Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nya patronlägen i förolyckat system...

Featured Replies

Publicerat

Bra att du kör 30BR och utvärderar den åt mig,kanske tar rygg på dig där.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Köpte en akustisk kronograf, det blir en del laddningar framöver och jag är trött på min Chrony. Är också nyfiken på 30BR - går det att puffa upp den i klass 1? Fast man kanske ska spränga max en bössa på ett år.... Kanske tar rygg på dig där ;-)

Publicerat

Du utvärderar den och fixar några hundra färdiga hylsor,sen när du får andra tankar tar jag över 300 engångsskjutna hylsor :tongue:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Janne slänger med 100 hylsor till mig, det är en snäll farbror. Det borde räcka för att jag ska kunna komma fram till om den duger...

Publicerat
  • Författare

Vad är sannolikheten för att man ska kunna peta upp en 155gr blyspets i E100 på 2000J med en .30BR? Noll, nära noll, eller mer än så?

Publicerat

Det är ju just det du ska utvärdera :tongue:

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ah. Dååå fattar jag :-)

Publicerat

Iom att det går att få upp en 7,62x39 i klass 1 med rätt hantering och tom WT här inne gör klass 1 prestanda av sina engångshylsor med 8 mm kurtz så går det säkert bra, frågan är bara hur enkelt och hur länge det går. /Christian

Publicerat
  • Författare

Hm... Quickload ger förslag jag helst låter någon annan prova först...

Publicerat

Vad är sannolikheten för att man ska kunna peta upp en 155gr blyspets i E100 på 2000J med en .30BR? Noll, nära noll, eller mer än så?

Varför bryr du dig över det?

Det är inte av klassen djuren dör och flexibiliteten finns i exvis 6,5x55 och vissa vapen och laddningar som folk använder i tron att det är klass ett på grejorna.

För att fatta mig kort så kan du lägga dig snyggt på den tunna linjen och komma dit med energin i projektilen. Kör ev med en Berger kula eller nåt spetsigt. Skyddsjakten har lärt mig att om man nu väljer att knalla på den tunna stigen som detta innebär så skall man ha rätt mycket erfarenhet innanför bältet. Har man inte det om hur projektilen beter sig i viltet och var den praktiska gränsen går för vad som är lämpligt, så blir detta lite olämpligt.

Min erfarenhet med "på gränsen" laddningar är att det är skalle som gäller eller sjukt bra läge och förmåga. Visst är det kul, och om vi bortser från att det är olagligt och bara fokuserar på praxis så får man tänka om och värdera de jaktliga lägena annorlunda än vad vi svenskar är vana vid.

Jag skiter i om det är 100 eller 200m på hjort. Vapenklasserna och anpassningen av kulorna ger mig marginal. I faller då hastigheterna inte matchar vad som är tänkt för kulorna så är det stor skillnad på 30 och 90m, dvs klatschig bogsmäll eller helmanteleffekt.

Kalle

Publicerat
  • Författare

Varför bryr du dig över det?

Det är inte av klassen djuren dör och flexibiliteten finns i exvis 6,5x55 och vissa vapen och laddningar som folk använder i tron att det är klass ett på grejorna.

För att fatta mig kort så kan du lägga dig snyggt på den tunna linjen och komma dit med energin i projektilen. Kör ev med en Berger kula eller nåt spetsigt. Skyddsjakten har lärt mig att om man nu väljer att knalla på den tunna stigen som detta innebär så skall man ha rätt mycket erfarenhet innanför bältet. Har man inte det om hur projektilen beter sig i viltet och var den praktiska gränsen går för vad som är lämpligt, så blir detta lite olämpligt.

Min erfarenhet med "på gränsen" laddningar är att det är skalle som gäller eller sjukt bra läge och förmåga. Visst är det kul, och om vi bortser från att det är olagligt och bara fokuserar på praxis så får man tänka om och värdera de jaktliga lägena annorlunda än vad vi svenskar är vana vid.

Jag skiter i om det är 100 eller 200m på hjort. Vapenklasserna och anpassningen av kulorna ger mig marginal. I faller då hastigheterna inte matchar vad som är tänkt för kulorna så är det stor skillnad på 30 och 90m, dvs klatschig bogsmäll eller helmanteleffekt.

Kalle

Nu har jag läst ditt inlägg några gånger och jag fattar fortfarande inte... Talar vi förbi varandra? Jag ställde en fråga om förmågan i .30BR.
Publicerat

Det går nog att pressa 30br till klass1 men varför? Har länge funderat på en själv har allt utom pipan hemma. Trevlig kaliber för skytte ut till 300 samt till trädskällaren. Bra precision och extremt bra pipliv är det som lockar mig

Publicerat

308w får ju plats i samma låda, skaffa en av var sort och bruka båda inom rimliga gränser.

Publicerat
  • Författare

308w får ju plats i samma låda, skaffa en av var sort och bruka båda inom rimliga gränser.

Jag har redan 2 st .308, en 6,5x55 och en 9,3x62. Det är inte precis så att jag saknar möjligheter vad högvilt anbelangar.

Jag grunnar mest på var taket ligger för den lille rackaren (som inte har flyttat hem ännu, det blir nästa vecka).

Publicerat

Nu har jag läst ditt inlägg några gånger och jag fattar fortfarande inte... Talar vi förbi varandra? Jag ställde en fråga om förmågan i .30BR.

Ok Bengt.

Ladda på bara, får du inte fart på den med n200 för att hylsan är för liten är det bara att tippa i snabbare krut. klart du når klass 1. Det gör man alltid om man vill.