Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagelpump, för- och nackdelar?

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag har en mossberg pump 500 gammal model haft den i ca 15 år köpte den nästan ny.

Att det inte går med flyktskytte håller jag inte med om alls. Har nog skjutit tidigare innan barnen kom låg det på några tusen skott på banan varje år både nationell skeet, olympisk skeet, trap, höga fasaner med andra ord det mest som går att skjuta på bana. Det trillade även mycket fågel för den. ofta var det 3 fåglar singlande mot marken samtidigt.
Det handlar enbart om träning inget annat alls om du vill att det ska funka.

Så enligt mig är det bara att köra på en pump med träning så går det skitbra.

Robert

• Svar 69
  • Visningar 13,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Den har utsatts för det mesta,blod,sötvattenbad,saltvattenbad,sandbad,gyttjebad,befriad från vapenvård 11,9 månader per år...funkar gör den.   /Mike

• Min är i orginal och vad det gäller smörja så ska det inte vara någon sådan i gasomladdade hakvautomater,binder upp krutslagg värre än någonsin. torrt ska det vara.   /Mike

• Ja du polerar ju inte pistongen mer än nån gång om året.

Publicerat

Det är ingen som sagt att det inte går men pump är lite av entusiastens vapen :wink:

Som novis så kommer det krävas mycket hantering och skytte för att bli duktig med vapentypen,det är betydligt enklare med en halvauto.

men kan man inte leva utan en pump så ska man köpa en,plain and simple.

/Mike

Publicerat

Det är ingen som sagt att det inte går men pump är lite av entusiastens vapen :wink:

Som novis så kommer det krävas mycket hantering och skytte för att bli duktig med vapentypen,det är betydligt enklare med en halvauto.

/Mike

Håller med. Med tillägget att vissa lär sig vapentypen betydligt snabbare än andra.

Att tex använda den lilla stund som omladdningen sker till att fokusera på nästa mål funkar väldigt bra från början för en del skyttar, medan andra skjuter, laddar om och därefter letar upp något nytt skjutbart.

Jag hade sett till att provskjuta en pump innan jag gick o köpte.

Skickat från min LT25i via Tapatalk

Publicerat

Men på riktigt alltså...................kan vi inte enas om att en pump är det sämsta alternativet för att skjuta ett bra andra skott? Självklart går det att träna upp sig och skjuta bra med en pump, men att rycka i förstocken kan ALDRIG vara bättre än att inte göra det alls. 

Publicerat

Men på riktigt alltså...................kan vi inte enas om att en pump är det sämsta alternativet för att skjuta ett bra andra skott? Självklart går det att träna upp sig och skjuta bra med en pump, men att rycka i förstocken kan ALDRIG vara bättre än att inte göra det alls. 

Självklart är det bättre att bara kunna trycka på avtryckaren flera gånger. Dock är inte skillnaden så stor som man kan tro. 

Jag har pump för att den är driftsäkrare än halvautomat och jag använder den till slaskjakter som jag inte vill förstöra min sbs eller bock med. 

För mig är det *värt* omladdningen, för att få driftsäkerheten.

Utöver frågan kring andraskottet tycker jag att det är skönt att kunna välja om jag vill ladda om.

Publicerat

Jag kan hålla med att rycker du är det svårare, men du ska inte rycka utan det ska vara en snabb kontrollerad rörelse och inget annat. Jag upplever att jag även får hjälp av rekylen att ladda om också. Det kanske vissa låter konstigt men så känner jag det. När du övat upp tekniken går det fort jag lovar.

http://www.youtube.com/watch?v=dR1kY5CJhkE

http://www.youtube.com/watch?v=hSjhvcj7uaU

kolla dessa får ni se.

Robert

Publicerat

Fördel Pump är att den går att göra säker fort! Och ändå ha en plugg på ingång. Mycket trevligt vid sjöfågel jakt på hala klippor och jakt i från gömsle med hundar.

Fördel halvautomat är att du inte behöver bry dig. Om den funkar. Håll den torr som Micke säger. 

Rörelsen på en pump lär man sig. 

Har skjutit med 870 och gillade den! Har även provat Benelli Super nova som skulle bli mitt val pga att kolven kan skränkas, droppas så den passar mig.

Sen kan man enkelt byta bakkappa till rätt längd och kindstöd tills den passar. Sen är Benelli Benelli så är det bara!

Halvautomat Säger jag B eller B mycket prisvärda bägge två

S. 

Publicerat
  • Författare

Men på riktigt alltså...................kan vi inte enas om att en pump är det sämsta alternativet för att skjuta ett bra andra skott?

I alla fall av de varianter som nämnts i tråden. En pump är ju dock ett bättre alternativ för ett bra andraskott än en enskottare... ;)

Självklart går det att träna upp sig och skjuta bra med en pump, men att rycka i förstocken kan ALDRIG vara bättre än att inte göra det alls.

Jag är ju för ny på det här med skytte för att skaffa mig ett "krångligt" vapen så det lutar åt att det blir en halvautomat. Dock är det ju rätt länge tills det är dags för nästa vapen så jag kanske ramlar över möjligheten att prova en pump och visar mig vara en naturbegåvning i att pumpa, i så fall kanske jag ångrar mig.
Publicerat

Jag har en Wingmaster 870 som är väl inskjuten och även om den inte är bekant med smörja fett eller för den delen har blivit smekt av en trasa sen den hamnade hos mig, så krånglar den aldrig.

Jag kanske inte tycker att anläggningen är felfri men jag träffar bra med den och gillar allt utan skramlet!!

Den är högljudd att ladda på passet och den låter när man tassar med den och det är ju aldrig bra.

I dagsläget hade jag nog valt en sida/sida för både nostalgi och bra funktion.

Publicerat

/Mike

Därför har man 2... en 870 och en Wingmaster. [emoji16]

(Har en sbs och en bock också)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Publicerat

Sun Flower ! Du får prova min Benelli vid tillfälle sen är de bara att handla :thumbsup::tongue::wink:

Publicerat
  • Författare

Sun Flower ! Du får prova min Benelli vid tillfälle sen är de bara att handla :thumbsup::tongue::wink:

Nu är ju inte benelli ett märke för en landstingsanställd... :tongue:

Publicerat

Största fördelen med en pump är väl helt enkelt att det är så förbannat kul :thumbsup:

Publicerat

Nu är ju inte benelli ett märke för en landstingsanställd... :tongue:

Jodå haft 2 snart tredje o har varit landstingsanställd :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat

Eller en fattig rattdräng;-)

S.

Publicerat

Därför har man 2... en 870 och en Wingmaster. [emoji16]

(Har en sbs och en bock också)

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Husqvarnan tar man ut när solen skiner, pumpen när det regnar. Enkelt.

skickat från en telefon utan sladd

Publicerat
  • Författare

Jodå haft 2 snart tredje o har varit landstingsanställd :-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

"har varit" är väl nyckelorden i ditt inlägg. Du är väl statsanställd i nuläget om jag inte fattat fel?

Men du har en poäng i att det går. Kan ju alltid lägga undan lite tills det blir dags.

Publicerat

När jag köpte min var jag timanställd på manpower och skulle just börja plugga. ;)

Publicerat
  • Författare

När jag köpte min var jag timanställd på manpower och skulle just börja plugga. ;)

Hade du också sambo, två barn, tre hundar och precis köpt två gevär? Men som sagt, jag ska börja spara nu och samtidigt kolla vad som finns.
Publicerat

Nej men jag hade ingen vidare inkomst heller. Sparade länge.