Publicerat April 12, 201412 yr Jag har börjat snegla efter nästa vapen, det ligger förvisso rätt långt i framtiden eftersom "vi" inte behöver mer vapen just nu i vår familj... Det jag är ute efter var från början en halvautomat för typ kråkjakt och jakt i gömsle. Men efter att ha läst om dessa så verkar det som att man måste gå upp en del i pris för att få en någorlunda driftsäker bössa. När jag läst på har jag stött på påståendet att en hagelpump skulle vara mer driftsäker med eftersom att man sköter omladdningen själv. Så nu försöker jag lära mig mer om hagelpumpar och har fastnat framför allt för Remington 870. Så om ni som har mer erfarenhet kan hjälpa mig och tala om vilka för- och nackdelar som finns med hagelpumpar i allmänhet och Remington 870 i synnerhet så vore jag väldigt tacksam. Eftersom jag läst på så mycket jag hittar i olika forum så vill jag för säkerhets skull påpeka att jag redan har en bock som jag kan ha när jag jagar med andra.
Publicerat April 12, 201412 yr Bäst att skriva här innan Dp snurrar förbi om han nu skulle göra det.. Det sägs att pumparna är driftsäkra.. jag har testat en på lån och den laddade då fan inte om.. Minns inte vad problemet var men jag stod på duvjakt med enpetare. Men jag tror att Remington ska vara rätt hyggliga.. Aldrig fattat meningen med dem. En begagnad automat av bättre kvalite, finns drös begagnade beretta automater, är helt okay. Enda vinsten med dem är väl att de är billiga
Publicerat April 12, 201412 yr Driftsäker är bara förnamnet! fast det har alla mina olika halvautomater också varit genom åren så att skillnaden skulle vara så stor som folk gör gällande köper jag inte. Nackdelar: det tar längre tid att bli van och bekväm med omladdningsrörelsen för att kunna skjuta riktigt bra andra och tredjeskott. Stockningen på 870 bössorna är one zize fits all och jag har inte hittat någon som ligger speciellt bra för flyktskytte. /Mike
Publicerat April 12, 201412 yr Brukar vara så med särringar. Min erfarenhet är från jakt med tre vapen som jag ägt: Remington 870, Benelli Nova och Benelli Comfort. Utöver det jag jag provat en hoper andra. Du kan få en halvautomat som är funktionssäker som få med jaktladdningar (28g+) för småpengar. Fundera över hur mycket tävlingar denna bössa ska med på där man behöver skjuta dubbelskott. Man kan ju öva med 28g stål utan problem. Pumparna är förvisso funktionssäkra i sig men jag tycker inte att rycket funkar ihop med kroppen om man inte står upp vilket jag ofta inte gör i gömsle. Således blir funktionen lidande utan att det är bössans fel. Halvautomat är därmed bättre för mig. Benelli-auton är idag mitt enda hagelvapen. Är jag bland folk som är kinkiga vilket jag sällan är så tar jag ut drillingen och lämnar kulpipan tom om det inte ska skjutas markvilt. Kolven på Remington 870 är åt helvete enligt mig men den passar säkert någon annan, Benelli Nova har rätt rejält rassel i förstocken. Vill du ha en pump så skulle jag rekommendera dig att kolla på Winchester 1200/1300 vilket är den bästa pump jag har provat. Browning BPS har jag hör bra saker om men inte provat. Jag hade kollat på äldre automater från Beretta, Benelli, Remington, Winchester och Browning tex dessa: http://www.blocket.se/stockholm/Jaktgevar_Remington_browning_53122639.htm?ca=20&w=3 http://www.blocket.se/kristianstad/Begagnade_halvautomater_hagel_52920633.htm?ca=20&w=3 http://www.blocket.se/stockholm/Beretta_1201_12_70_52206241.htm?ca=20&w=3
Publicerat April 12, 201412 yr Författare Du kan få en halvautomat som är funktionssäker som få med jaktladdningar (28g+) för småpengar. Fundera över hur mycket tävlingar denna bössa ska med på där man behöver skjuta dubbelskott. Man kan ju öva med 28g stål utan problem.Den kommer förmodligen inte skjuta några tävlingar alls eftersom om jag skulle tävla så tar jag antagligen bocken. Pumparna är förvisso funktionssäkra i sig men jag tycker inte att rycket funkar ihop med kroppen om man inte står upp vilket jag ofta inte gör i gömsle. Således blir funktionen lidande utan att det är bössans fel. Halvautomat är därmed bättre för mig. Bra tanke, ska naturligtvis försöka känna på en pump innan det blir aktuellt med köp.Kolven på Remington 870 är åt helvete enligt mig men den passar säkert någon annan, Benelli Nova har rätt rejält rassel i förstocken. Vill du ha en pump så skulle jag rekommendera dig att kolla på Winchester 1200/1300 vilket är den bästa pump jag har provat. Browning BPS har jag hör bra saker om men inte provat.Får som sagt prova innan och se om det funkar, finns det inga möjligheter att ändra/byta kolven till en som passar?Nackdelar: det tar längre tid att bli van och bekväm med omladdningsrörelsen för att kunna skjuta riktigt bra andra och tredjeskott.Handlar inte det mycket om hur länge man varit singel och haft en bra internetuppkoppling... Angående halvautomat så har jag förstås inte gett upp det spåret riktigt än. Men det känns som att det verkar vara väldigt svårt att hitta rätt där... När man läser vissas inlägg (kanske inte i den här tråden då, men annars) så låter det som att det i princip bara är Benelli som gäller och då drar det ju iväg prismässigt. Sen verkar det ju kul att skjuta med pump också...
Publicerat April 12, 201412 yr Det finns massor av byteskolvar till 870, winchester 1300 är bra från start. Jag har förvisso Benelli just för att jag anser att den är bäst, för mig åtminstone. Men det är definitivt inte så att det är den enda bra tillverkaren.
Publicerat April 12, 201412 yr Jag har haft en rem 870 av det nyare snittet och för nån dag sen fick jag hem en begagnad benelli supernova. Känslan i dessa två är som natt och dag. Supernovan känns gedigen, välbalanserad och allmänt vettigt ihopkommen*. Har bara provpumpat supernovan hemma, och jag tycker inte att den väsnas speciellt mycket. Vet inte om det skett någon förändring mellan nova och supernova, på den punkten.... *disclaimer: detta är alltså i förhållande till andra pumpar och någon enstaka halvautomat. Jämfört med en bock eller ännu hellre sbs så suger supernovan. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat April 12, 201412 yr Rasslet jag tänker på är när du inte pumpar. Skaka bössan och jämför ljudet med en win 1300.
Publicerat April 12, 201412 yr Ah. Då är jag med. Ja, det känns som det finns nån mm att tighta till nånstans I vilket fall. Väljer man mellan en 870 och supernova är valet för mig lätt. Och en pump är aldrig fel att ha! Trevlig slaskbössa som kompletterar finbössorna. Dessutom är det alltid bra att kunna ta med den och sticka lite i ögonen på folk Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat April 12, 201412 yr Författare Det finns massor av byteskolvar till 870, winchester 1300 är bra från start. Jag har förvisso Benelli just för att jag anser att den är bäst, för mig åtminstone. Men det är definitivt inte så att det är den enda bra tillverkaren. Ok, då är jag med på hur du menar. Vilka säljer winchester 1300? Angående benelli så skulle jag gärna köpa en sån men med tanke på hur lite jag antagligen kommer att använda min halvautomat/pump så känns det lite fel att betala de pengarna. Samtidigt så är det ju inte aktuellt än på ett tag så jag kan ju alltid hålla utkik efter ett fynd. Jag har haft en rem 870 av det nyare snittet och för nån dag sen fick jag hem en begagnad benelli supernova. Känslan i dessa två är som natt och dag. Supernovan känns gedigen, välbalanserad och allmänt vettigt ihopkommen*. Har bara provpumpat supernovan hemma, och jag tycker inte att den väsnas speciellt mycket. Vet inte om det skett någon förändring mellan nova och supernova, på den punkten.... Vad var det som var dåligt på 870? Du skriver förvisso inte att den var dålig utan det läste jag mellan raderna. Men skriv gärna lite om remington också. *disclaimer: detta är alltså i förhållande till andra pumpar och någon enstaka halvautomat. Jämfört med en bock eller ännu hellre sbs så suger supernovan. Skickat från min LT25i via Tapatalk Man kan inte vara nog försiktig, känsliga saker det här!
Publicerat April 12, 201412 yr En pump ska slitas in, den köper man således begagnad. Finns flera på blocker, de kallas ofta Defender.
Publicerat April 12, 201412 yr 870n gjorde det den skulle. Det small och gjorde jag rätt laddade den om. Men det var inte mer heller. Ingen känsla i bössan och den var ganska "rå". Jag hade problem med att plasthatten som sitter i änden på magasinfjädern fastnade i stansningen (spärren som gör att det inte går att få i mer än två plugg) om jag tryckte i det andra skottet för ambitiöst. Detta ledde till att fjädern fastnade och tryckte således inte ner patronerna som det var tänkt. Laddade jag bössan försiktigt (normalt handhavande) var det aldrig några problem med omladdningarna. Angående priset så köpte jag nyligen en begagnad supernova för 3000kr. Den var i gott skick och jag fick med nån choke extra. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat April 12, 201412 yr Författare En pump ska slitas in, den köper man således begagnad. Finns flera på blocker, de kallas ofta Defender. Tack för tipset, ska hålla utkik!
Publicerat April 12, 201412 yr En pump ska slitas in, den köper man således begagnad. Finns flera på blocker, de kallas ofta Defender. Ja, de nya var inget att hurra för iaf. Skickat från min LT25i via Tapatalk
Publicerat April 12, 201412 yr En 1300 defender är visserligen slitstark och välbyggd men det är knappast något för den ivrige flyktskytten. Om du absolut vill ha en pump så ska du köpa en äldre 870 wingmaster och ingen av de nyare 870 modellerna eller som sagts en Benelli supernova som är den mest välstockade pump jag provat. Vill du bara ha en pump för zombies,happygolucky walkabout whatever så kan du köpa precis vilken som helst men vill du ha något som faktisk fungerar mot flygande mål så går 90% av marknade bort. /Mike
Publicerat April 12, 201412 yr Helt rätt mike, defendern är bra kort. Men 1300 gjordes ju i längre utförande också. Därmed inte sagt att en wingmaster är dålig, det är den inte.
Publicerat April 12, 201412 yr Författare En 1300 defender är visserligen slitstark och välbyggd men det är knappast något för den ivrige flyktskytten. Om du absolut vill ha en pump så ska du köpa en äldre 870 wingmaster och ingen av de nyare 870 modellerna eller som sagts en Benelli supernova som är den mest välstockade pump jag provat. Vill du bara ha en pump för zombies,happygolucky walkabout whatever så kan du köpa precis vilken som helst men vill du ha något som faktisk fungerar mot flygande mål så går 90% av marknade bort. /Mike Tack för klara råd! Jag vill förstås ha en som funkar till fågel. Zombiesäsongen är ju så kort... Får hålla utkik efter de som du tipsar om.
Publicerat April 12, 201412 yr Tack för klara råd! Jag vill förstås ha en som funkar till fågel. Zombiesäsongen är ju så kort... Får hålla utkik efter de som du tipsar om.Kort kanske men det fattas inga, var och inventerade vid Central/T- station i tisdags. Plenty of game !
Publicerat April 12, 201412 yr Tack för klara råd! Jag vill förstås ha en som funkar till fågel. Flyktskytte är svårt nog ändå utan att behöva lägga till ett ytterligare moment i skyttet,enligt mig finns det ingenting en pump gör bättre än en halvautomat. Och du måste inte köpa en benelli för att den ska funka,min gamla rappliga,slitna,repiga 1400:- automat funkar klockrent. /Mike
Publicerat April 12, 201412 yr Författare Flyktskytte är svårt nog ändå utan att behöva lägga till ett ytterligare moment i skyttet,enligt mig finns det ingenting en pump gör bättre än en halvautomat. Och du måste inte köpa en benelli för att den ska funka,min gamla rappliga,slitna,repiga 1400:- automat funkar klockrent. /Mike Bra poänger, jag får läsa på lite till och starta en ny tråd om halvautomater inser jag. Vad har du för automat?
Publicerat April 12, 201412 yr Den har utsatts för det mesta,blod,sötvattenbad,saltvattenbad,sandbad,gyttjebad,befriad från vapenvård 11,9 månader per år...funkar gör den. /Mike
Publicerat April 12, 201412 yr Vilket är tråkigt, jag får inte ens bonus skott för att min pang är ren och fungerar klanderfritt, det gör Mikes med och det rasslar som om det åker runt ett halvt sandtag i pangen. Mina erfarenheter av pumpar är ringa men det jag har provat har inte imponerat på mig /Christian
Publicerat April 12, 201412 yr Ser inga fördelar alls med en pump, att rycka och slita i förstocken med vänsternäven är inget som främjar flyktskytte. Köp som sagt hellre en halvauto, som Hippen skriver finns det massa beggade Berettor till salu, tex Urika har brickor för höjd/skränkjustering så du kan fixa till så kolven passar, och funkar gör de, allt annat är nonsens, 20 min vapenvård om året är allt som krävs. Å andra sidan skriver du att du inte kommer att använda den så mycket................använd bocken du redan har och lägg slantarna på plugg, det hade jag gjort.
Publicerat April 12, 201412 yr Författare Ser inga fördelar alls med en pump, att rycka och slita i förstocken med vänsternäven är inget som främjar flyktskytte. Köp som sagt hellre en halvauto, som Hippen skriver finns det massa beggade Berettor till salu, tex Urika har brickor för höjd/skränkjustering så du kan fixa till så kolven passar, och funkar gör de, allt annat är nonsens, 20 min vapenvård om året är allt som krävs. Tack för din åsikt, det börja väga över mot en halvautomat nu. Om det inte kommer någon som får över den här vindflöjeln till pumpspåret igen förstås... Å andra sidan skriver du att du inte kommer att använda den så mycket................använd bocken du redan har och lägg slantarna på plugg, det hade jag gjort.Jag förstår ju rent logiskt att det är det vettigaste, samtidigt är det ju roligt att leta efter nya vapen också...