Publicerat September 27, 200619 yr För en tid sedan var jag (och ett gäng oerfarna grytjägare) ut med min hane, Silmas & jagade i gryt för första gången & nu har jag en fråga om hans beteende som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med... Ska försöka beskriva hur det hela gick till (hoppas ni orkar läsa allt)... Grytet var ett rätt omfattande gryt, ett sand-/jordgryt, med 2 aktiva ingångar, Grytet låg i en brant sluttning. Grytet hade varit bebott av räv (en rävfamilj) under sommaren. Efter att passkytten & en annan hundägare kommit på plats så släppte jag Silmas som, efter en avsökning av grytområdet snabbt gick in & nästan omgående fick kontakt. Skallen hördes nästan precis under en av passkyttarna. Med andra ord så hade alltså både passkytten & den andra hundägaren, av misstag klampat rätt över grytet & rätt över viltet. Jag hörde inte skallen från mitt "pass" så jag hade ingen möjlighet att avgöra vilken kontakt hunden hade med viltet. Silmas jobbade i alla fall på en bra stund & visade sig ovan mark en eller ett par gånger, tog kontakt med mig & sen in igen, växlade mellan ingångarna. Hela tiden skallade han på precis samma ställe. Vid något av tillfällena som Silmas var ute hörde den andra hundägaren hur det lät kraftigt under honom. Efter att det varit tyst ett kort tag kom Silmas upp & hälsade på oss, därefter var han fram till ingångarna & stack ner huvudet eller var inne bara ett kort tag (in & vände kändes det som) för att sedan komma tillbaka till mig igen. Fick en känsla av att intresset avtagit... Den andra hundägaren tyckte vid det här laget att jag skulle ta Silmas därifrån då han trodde att det var en grävling. Jag tyckte inte det eftersom han inte hade jobbat särskilt länge ännu & sen handlade det ju faktiskt om en orutinerad hund som kanske behöver lite tid på sig tänkker jag (var själv inte så säker på att det var en grävling). Så jag bestämde mig för att försiktigt gå lite närmare huvudingången, där jag släppte Silmas på kommando & då for han in igen med en jäkla fart & var strax på igen & skallade. Nu hade det flyttat sig en bit bort, eller om det var Silmas som kom från ett annat håll. Efter ett tag bröt han igen & kom fram till mig, sökte sedan av lite & sedan tillbaka till mig igen. En sista gång gick han in, på mitt kommando & var då inne bra länge. Hela tiden hörde jag hur han sökte runt i gångarna men utan att hitta på viltet den här gången. När han kom upp den här gången kopplade jag upp honom & gick tillbaka till bilarna medans passkyttarna (det fanns flera på pass längre därifrån) Strax därefter hade den andra hundägaren tröttnat, passkyttarna kom däremot inte förrän en kvart senare. Passkytten som stått vid oss hela tiden berättade att precis efter att den andra hundägaren gått så hade det rasslat till rejält från det området där Silmas jobbat tidigare , men mer "action" än så blev det alltså inte. 45 min skulle jag tro att Silmas jobbade. Vill tillägga att det varken före eller efter funnits några som helst spår efter grävling, däremot har räven synts till då & då. Med andra ord så måste det väl ändå varit en räv han jobbade med där inne... Att räven inte kom ut bekymrar mig egentligen inte särskilt mycket, Silmas är ju orutinerad & tyvärr så levdes det ju om en del "ovan mark" också. Det som oroar mig däremot är hans beteende, att intresset avtog mer & mer. Kan det vara så jäkla illa att han har för dålig jaktlust eller är det vanligt att orutinerade hundar kan betee sig så här? Mycket tacksam för svar!
Publicerat September 27, 200619 yr Jag kan inte säga säkert vad som hänt. Jag själv har bara erfarenhet från min egen hund Borderterrier. Jag har också tvivlat på jaktlusten. Men jag konstaterar mer och mer att hon beter sig som du beskriver (är sval) när det gäller grävling. Sista jakten förra säsongen höll hon god fart på en räv i gryt i ca 2,5 tim utan att den kom ut.Jag häll på så länge för att det var sista jakten. Jag hade även en 1/2 tim paus. Räven misstänkte nog att det var folk utanför. Tror räven att det finns folk utanför så är den svårsprängd, den känner sig nog tryggare inne. Som sag min hund tröttnar när det inte rör på sig, typiskt grävling. Vet ej om du blivit klokare? Men jag börjar i alla fall få ett större och större förtroende för min hund, på bekräftad räv har hon alltid gjort ett gott jobb även om de inte alltid kommit ut. MVH Roggman66
Publicerat September 27, 200619 yr Det är ju inte lätt att svara på...borde varit på plats och hört själv...men min tik arbetar också på det viset med grävling...tror att det har med det att göra att jag INTE vill att hon skall jobba ihjäl sig på dom utan kallat bort henne alltid när jag vetat att det är grävling som hon har...däremot räv och mårdhund ger hon sig alldrig för...hon tröttar nog ut dom flesta passarna om så behövs. Så av mig att dömma så kan det ha varit grävling...iaf så beter min sig så på dom nu . :
Publicerat September 27, 200619 yr Grävlingar kan ju gräva sig in i sandjord och skotta upp jord bakom sig för att komma undan en hund. Jag är ingen överdängare på grytjakt (har typ 5-6 dagar i bagaget bara) men kan man inte tänka sig att en orutinerd hund blir lurad av ett sådant beteende?
Publicerat September 27, 200619 yr Författare Tack för era svar! Ibland önskar man verkligen att man hade kamera på hunden, så man kan få se vad som försigår där nere Kan mycket väl tänka mig att Silmas är av sådan typ att han lägger ner om det inte blir någon action, som med grävling t ex. Det har han visat prov på på grytträningarna på slutet, en aktivitet jag borde lagt ned för länge sen om jag varit lite klokare. En teori jag själv har är att om det var en räv ändå, att den kanske låg till så pass att hunden aldrig någon bra kontakt... jaja, det lär förbli en teori. Nä, ska hålla mig till era tidigare råd om att släppa hunden där jag med säkerhet vet att räv ligger inne. Tack igen! MVH Anna
Publicerat September 27, 200619 yr Som andra har sagt...svårt att säga när man inte varit med själv.Oduglig är han väl dock knappast. Det som slog mig först var att det kanske fanns fler hål....som ni inte känner till.Det kan ju vara dolt under en gran eller liknande..så möjligheten finns ju att räven stuckit iväg utan att ni sett detta.Jag har varit med om att rävar kommit ut på ställen där man inte anat att det funnits hål...Du skrev ju faktiskt att nån hade hört nåt som prasslat till...å ja..vem vet... En annan grej...precis som tidigare sagts kan ju vara att det var en grävling som grävt sig inne.... En tredje möjlighet...Du skrev att grytet var stort och omfattande...då kan det ju vara så att din hund tappade bort räven helt enkelt. En orutinerad hund kan ju ibland ha lite problem när det är stora gryt. Jag har varit med om det själv....tror jag, kan ha varit så att räven stuckit iväg i nåt okänt hål oxå.... Som sagt var...inte lätt att veta...teorierna är många...å vi lär aldrig få veta vad som hände. Visar det sig dock att hunden beter sig likadant flera gånger så...ja, då kan det ju vara bristande jaktlust... Det jag dock reagerar på är din kompis till hundägare....som lessnat efter 45 minuter...de va inte mkt till tålamod där inte. Skaffa dig nya jaktkompisar....
Publicerat September 27, 200619 yr Det jag dock reagerar på är din kompis till hundägare....som lessnat efter 45 minuter...de va inte mkt till tålamod där inte. Skaffa dig nya jaktkompisar.... Exakt min tanke, va f-n, ska man hjälpas åt att jaga in en hund behövs väl mer än 45 minuters intresse > Om någon av mina polare skulle tröttna så snabbt var det sista gången de jagade med mig. Nåväl, ryck upp den nu, och se till att komma ut igen. Klokt att släppa i gryt som går att gräva upp, om det skulle behövas. MVH B
Publicerat September 27, 200619 yr Som förstagångssläpp kan det väl inte ordas så mycket. Däremot om man hör att man ställt sig på grytet kan man försöka "lura" räven att man gått därifrån. Alltså den som stått tokigast till tar hunden under armen och går därifrån de anadra står kvar utan att röra en fena....ca 30 minuter sen kan man prova släppa hunden igen. Sen tror jag att man vid injagning ska var MYCKET restriktiv mot att mana in hundar det brukar bara leda till "över-ivrighet" (vilket vackert ord). Man bör nog vara uppe i en tjugo-trettio skarpa grytjobb innanman vet var ens hund landar i skärpa,arbetsätt osv. kan ju ta en par år.
Publicerat September 27, 200619 yr Tack för era svar!Ibland önskar man verkligen att man hade kamera på hunden, så man kan få se vad som försigår där nere http://www.umeawebshop.se/cgi-bin/articles...mp;subgroup=46 eller från denna firma http://www.swespy.se/1410.html och kompletera med några IR-dioder för att se i mörkret. detta borde lösa ditt problem, fast om det vore särskilt praktiskt eller genomförbart vete gudarna
Publicerat September 28, 200619 yr Författare Tack för era råd & uppmuntran! Känns som att det finns hopp i alla fall Att det blir misstag så här i början är kanske svårt att undvika, det var ju första gången för de flesta av oss som var med . Så länge det inte handlar om misstag som gör det farligt för hunden förstås. Det bästa vore förstås om man fick chansen att gå med någon erfaren "grytjägare" så här i början. bomm: de var ju nästan gratis de där *s*... Antar att en kamera skulle förta det mesta av spänningen & upplevelsen med grytjakt, men som sagt ibland vore det inte helt fel att få ta del av vad som sker i där nere. MVH Anna
Publicerat September 28, 200619 yr Det KAN ta tid att få ut räven och ibland vill det sig inte alls. Det är också stressande att ha med sig skyttar som inte är utrustade med tålamod och som tror att allt händer på en gång. De som inte kan stå still i en timme har inte på/vid grytet att göra! Tyst som f-n till grytet sen inte ett ljud eller rörelse väl där, då har du gjort allt du kan för att underlätta för hunden. Men som sagt....är man inte beredd att stå still så har man inget där att göra! MVH Roggman66
Publicerat September 28, 200619 yr Författare Jo, nog kände jag mig stressad/pressad alltid! Det var mycket därför jag skickade in honom på kommando till slut, i stället för att vänta ut honom & låta honom jobba/tänka självständigt. Jaja man lär av sina misstag, förhoppningsvis. Anna
Publicerat November 5, 200619 yr Författare Var visst ett tag sedan jag kollade denna tråd... Roggman66 ; Tack & bock ;D MVH Anna
Publicerat November 5, 200619 yr Jaa där ser du att hunden inte är oduglig.... ;D Ibland går det bra ibland sämre. I fredags kom aldrig räven ut för min hund heller. Det var under en lada som kan ha varit 100-150m2 stor och nog tyckte jag att hunden låg på rätt bra när hon hade kontakt, hon kom ut med jämna mellanrum och kolla läget sen in igen åter kontakt osv.Efter 40-45 min så lät det som om det gick rakt ner i underjorden. Då kallade jag ut hunden och avbröt jakten då den räven tydligt inte ville komma ut. Förklaringar........(Bortförklaringar)..Vinden låg på ladan där jag och en till stod, bilarna kördes kanske långt fram. Räven kände sig tryggare uder ladan än ute. Tja det finns många orsaker till att räven inte ville ut. Bättre lycka nästa gång... ;D MVH Roggman66
Publicerat November 7, 200619 yr Författare Ja nja, vill allt se en räv komma ut med egna ögon innan jag yttrar mig om hundens duglighet Din "berättelse" får mig att tänka på hur viktigt det faktiskt är med att ha en fungerande utkallning på sin grythund, om man nu är intresserad av att få med sig hunden hem vill säga *s* Jag personligen kan tycka att det borde införas krav på att hunden kan kallas ut för att bli godkänd på ett grytanlagsprov? Jag kan inte riktigt förstå varför det inte är det i dagsläget ??? Är det någon som har en bra förklaring till varför det inte krävs en fungerande utkallning för att få ett GAS? MVH Anna
Publicerat November 7, 200619 yr Ja nja, vill allt se en räv komma ut med egna ögon innan jag yttrar mig om hundens duglighet Din "berättelse" får mig att tänka på hur viktigt det faktiskt är med att ha en fungerande utkallning på sin grythund, om man nu är intresserad av att få med sig hunden hem vill säga *s* Jag personligen kan tycka att det borde införas krav på att hunden kan kallas ut för att bli godkänd på ett grytanlagsprov? Jag kan inte riktigt förstå varför det inte är det i dagsläget ??? Är det någon som har en bra förklaring till varför det inte krävs en fungerande utkallning för att få ett GAS? MVH Anna Kan inte ge dig facit..men jag kan ge min åsikt. Utkallning anser inte jag vara en jaktlig och ärftlig egenskap utan är i stort sett bara en fråga om hur mkt tid du som hundägare har lagt ner på lydnad. Sen är ju endel individer mer lätthanterliga än andra...och det kan iofs vara ärftligt..men näe, jag vill inte att det ska vara ett krav. Sen kan man ju se det såhär...en rävsprängare ska ju vara rörlig och komma ut då och då...har man inte tid att vänta 5-15 minuter extra då ska man inte hålla på med rävjakt. Visst skulle jag själv önska att jag kunde kalla ut mina hundar ur grytet...tex hanen jag hade förut var helt omöjlig att kalla ut, kunde ibland vara lite knepig att få fast även när han bröt och kom ut...men han uppvägde det hela med att ha en förjäkligt bra skärpa och jaktlust..och då skiter jag i lydnaden faktiskt. Ibland kunde man dock lura honom genom att skjuta ett skott i luften...då kunde han ibland komma ut..men sen om det räknas som utkallning...det vete tusan...
Publicerat November 8, 200619 yr Jag jagade en gång med en sån hund, stört omöjlig att kalla ut, ägaren fick ligga och lurpassa utanför grytet och snabb som en vessla gripa tag i hunden efter det att han skjutit i luften för att locka ut den. Det värsta md den hunden var att den också sprang tom, den gick alltså den i varenda håla och vägtrumma och skällde. Den hunden älskade att krypa i gångar. Totalt värdelös enligt mig. MVH Roggman
Publicerat November 8, 200619 yr Författare Ja, jag vet inte...själv ser jag ju in-/utkallningen som en form av livförsäkring. Jag som t ex ännu inte vet med säkerhet hur mina hundar agerar vid ett möte med grävling i naturgryt känner mig åtminstone något så när trygg med att jag förhoppningsvis kan kalla ut dem om det skulle gå "för hett" till. Kanske naivt tänkt av mig, vad vet jag. Jag vill heller aldrig vara med om att jag ska bli tvungen att lämna kvar min hund i ett gryt bara för att den inte "behagar komma ut" (för att jag tränat för dåligt) & inte heller behöva gräva ut den (eller få stå & vänta i evigheter) för att den stött på en grävling (om jag nu inte tänkt jaga just grävling givetvis) Jag har också förstått att det är en fördel om man kan koppla upp sin hund stundvis om det t ex handlar om ett gryt med endast en ut-/ingång... och då antar jag att det är ett stort plus om hunden låter sig bli kopplad också. Men visst kan jag hålla med om att har man en riktigt bra hund så kanske det inte behövs, men nu är ju inte alla hundar så pass duktiga. Jag har förvisso ringa erfarenhet av praktisk jakt men jag misstänker att en fungerande inkallning/utkallning kan vara skillanden mellan liv & död i vissa situationer. Rätta mig gärna om jag har fel MVH Anna
Publicerat November 8, 200619 yr Jag jagade en gång med en sån hund, stört omöjlig att kalla ut, ägaren fick ligga och lurpassa utanför grytet och snabb som en vessla gripa tag i hunden efter det att han skjutit i luften för att locka ut den.Det värsta md den hunden var att den också sprang tom, den gick alltså den i varenda håla och vägtrumma och skällde. Den hunden älskade att krypa i gångar. Totalt värdelös enligt mig. MVH Roggman Hade hunden varit en bättre jakthund om den gått kalla ut? I beskrivningen är det inte inkallningen som är problemet...utan det verkar hellre vara att hunden vara så oärlig man kan bli. En chansartad fråga...var det en border? Även om jag inte kunde kalla ut min fox ur gryt så var det en jäkla bra jakthund, kanske låter som skryt men det står jag för helt och hållet.
Publicerat November 8, 200619 yr Tja jag har i alla fall varit väldigt tacksam 2 ggr för bra utkallning 1 gång var ett ganska stort klippgryt som hunden gick in i och som det visade sig vara både halt och djupt, jag kände då att detta kunde bli farligt så jag kallade upp hunden. Väl vid öppningen kom hon inte upp riktigt själv pga halkan så jag fick sträcka mig och lyfta ur henne. 2:a gången var det ett sand/jordgryt som när hon väl gått in började kava in, då fick jag brått att kalla ut henne. Jag är heller inte mycket för att gräva så de gånger hon ligger still och skäller för länge så bryter jag också. Att ha god lydnad visade sig också bra då hon jobbade med en räv i ett litet gryt med bara en in/utgång, efter 15-20 min jobb därinne kom hon ut och på signal satte hon sig och väntade vid min sida. Lite pip och gnäll men väl vid min sida. Efter 5 min ser jag ansiktet på räven och ber till gudarna att hunden ska sitta still (Vi är ca 7-10 m från grytöppningen).Hunden spänner sig men sitter still, räven kommer ut och blir på plats... Sen vet jag inte hur pass bra lydnad jag kan få på nästa hund, men träna inkallning och lydnad det ska jag. Vet ej om det är sämre motor på min hund då jag inte har något att direkt jämföra med. Även jag har begränsad erfarenhet av grytjakt. Det är i stort sett bara med min hund jag har jagat. MVH Roggman66
Publicerat November 8, 200619 yr Hunden hade nog varit bättre som hund då det gått att få stopp på eländet. Japp oärlig så det förslår. Det var en TJT.
Publicerat November 8, 200619 yr Författare Nu menar jag ju inte att en hund som inte kan kallas ut vid t ex ett grytanlagsprov på något sätt skulle vara en sämre jakthund. Det jag menar är att en fungerande utkallning både kan vara praktiskt & kanske även livsavgörande vissa gånger. Jag vet inte om jag skulle kunna förlåta mig själv om jag förlorade min hund av den "enkla" anledningen att den inte kom på utkallning i ett kritiskt ögonblick. Jag tycker kanske att grythundklubben ger ut fel budskap till hundägarna då de godkänner ett prov trots bristande lydnad hos hunden, att det inte är särskilt viktigt om hunden kan kallas ut eller ej. För det är det ju, tycker jag MVH Anna
Publicerat November 8, 200619 yr Tyvärr Kettukiller så håller jag nog med Roggman och Silmas när det gäller lydnad och praktisk jakt...för jag vill hellst bestämma om och när jag vill åka hem...inte att hunden gör det. För visst är det ju så att en olydig hund är ingen bra hund i längden. Men när det gäller prov så vet jag inte vad som är bäst...för det är ju faktiskt inte hundens fel om den inte lyder :- utan det är ju ägarens. och då skall väl inte hunden straffas. :-