Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fabriks ammunition till bäver i 308 win?

Featured Replies

Publicerat

Mig vetandes så är jaktmatch en hålspets & ej en fmj! men vill man nu ha sönderskjutna skinn så nyttja dessa varmintkulor. Är ju väldigt onödigt att skjuta med värre kula än vad som behövs.

För att helmantel fmj inte är tillåtet på just bäver kanske...

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

Finns ju helmantel i både fmj och elektron men likväl är det ingen expanderande kula

Publicerat

Det kvittar om det är hålspets ifall den inte expanderar. Varmintkulor använder man om man prioriterar en snabb död för viltet.

Publicerat

Mig vetandes så är jaktmatch en hålspets & ej en fmj! men vill man nu ha sönderskjutna skinn så nyttja dessa varmintkulor. Är ju väldigt onödigt att skjuta med värre kula än vad som behövs.

Själv har jag skjutit bäver med ett flertal jaktkulor men ingen med jaktmatch, huruvida det är lagligt eller ej överlåter jag till andra. Men på ett vilt som det är omöjligt att göra eftersök på så vill jag ha effekt i viltet, inte bara ett hål. Vågar påstå att det bara är en tidsfråga innan du mister en. Har skjutit många rävar med jaktmatch och de har bra förmåga att ta sig en bit med öven bra skott.

Med en instabil kula har du mkt större marginal vid en sämre skottplacering, att det kan bli hål i skinnet får man leva med så länge man inte är trapper och lever på skinnets värde.

Publicerat

tja vill du begå lagbrott så varsågod

sen så har dom pälsarna efter min 222R med 50gr v-max inte varit speciellt trasiga ett litet hål på ingångssidan och ett rejält kluckande när man bärgar dom och hyggligt fina skinn efteråt

Publicerat

Allt i klass1 och klass2 tar död på bävern det behöver du inte bekymra dig över. Bävern är dock inte sådär jäkla stor så jag skulle råda dig att använda en kula du är van vid och som går bra i bössan, effekten av kulan är ju rätt ointressant om du inte träffar.

Det är ju inte sådär väldans mycket kött på en bäver så tänker du äta den kan huvudskott vara att föredra, en miss på någon cm kan däremot få rätt otäcka konsekvenser för bävern. Vill du ha trofén är det ju bara sätta kulan i bogen och sedan lägga snittet från utgångshålet istället för mitt i bävern så syns inte skadorna så mycket på skinnet.

Eftersök på bäver är inte att tänka på, sällan är ens andraskott att tänka på så precisionen är det viktigaste för du får bara en chans.

Publicerat
  • Författare

post-5975-0-07432700-1397999563_thumb.jp

Kula blir Hammerhead 9,7 då jag inte provat den.

S.

Publicerat

tja vill du begå lagbrott så varsågod

sen så har dom pälsarna efter min 222R med 50gr v-max inte varit speciellt trasiga ett litet hål på ingångssidan och ett rejält kluckande när man bärgar dom och hyggligt fina skinn efteråt

För Klass 2 så gäller som följande.

Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)

E100 minst 800 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Mycket lagbrott där ja. Men nog kan vi diskutera klasser och vad som gäller, är nog många som skjuter älg med ammunition som inte klarar klass 1.så lättast är nog bara att släppa detta

iPhone stavat

Publicerat

Mina Norma jaktmatch är inte gjorda att expandera.... Men alla får göra som de vill men att uppmuntra folk till att tänja eller bryta mot regler och lagar är direkt fel, det är min uppfattning och med det så lämnar jag denna diskussion eftersom TS även har hittat sin kula

Publicerat
  • Författare

För att röra till de?

Norma Rekrutt 6,5 g i 6,5x55?

Bara en tanke?

Blir den jag skrivit men frågar i alla fall!

S.  

Publicerat

För Klass 2 så gäller som följande.

Kulvikt minst 3,2 g (50 gr)

E100 minst 800 J

Kulan skall vara konstruerad för att expandera, t.ex. blyspets och hålspets.

Mycket lagbrott där ja. Men nog kan vi diskutera klasser och vad som gäller, är nog många som skjuter älg med ammunition som inte klarar klass 1.så lättast är nog bara att släppa detta

iPhone stavat

ja kan vi ju göra  iom att du själv skjuter ner ditt argument att norma jaktmatch hålspets är lagligt

Publicerat

Norma jaktmatch hålspets är gjord för älgbana med elektronisk markering, därav namnet Elektron. Och på en sådan älgbana är expanderande kulor totalförbjudet, således är kulan inte konstruerad för att expandera och därmed olaglig för jakt på vilt i klass 2. En kula expanderar inte enbart för att den har ett hål där fram. Gör dig själv en tjänst och ladda med din vanliga älgammunition istället.

För övrigt kvittar det hur många älgar som skjuts med olaglig ammunition, det du pysslar med blir ändå inte lagligt.

Publicerat
  • Författare

Glasklart Sidlås!

Tackar

Publicerat

Det var riktat till R.Jonsson, du har valt en bra ammunition. :)