Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bulthaveri...!

Featured Replies

Publicerat

Jag var ute en sväng och pangade på påskhelgens första dag. Hade skruvat i .300Whisper-pipan i lillremmyn och tänkte ställa in den på 100 meter. Sköt ett skott liggande mot en måltavla ute på ett harvat sädesfält och blev lite förvånad, träff en meter åt höger och en meter lågt. Lite mer än vad jag är van vid vid pipbyte. 

Nåja, jag öppnade bulten... gjorde jag inte alls. Den satt där den satt. Lyckades med lite vilja och våld till slit vrida upp den och få ut den, och blev lite förvånad när jag studerade slutstycket. Hylsan går inte att få bort, den är tammefan sammanpressad med slutstycket. Det saknas en liten bit av slutstycket vid utdragaren Det finns en spricka som är synlig för blotta ögat, två millimeter lång precis under skadan.

En annan spännande sak: om man studerar hylsans nedersta del och jämför med en oskjuten patron... det ser ut som om hylsan i slutstycket har fått ett magnumbälte. 

Det går inte att ta bort hylsan från slutstycket med mindre än att man sågar bort den, vad det verkar. Den verkar numera vara inpassad på atomnivå. Det finns noll flex, absolut noll, när man bryter i den. 

Så något gick uppenbarligen riktigt snett. Jag har laddat och skjutit denna laddning förut och har fått fina och jämna subsonic-hastigheter. Jag är sjukt noggrann med .300 Whisper och tricklar alla laddningar, det är liksom ganska stor skillnad mellan 8,1 och 8,5 gr krut vilket det lätt blir om man bara dumpar krutet med en krutdoserare.

Diskuterade det med frun och hon föreslog att vi tar en semester på Åland, så att jag kan be Jan Stenroos sätta i ett nytt slutstycke åt mig. Det är kärlek det! 

:wub:  :wub:

Hur som helst, det ska bli spännande att ta reda på vad det kan ha varit för problem... om det går. 

post-226-0-51652400-1398115451_thumb.jpg

Publicerat

Usch skönt att det inte blev obehagligare än det blev. Det ser ut som du använder utdragare av sako-typ va?

Publicerat

När saker "gifter"sig så där, då talar vi om dundertryck. Skönt att läsa att du är oskadd. Ev kan du behöva en ny låda också. Christian

Publicerat

kanske att fyllnadsgraden var för liten och du fick en detonation? 

fel krut eller vaising på krutet kanske. vilket krut är det?

om slutstycket "ger sig" av utmattning eller fel så kan väl skadan se ut som den gör chris?

det ser lite torrt ut berg  :wink:

har du glödgat hylsorna?

Publicerat

Jag ser/kan för lite för att utreda orsak, jag kan enbart kommentera att när en hylsa gifter sig med slutstycksbotten har något gett vika, det är då tecken på ett totalt hylshaveri, tänk en helt avglödgad hylsa eller S&B alternativt att det varit frågan om dundertryck,

men egentligen kan det nog bara sägas att det framstår som om det har varit dundertryck och allt annat är för smed och dig Bengt att reda ut, om ni önskar. /CHristian

Publicerat

Hundra på att du skruvade i pipan ordentligt? Det ser lite ut som du haft långt låsavstånd.....

T

Publicerat
  • Författare

Hade jag inte skruvat i pipan ordentligt borde haft mässing som tryckts upp ovanför slutstyckets kant, det har jag inte. Slutstycket hade ju inte nått fram i så fall. Krafterna som "gifter ihop" hylsa med slutstycke borde i så fall ha tryckt ut mässing, kanske till och med delat på hylsan. 

Hylsorna är AAC, de ser ut att vara glödgade men dock inte av mig. Ser ut som Lapuahylsor, lite brända på hylshalsen.

Laddning 8,2gr Vv310, kula 220 SMK (bomkontakt). 

Publicerat
  • Författare

Men hur är det, kan vi alla vara överens om att detta är ett så kallat trycktecken?  :wink:

Publicerat
  • Författare

Talade just med Jan Stenroos. Han dömde det som en SEE och beordrade mig att 1) fortsättningsvis använda filler 2) gå i kyrkan på söndag och inte snåla med kollekten.

Någon som har en bult att sälja?

Publicerat

Skönt att det inte hände något värre!

Publicerat

Vad är SEE? Special Extra Event? Snabbt Evakuerad Eskimå?

Publicerat

Du får kolla vem som kan ta hem en PTG till dig, du som är van vid sako utdragare. /Christian

Publicerat

Talade just med Jan Stenroos. Han dömde det som en SEE och beordrade mig att 1) fortsättningsvis använda filler 2) gå i kyrkan på söndag och inte snåla med kollekten.

Någon som har en bult att sälja?

byt till annat krut såsom N32C eller vad VV nu kallar det för Cowboys.

filler är ett mög speciellt om du har dämp för då suger det rejält.

Du får vara lite mer rädd om dig, det gör ont om det smäller loss grejor.

Jag skulle vilja säga att du hade lite tur, mer krut i med en SEE så kan det göra ont.... eller så får man brännmärken i ögonen...

Publicerat

Filer är ju inget option då du skjuter med dämpare,byt till vv 110 som är ett mycket mer volymfyllande krut.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Hmm… Den bulten jag hade var inte riktigt väl anpassad efter sitt syfte. Jag har ju tre pipor till bössan.

En Rem700 SA har svårt att kasta ut de 35mm långa hylsorna från en 300 Whisper eller en .221 Fireball. Den fungerar dock alldeles utmärkt för sitt syfte som 6x45.

Hmm… borde man kanske skaffa sig en .308 bult i stället och brotscha om befintliga pipor till att bli en 308a, en 6mmPPC och en .22mmPPC (eller vad det nu finns för knubbiga 6mm och .22 patroner som har .308:ans bottenmått - har ingen aning om just PPC-hylsorna har det)? Lite mer ös i 6mm och .22, samt mer praktiskt med en .308 än en .300 whisper?

MVH!
/Bengt Berg

Publicerat

Instämmer på 110, det är löjligt låg vikt av detta i mina 358win övningspatroner.

Publicerat

Hade jag inte skruvat i pipan ordentligt borde haft mässing som tryckts upp ovanför slutstyckets kant, det har jag inte. 

Inte nödvändigtvis......... Hylsan är tjockast precis där.

...... Slutstycket hade ju inte nått fram i så fall. Krafterna som "gifter ihop" hylsa med slutstycke borde i så fall ha tryckt ut mässing, kanske till och med delat på hylsan. 

Nått fram och nått fram.... Om inte pipan sitter ända bak får du fel låsavstånd, får man fel låsavstånd så hänger hylsan i utdragaren och då kan den tända och ligga så långt fram den kan - men när kulan tar i bommarna sticker trycket och hylsan slås nu ner mot stötbotten med full kraft. Trycket är inte högre än vanligt men kommer som ett slag. Då klistrar hylsan, den kan sträckas men inte garanterat så, 

Du låg ju 1m fel i sida och höjd - det kan ju vara så att pilen var rätt men pipan inte satt rätt i pangen. Då är det vare sig tryck eller laddning som är galet - det är låsavståndet......

Kollar du med tolk när du skruvar i pipan? På pipbytarsystem som låser i lådan och inte i pipan hade jag alltid kollat med tolk - ett enda sandkorn kan ge sådana här resultat.......

/T

Publicerat
  • Författare

Hm. Kulan satt i bommarna när jag sköt, det vet jag. Jag hade reagerat om det kändes som att kamra en jaktmatch...

Publicerat

Hm. Kulan satt i bommarna när jag sköt, det vet jag. Jag hade reagerat om det kändes som att kamra en jaktmatch...

Säker? Det var inte en lite slarvig kalibrerad hylsa?

Säger inte att du har fel, men tricklade laddningar som du kört ett tag känns helt enkelt inte sannolikt givet att COL stämmer och vågen varit kalibrerad (har du fler du laddat den dagen kan du mäta upp dem nu).

Jag hade synat låsmåttet först innan jag hade börjat fundera på ammunitionen - om du har lite koll på vad du gjort dvs.

Ska det bli så här så är det liksom inte lite i handladdningen som gott extremt fel..... Hylsa med mycket mindre volym OCH våg som mätt VÄLDIGT FEL och kanske en kula som är för tung/för tjock. Händer det? 

/T

/T

Publicerat
  • Författare

Tobias, "vet" är ett opassande ord i sammanhanget. Jag tar tillbaka det. Jag tänker vända på varje sten. Du behöver inte vara orolig för det.

Jag har 59 patroner till från samma laddtillfälle och har skjutit ett bra tag med just denna laddning, så... Att det var det FÖRSTA skottet som gick åt helvete ger stöd åt låsmått-teorin. Att det var 8,2gr VV310 ger stöd åt SEE-teorin, - bulkigare krut verkar vara att föredra.

För att det ska vara ett handladdningsfel måste det i mina ögon vara en dubbel laddning. Det känns helt osannolikt, jag är petnoga när jag laddar subbar (på goda grunder, vad det verkar). Lite fel på en våg eller trång hylsa, eller en 220-gr-kula som väger för mycket... Nope, jag tror inte på det heller. 

Jag har fått klartecken från Stenroos att han passar i en ny bult åt mig, han får ta en titt på bössan.

Publicerat

Nog är SEE den enda rimliga förklaringen... En jäkla tur att det inte handlar om mer krut, samma sak med en .308 hade blivit handgranat.

Det finns en påtaglig risk för skada på lådan, nu är ju Remington gjorda i blötjärn så sprickbildning är mindre sannolikt men jag skulle nog ge akt på i alla fall gängpassningen...

-- Mats

Publicerat

Jag har ingen erfarenhet alls av sub-laddning, så jag avstår från spekulation i vad som gick fel i ditt fall. Din länk fick mig dock att tänka på en situation jag hade när jag försökte hitta en laddning med 15 grams kulor till min DS (som är reglerad med 18,5 grammare). Under provskjutning av en relativt svag laddning med Norma 202 (57 grains om jag minns rätt) upplevde jag fördröjd tändning på kanske en tiondels sekund, vid ett par-tre tillfällen. Enda skälet till att märkte det var att jag hörde slagstiftet slå, precis innan skottet gick. Om det beror på tändhatten eller krutet vet jag inte men jag bytte illa kvickt till 201 och upplevde det inte igen.

Det har troligen ingen relevans för ditt fall, i vilket fall jag ber om ursäkt för trådkapet.

Mvh

Brian

Publicerat

Brian,

välkommen hit, att man får hangfires som du gjort i din ds, är antingen ett tecken på för klen tändhatt och för mycket/långsamt krut eller på att man är väldigt nära en SEE, vilket med en ds hade varit rätt ödesdigert. De mest notoriska hangfires är personer som laddar stora magnumhylsor, 338LM med annat än FED215 hattar är ett typexempel på detta och som har tröga krut, 6,5x47L med långsamma krut och klen th kan också drabbas vid kyla. /Christian

Publicerat

Christian,

Tack för välkomnandet, har mest hängt på grannforumet.

För klen hatt i kombo med för lite och lite för långsamt krut, var troligen orsaken i mitt fall även om jag höll mig nära laddböckernas minimiladdningar. Som sagt har jag övergett 202 för ändamålet.

Nog med trådkapning för min del.

Brian