade med idag på en jaktaffär sa att han brukade plocka isär alla sina ringar på en sonic 45 och lägga den i diskmaskinen på full rulle och funkar kanon för honom. Vad tror ni om den metoden?

Tjörnbon

Är du nöjd med sonic 45an? var och klämde på en i butiken idag verkar riktigt lovade faktiskt utseende mässigt sen att man kan plocka bort och lägga till baser så den blir jätte kort eller längre är inte alls dumt om man ska gå till exempel med hund så kan man ta bort förlägningen och ska man sitta still kan man ha längre. Men frågan är då om skenet bedrar? dämpar den ljudet bra och tar bort rekylen bra?

Att jag skaffade dämpare berodde mest på att jag vakjagar nära hus och inte vill väcka grannarna för abrupt.

Därför känns dämparen lite onödigt klumpig på geväret vid min smyg och lockjakt men den är ju inte klumpigare än någon annan dämp så varför inte..

Dessutom så är den ju snäll mot öronen och efter 20år i en bullrig miljö så ska man inte tacka nej till det.

Den dämpar alltså ljudet bra men rekylen kan jag inte säga så mycket om eftersom jag har den till min 222:a och rekylen från den är ju obefintlig från start!

W.T.

Han som jag snackade med idag på en jaktaffär sa att han brukade plocka isär alla sina ringar på en sonic 45 och lägga den i diskmaskinen på full rulle och funkar kanon för honom. Vad tror ni om den metoden?

Att folk är för nojiga med att göra rent grejorna. Det blir lite som att putsa en redan blank bil. I 22ans dämp gör jag rent när det är rejält skitigt, dvs tömmer ur lös dynga.

Man kan säkert rengöra så att grejorna håller en stund längre men så fattig är ingen som håller på med jakt så det är mer prio än att jaga. Även om jag rengör mer än många andra så är det lika som hylsvård, ofantligt tråkigt!

• Like 1

sandsjim

Hm ja om det skall detaljpetas så tog jag för givet med att gängstycket är stål (gäller väl alla dämpare på marknaden).

dom stalon jag tittat i har funnits utan stål i första baffeln, vet inte om det är tillägg på senare tid, i magnumvarianten men flera helt i alu.

sen finns det plast i dämpen med

Nylonbussningen i teleskopdelen/stödringen mot pipan

elias_eeriksson

Ser så ut som att det bli en sonic 45 inom en väldigt snar framtid dock får man nog vänta en herrans tid för licensen:(

Tjörnbon

Om du har 222:a så kan du kika lite på Sonic 35:an också!!

Jag tog 45:an för jag ville ha mer dämpning men i dagsläget vet jag inte om det var rätt beslut??

Det kan så vara att krutgaserna får bra plats i den mindre dämparen och då får du ju behålla smidigheten också  :thumbsup:  :thumbsup:

Tilläggas bör att jag bara gissar lite!

Kanske någon på forumet som har mer info..?

Fredde_piteå

Använder en Sonic 35 i dagsläget, väldigt nöjd! Skjutit både 6BR och nu 6,5x55 och den fungerar fantastiskt bra till dessa. 45:an tycker jag blir rätt klumpig för den lilla skillnad som blir dom emellan.

Brukar sänka den i ultraljudstvätten efter ett hundratal smällar, någon annan rengöring förekommer inte på dämparen iaf :)

elias_eeriksson

Om du har 222:a så kan du kika lite på Sonic 35:an också!!

Jag tog 45:an för jag ville ha mer dämpning men i dagsläget vet jag inte om det var rätt beslut??

Det kan så vara att krutgaserna får bra plats i den mindre dämparen och då får du ju behålla smidigheten också  :thumbsup:  :thumbsup:

Tilläggas bör att jag bara gissar lite!

Kanske någon på forumet som har mer info..?

Hade helt klart övervägt den om jag haft en 222a men är en liten 30-06a den ska sitta på.

elias_eeriksson

Använder en Sonic 35 i dagsläget, väldigt nöjd! Skjutit både 6BR och nu 6,5x55 och den fungerar fantastiskt bra till dessa. 45:an tycker jag blir rätt klumpig för den lilla skillnad som blir dom emellan.

Brukar sänka den i ultraljudstvätten efter ett hundratal smällar, någon annan rengöring förekommer inte på dämparen iaf :)

Hur har det funkat för dig när man tar bort ett par länkar och gör den kortare/längre. Blir det någon träffbildskillnad eller är det bara ljudet som dämpar mer eller mindre?

Fredde_piteå

Hur har det funkat för dig när man tar bort ett par länkar och gör den kortare/längre. Blir det någon träffbildskillnad eller är det bara ljudet som dämpar mer eller mindre?

Har faktiskt aldrig testat att ta bort någon sektion, så får helt enkelt passa på frågan. Kanske någon annan vet? Har nyligen lackerat min dämpare i mattsvart värmetålig färg så vill inte - med risk att krackelera lackeringen - ta isär den mer än i nödfall :P

Inte svar på frågan per definition, men. Utan dämparen monterad så höjs träffläget ca 2cm på 100m. I mitt vapens fall iaf :) Helt klart försumbart om man t.ex övningskjuter mycket och inte vill överhetta dämparen eller inte har tålamodet att låta den kyla av i ordning ;)

elias_eeriksson

Har faktiskt aldrig testat att ta bort någon sektion, så får helt enkelt passa på frågan. Kanske någon annan vet? Har nyligen lackerat min dämpare i mattsvart värmetålig färg så vill inte - med risk att krackelera lackeringen - ta isär den mer än i nödfall :P

Inte svar på frågan per definition, men. Utan dämparen monterad så höjs träffläget ca 2cm på 100m. I mitt vapens fall iaf :) Helt klart försumbart om man t.ex övningskjuter mycket och inte vill överhetta dämparen eller inte har tålamodet att låta den kyla av i ordning ;)

Det lät ju inte alls så tokigt får hålla tummarna på att det slår ungefär lika dant för mig. Men kommer dock aldrig köra utan tror jg;)

• Like 2