Publicerat Mars 22, 201412 yr "Bra" är ju jäkligt subjektivt. Bra behöver inte vara bäst utan kanske betyder det ibland bara "fungerar allt som oftast"? telefonskrivet Nja..... Då är man nära "duger det till mig är det skitbra till alla andra med"..... Bra är till allt och "svårt eller omöjligt att göra bättre ens om jag bajsar pengar eller är en gud som står över naturlagarna" Användbart - fungerar alltid till det jag vill ha det till (här hamnar 686orna och 525/735) = bruksvapen eller bruksbilar. Hyffsat användbart - fungerar till 95% av det man vill ha det till, men man märker av bristerna årligen. Acceptabelt - fungera allt som oftas till det man vill ha det till, men man märker av bristerna dagligen Värdelöst skrot - sånt man irriterar sig på, här hamnar Baikaler och annat i den klassen som på sin höjd funkar att avliva en långsam hare med Men "bra" för att det duger till mig - nej, det håller inte. /T
Publicerat Mars 22, 201412 yr För mig ligger nog "bra" och "användbart" ganska nära varandra i detta ämne. telefonskrivet
Publicerat Mars 22, 201412 yr För mig ligger nog "bra" och "användbart" ganska nära varandra i detta ämne. telefonskrivet Vad kallar du det som är bättre? /T
Publicerat Mars 22, 201412 yr Bättre. telefonskrivet Jo, men det är här det liksom kör vilse systemmässigt sett. Pelle jagar hare med stövare. Han har en Baikal och det funkar bra för honom, han är helt nöjd med konceptet och skjuter en 10-ask om året om han har en bra hund. Anders frågar Pelle om råd: Pelle, vad tycker du är en bra hagelbössa? Men nu råkar Anders planera att jaga ripor, duvor och fasaner i första hand med en årlig förbrukning om 500-1000 jaktskott och ett par tusen på banan, jaktformer som Pelle inte ens tänkt på sedan han tog jägarexamen 1982 och en övningsnivå som Pelle inte ser som speciellt realistisk ens om han fått betalt för att stå på banan. Blir då Pelles svar till hjälp eller stjälp för Anders? Om man inte ens i tanken kan föreställa sig en hög fasan, vad kan man då säga om en "bra" eller "bättre" hagelbössa? Kan man egentligen säga något om man aldrig hållit en "bättre" i handen? Därmed inte sagt att alla har behov av en Perazzi, för det har alla absolut INTE. Men en Trabi bli liksom inte en bra bil för att den fyller just mina krav. Men det är fasen så mycket enklare att diskutera studsare - för där är det ett koncept som kan ha lite olika nivåer. Men hagelpangar är som att diskutera bilar - det är inte ett koncept, det är väldigt många olika koncept. Studsarjakten ser lika dan ut över hela sverige, hageljakten är däremot en pallett av olika jaktformer och behov. /T
Publicerat Mars 23, 201412 yr Precis och det blir ju lika tokigt åt andra hållet om Anders har en perazzi som han är nöjd med på sina otaliga rip- och duvjakter ska rekommendera en bössa till Pelle som har en önskan att komma igång med jakt. Bara känslan av att stå med sin egen bössa laddad på pass känns fantastisk. Pelles budget för hagelbössan och studsare med kikare är 7500:- telefonskrivet
Publicerat Mars 23, 201412 yr PMT: Håller som vanligt med om det mesta men tycker du förenklar studsarjakten lite väl. 5 dagsr älgjakt ur tilldelade torn med skjutgator som medger max 80 m skott jänfört med hunförare för griseftersök eller toppfågel / ripjakt på fjället ställer lite olika krav.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Har ni föresten hört talas om självuppfyllande profetior? Jag skjuter sällan på bana och tycker inte duv/ripjakten är så rolig så jag köper en Baikal med sviktande stötstänger och några kilo extra att bära på. Och vilken tur att jag inte köpte något dyrare, för det var ju inte kul på banan eller bland druvorna...
Publicerat Mars 23, 201412 yr Precis och det blir ju lika tokigt åt andra hållet om Anders har en perazzi som han är nöjd med på sina otaliga rip- och duvjakter ska rekommendera en bössa till Pelle som har en önskan att komma igång med jakt. Bara känslan av att stå med sin egen bössa laddad på pass känns fantastisk. Pelles budget för hagelbössan och studsare med kikare är 7500:- telefonskrivet Absolut är det så med - it swing both ways.....Men om Anders är klok så avråder han hur som Ballalajkorna i handlarens skrotbunke..... PMT: Håller som vanligt med om det mesta men tycker du förenklar studsarjakten lite väl. 5 dagsr älgjakt ur tilldelade torn med skjutgator som medger max 80 m skott jänfört med hunförare för griseftersök eller toppfågel / ripjakt på fjället ställer lite olika krav. Jo, men är ingen skillnad om tornet står i norra Skåne eller utanför Umeå. Eller eftersökte sker här eller där. Det finns en väldigt mycket mer gemensam världsbild kring studsarjakten än hageljakten. Inte att jaktformerna i sig är lika.
Publicerat Mars 23, 201412 yr Ja och nej. Långa skidturer på fjället är så vitt jag vet ovanligt i Skåne. Likaså gångväg ut till pass på mer än 30-40 minuter. Upplever även att stolryggsäckar är vanligare norrut. Och de har ju sin effekt på kolvträ och kikarsikte... Skickas från min iPad via Tapatalk
Publicerat Mars 24, 201412 yr Jag anser att det va bocken som dödade svs. Varför det blev så vet jag inte. Om kvalitets-svs är underskattade i detta land så är mängder med skit bockar överskattade. Man kan ju nästan fylla ett vapenskåp med tyska fina svs för priset av en begagnad bedrövlig classic bock. Inte i kal 20...
Publicerat Mars 24, 201412 yr Ja och nej. Långa skidturer på fjället är så vitt jag vet ovanligt i Skåne. Likaså gångväg ut till pass på mer än 30-40 minuter. Upplever även att stolryggsäckar är vanligare norrut. Och de har ju sin effekt på kolvträ och kikarsikte... Skickas från min iPad via Tapatalk Skidturer nej, men det är sällan vikt styr hur långt man går med bössan på axeln - vikt är i min värld en del i skjutegenskaperna. När bössan hänger på axeln är det liksom bara en ryggsäck. Sedan att stolryggsäcken tappat i södra sverige beror nog mest på att alla gått över till pall - det är högre och enklare att röra sig på en hög pall än om man sitter ihopkrupen på en låg stolryggsäck - pga av grisarna. Stolryggsäcken var poppis här nere förr..... /T
Publicerat Mars 24, 201412 yr Detta är en populär post. Vikten är åvisso bra för skjutegenskaperna, men att säga att vikten inte spelar någon roll visar ju bara att du inte går/skidar tillräckligt långt på dina jakter. Att stolsryggsäcken är vanligare norrut tror jag mer har att göra med att du inte äter lunchen på passet när du jagar gris i skåne..... Om du tar en titt på kartan ser du att sverige är ganska avlångt.....vilket gör att förutsättningarna skiljer sig rätt mycket åt beroende på var i landet du jagar.... mvh/Urban
Publicerat Mars 24, 201412 yr Vikten är åvisso bra för skjutegenskaperna, men att säga att vikten inte spelar någon roll visar ju bara att du inte går/skidar tillräckligt långt på dina jakter. Som jag normalt jagar går jag nog mer än de flesta...... Att stolsryggsäcken är vanligare norrut tror jag mer har att göra med att du inte äter lunchen på passet när du jagar gris i skåne..... Lunchen har man i väskan, och den kan man mycket väl äta på passet. Jag har jagat i norrland med så det är liksom inget nytt för mig. Om du tar en titt på kartan ser du att sverige är ganska avlångt.....vilket gör att förutsättningarna skiljer sig rätt mycket åt beroende på var i landet du jagar.... mvh/Urban Ja, och det är det som är min poöng. Det är en jävla skillnad på småviltjakt som den bedrivs i tallöken mellan Östersund och Småland, och småviltsjakt där du skjuter kopiöst mycket i mellanskåne. Älgjakt är älgjakt - det är marginella skillnader mellan att skjuta älgen i fjällnära skog i övre norrland eller att göra det utanför Hässleholm. Jag vet för jag har provat. /T
Publicerat Mars 24, 201412 yr Detta är en populär post. Nu tror jag inte på ett liv efter detta, men om det nu så skulle vara så ändå så hoppas jag innerligt att PMT återfödds i sitt rätta land på andra sidan kanalen.