Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är han oduglig?

Featured Replies

Publicerat

Visst är det bra med lydnad..självklart!Fick jag välja så skulle väl jag oxå vilja kunna kalla ut terriern ur gryt när jag vill.Men det hela är ju en träningssak från hundägarens sida...och inte en jaktlig egenskap som hunden har ärvt från sina föräldrar...och därför anser jag absolut inte att det ska vara ett krav vid grytprov.Vid jaktprov är det ju ändå på sätt å vis föräldrarnas förmåga att nedärva jaktliga egenskaper man bedömer(fast man kan ju ändå aldrig komma ifrån att miljön/uppfostran har betydelse).

Ska man diskutera grytprov och vad man ska bedöma så finns det oerhört många saker som är betydligt viktigare än just detta i alla fall.Jag har sett flera hundar som blivit godkända...som kan kallas ut...som jag absolut inte skulle vilja ha som jakthund.Så frågan är väl vad man ska prioritera...jag prioriterar de jaktliga egenskaperna först när jag ska välja hund, sen är det upp till mig som ägare att stå för lydnaden.

Har man sedan en rävsprängare som bryter med jämna mellanrum så räcker det ju ganska så långt om man kan ropa fast hunden när den kommer ut.Men förliggare blir det en annan sak....

Måste bara säga att jag vet precis hur mkt bra lydnad är värt vid vissa tillfällen...min äldre stövare kan jag i stort sett koppla på fullt drev när jag vill...bara jag har honom inom 100-200 meter...han har visserligen blivit tjurigare med åren...eller så är det hörseln som blivit sämre.Men återigen...det är inte en jaktlig egenskap hos honom...det är resultatet av oerhört många timmars lydnadsträning från min sida när han var ung.

Sen tror jag inte att det är så mkt till livförsäkring...å att man kan rädda livet på hunden...visst,undantag finns säkert..men nämn ett exempel i såna fall. Skulle det vara så att hunden är i en så hård strid med räv/grävling att den slåss för livet..ja, då vete tusan om en hund bara helt enkelt bryter och kommer ut för att husse/matte så önskar...

Vi behöver absolut inte vara överens..det är faktiskt roligare om vi inte är det...hehe..men jag vill ialla fall säga vad jag tycker....

Publicerat

Helt rätt så! Ingen jaklig egenskap med lydnad, dock en bekvämlighetsfaktor. Tycker nog inte heller att det ska avgöras på prov eller dömmas på prov.

MVH Roggman66