Publicerat April 23, 201412 yr Någon som har någon erfarenhet av Vx6 2-12x42an? Jag tror inte den är ute i sverige ännu!
Publicerat April 23, 201412 yr Visst är den det. Jag har en. Men inte hunnit testa mkt ännu. Den verkar dock som initialt intryck vara mkt bra för pengen :-)
Publicerat April 23, 201412 yr ok hur är mörkervärdena? som en vanlig eller lite sämre pgav 6växeln? Var köper man en sån nu? 2-12 är väldigt intressant för min afrika jakt, då 2,4-12x56 är stor och 1-5x24 har lite dåligt maxförstoring!
Publicerat April 23, 201412 yr hmphrg humpgr detta är 1,6-8 inte 1,5-6 men troligen det bästa du kan köpa till din jakt! Ehhh,, jo jag vet. Men eftersom 1,5 är bra mycket vanligare så skrev jag 1,5 istället för 1,6. Men länkade till helian. Men ska man ha ett någorlunda bra sikte så finns ju även swarres 1,7-10x42. Z6i.
Publicerat April 23, 201412 yr Ehhh,, jo jag vet. Men eftersom 1,5 är bra mycket vanligare så skrev jag 1,5 istället för 1,6. Men länkade till helian. Men ska man ha ett någorlunda bra sikte så finns ju även swarres 1,7-10x42. Z6i. Jo men är den lika bra som man kan tro, annars är ju ditt förslag till en passkytt optimalt , z6i!
Publicerat April 24, 201412 yr @ozzian: Handladigitalt köpte jag ifrån. Köpte även en VX-6 1-6x24 till kombin. Var ut en sen kväll och kollade genom 2-12:an och tyckte den hängde med länge. Blev positivt överraskad. Skillnaden är milsvid jämfört med t.ex Leupold VX-R som jag haft tidigare...de lirar inte ens i samma division. Leupold har gjort hemläxan bra till VX-6 serien, helt klart! För första gången känns det som de har något som kan konkurrera med européerna. Jag hade en Helia CSX 3-12x56 tidigare...och den är snäppet värre i skymning (naturligtvis) men VX-6:an ligger inte långt efter. Schott-glaset verkar göra skillnad. VX-6:orna känns också mycket bra korrigerade optiskt, mkt låg distorsion och skarpa från kant till kant, noll tunnling. De känns 'vilsamma' att titta genom. Förhållandevis generös eye-box är det på dem också. Jag gillar dem skarpt. Belysningen är ju den 'gamla vanliga' med stegvis tryckknappsjustering, vissa ogillar detta, jag tycker det är 'uthärdligt' även om bättre lösningar finns (Helia 5 t.ex). Annars är belysningens spännvidd på intensitet mycket bra (12 steg på VX-6 jämfört m 8 steg på VX-R)
Publicerat April 24, 201412 yr jag har helia 5 1-5x24 och helia 5 2,4-12x56, men den stora är aldrig på på älgjakten om det inte är stooora skjutavstånd! En avundsvärd kombo! Till trådstartaren Mattias...nya Helia 5 1,6-8x42 är väl så nära det optimala man kan komma vad gäller svensk älgjakt. Optimalt omfång, tämligen smidigt, optisk kvalitet i absolut toppklass (eg 'det blir inte bättre'), och dessutom jäkligt snyggt och tidlös design
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Det lutar väldigt mycket åt vx-6 2-12x42an nu. Ska fara och klämma på en idag. Helia ligger väl i någon prissklass över? Antar jag iaf.
Publicerat April 24, 201412 yr Jo, för Helia 5:an 1,6-8x42 får du slanta upp ca 7000-8000 kr mer. Den är bättre (aningen bredare synfält, aningen bättre i skymmning), men vete fasiken om den är SÅ mycket bättre...
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Det blir nog vx-6an! Nu när vi ändå pratar om leupold så kan jag ju fråga om någon har erfarenhet av deras handkikare, om dem är bra osv?
Publicerat April 24, 201412 yr Ingen erfarenhet, men de slaskar runt en massa gamla beg Zeiss/Hensoldt kikare 8x30 och 10x50 kikare som ger dig väldigt mycket prestanda för pengarna, runt 1000 till 2 500 kr, jag har en så kallad båtkikare från Hensoldt en 8x50, det är en av de skarpaste optiska instrumenten jag lekt med och den är väldigt uppskattat av mig vid vakjakt. Även om jag kan tycka att det är ok att köpa ett Leupold sikte, de förefaller vara bra så är det ingen anledning att utan närmare studier av Nikon, Meopta och andra märken av kikare hoppa på det tåget där också. Å andra sidan jag är en kinkig gammal gubbe så min åsikt kanske bör hanteras med den förutsättningen i sinnet. /Christian
Publicerat April 24, 201412 yr Ok.. går lite utanför det du verkar ha snöat in på men.. Jag uppfattade tidigare i tråden att pengar fanns, spelade inte så stor roll om det kostade lite? Givet att du ska ha det till älgjakt.. köp det du känner för MEN inte innan du tittat i ett Zeiss Varipoint 1,5-6x42. Det du måste ha är stort synfält på hyggligt håll, det är nästan viktigare än att kunna vrida på hög forstoring så länge vi snackar älg. Jag stod på pass i kuperad tallskog med ganska glesa stammar. Hade ko och kalv inne på kanonhåll.. Trots 3 ggr förstoring i Zeissen (3-12x56) så fick jag inte speciellt bra bild på kalven med påföljd att jag hade väl 5 träff i tall och ingen i älgen En kompis gjorde exakt samma sak i samma pass något år tidigare.. Därefter skaffade jag Varipointen och det fungerar som ett rödpunktssikte i princip på nära håll samtidigt som jag med lite god vilja hade kunnat skjuta en kidde på 150 m.. Är specen älgjakt så kolla det innan du köper ngt annat. Inbillar mej att det mesta faktiskt är trångt som f-n jämförelsevis.. Oavsett så lycka till!
Publicerat April 24, 201412 yr Det blir nog vx-6an! Nu när vi ändå pratar om leupold så kan jag ju fråga om någon har erfarenhet av deras handkikare, om dem är bra osv? har en sådan här,,, ej värd pengarna. Nu fick jag ioförsig min som gåva. http://www.handladigitalt.se/leupold-bx2-cascades-8x42-kikare-kamouflage-p-5405.html O kan ärligt säga att denna är bra mycket bättre. Enda fördelen min har är att den är camo. Om det nu finns nån coolhetsfaktor i det. http://natur.astrosweden.se/nikon-monarch-5-8x42/20832-0
Publicerat April 24, 201412 yr Därefter skaffade jag Varipointen och det fungerar som ett rödpunktssikte i princip på nära håll samtidigt som jag med lite god vilja hade kunnat skjuta en kidde på 150 m.. Är specen älgjakt så kolla det innan du köper ngt annat. Inbillar mej att det mesta faktiskt är trångt som f-n jämförelsevis.. Oavsett så lycka till! Visst är Varipoint fina med ganska breda synfält...men både Helia 5 1,6-8x42 och Swarovski z6i 1,7-10x42 har bredare synfält på lägsta förstoring...och detta TROTS att de har något högre lägsta förstoring. De har också noll tunneleffekt. Varipoint tunnlar från ca 1,8x ner till 1,5x. Det som är riktigt bra på Varipoint är deras generösa eye-box. Det är mycket lätt att få full siktbild, även om man lägger an lite slarvigt i diverse olika ställningar (som det ju ofta blir under praktisk jakt). Vill du ha tips om ett annat riktigt bra 1,5-6x42 till ett mkt konkurrenskraftigt pris så ta en titt på denna. Bra mycket bredare synfält än Varipoint. Noll tunnlig. Bättre optiskt (skarpt från kant till kant). Men Varipoint har dock något bättre dagbelysning. Och bättre eye-box som jag beskrev ovan. http://natur.astrosweden.se/kahles-csx-15-6x42-l-belyst/19228-0
Publicerat April 24, 201412 yr Författare Riktigt roligt och läsvärt att läsa om alla era tips, man tackar och bockar! Det känns verkligen som att jag vill ha mer än 6x som högsta förstoring fsktiskt och har bara läst massa positivt om leupolden nu. Hade varit bra att höra om dens negativa sidor också, om den nu har några. Sen till handkikare, ska man ha hd eller inte?