Publicerat Mars 6, 201412 yr Då har det blivit dags att skaffa sig en ny bössa! Har bestämt mig för en sauer 202 elegance med ett zeiss victory 3-12x56 kikarsikte. Däremot har jag svårt för att komma fram till vilken kaliber jag ska välja... Tänkte använda bössan till älg, rådjur, tjäder mm så jag tror att .30-06 eller .308w bör vara de klokaste valen. Är idag passkytt men funderar på att ev skaffa mig en hälleforsare... Tips och råd mottages tacksamt!
Publicerat Mars 6, 201412 yr Det är en tysk pang, 7x64 eller 8x57 är vad du söker enligt mig. Trevlig pang är det också. /CHristian
Publicerat Mars 6, 201412 yr Det är en tysk pang, 7x64 eller 8x57 är vad du söker enligt mig. Trevlig pang är det också. /CHristian Jawohl! Ordnung muss sein!
Publicerat Mars 11, 201412 yr Författare Här kommer ett sent svar, ursäkta mig 8x57 är helt klart intressant, får känna och klämma nu till veckan då jag ska dit igen. Finns ju ingen betänketid nu när det tar 3månader att få licens.....
Publicerat Mars 12, 201412 yr Varför en pipbytare om du bara ska ha en pipa? Därtill med lååååång låda? Ska du ha bara en pipa finns det vansinnigt mycket vettigare bössor som därtill brukar vara billigare än en 202a. /T
Publicerat Mars 12, 201412 yr Ska det ändå köpas pipbytare hade jag tagit en pipa i 6,5x55 och en 9,3x62 men det är ju jag det. Nu råkar jag ha en fäbless för brytvapen vilket gjort att jag sålt allt annat för att köpa en dubbelstudsare i 8x57 vilket jag tycker är den ultimata kalibern om man önskar ha 1 klass 1 kaliber i skåpet.
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Varför en pipbytare om du bara ska ha en pipa? Därtill med lååååång låda? Ska du ha bara en pipa finns det vansinnigt mycket vettigare bössor som därtill brukar vara billigare än en 202a. /T Kommer ev att komplettera med en till pipa för toppfågel i framtiden, men vad för bössor rekommenderar du då?
Publicerat Mars 12, 201412 yr Kommer ev att komplettera med en till pipa för toppfågel i framtiden, men vad för bössor rekommenderar du då? Att du köper en 202 den dagen du anser dig ha det behovet - OM den dagen nu kommer överhuvudtaget. Är du inte stensäker på att du ska ha flera pipor så finns det bara nackdelan med en pipbytare, är du däremot säker så köper du bössa och pipor på studs. Innan den nya proppen antas som kanske omöjliggör hela konceptet. Så antingen köper du en 202 med två pipor eller så köper du en Sako. /T
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Att du köper en 202 den dagen du anser dig ha det behovet - OM den dagen nu kommer överhuvudtaget. Är du inte stensäker på att du ska ha flera pipor så finns det bara nackdelan med en pipbytare, är du däremot säker så köper du bössa och pipor på studs. Innan den nya proppen antas som kanske omöjliggör hela konceptet. Så antingen köper du en 202 med två pipor eller så köper du en Sako. /T Nya proppen?
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Lillebrorsan kanske? http://www.minjakt.se/sauer-101-classic/ Ogillar kolven och prisskillnaden är ju så liten
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Missat att det är en ny vapenlag på g? T Tydligen... Vad är det då?
Publicerat Mars 12, 201412 yr Tja, det är ju det som är problemet...... Att det skulle bli lättnader i någon form torde väl vara tämligen naivt att inbilla sig, alltså kommer man att skärpa med största sannolikhet. Vad vet vi inte...... T
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Tja, det är ju det som är problemet...... Att det skulle bli lättnader i någon form torde väl vara tämligen naivt att inbilla sig, alltså kommer man att skärpa med största sannolikhet. Vad vet vi inte...... T Tror inte det gör nån skillnad om jag köper en eller två pipor nu...kan man ju tycka!?... Men vad vet jag...
Publicerat Mars 12, 201412 yr Tror inte det gör nån skillnad om jag köper en eller två pipor nu...kan man ju tycka!?... Men vad vet jag... Det du köper nu kan de inte ta av dig, det du vill köpa i morgon kan de vägra dig...... Med tanke på att polisen självsvåldigt och utan stöd i lagen redan nu jävlas med att gnälla om extra pipor så håller hela konceptet med pipbytare att falla. Det är liksom meningslöst att tramsa med pipbytare om du har plats i garderoben för två bössor, har du bara en plats och behov av två/flera pipor så köper du bössa och pipor på samma ansökan så behöver du bara motivera konceptet en gång. Köper du bössan nu och man stänger konceptet med pipbytare så sitter du med en pipbytare du aldrig kan nyttja, och du har betalt för en funktionalitet som är stendöd på marknaden. Det behöver inte bli så, men den som sett de senaste årens dumheter har slutat inbilla sig att det är lugnt....... De kloke fyller sina sex platser så snart det bara går. Inte för att de behövs, utan för att de inte ska försvinna. T
Publicerat Mars 12, 201412 yr Varför en pipbytare om du bara ska ha en pipa? Därtill med lååååång låda? Ska du ha bara en pipa finns det vansinnigt mycket vettigare bössor som därtill brukar vara billigare än en 202a. /T Är det konstruktionen som du tycker fallerar? Jag är väldigt nöjd med min 202:a och plockar fram den även kvällstid ibland och bara njuter av slutstycksgången. (Ok, inte riktigt sant men nästan)
Publicerat Mars 12, 201412 yr Är det konstruktionen som du tycker fallerar? Jag är väldigt nöjd med min 202:a och plockar fram den även kvällstid ibland och bara njuter av slutstycksgången. (Ok, inte riktigt sant men nästan) Just 202an har väl ett par svaga punkter, men i detta fallet är det konceptet som är onödigt. Lite som att köpa en bil med en sexcylindrig motor fast man egentligen bara skulle ha den med den lilla fyran. Så då skruvar man ur två tändstift....... Pipbytare köper man om man behöver en, annars köper man en bössa utan pipbytessystem. T
Publicerat Mars 12, 201412 yr Äh, gillar du Sauern så köp den, fast du bara ska ha en pipa! En massa människor har köpt en Sako Quad och kommer bara att använda en 22LR-pipa. Men känn på några andra (inkl Sako) för säkerhets skull!
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Just 202an har väl ett par svaga punkter, men i detta fallet är det konceptet som är onödigt. Lite som att köpa en bil med en sexcylindrig motor fast man egentligen bara skulle ha den med den lilla fyran. Så då skruvar man ur två tändstift....... Pipbytare köper man om man behöver en, annars köper man en bössa utan pipbytessystem. T Nää mycket kan hända då folk som har noll koll börjar lägg sig i...usch och fy! Vad har 202an för svaga punkter då? Tyckte det verkar vara en rejäl bössa Blir att köpa en bössa imorn punktslut, så man hinner få licensen...annars blire Inge älgjakt i år :
Publicerat Mars 12, 201412 yr Författare Äh, gillar du Sauern så köp den, fast du bara ska ha en pipa! En massa människor har köpt en Sako Quad och kommer bara att använda en 22LR-pipa. Men känn på några andra (inkl Sako) för säkerhets skull! Ska göra det va lite insnöad på sauer men får väll kolla på lite andra alternativ imorgon
Publicerat Mars 12, 201412 yr Nää mycket kan hända då folk som har noll koll börjar lägg sig i...usch och fy! Vad har 202an för svaga punkter då? Tyckte det verkar vara en rejäl bössa Blir att köpa en bössa imorn punktslut, så man hinner få licensen...annars blire Inge älgjakt i år : Svag konstruktion i infästningen av framstocken - den är direkt kass, en direkt idiotisk placering av säkringen...... Sedan kan man ha åsikter om magasinen - jag tycker kritiken är obefogad om jag ska vara ärlig. Sedan kan man ha åsikter om magasinsspärren - jag kan tycka det är lite gnälligt om man tycker den är felgjord, det går att sänka den mer i så fall. Sedan kan man ha åsikter om lådvalvet och gängan till kikarfästena - det är inte direkt ovanligt att folk drar ur gängorna i synnerhet på aluminiumlådan. Men det är ett handhavandefel och inget annat. Sedan kan man ha åsikter om att pipa/sikte inte hänger ihop - det är också bara ett handhavandeproblem om du frågar mig, jag har testat och gör man rätt och drar lika alltid är det ett ickeproblem. Det finns de som tycker att förekomsten av tredjepartsdelar är en outhärdlig brist, men det är liksom fel bössa till helt fel sak om man hyser de åsikterna. Jag har en och jag gillar den inte alls - ful och användarovänlig så det skriker om det, men det finns inget vettigare alternativ så den står där den står och gör mig irriterad. T
Publicerat Mars 13, 201412 yr Författare Svag konstruktion i infästningen av framstocken - den är direkt kass, en direkt idiotisk placering av säkringen...... Sedan kan man ha åsikter om magasinen - jag tycker kritiken är obefogad om jag ska vara ärlig. Sedan kan man ha åsikter om magasinsspärren - jag kan tycka det är lite gnälligt om man tycker den är felgjord, det går att sänka den mer i så fall. Sedan kan man ha åsikter om lådvalvet och gängan till kikarfästena - det är inte direkt ovanligt att folk drar ur gängorna i synnerhet på aluminiumlådan. Men det är ett handhavandefel och inget annat. Sedan kan man ha åsikter om att pipa/sikte inte hänger ihop - det är också bara ett handhavandeproblem om du frågar mig, jag har testat och gör man rätt och drar lika alltid är det ett ickeproblem. Det finns de som tycker att förekomsten av tredjepartsdelar är en outhärdlig brist, men det är liksom fel bössa till helt fel sak om man hyser de åsikterna. Jag har en och jag gillar den inte alls - ful och användarovänlig så det skriker om det, men det finns inget vettigare alternativ så den står där den står och gör mig irriterad. T Det lät ju obra... Vad rekommenderar du för bössa då?