Publicerat Mars 15, 201412 yr Är det tvunget en 375 h/h ds eller en 416 rigby? var kommer en dsdrilling in 9,3x74x20? Iår kommer jag själv att jaga med det jag har,9,3x62 i en merkel!
Publicerat Mars 15, 201412 yr Tja, jag har en 146:a i 9,3X64 Den skulle gärna få följa med till Afrika ;-)
Publicerat Mars 15, 201412 yr Hänger på vad du vill skjuta. Afrikans buffel kräver minst 375 HH eller pilbåge. Svenska kalibrar duger inte. Men ska du skjuta vårtsvin, apor eller gaseller lär svenska kalibrar duga....
Publicerat Mars 15, 201412 yr Är det tvunget en 375 h/h ds eller en 416 rigby? var kommer en dsdrilling in 9,3x74x20? Iår kommer jag själv att jaga med det jag har,9,3x62 i en merkel! Beror väl lite på VAD du ska skjuta och VAR. Det är lokala bestämmelser som sätter kraven. Klassiskt sett är det en DS i 450/475, eller möjligen en bultbössa med kontrollerad matning i 416 eller 505 eller så.... Det är adekvat beväpning mot "the big five". Ska du efter plains game är det väl mer öppen fråga, det mesta har använts - med skiftande resultat. Föga förvånande är 30-06 poppis även i afrika ...... Men överlag så kan det blir både långa och korta håll beroende på var man är i afrika. Spontant hade en 8x68 varit mitt val, om det var nått universellt under buffeln och elefanten som var frågan. Hänger på vad du vill skjuta. Afrikans buffel kräver minst 375 HH eller pilbåge. Svenska kalibrar duger inte. Men ska du skjuta vårtsvin, apor eller gaseller lär svenska kalibrar duga.... Nu är det väl inte så fasligt många kalibrar som passerar som "svenska" utöver 6,5x55, 8x54 eller 8x63. Den sistnämda är ju liksom osannolikt sällsynt och har mig veterligen aldrig kamrats civilt. 458 win så klart ;-) Finns väl få kalibrar som har ett så dåligt rykte som just det misslyckandet. Det var ju inte en slump att 458Lott skapades..... /T - som skulle ta med hagelbössan till afrika om chansen gavs, klövar har vi hemma.....
Publicerat Mars 15, 201412 yr Författare ok, det är antiloper på agendan! Kudu oryx och warthog beställt! till detta funkar 6,5 men vad tråkigt! planen är ju 9,3x62 o helix mem, men!
Publicerat Mars 16, 201412 yr ok, det är antiloper på agendan! Kudu oryx och warthog beställt! till detta funkar 6,5 men vad tråkigt! planen är ju 9,3x62 o helix mem, men! Kudun är ganska stor....... Som ett litet tips, läs Pondoro Taylor. Han skaffade sig en grundlig erfarenhet, mycket grundlig erfarenhet...... Därtill är boken riktigt bra. /T
Publicerat Mars 16, 201412 yr Är det tvunget en 375 h/h ds eller en 416 rigby? var kommer en dsdrilling in 9,3x74x20? Iår kommer jag själv att jaga med det jag har,9,3x62 i en merkel! 375 H&H är ju en mellanklasskaliber som de flesta kan lära sig att skjuta bra med. Därför är det många PH som rekommenderar en sådan. Hellre en bra skytt med en 375 H&H än en dålig med monsterbössa, utifrån PH:ns perspektiv. >375 H&H lär de flesta behöva en hel del träning för att skjuta bra, lite beroende på hur mycket bössan väger, är stockad osv. 9,3x62 är väl rätt klassisk inom de fd tyska kolonierna, men man får inte skjuta buffel i alla länder.Det fanns en undersökning bland PH, vilket vapen de helst såg att jaktgästen tog med sig till Afrika. 30-06 toppade inte oväntat listan (den har ju tagit hem utmärkelsen "världens bästa kaliber" varje år i över hundra år nu och är lika mycket Afrika som 375 H&H! ), men ganska tätt följd av 300 Win Mag, som ju har viss fördel på större plains game på långa håll. Skulle man ta med sig två vapen rekommenderade de flesta PH 30-06/300 Win Mag + 375 H&H.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Ta du 9,3:an. Ladda med 250 grains Barnes TSX så har du en kaliber för både längre håll och kraftigt vilt. Jagade själv med min 8mm-06 och 180 grains Barnes TSX men fick endast genomskott på bläsbocken som är ett vilt i storlek som Dovhjort. 9,3x62 konstruerades väl ursprungligen för daglig matviltsjakt i de tyska kolonierna på mörka kontinenten så den har väl anknytning till Afrika som få.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Så här ser hålet ut på min afrikapang 416 rem mag. och patronerna är dom 2 som står till v på fotot. Övriga är 8 mm rem mag o 308 win.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Nu är det väl inte så fasligt många kalibrar som passerar som "svenska" utöver 6,5x55, 8x54 eller 8x63. ..... Klass 1 kalibrar som är vanligast i svenska skogar, då.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Författare Ta du 9,3:an. Ladda med 250 grains Barnes TSX så har du en kaliber för både längre håll och kraftigt vilt. Jagade själv med min 8mm-06 och 180 grains Barnes TSX men fick endast genomskott på bläsbocken som är ett vilt i storlek som Dovhjort. 9,3x62 konstruerades väl ursprungligen för daglig matviltsjakt i de tyska kolonierna på mörka kontinenten så den har väl anknytning till Afrika som få. Jo, inte barnes tsx men en 250 grains north fork är planen....om jag inte springer på nått innan dess! fick en månads betänketid till, det blir i juli inte juni!
Publicerat Mars 16, 201412 yr Detta är en populär post. Jag hade varit mer bekymrad över vad ja skulle ha på fötterna än i bössan
Publicerat Mars 16, 201412 yr Författare Jag hade varit mer bekymrad över vad ja skulle ha på fötterna än i bössan Duger inte foppatofflor?
Publicerat Mars 16, 201412 yr Duger inte foppatofflor? Skämtsamt nog så jo. Dock vill man ha heltäckande med hel häl.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Författare Nä jag har ett par låga meindlkängor och sen tar jag löparskor med mig!
Publicerat Mars 16, 201412 yr Har ingen erfarenhet men gott om jägare på kontoret i centurion. Allmän åsikt där är att 6,5:an funkar bra om man inte går på gnu eller större. Kudu är inga problem. Det stora problemet för européer / jänkare är annars att träffområdet är så mycket mindre. Djuren där nere har förhållandevis små lungor.
Publicerat Mars 16, 201412 yr Ozz, det är en sån här du ska ha. http://www.youtube.com/watch?v=8WiLqPB4lU0
Publicerat Mars 17, 201412 yr ..... Klass 1 kalibrar som är vanligast i svenska skogar, då. Vilket är samma kalibrar som är gångbara i de flesta länder...... Det enda egentliga undantaget är 9,3x57 vilken vi är lite unika i att hålla liv i pga av alla gamla HVA som finns i kalibern. Ska du köpa ammunition så torde 375H&H, 30-06 och 300WinMag vara snudd på helt problemfria. Ska du inte efter big five och tar med dig egen ammunition så hade jag tagit nått som du trivs med här hemma - från kaliber 30 och uppåt. /T
Publicerat Mars 19, 201412 yr Författare Jag har ju 308,270wsm,9,3x62. 270wsm är i grs stocken så den är ev lite tung att släpa runt, och jag skjuter nästan bättre med 9,3x62 o helixen stående utan stöd!
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Nu fick jag nya ideer,,,ovanligt! 9,3x74r eller 375h/h? ds eller om 9,3 dsd, 375H/H hade varit solklart om dessa bössor inte varit så krokiga!
Publicerat April 22, 201412 yr Nu fick jag nya ideer,,,ovanligt! 9,3x74r eller 375h/h? ds eller om 9,3 dsd, 375H/H hade varit solklart om dessa bössor inte varit så krokiga! Köp en beggad med redigt krokig kolv - då kanman pruta friskt. Och låt stocka om den..... T
Publicerat April 22, 201412 yr Haha! Nej, det är väl inget ovanligt att du slänger ut frågor med jämna mellanrum. Jag tror att du har bättre speed i 375:an om jag inte minns fel. Vad ska du jaga i Afrika då? Om du inte ska jaga buffel så vet jag om en väldigt fin 8 mm rem mag som gör arbetet till rätt peng. Den är i nyskick o du har mycket att skjuta med där. Vi har en i laget som har en dubbelstudsare i 9,3x74 men speeden är inte något till övers har jag hört, men sedan beror det väl på val av kulan också.
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Haha! Nej, det är väl inget ovanligt att du slänger ut frågor med jämna mellanrum. Jag tror att du har bättre speed i 375:an om jag inte minns fel. Vad ska du jaga i Afrika då? Om du inte ska jaga buffel så vet jag om en väldigt fin 8 mm rem mag som gör arbetet till rätt peng. Den är i nyskick o du har mycket att skjuta med där. Vi har en i laget som har en dubbelstudsare i 9,3x74 men speeden är inte något till övers har jag hört, men sedan beror det väl på val av kulan också. Köp en beggad med redigt krokig kolv - då kanman pruta friskt. Och låt stocka om den..... T stocka om? Intressant, pris? har 9 veckor på mig inkl.inskjutning!