Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fabriks ammunition till bäver i 308 win?

Featured Replies

Publicerat

Har blivit bjuden på bäverjakt.

Vill ha 308an med då de finns benstöd på den.

Skjuter Norma BST i den men hur funkar den till bäver? Genomslag? Blir de någe kvar? Erfarenhet någon?

Eller har finns de någon annan fabriks ammunition som funkar?

S.

Publicerat

Beeever är rätt hård i kroppen, skulle inte tveka att köra med BST, btw hade du tänkt äta den också? Skinnet klarar sig nog rätt skapligt oavsett vad du använder för kula så länge farten är modest såsom med en 308 Win. Skitjakt på dig. /Christian

Publicerat

Jag hade kört på med BST, du blir ju bjuden och vill förmodligen fälla din första bäver vilket innebär att du lär skjuta i den vinkel som erbjuds så länge du känner dig säker. Oavsett viltslag så får man ju välja vinkel med stor omsorg om man ska få maximal köttmängd och finast möjliga skinn.

Publicerat

Jag kör alltid med vulkan vilken ger knall fall

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

måste ju finnas North forks variant nånstans, den är en sierra 110 grains , grymt bra!

jag menar deras varmint "serie"

Publicerat
  • Författare

Den har jag haft tidigare till räv. Skjöt sådär.

s.

Publicerat

Kanske Hornady V-max gör jobbet och skjuter bra i din bössa?

Har hört och läst lite blandat om denna på grannkanalen.

Publicerat

Den har jag haft tidigare till räv. Skjöt sådär.

s.

Jag laddade ju själv men både i 6,5x55 och i 308 så sköt den under 1 kronan på 100m, i 6,5an är det min ruggigaste serie någonsin, typ världsklass, jag har tavlan i laddrummet ca 13/14mm på 10 skott på 160 m!

Publicerat

BST funkar absolut. Annars finns millforce varmint line (sierra varminter kulan)

Publicerat

BST funkar absolut. Annars finns millforce varmint line (sierra varminter kulan)

det var ju denna han inte tyckte om (sierra varmint)

men bst är helt ok!

Publicerat

Jag har hitintills skjutit mina 2 bävrar i halskotpelaren och det har gått bra.

Dom har kommit o simmat vid bägge tillfällena men Jonssons Bäverhuggkrok har gjort jobbet sedan. :thumbsup:

Köttet har jag kunnat ta tillvara på. :smile:

Jag har anv. mig utan Lapua Mega 150 gr i min 308:a. :smile:

post-144-0-18777200-1395655862_thumb.jpg

:smile:

Publicerat

Va, ska du inte berätta om vilken kula som samskjuter med Mega den här gången??? :P

Publicerat

Va, ska du inte berätta om vilken kula som samskjuter med Mega den här gången??? :P

Det behövs nog inte mer. :tongue:

Det var ju inte det som det handlade om. :tongue:

Publicerat

Har laddat lite 308 åt kompisar till bäver. Tyvärr så ger både V-max och Sierra 110grain Hp nästan alltid genomskott i den här kalibern. Har själv skjutit strax över trettio bävrar med 6,5mm Sierra Hp och även denna ger ofta genomslag på mindre djur. Träffar du i ryggen med någon av ovanstående så kommer både kranium och tänder att spricka och förstöras. Långt bättre att välja en .224 eller 6mm kula och få med allt oförstört hem. Vill du ha så lite skinnförstöring som möjligt i .308 så välj en vanlig bondad blyspets som inte hinner svampa upp så mycket och var noga med att släppa upp dem ordentligt på land så att de inte hinner sparka ner sig i vattnet innan nervryckningarna upphör.

Publicerat
  • Författare

Millforce blir de inte då dem inte får fram ammunition.

När jag beställde varmint när de kom tog de 2 månader.

Ni som säger bst har ni provat själva? Hur ser de ut i såfall?

S

Publicerat

Jag garanterar att det blir ett jäkla stort hål på baksidan efter en BST och en rent förjävligt död bäver. Den hårda manteln i bakkant av en BST kula räcker för att garanterat ge ett stort styggt skotthål. "man kan kast in hatten"

Publicerat

det var ju denna han inte tyckte om (sierra varmint)

men bst är helt ok!

Ah jag missade det. Då har jag slut på förslag angående fabriksladdat. Tror som Nils säger att det är mycket stor risk för genomslag och grisigt med BST. Men vill man bara ha död så kan man välja den, eller prvi partizan SP, norma vulcan etcetc

Publicerat
  • Författare

Skulle kunna köra Millforce varmint line (Sierra varmint) Om de gick att få tag på!?

Verkar va lättare att hitta guld i östersjön!

S.

Publicerat
  • Författare

Hur skulle A-frame funka? Någon som provat?

Publicerat

A-frame skulle ju i detta fall bli världens dyraste helmantel :tongue: Det är ju en helt annan typ av kula och du kommer garanterat få genomslag, förmodligen kommer den inte öppna upp så mycket mer än om du körde helmantel.

Publicerat

Borde inte en kula som är halvhård i moderat fart, öppna upp "lagom" mycket för att knocka en bäver utan knytnävsstort hål i utgången?

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

9,7 Super Hammerhead vart de.

S

• 3 weeks later...
Publicerat

Varför inte bara jaktmatch, har använt de till större delen av bäver jag skjutit. bäver är inte hårdskjuten. Förstår inte varför så många ska föreslå varmint kulor, ingen ide att chansa på att de kanske går vägen. Risken för att man ska skjuta sönder skinnet ökar ju markant, finns inget som talar för att använda en varmint kula! Bara min tanke

Publicerat

Slutsatsen måste nog vara att de flesta jaktkulorna i 308 kommer att fungera till bäver. J

www. langhallsskytte.com

L.R.D