Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya patronlägen i förolyckat system...

Featured Replies

Publicerat

Som någon kanske kommer ihåg, jag fick en SEE i min .300 Whisper med trasigt slutstycke och kanske också dito låda som följde av detta. Nu har jag grunnat lite mer på detta och har kommit fram till att just dessa små pyttehylsor inte riktigt passar sig för en Rem700 SA.

Jag hade en diskussion med farbror Stenroos på Åland om detta och vi kom fram till att existerande pipor brotschas om till nya patronlägen med större stötbotten. Donatorbössa kommer att bli en fabriksny Rem700 i .308Win... så får jag kränga trycke, kolv, magasinsbrunn separat. Skillnaden i pris blir inte stor i slutänden och man får en ny fräsch mekanism att bygga på och då alltså med normalstor stötbotten typ .308.

Alltså...

.221Fireball kommer att bli en .22-250 (mest för att reta Hipshot, forumets största speed freak)

6x45 kommer att bli en 6XC (eller borde jag köra på en .243Win?)

.300Whisper kommer att bli en .308Win (eller borde jag ha en .30BR?)

Just .30-pipan är lite grand att fundera på. Den har 8" räffelstigning och är 45,5 cm lång. Är det någon idé att ha en .30BR? Eller ska man bara ha den med en .308 som en kortkort lättviktare för rörlig jakt?

Fast då landar jag i att ha TRE stycken .308:or. Gaaah... Jag kanske borde ha orginalpipan för slaskskytte på älgbanan, vem bryr sig om hur många skott en remington originalpipa har gått? Jag skjuter slut på den och skrotar när det blir dags om några år.

Gissningsvis kommer den korta 308-pipan att sitta i för det mesta... med övergång till .22-250 när rävlockningen går igång i januari. För matfågel tänkte jag hålla mig till min 6,5:a.

Låter det som en plan, eller missar jag något?

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Vad ska du ha 6xc/243win till?

jag skulle tagit

22-250(räv)

6br(fågel)

308(övrig jakt)

Publicerat
  • Författare

6xc och 243win har längre hylsa, bättre repetering i en Rem700. 

Publicerat

du missar en kaliber där du kan skjuta subbar.

Publicerat

Går inte köra 308 win med 8 stigning i fullfart o normala kulor, blir för höga tryck, 30 br är å andra sidan väldigt lämplig, som subs o klass 2 med lätta .30 kulor

.243 pipan, 243 imp om 1:8 stigning, om 1:10, 6 br, anpassad hylsa till rätt max kulvikt, med förväntade hastigheter runt 900 m/s, tänker 90 respektive 105 grains kulor,

224 pipan, 22-243 win imp eller 22-55 krag, ger herrejösses farter med .224 kulor, säkert super rolig i hela 700 skott. Christian

Publicerat

6mm XC och 22-250 känns nästan som samma kaliber om man satsar på lite tvärare stigning till 22-250. Båda gör ju strax över 1100m/s med kulor avsedda för det. En 65 grains kula i en XC är det bra sprutt i och enda anledningen till en 22-250 i det läget ska väl vara lite mindre rikoshettrisk och rekyl med lätta kulor. Att köra både br och XC känns som att ha flera 308 bössor om du nu inte bygger den ena för ett specifikt ändamål. Jag hade funderat ett tag till innan jag börjat bygga om. Varför skippa 221;an? Både norma och lapua ska ju börja tillverka hylsor. Den smäller som fan och man får inte montera dämpare men ändå.

Publicerat

.221Fireball kommer att bli en .22-250 (mest för att reta Hipshot, forumets största speed freak) 

Jaha ja var det detta du skulle gnugga i ansiktet på mej igår? Tur att jag sov inför nattjobbet  :tongue:

.22-250 kommer jag nog att ha någon gång.. sugen! Dock har .204 ruger flutit upp.. i en flongny T3:A.. 

Men vi får se.. Lite skeptisk till kombinationen Mr Berg och för många begrepp att hantera, känns som det kan bli fibbel  :biggrin:  :biggrin:

Publicerat
  • Författare

6mm XC och 22-250 känns nästan som samma kaliber om man satsar på lite tvärare stigning till 22-250.

Ah, men jag HAR redan pipor. Det handlar om att brotscha om de jag redan har. 

.224 är 1-14

6mm 1-9

.300 1-8

Är det någon som känner för att ändra sina förslag med utgångspunkt av detta? 

Som det känns nu blir det.... 

.22-250

.243

.30BR

(....och donatorbössans originalpipa i .308Win, slit&släng). 

Publicerat

Tja vidhåller vad jag skrivit ovan,

mer fart än en 22-250 behövs verkligen, så en 22- 243 Imp är ett måste, jag är rätt säker på att Janne har rivare till det.

Med en 1:9 pipa i 243 klarar den inte att stabilisera 100+ grain VLD kulor, kanske 100 grains Oryx, med den förutsättningen är det iofs upp till dig herr berg att köra en 6xc, visst matar det bättre och det skjuter tätt, det är enbart 95 grains BT som är köpeammo som lirar, resten inkl Diamond line är 105 grains kulor och är inte ok att skjuta i pangen, särskilt inte med dämp monterad.

Jag har iofs hylsor att sponsra med om du går den vägen. :)

.30 pipan, jag sitter och letar på nätet men hittar inte referensen, kör en sim på 308 Win med en 8 twist pipa så lär du se tryck långt tidigare än annars, detta i QL då. /CHristian 

Publicerat

Bengt,jag har skjutit rådjur på 475m med 95gr ball tipp/ 243 så ska du ha den till jakt så blir det bra ändå,jag lovar;)

/Mike

Publicerat

Men det är bara om man heter Magic Mike som det fungerar, eller?!  243/6xc är sjukt potenta kalibrar med 80+ grain kulor, vilka det finns flera stycken roliga att välja bland. /Christian

Publicerat

Men det är bara om man heter Magic Mike som det fungerar, eller?!  243/6xc är sjukt potenta kalibrar med 80+ grain kulor, vilka det finns flera stycken roliga att välja bland. /Christian

Jag laddade 58 grains v-max i 6xc och den var potent, kommer inte ihåg men runt 1150-1200m/s!

och den skjuter tätt, tätt som för jakt!

Publicerat

58:or är iofs spektakulära på korthåll, upp till 250 meter, sen tar vinden dem för mycket, 87 grains varianten är oändligt roligare och fungerande ut till 6-700 meter, i 5 m/s kastvindar och på 30x30 plåtar.

Det finns mycket kul i 6mm, btw skulle aldrig äta något som är kroppsskjutet med 58 or.

Christian

Publicerat
  • Författare

OK, .30BR verkar vara en bra idé. Men var i h-e får man tag på hylsor? Tre ungar, ett karriärjobb och laddkammaren vägg i vägg med sovrummet där frun försöker slagga... Ni fattar. Är det bara att resajsa en 6mm Norma BR? 

Publicerat

Jupp,finns en sinclairexpander för det.

/Mike

Publicerat

22-243 AI

6 XC

30 BR 

Det hade vart mina val. Lite pyssel med hylsorna till 22-243 men å andra sidan håller 50 st pipans liv :tongue:

Publicerat

Du vet att 6.5 Creedmoor är ett alternativ till 6XC? 

Om ingen har en liggandes kommer jag med stor sannolikhet köpa en brotsch i den kalibern inom snar framtid ;)

Jag har hela tiden varit inne på 6XC i min nästa bössa men efter lite snabb diskussion med galne Mike så är 6.5 Creedmoor ett klart vinnande alternativ!

Dels för att den klarar kraven för klass 1, men även för att den har liknande kulbana som 300 WinMag men inte eldar pipor mer än .308 win.

Rekylen är också väldigt snäll enligt utsago.

Enligt bänkskyttarna är det 26"-28" pipa med 1:8 stigning som gäller. (David Tubbs körde först med 1:9 men hade problem med stabilisering på långa håll och han gick då ner till 1:8 och vann nästa tävling med full pott vill jag minnas?)

Är det fler som skaffar denna kalibern så vore det bra för jag kommer inte att ha den blekaste vart man skall börja med laddningarna...

Publicerat
  • Författare

Men jag har ingen 6,5-pipa...!

Publicerat

Men jag har ingen 6,5-pipa...!

Det har ju inte hindrat dig förr :P

Skall du bara backa pipan och riva nytt patronläge så är 6XC den förnuftiga vägen att vandra, men vill man vara tvärtom så får man helt sonika kolla wikipaedia vilka obskyra kalibrar som överhuvudtaget är möjliga och sen får du singla slant eller liknande! ;)

Publicerat

6-284 kan ju vara ett kompletterande alternativ till 22-243 så har du 2 pipbrännare :tongue:

Publicerat
  • Författare

.22BMG?

Publicerat

6mm-284, .22 eargesplitten loudenboomer mest för att garanterat vara värst om inte för bara namnet och en .30 herrett som går bra i en contender med sin korta pipa.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Sådär! Bössa lämnad till Stenroos. Det blir en .22-250 skuren för en 55gr Ballistic Tip, en .243 för Normas FMJ Och slutligen en .30BR för Speer TNT. Indexring eller stiftad klack är inte avgjort ännu.

...och originalpipan i .308win.

Slutresultatet blir alltså lite märkligt - en pang med FYRA anpassade pipor.

Publicerat

Vad är tanken med att bygga ett patronläge runt en laddning som inte är erkänt välskjutande, tänker mest på 243:an, hade det inte varit bättre med att köra med 243 BST 95 grain där, så hade du ett läge för de flesta 70-95 grains kulor av lite roligare slag!

/Christian

Publicerat
  • Författare

...det är den som jag är mest osäker över, den är en chansning. Om - säger om - den kan fås att skjuta med den kulan blir det en pang för smått matvilt - fågel och hare - när den pipan sitter i. Just nu har jag inget som skjuter en riktigt rund helmantel.

Skytte för långhåll klarar min 6,5:a och skytte för precision - där har jag min tunga 308a. Detta vapen och alla dessa pipor är en serie chansningar, ibland till kula/patron och ibland till användning.