Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket första kulgevär?

Featured Replies

Publicerat

Jag har insett att jag behöver ett kulgevär. Vi ska ju sätta ut fåglar till sommarn och då måste ju räven hållas efter. Men eftersom hageljakten är den huvudsakliga såvill jag inte lägga ner så mycket pengar, helst under 2000 kr.

Kaliber har jag tänkt mig 6,5x55 om jag skulle jaga nåt annat än räv någon gång. Annars är ett sidospår jag skulle kunna tänka mig 222.

Ett annat sidospår är en kombi, har bl.a. hittat några Tikka i 12/222 som också skulle kunna vara intressant.

Nu skulle jag vilja ha tips på hur jag ska tänka? Vad ska jag leta efter? Var ska jag leta? Och vad ska jag passa mig för?

• Svar 68
  • Visningar 5,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sun Flower
    Sun Flower

Var och tittade på sako vixen idag de hade två när jag kikade på hemsidan på förmiddagen men en hann gå medan jag körde dit. Kvar var en med HDF-sikte på som såg ut att vara i rätt fint skick för 3000

• Kaliber88
    Kaliber88

En sako vixen brukar hålla vad de lovar, vad annars, det är ju sako

• En vixen eller en brno som den ovan är ett säkert val och de är sällan skjutna speciellt mycket med. Båda skjuter bra och är billiga att införskaffa. Sakon mår däremot bra av en uppgradering av träet

Publicerat

Det blir knepigt. Köper du en bössa för två lök så lär du ändå behöva lägga en långt mer rejäl slant på optik.

Tycker du ska använda hagel så långt du kan o spara lite mer pengar.

Publicerat
  • Författare

Om man glömmer 2000kr gränsen då och bara säger att jag vill komma så billigt undan som möjligt? Hur ska jag tänka i övriga frågor?

Publicerat

Sätt ut en köpes med dina önskemål kring modell o kaliber. 222till räv är fint men en 6,5a öppnar ju för storvilt.

Jag tycker äldre sako/tikka skulle passa.

Sitter någon på en bössa så kanske de nappar på att bli av med den o går ner lite för o slippa annons o skit.

Publicerat

Här har du en Winchester70 i 308 för 3500kr. Det är ingen kikare att satsa på i längden men bössan är välbyggd och välskjutande i en alldeles utmärkt allsidig  mellanmjölkkaliber. Ett riktigt bra köp enligt mig. Dessa Winchestermodeller med pushfeed som producerades från slutet av 70talet och en del år framåt floppade på världsmarknaden och är klart underprisade på beggatmarknaden. De dyker upp med jämna mellanrum och är alltid mycket bang for the buck.

http://ahnovapen.se/

Publicerat
  • Författare

Sätt ut en köpes med dina önskemål kring modell o kaliber. 222till räv är fint men en 6,5a öppnar ju för storvilt.

Jag tycker äldre sako/tikka skulle passa.

Sitter någon på en bössa så kanske de nappar på att bli av med den o går ner lite för o slippa annons o skit.

Bra ide! Ska bara försöka klura ut vad jag vill ha först... Om det någon som läser tråden och sitter på nåt lämpligt får den gärna höra av sig!

Här har du en Winchester70 i 308 för 3500kr. Det är ingen kikare att satsa på i längden men bössan är välbyggd och välskjutande i en alldeles utmärkt allsidig  mellanmjölkkaliber. Ett riktigt bra köp enligt mig. Dessa Winchestermodeller med pushfeed som producerades från slutet av 70talet och en del år framåt floppade på världsmarknaden och är klart underprisade på beggatmarknaden. De dyker upp med jämna mellanrum och är alltid mycket bang for the buck.

http://ahnovapen.se/

Tack för konkret tips! Lite långt till Karlstad men ska hålla utkik efter modellen.
Publicerat

Handlaren där skickar gärna, han säljer det mesta via hemsidan. Jag skulle kunna titta in och klämma på den om du vill.

Publicerat

Det är ett generöst erbjudande Markus!

Tacka o ta emot sun flower :)

Publicerat
  • Författare

Handlaren där skickar gärna, han säljer det mesta via hemsidan. Jag skulle kunna titta in och klämma på den om du vill.

Tack, Det vore jättesnällt men bara om du har vägarna förbi så det inte blir för mycket besvär.

Det är ett generöst erbjudande Markus!

Tacka o ta emot sun flower :)

Jag tog bara en liten lunchrast från jaktsidan. Nu har jag tackat och tagit emot. ;)

Publicerat

PMa ett mobilnummer så kan jag messa några bilder, jag skulle tro jag kan titta förbi i veckan. :wink:

Publicerat

Eller så åker du in till walter borg auktion om en månad där du kan ropa in vapen samt optik för din budget,ex denna kanske.

. KULGEVÄR, Tjeckiskt, cylinderrepeter, fabrikat: Brno, modell Fox, kal. .222R, tillvnr. 14206, piplängd 60cm, ställbart sikte, löstagbart magasin, snälltryck, nätskuren monte carlo kolv med kindstöd, gummibakkappa, rembyglar, monterad Bushnell Banner 4x32 med riktmedel 2, ett extra magasin medföljer. Gott skick.
Utropspris: 1000 - 1500 SEK

2512_1.jpg

http://www.walterborg.se/auktion/

/Mike

Publicerat
  • Författare

http://www.blocket.se/vi/52199851.htm

1640 i Boyds laminat tumhålskolv, 2500kr.

Vad är fördelen med tumhålskolv? Tycker själv att det inte är så snyggt, men det är ju inte det viktiga. Man kan ju alltid jaga på natten...

Eller så åker du in till walter borg auktion om en månad där du kan ropa in vapen samt optik för din budget,ex denna kanske.

.

/Mike

Tack för tipset! Ska kolla lite vad de har. Känns lite olustigt med auktion bara, eftersom jag inte kan nåt känns det som att det är stor risk att man dras med och Betalar för mycket...
Publicerat

Tack för tipset! Ska kolla lite vad de har. Känns lite olustigt med auktion bara, eftersom jag inte kan nåt känns det som att det är stor risk att man dras med och Betalar för mycket...

Det är iofs sant,dock kvarstår faktumet att ska man handla riktigt billigt så är det bara på auktion som det låter sig göras.

Om du låter bli de etablerade stora fabrikaten i populära kalibrar så kan det bli hur billigt som helst,ibland med riktigt bra optik monterat.

/Mike

Publicerat

eftersom jag inte kan nåt

Du kan tvångsrekrytera Ken1-hälsa från mig :wink:

/Mike

Publicerat

Nu blir det ju uppehåll ett tag med det mesta att skjuta på, så leta/köp bössa nu för några tusingar och spar till optiken under licensväntan. Med väntan i 08 land får du kanske ihop till nåt riktigt fint :smile:

Spana på blocket varje dag, det dyker upp väldigt bra priser lite då och då. För ett tag sedan kom det 2st 222:or för "minst 500", gissa vem som köpte en Tikka m/55 billigt med fungerande optik, om än gammal.

Publicerat

Vad är fördelen med tumhålskolv? Tycker själv att det inte är så snyggt, men det är ju inte det viktiga. Man kan ju alltid jaga på natten...

Tycke och smak!

Ska man repetera snabbt osv kan det snarast vara en nackdel. Man måste så att säga få "tummen ur"! :D Originalstocken på 1640 är inte lysande för kikarsiktesbruk. Här är stocken redan bytt och dessutom plastbäddad. Något du annars sannolikt vill göra någon gång om du skulle köpa 1640.

Publicerat
  • Författare

Du kan tvångsrekrytera Ken1-hälsa från mig :wink:

/Mike

Det är det här jag verkligen gillar med forumet; en forumist lovar att åka till en affär och kolla en bössa åt en annan forumist som han aldrig träffat. Och du lovar att en polare ska hjälpa till. :)

Nu blir det ju uppehåll ett tag med det mesta att skjuta på, så leta/köp bössa nu för några tusingar och spar till optiken under licensväntan. Med väntan i 08 land får du kanske ihop till nåt riktigt fint :smile:

Spana på blocket varje dag, det dyker upp väldigt bra priser lite då och då. För ett tag sedan kom det 2st 222:or för "minst 500", gissa vem som köpte en Tikka m/55 billigt med fungerande optik, om än gammal.

Jag kikar rätt mycket på blocket men det är ju svårt när man inte vet vad som är bra och vad som inte är det och framför allt vad det är värt.

Tycke och smak!

Ska man repetera snabbt osv kan det snarast vara en nackdel. Man måste så att säga få "tummen ur"! :D Originalstocken på 1640 är inte lysande för kikarsiktesbruk. Här är stocken redan bytt och dessutom plastbäddad. Något du annars sannolikt vill göra någon gång om du skulle köpa 1640.

Tack för bra info. "Tummen ur" :woot:
Publicerat

Finns en win 70 3006 runt Uppsala på blocket. Endast få skott skjutna står de. 3500kr

Publicerat

Fasen om jag i ditt fall inte hade försökt spara ihop 6-7 och köpt en splitt ny howa i lämplig kaliber. Det är nog det bästa som går att få nytt för de pengarna.

Publicerat

Nej, inte nytt när man har en snål budget! Det finns massor av billiga kvalitetsvapen begagnat.

Publicerat

Fasen om jag i ditt fall inte hade försökt spara ihop 6-7 och köpt en splitt ny howa i lämplig kaliber. Det är nog det bästa som går att få nytt för de pengarna.

Vad är det som skulle göra ett nytt vapen till ett bättre köp?

/Urban

Publicerat

Vad är det som skulle göra ett nytt vapen till ett bättre köp?

/Urban

Det behöver inte vara bättre men de är extremt prisvärda, kaliber kan väljas o han vet vad han får.

Publicerat

Man får en hastigt ihopslängd fabrikstillverkad bössa. Den verkar OK för pengarna, gedigen och funktionssäker, men för samma pengar kan man få en Sako AV eller en Sako 75 i nyskick och då pratar vi hantverk och finish i en helt annan klass.

Publicerat

Skulle själv välja en begagnad tikka/sako. Bettdligt mer vapen/krona än en ny howa. Utbudet är dessutom såpass stort att du kan få de fleata kalibrar aom är intressanta för en nybörjare.

/Urban