Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket första kulgevär?

Featured Replies

Publicerat

Var och tittade på sako vixen idag de hade två när jag kikade på hemsidan på förmiddagen men en hann gå medan jag körde dit. Kvar var en med HDF-sikte på som såg ut att vara i rätt fint skick för 3000:- så jag slog till. Ska skicka in licenspapperen så fort jag kan och sen är det ju bara att vänta igen.

TUSEN TACK till alla som kommit med tips och råd och speciellt tack till MarkusR var och tittade på en bössa åt mig! :)

Snart full gaderob, grattis !
  • Svar 68
  • Visningar 5,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sun Flower
    Sun Flower

Var och tittade på sako vixen idag de hade två när jag kikade på hemsidan på förmiddagen men en hann gå medan jag körde dit. Kvar var en med HDF-sikte på som såg ut att vara i rätt fint skick för 3000

• Kaliber88
    Kaliber88

En sako vixen brukar hålla vad de lovar, vad annars, det är ju sako

• En vixen eller en brno som den ovan är ett säkert val och de är sällan skjutna speciellt mycket med. Båda skjuter bra och är billiga att införskaffa. Sakon mår däremot bra av en uppgradering av träet

Publicerat

Har klämt på några vixen och för 3000 är det ju bara att gratulera :-)

telefonskrivet

Publicerat

Grattis! Det blir bra! :)

Publicerat

Grattis, hoppas du blir nöjd. Bara att börja fundera på nästa bössa... ;-)

levererat av Televerket

Publicerat

Du har gjort ett mycket bra vapenköp och fått väldigt mycket bössa för lite pengar. Nu är det bara att vänta på licensen och sedan gänga pipan för att montera en smäcker dämpare på den. Då har du en tyst smidig bössa som snabbt blir en favorit. Bara att fylla upp lite patroner med vihtavouri 110 krut och 40 grains V-max så ska du få se träffbilder som kan göra vem som helst avundsjuk. 

Publicerat

mycket bra klass två vapen, grattis

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har licensen kommit och jag har varit och hämtat bössan. Tänkte lägga till lite bilder:

imagejpg1_zps86beb715.jpg

0386db71-4031-42de-8600-de439984afec_zps

Närbild på siktet:

imagejpg4_zps864a684f.jpg

Fotar med iPad som förklaring till kvalitén på bilderna. Siktet som kom med? Är det nån som vet nåt om det?

Publicerat

Grattis till köpet och priset, jag har oxå en Vixen, den tunga pipan ger en fantastisk precsition bästa bössa jag skjutit med.

Publicerat

Det är inte så att du har varmintmodellen Mirva? Standardmodellen är en liten fjutt på alla sätt även om kvaliten är samma. :)

Publicerat

Trevlig bössa, siktet som du frågar om håller inte samma klass. Det bästa råd du kan få är nog att byta så fort du har råd och vet vad du vill ha.

Publicerat
  • Författare

Jag förstod nästan att siktet inte var nåt vidare men det får duga så länge. Märker jag att det är för många tillfällen som jag inte kan skjuta pga. att jag inte ser tillräckligt bra så får jag ta en ny funderare tänker jag.

Publicerat

Det är inte så att du har varmintmodellen Mirva? Standardmodellen är en liten fjutt på alla sätt även om kvaliten är samma. :)

Ingen aning, den har den tunga pipan och är den bästa bössa jag skjutit med, betänk då att jag i tidigare år var en mycket bra tävlingsskytt i både banskytte och fältskjutning. Jag har en CG1900 en Saku Forrester 338 magnum och en av dessa berömda Blaser R93, ingen av dom kommer upp i Vixens klass när det gäller precitionsskytte.
Publicerat

En Vixen Varmint då, standardmodellen har ett sugrör.

Valde en liknande 222a själv, Tikka m55 med grov pipa. (Continental). :)

Publicerat

Ok, visste inte att de hade olika namn så, trodde att Vixen var den tunga pipan och att den med lätta pipan hette nåt annat. Hur som en jäkligt träffsäker bössa.

Publicerat
  • Författare

Jag har också en som är microräfflad och håller man den bara ren och är noga med vapenvården så skjuter den hur bra som helst. Har filat in en boyds tumhålskolv till den och skjutit åtskilligt med räv då laddad med 40grains kulor men normas 55grainare är det lite kinkigare med. Däremot sakos 3,2g fmj fungerar fint.

Jag och mina två bröder har varsin vixen, deras har microräfflad pipa medan min har den andra med 6 räfflor. Alla tre går går jättebra med Lapua 3.6g och min gillar de mesta man stoppar i den medan brödernas får man testa sig fram om man vill ha något annat. Vi är jättenöjda med våra vixen :thumbsup:

Funderar på det här med microräfflad pipa. Det är ju mitt första kulvapen så jag vet inte hur man ska förvänta sig att det ska se ut. Försökte titta igår med ficklampa men jag förstår inte riktigt. Finns det nåt annat sätt att ta reda på vad man har?

Publicerat

Normal 6 räfflor

Micro 12 räfflor

Publicerat

Prova att fota med en riktig kamera ner i pipan och lys med en ficklampa. Då skulle du kunna se räfflorna i datorn sen om du har en hyfsad upplösning på kameran iaf :-)

telefonskrivet

Publicerat
  • Författare

Tack för svar, ska göra ett nytt försök ikväll. :thumbsup:

Publicerat

Eller plocka ut slutstycket och titta genom pipan mot ett fönster?