Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilket kikarsikte till drilling?

Featured Replies

Publicerat

Jag funderar starkt på att montera ett vridmontage och ett kikarsikte på min Merkel 12/12-5,6x52R.

Vilken jakt jag kommer att nedriva med den är jag osäker på då jag har både en hagelautomat och en .222, men jag antar att drillingen kommer att få fungera som allround på fågel och rådjur.

Jag misstänker att det är en liten smidig tub jag är ute efter?

Vilken förstoring bör jag titta efter? Fast eller variabel? Belyst eller inte?

Jag är en fattig sjukpensionär, så jag kommer inte att köpa en ny Swarre...

Jag kan dock tänka mig att skaffa ett kort hos någon vapen-kedja och köpa ett sikte på avbetalning, men vill ändå att det inte ska kosta femsiffrigt.

Vem kan montera ett vridmontage, förresten?

Samma butik som jag köper siktet hos?

Publicerat

Vad du ska ha vet jag inte men vad jag har kan jag skriva :wink:

Min 5.6x52R drilling har en hakad 1.5-6x42,funkar till diverse allt då drillingen är min slaskbössa.

För lite förstoring vill jag inte ha för skotten bortåt 200m,för mycket förstoring vill jag inte ha om det ska skjutas hagel med tuben på.

För litet objektiv vill jag inte heller ha för ljusinsläppet och för stort går också bort då det dödar bössans balans fullständigt.

1.5-6x42 är precis vad jag vill ha på min drilling.

vridmontage monteras av kompetent smed,inte alla butiker som har det även om det hävdas så.

/Mike

Publicerat

jo, jag testade 1-6x24 swarre men bytte till aimpoint, kommer nog att byta till ett mellanting, kanske meopta 1-4x22.

min drilling är 20x20x7x57!

Publicerat
  • Författare

Man tackar! :)

Publicerat
  • Författare

jo, jag testade 1-6x24 swarre men bytte till aimpoint, kommer nog att byta till ett mellanting, kanske meopta 1-4x22.

min drilling är 20x20x7x57!

Tack för input. Aimpoint har slagit mig.

Varför gillar du inte den?

Publicerat

Nja saknar att den inte har nån förstoring.

Det gäller väl mest vid skott på fågel m kula.

Och sen har man ju valet att skjuta med öppna om det går fort.

Publicerat
  • Författare

Ok, ja det är ju en nackdel förståss.

Publicerat

Tror vridmontage kostar runt 3000kr

Montage 2-4000kr

Så klarar du dig med ett fast montage sparar du mycket pengar

Och då kanske aimpoint är bra, annars kan du ju ha ett billigt 6x42 till purch mm.

Publicerat

Det fasta montaget går ut över andrahandsvärdet såväl som bössans användbarhet. Visst, ska du ha kvar den för all framtid och enbart ha den till rådjur med drivande hund så fungerar det. Vill du ha en extra hagelbössa i drillingen, eller en hagelbössa där du kan haka på kikaren och locka räv i slutet på jaktdagen så är ett vrid otroligt mycket mer användbart.

Publicerat
  • Författare

Jo, nog vill jag nog ha ett vridmontage för mångsidighetens skull.

Bössan i sig är det enda jag har kvar efter farsgubben, så den kommer att bli kvar tills det är dags att ge den till min son. :)

Hur beter man sig för att få ett vridmontage monterat?

Är det något som varenda vapenaffär kan fixa eller är det noga med vem som gör det så att det blir bra?

Vem ska man anlita här i Sundsvallstrakten?

Publicerat

Det är noga då "varenda vapensmed" nog inte är vapensmed i ordets egentliga bemärkelse. Skicka den hellre till en erkänd som Englund i Klippan el dyl än chansa.

Publicerat
  • Författare

Det är noga då "varenda vapensmed" nog inte är vapensmed i ordets egentliga bemärkelse. Skicka den hellre till en erkänd som Englund i Klippan el dyl än chansa.

Tack. Nästan förstod det, men det hade varit enklare om det fanns någon i närheten.

Publicerat

Det har jag alltså ingen aning om, men är det något som präglar utbudet av begagnade drillingar i Sverige så är det de tveksamma montagen.

Publicerat

Jag funderar starkt på att montera ett vridmontage och ett kikarsikte på min Merkel 12/12-5,6x52R.

Hej,

Inge kul att skriva rationella inlägg. Men att kosta på vrid eller hak på en äldre klass två drilling är ingen bra affär. Din drilling är idag beroende på skick och modell värd 6-10000 och det finns en uppsjö av likadana som har fackmannamässiga hakmontage för bara nån tusing till. Det är lite köparens marknad på drillingar, speciellt i klass två i vanligt högerutförande.

Sen kan det finnas affektion kopplat till vapnet som jag/vi inte känner till som kan vara värt att öppna plånboken för. På min drilling har jag en hakad Zeiss vp 1-4 med rm 0, perfekt för mig men annars om man vill bredda sig med lite purschkvaliteter är MIkes råd rätt med ett objektiv på 42 och europeisk kvalité.

Publicerat

Kör med en zeiss 2.5-10x42 för stunden tills jag säljer det oxå. I slutändan lutar det nog trots allt åt en swarovski 1.7-10x42. Men för att slippa magsårspriserna så hade jag följt mad mikes råd och kört på en 1.5-6x42. Finns vettiga för 5-8k. Sen montagets kostnad är lite varierande. Men ingen fast tycker iaf jag du ska skaffa. Om du inte skaffar 2 kikare vill säga!

Publicerat

Kör med en zeiss 2.5-10x42 för stunden tills jag säljer det oxå. I slutändan lutar det nog trots allt åt en swarovski 1.7-10x42. Men för att slippa magsårspriserna så hade jag följt mad mikes råd och kört på en 1.5-6x42. Finns vettiga för 5-8k. Sen montagets kostnad är lite varierande. Men ingen fast tycker iaf jag du ska skaffa. Om du inte skaffar 2 kikare vill säga!

eehh två fasta.....

Publicerat

Eehh? Tuggat på tungan eller?

Publicerat

nä, tagit en virre!

Publicerat

Förståndigt.

ett aimpoint och en 8x56 kan funka. Men det blir föga billigare pga 2 uppsättningar ringar.

satsa på 1.5-6 eller 2.5-10x50 om du kommer köra promenaderna utan siktet monterat. O haka på det där du tror de kan komma till användning

Publicerat

jag tänker så här, antinget ett aimpoint som borde funka till det mesta, ett mellanting eller öppna och ett med förstoring, kan funka med 1,5-5x42 men hellre ett med 1ggr som lägsta eller ett 2-7x33!

Jag själv velar som sjutton, det beror ju så mycket vilken jakt man har drillingen till.

eller när man behöver en kikare, är det toppfågel så är ju 10ggr trevligt är det purch så är ju 10ggr trevlig, är det endast klöviltsjakt på drev så duger aimpointen.

dessutom , kan ts skjuta hyffsat med öppna rm?

Publicerat

en leupold 2-7 eller 1-4 finns ju för dryga 2-3tusen 

Publicerat

en leupold 2-7 eller 1-4 finns ju för dryga 2-3tusen 

du kan få min 2-7x33 för 1500!

Publicerat
  • Författare

jag tänker så här, antinget ett aimpoint som borde funka till det mesta, ett mellanting eller öppna och ett med förstoring, kan funka med 1,5-5x42 men hellre ett med 1ggr som lägsta eller ett 2-7x33!

Jag själv velar som sjutton, det beror ju så mycket vilken jakt man har drillingen till.

eller när man behöver en kikare, är det toppfågel så är ju 10ggr trevligt är det purch så är ju 10ggr trevlig, är det endast klöviltsjakt på drev så duger aimpointen.

dessutom , kan ts skjuta hyffsat med öppna rm?

Jo, jag träffar tavlan i alla fall, men jag har bara provat en gång så övning behövs!

Vilken jakt... Ja, vad säger man? Ingen drevjakt i alla fall.

Pürsch och fågel, skulle jag vilja säga.

Ingen som har några åsikter om Zeiss Terra? Skulle ett sånt kunna funka på drillingen?

Eller: http://www.handladigitalt.se/burris-fullfield-ii-4514x42-ao-ballistic-plex-kikarsikte-p-4430.html ?

Publicerat

Har inte kollat genom någon Terra,dock så ersätter den deras conquest serie,delarna till den är tillverkade i asien-oklart var,om den också är monterad i asien låter jag vara osagt.

Vågar inte uttala mig om kvaliten bara för att den heter Zeiss men priset gör en minst sagt misstänksam....

/Mike

Publicerat

I dag har jag en Aimpoint på min drilling, vilken jag ska byta ut till en Trijicon 1-4 så fort jag bara kan.

Jag vill alla dagar i veckan ha möjlighet till förstoring när jag skjuter med kula (möjlighet att kolla horn m.m.) vilket man ej kan med rödpunkt.

Jag sköt i höstas ett rådjur med rödpunkten på ca 140 meter och jag måste säga att så här i efterhand är det är ett skott jag borde hållit inne. Rådjuret blev där men det var nog mer tur än skicklighet. Hade jag istället haft möjlighet att öka förstoringen så hade skottet känts mycket bättre! Det var efter det skottet jag bestämde mig för att byta ut rödpunktaren.