Publicerat April 22, 201412 yr Jag har mycket större respekt för minimiladdning är maximi, speciellt när det gäller tröga krut. Genom åren har jag forskat väldigt ingående i haverier på svenskmausern, och "tog lite mindre krut för att vara på den säkra sidan" löper som en röd tråd genom den sorgliga boken... Därtill ska läggas ett flertal såna här incidenter i diverse fora plus allsköns havererade bössor som jag ramlat över här och där - magnumbössor där de "hällt ut lite krut för att frugan skulle prova" är inte ovanliga, liksom en Sako som hade fullkomligt briserat med allvarliga skador på skytten efter att nån hade tyckt att man kunde ladda .308 med Norma 204... Inget att leka med. -- Mats
Publicerat April 22, 201412 yr Tobias, "vet" är ett opassande ord i sammanhanget. Jag tar tillbaka det. Jag tänker vända på varje sten. Du behöver inte vara orolig för det. Man får gå lite systematiskt till väga. Lite grovt har vi tre scenarier att lira på: 1 felaktigt låsmått i bössan 2 felladdat i patronen 3 SEE Av de tre skulle jag ranka dem i den ordningen. SEE ser jag som lite att ta i, din hylsa har flutit - det sker över 6000bar, eller vid 600-700 om hylsan saknar korrekt stöd från patronläget. SEE är en explosion, vi snackar över 20 000bar.... Det märks långt innan man försöker lyfta spaken..... Kvar är bössan och patronen, där patronen "är förbrukad". Men ett för lpångt patronläge kan ge exakt de här symptomen, hade det varit en fast pipa eller en pipbytare med låsning i pipan hade vi kunnat bortse från låsmåttet. Men nu skruvade du ju i pipan innan det small..... Om vi tar en liknelse: om du trycker din hand allt du kan mot bordsskivan uppnår de flesta inte speciellt mycket tryck mot skivan ens om du tar i för kung och fosterland. Om du däremot hållar handen bakom nacken så kan du uppnå jävligt höga tryck utan att ta i speciellt mycket om du drämmer handen i bordet. Det räcker med 0,5mm "spel" när hylsan petas fram av slagtsiftet, tänder hatten och när tryckspiken kommer så släpper hylsan från patronlägets väggar (lite olja i patronläget kanske?) och rasar med bra fart mot stötbotten - även om trycket i sig ligger runt 3000bar....... Jag har 59 patroner till från samma laddtillfälle och har skjutit ett bra tag med just denna laddning, så... Att det var det FÖRSTA skottet som gick åt helvete ger stöd åt låsmått-teorin. Att det var 8,2gr VV310 ger stöd åt SEE-teorin, - bulkigare krut verkar vara att föredra. Nu säger de 59 iofs inte ett jota om den som small, men jag hade roat mig med att mäta upp dem i alla fall - med en annan våg..... För att det ska vara ett handladdningsfel måste det i mina ögon vara en dubbel laddning. Det känns helt osannolikt, jag är petnoga när jag laddar subbar (på goda grunder, vad det verkar). Lite fel på en våg eller trång hylsa, eller en 220-gr-kula som väger för mycket... Nope, jag tror inte på det heller. Jag har fått klartecken från Stenroos att han passar i en ny bult åt mig, han får ta en titt på bössan. Tja - VET du eller hoppas du? Om vi tar det som jag läser...... Du bytte pipan. Ok. Drar mot index eller på moment eller bägge? Kollar du med tolk efteråt? Det sista antar jag är nej........ Du skjuter ett skott - med en som jag ANTAR känd laddning. Ka-booooom. Jag är här inte ense med Broder Mats - även om jag med definitivt har den största respekt för pluttifisladdningar. Därtill borde du dels ha märkt den effekten som blir av SEE, dels borde det blivt betydligt mer skador på bössan. Hade du haft 20 000 bar hade slagtstiftet och hatten gett med sig - och det hade du märkt. Däremot kan du mycket väl ha fått en spik pga för låg laddning - men det är nu INTE samma sak som en SEE. Så det behöver INTE vara dubbelladdat - det kan vara lite fjäsigt laddat, kontrollerat vågen. Men det är bara snubbar som spekulerar lite löst. Dock tvivlar jag starkt på att Stenros sätter en ny bult i lådan - de där är gjorde i blötjärn så den har med största sannolikhet satt sig. /T
Publicerat April 22, 201412 yr Blötjärnet är ju vad som gjort dem poppis - bara att slänga upp i svarven och skära nya säten, handtaget löder man loss och dit på rätt ställe när man är klar... De enda egentliga fördelarna med Remington-system. Jag vidhåller fortfarande att det mest troligt handlar om SEE och att den i sammanhanget begränsade skadan beror på den begränsade mängden bränsle i förhållande till de aktuella volymerna, vilket förstås leder till att de groteska brisad-trycken uteblir: en handgranat i en kaffeburk förintar denna, samma granat i ett rum på 50 kvadratmeter och tre meter i tak kanske välter en stol eller två... Vad gäller pipdragningen så kan det ALDRIG vara en faktor här - då ska man ligga minst ett halvvarv fel, och det finns inte på någon karta någonstans... Sandkorn o.d. mellan ytorna skulle helt enkelt krossas eller bäddas in i blötjärnet, beroende på hårdhet, och deras inverkan på låsmåttet torde inte vara mätbar med av dödliga känd utrustning. -- Mats
Publicerat April 22, 201412 yr Nå, jag säger inte att bror har fel. Men jag hade bottnat bössan först - INNAN jag börjat jaga spöken i laddningen. Det värsta som kan hända är att jag har tokfel - nå om så, då vet vi ju vad det INTE berodde på. Och då slipper vi den osäkerhetsfaktorn. Det handlar inte om att hitta orsaken - för det kan man som regel aldrig göra till 100% så där rakt upp och ner - det handlar lika mycket om att UTESLUTA vad det INTE var. Det som blir kvar då är plötsligt det enda möjliga...... Assumptions is the mother of all fuck ups som det heter. /T
Publicerat April 22, 201412 yr Frågan till Bengt är hur mycket av hylsans volym som fylls upp av krutet? Grejen med subbar är att man måste få allt krut att brinna ut totalt också, annars smäller det som fan ändå med usel precision som följd, typ om man skulle göra som jag och tanka i N200. Det går inte. Man behöver ett krut som fyller upp ordentligt, som ger en ordentlig trycksak så att allt tätar och att kulan släpper hylsan som den ska. Jag ska tacka dig Bengt för en sak dock, jag blev sugen och stoppade i min 8x33a och ska skjuta subbar imorgon vad det lider, fast med VV:s motsvarighet till trailboss.
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Jag ska tacka dig Bengt för en sak dock, jag blev sugen och stoppade i min 8x33a och ska skjuta subbar imorgon vad det lider, fast med VV:s motsvarighet till trailboss. You're a sick puppy, aren't you? Jag har lite svårt att föreställa mig hur man blir taggad att skjuta subbor av denna tråd... men det är ju jag det
Publicerat April 23, 201412 yr Nja, det är kul tills man gör en "Berg" helt enkelt! Jag skulle vilja få den att lira med lätta kulor i underljudsfart, det hade varit kul. Hur vet jag inte än
Publicerat April 23, 201412 yr En dum och aningen trist fråga kanske. Om man ska pillra med något sobsonic varför inta taga den lilla 22lr och köpa en ask subsonic ammo, "pjuff," "pjuff" låter det varje gång och är helt ofarligt (om man inte står framför mynningen)
Publicerat April 23, 201412 yr Vilket förvisso är helt sant och korrekt, detta är en fråga om experimentlusta samt en god portion nyfikenhet som skall stillas, utöver det är det för vissa bruk/situationer rätt trevligt att jaga med subbar även i andra kalibrar än 22LR. OM man själv anser det vara motiverat aka "värt det" är en fråga för det egna sinnet och förmodligen väldigt svårt att förmedla på ett övertygande sätt till annan. /Christian
Publicerat April 23, 201412 yr Kan ha fel men är det tillåtet att jaga med sub ammo i kl 1&2 i Sverige? Sen är jag väl medveten om att faktorer som kan, vill, finns inte, går inte har stark attraktion att övervinnas/utföras. Det är lite som att överladda en 308 för att få ut dom sista m/s, faktorerna driver men det sunda förnuftet: Skaffa en 30-06 istället=inte lika kul
Publicerat April 23, 201412 yr Kan ha fel men är det tillåtet att jaga med sub ammo i kl 1&2 i Sverige? Klarar du energikraven med en godkänd kula så: ja, /T
Publicerat April 23, 201412 yr Det där är en intressant fråga, det har tidigare funnits förbud mot "tysta" vapen, dvs dämpare som var för bra, det finns även krav på energi för att jaga V100 och V0 samt krav på effekten/funktionen på kulan från NVV, rent etiskt sätt måste man se till att kulan expanderar i viltet för en snabb död, idag känner jag inte till att NVV ställer upp krav på hastigheten på ammon, enbart energin, osv, se ovan för PMT:s svar. Det förekommer dock kan jag med visst road ton återkommande vilsna kommentarer av andra författare i den tidning där T ofta förekommer som antyder att det skulle vara förbjudet, då tidningen säljs i minst tre skandinaviska länder är det svårt att veta om det är korrekt och om det avser Sverige. Min inställning är som PMT:s subbar för jakt är ok, om kulan expanderar/följer NVV:s regler. /Christian
Publicerat April 23, 201412 yr Fältjägaren. Det handlar inte om det jag tror du menar. Experimentlusta är en del i ekvationen men förståelse för hur patroner fungera och hur vapnet fungerar är en lika stor del av det hela. Därtill kommer den största orsaken och det är att man lär sig skjuta bättre. En subsonic patron kräver otroligt mycket mer av dig än vanlig ammo då alla rörelser du gör samt rekylupptagning skvallrar otroligt mycket vilket inte en vanlig höghastighetspatron gör. Det är otroligt svårt att skjuta subbar fläckfritt. Därtill förstår man hur en laddning ska fungera, tryck, brinnhastighet och krutmängd (berg-thingie). Tex, norma 200 fungerar inte. Snabbt gevärskrut, men detta krut hinner inte brinna upp innan kulan kommer ut och du får en mynningsknall för subsoniska kulor. Sen blir initialtrycket för lågt så kulan släpper ojämnt. Därtill lär man sig att bt-kulor håller dåligt tätt i vissa pipor, medans fb-kulor alltid funkar. Så det finns andra parametrar än leklusten, därtill så stör det mindre vid jakt på kl3-vilt, samt effekten är hutlös Jmf hittade kalibrar i samma klass.
Publicerat April 23, 201412 yr Författare För mig är det träningen. Att skjuta MOA med subbar... Då skjuter man bra.
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Uppdatering.... - Har talat med försäkringsbolaget och ärendet täcks av allriskförsäkringen. - Har talat med polismyndigheten och de var riktigt hjälpsamma. Jag fick intrycket att de tyckte att det var kul med någon som ringer i andra syften än att skälla på långa handläggningstider.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Så, då var det clearat med försäkringsbolaget. De var ganska noga med motiveringar och ringde och dubbelkollade lite antaganden jag hade gjort i min bedömning av min skada, vilket jag tycker är förtroendeingivande och bra. Jag vill faktiskt inte göra affärer med någon som tar lättsamt på någonting alls. Det hela är ju lite komplicerat: vad är ett smedbyggt customvapen värt? Det är ju en del arbete investerat i det också. Hur som helst, det hela landade i att man accepterade mitt anspråk, drog av 1500 i självrisk och fick mitt kontonummer över telefon. Pengarna hamnar på mitt konto i dagarna. Försäkringsbolaget som skötte sig så här bra (OK, det tog lite tid men det är ju ett svårbedömt ärende) var Sveland Sakförsäkringar. MVH!/HerrBerg
Publicerat Juni 26, 201411 yr Trailboss är nr1 till sub. Annars tinstar. Slår extremt tätt med doseraren också
Publicerat Augusti 31, 20205 yr Nämen, så här kan det ju inte sluta. Hur gick det. Vad var fel, om det gick att hitta något fel. Vad sa Stenroos. Gick lådan att rädda efter detta. Sedan undrar jag om Herr Berg skjuter subbar igen eller om det räckte med denna gång. Ha de.