Publicerat April 22, 201412 yr Funderar på ett nytt kikarsikte till min 30-06! Har gjort ett inlägg förra älgjakten men då blev det inget nyköp utan lånade farsgubbens gamla sikte. Jag har velat fram och tillbaka väldigt länge nu och måste bestämma mig. Sikten jag funderar på just nu är iaf: Meoptan r1 3-12x56 Zeiss Duralyt: 3-12x56(belyst) Swarre z4i 3-12x50 Kom gärna med andra tips och åsikter om liknade sikten. Prisvärda eller enbart riktigt bra! MVH Mattias
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Vad är det som gör z4i bättre än duralyten tex. ( antar att den är det pga priset) Sen har jag läst att meoptan har väldigt dåligt ögonavstånd annars har jag bara hört bra om den!
Publicerat April 22, 201412 yr För ren älgjakt så är 3-12x50/56 väldigt stort. 1,5-6x42 borde räcka mer än väl. Om pengarna räcker, 1-5 eller 1-6-24!
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Räcker gör det säkerligen men jag vill ha mer förstoring och större optik helst 50
Publicerat April 22, 201412 yr ok, ditt val! men när det gäller skillnader så måste dina ögon få välja!
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Självklart men hade varit trevligt med tips och råd. Vad ni andra har för kikare och tycker om dem, samt vad ni tycker om dem jag skrev upp osv
Publicerat April 22, 201412 yr Typiskt sätt är älgjakt, dag jakt, efter ett stort vilt som inte sällan rör på sig, en lägsta förstoring om 1-2 kanske 2,5 x är max vad jag och många andra vill ha vid skott på rörligt vilt, det är inte tillfälligheter som gör att det är så. Med högre X blir synfältet litet och ansträngt. En typiskt älgjakt är mycket bära på pangen och lite skjuta, men när man skall skjuta så är det snabba lägen och ibland lite udda ställningar, bra ögonavstånd, bra ögonbox (exkluderar de flesta sikten som har 4-6x förstoringsväxel), ett bra riktmedel, antingen belyst eller SFP som gäller för siktet, pangen måste vara balanserad och avvägd med optiken, en 56 mm tub är tyngre, högre monterad och ger en rankare pang än exempelvis en x42 tub gör. Skall man ha ett allround sikte hade jag omgående sagt 2,5-10x42 eller 50, SFP och belyst, men inte 56 mm lins, premierar man vakjakt är 56 mm ett måste i praktiken, belyst rm också eller FFP rm typ nr 1 eller 11 för att möjliggöra säkert skytte. I konklusion för älgjakt är inget av de föreslagna siktena optimalt, men vid ett tvingat val är det Duralyten som är minst belastande. /Christian
Publicerat April 22, 201412 yr Duralyten får stryk av Meoptas billiga MeoPro, t.o.m min mediokra Viper PST kör mössan av den "zeissen". Köp hellre en Conquest eller lägg till några hundringar på en Classic. Och angående meopta så är ögonavståndet inget problem, frugan har då mer förlåtande avstånd och eyebox i sin Meopta än min förra S&B klassik.
Publicerat April 22, 201412 yr Beror väl på vilken Meopta din fru har, 3-12x56 har korta 75 mm ögonavstånd medan 1,5-6x42 ligger uppåt 90. Conquest har bra optik för pengen helt klart. Om det är älgjakt det gäller skulle jag prioritera smidighet och möjlighet till hyfsat synfält. Från Tapatalk
Publicerat April 22, 201412 yr Självklart men hade varit trevligt med tips och råd. Vad ni andra har för kikare och tycker om dem, samt vad ni tycker om dem jag skrev upp osv jag har helia 5 1-5x24 och helia 5 2,4-12x56, men den stora är aldrig på på älgjakten om det inte är stooora skjutavstånd!
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Tackar för svaren hitills! då blir det inte meoptan men 50m tub vill jag ha iaf och duralyten låter inte som ett bra val. Lägsta förstoringen kan jag hellt klart sänka till 2-2.5 men högsta förstorigen vill jag ha hög. Av dem siktena jag nämnde där uppe så är det absolut inte så att jag måste välja någon av dem utan är helt öppen för förslag
Publicerat April 22, 201412 yr Men då ska du väl jaga nått annat än älg med kikarsiktet? för på älg räknar jag med att vid rätt tillfälle kunna skjuta på 200m med 1-5 an! givetvis så skulle jag hellre ha 10-12 ggr om jag skjuter på 200m men jag räknar inte med att skjuta på det avståndet! Jag är kaxig och gissar att 90% av de svenska älgarna skjuts inom 100m
Publicerat April 22, 201412 yr Författare Jag ska jaga älg. Men det finns ju ingen nackdel med hög högsta föstoring så länge lägsta förstoring är låg. Det påverkar väl inte smidigheten på något sätt eller?
Publicerat April 22, 201412 yr Det beror ju på vad du menar med smidighet, en 50 tub är osmidigare än en 42 eller 24, en lägsta förstoring på 3 har sämre vidvinkel än 1,5 eller 1! för mig vore det väldigt svårt att skjuta ett säkert skott med 3ggr förstoring under 30-40m om älgen rör sig! men om du inte skjuter så är den ju snart på 100m och då funkar 3 gggr eller tillomed 6-10ggr! edit sorry vad och vid vilka situationer behöver du 12ggr, kontra vid vilka situationer behöver du lägre än 2ggr? vad tror du är mest sannolikt, självklart kan du skjuta med 16ggr på 60 meter det har jag gjort och jag har även skjutit på 10 meter med 6ggr men det är ingen bra rekomendation!
Publicerat April 22, 201412 yr Är väl ingen nackdel med hög förstoring, men däremot är det en jävla fördel med låg förstoring till älgjakt anser jag. Jag väljer alla dagar i veckan ett 1,5-6 före ett 3-12 till älgjakt. Smidigare lättare sikte som ger bättre balans och således skjutbarhet. Varför 50 objektiv? Älg får ju inte skjutas när det är mörkt på kvällen ändå? Christian och Ozzian har båda skrivit kloka inlägg ovan.
Publicerat April 22, 201412 yr Går alldeles utmärkt o jaga med 3 ggr lägsta förstoring. Jagar själv med en ht 2,5-10x50 på min älgbössa. Men om det är ett trångt pass då är det fördel med lägre förstoring. Visst du får mer vidvinkel med ett sikte med lägre förstoring. Men lär dig o skjuta med bägge ögonen öppna så spelar det mindre roll. Välj sikte beroende på terräng. Svaret på din fråga om vilket sikte, så skulle jag välja swarren. Men om du bara ska jaga älg så kanske ett 1,5-6x42 ligger bäst till som det nämnts. Typ helias, http://natur.astrosweden.se/kahles-helia-5-16-8x42-belyst/21095-0 Eller liknande.
Publicerat April 22, 201412 yr Går alldeles utmärkt o jaga med 3 ggr lägsta förstoring. Jagar själv med en ht 2,5-10x50 på min älgbössa. Men om det är ett trångt pass då är det fördel med lägre förstoring. Visst du får mer vidvinkel med ett sikte med lägre förstoring. Men lär dig o skjuta med bägge ögonen öppna så spelar det mindre roll. Välj sikte beroende på terräng. Svaret på din fråga om vilket sikte, så skulle jag välja swarren. Men om du bara ska jaga älg så kanske ett 1,5-6x42 ligger bäst till som det nämnts. Typ helias, http://natur.astrosweden.se/kahles-helia-5-16-8x42-belyst/21095-0 Eller liknande. hmphrg humpgr detta är 1,6-8 inte 1,5-6 men troligen det bästa du kan köpa till din jakt!
Publicerat April 23, 201412 yr Vi har lite olika förutsättningar som individer, för min del är det trots träning fortfarande inte helt bekvämt att ha båda ögonen öppna med kikarsikte, skulle gärna haft lite mer dominans i högerögat tror jag. För drevjakter, när viltet ofta är i rörelse när skottchans ges, är det därför en stor fördel för mig att ha ett sikte med "äkta 1x", dvs att lägsta förstoringen inte förändrar siktbilden. Jag har inte känt att jag saknat större förstoring än 6x vid dessa tillfällen heller. Som nämnts tidigare torde Helias nya 1,6-8x42 vara ett mera passande val för den typ av jakt du beskriver, men du skriver att du vill ha 50mm och då instämmer jag i rekommendationerna för 2,5-10x50. Zeiss Classic t ex går ju att hitta till bra priser numera.
Publicerat April 23, 201412 yr Nu ville du ju absolut ha 50 mm objektiv, men... Om älgjakt är syftet och hög förstoring också är ett önskemål så är ju Leupolds VX6 2-12x42 högintressant. Är själv sugen på ett sånt och vill man köpa import så finns dom till bra priser också. Vill man annars ha toppoptik så blir Leica Magnus 1,5-10x42 svårslagen, då till ett helt annat pris...
Publicerat April 23, 201412 yr Författare Tack återigen för alla svar, tar verkligen åt mig allt ni skriver! vx6 2-12x42 vad ligger en sån en i pris? Det verkar ju vara en intressant kikare.
Publicerat April 23, 201412 yr Vi har lite olika förutsättningar som individer, för min del är det trots träning fortfarande inte helt bekvämt att ha båda ögonen öppna med kikarsikte, skulle gärna haft lite mer dominans i högerögat tror jag. För drevjakter, när viltet ofta är i rörelse när skottchans ges, är det därför en stor fördel för mig att ha ett sikte med "äkta 1x", dvs att lägsta förstoringen inte förändrar siktbilden. Jag har inte känt att jag saknat större förstoring än 6x vid dessa tillfällen heller. Som nämnts tidigare torde Helias nya 1,6-8x42 vara ett mera passande val för den typ av jakt du beskriver, men du skriver att du vill ha 50mm och då instämmer jag i rekommendationerna för 2,5-10x50. Zeiss Classic t ex går ju att hitta till bra priser numera. off topic, jag har faktiskt problem med vissa 1x, meoptan 1-4 är den enda jag kan hålla ögonen öppna utan att tänka på det, helia 5 o z6i får jag fokusera för att klara, 1,5x är kört!
Publicerat April 23, 201412 yr Tack återigen för alla svar, tar verkligen åt mig allt ni skriver! vx6 2-12x42 vad ligger en sån en i pris? Det verkar ju vara en intressant kikare. vet ej pris men mörkerkikare lär det ju inte vara, swarre z6i 2,5-15x44/56 torde ju vara det optimala för dig som inte vill skjuta älg på kort håll! men ca 20 papp! men köp en gång dyrt än o lägg massa vid varje kikarbyte! men du måste prova, jag tycker zeiss ht är skit pgav att mina ögon inte gillar zeiss, jag vet att zeiss är skitbra men då jag testat med deras bästa 4-5 ggr och blivit besviken så håller jag mig till helia swarre! btw leupold har skitbra garanti!