Publicerat Maj 12, 201412 yr Vilken jakt... Ja, vad säger man? Ingen drevjakt i alla fall. Pürsch och fågel, skulle jag vilja säga. Den specen underlättar oerhört. Med en begränsad budget hade jag satsat på fasta montage och en begagnad Zeiss/SuB/Swarre/Helia eller liknande i den variant som Ozzian föreslog i början av tråden. 6x42. I mitt tycke den mångsidigaste av all fast optik. Släng ut en köpesförfrågan här och på grannkanalen så skall du se att du får hem en riktigt bra sak för max 2kkr. Jag hade den kombinationen på min kombi (12+7x57). Med lite övning gick det till och med att ta duvor i flykten.... Den drilling jag har på ingång kommer jag dock att låta vara ren från optik. Har svårt att se att man kan få till något snyggt på en förkrigare.... Det jag inte vågar skjuta med de öppna får jag väl lyfta hatten åt.
Publicerat Maj 12, 201412 yr Detta är en populär post. Håller inte med här,hade jag att välja på en drilling med öppna riktmedel eller en fast monterad 6x42 så hade jag kört öppna. Att montera en 6x42 fast är att döda vapnets mångsidighet då en drilling i första hand är ett hagelvapen och i andra hand ett kulvapen,hela iden med konstruktionen är att det ska fungera som både och. Redan vid 2.5x som lägstaförstoring börjar det bli knepigt att få till ett vettigt hagelskytte. /Mike
Publicerat Maj 12, 201412 yr Mike har helt rätt. Man måste ha 1(eller1,5) - x för att vapnets fulla nytta kan nyttjas.
Publicerat Maj 12, 201412 yr Instämmer med Mike, jag tycker med att en 1,5-6 är smått idealisk på en drilling om vi talar mer traditionella förstoringsintervall.
Publicerat Maj 12, 201412 yr När jag föreslog 6x42 utgick jag ifrån specen pürch och fågel men inte drevjakt. Tänkte då toppfågel, men det är ju min förutfattade mening som fick det att hamna där. Till den specen så vidhåller jag jag att 6x42 är bra. Men avser det lite mer omfattande fågeljakt i största allmänhet så håller jag med om att 6x42 inte är optimalt utan snarare tvärt om.
Publicerat Maj 12, 201412 yr Röstar på en Leupold 1-4. Har en 1-4 på min Drilling 20/20/8x57JRS Står jag på pass så är 1-4 på, går jag med hund så är den av. Tycker denna förstoring täcker in allt. vid Pyrch kör jag en 8x42 handkikare. eller en Zeiss 2,5-10x50 S
Publicerat Maj 12, 201412 yr Instämmer med Mike, jag tycker med att en 1,5-6 är smått idealisk på en drilling om vi talar mer traditionella förstoringsintervall. optimalt kikarsikte måste väl 1-5 eller 1-6 vara, jag tar hellre en 1-4,5,6 än en 1,5-6.
Publicerat Maj 12, 201412 yr Håller inte med här,hade jag att välja på en drilling med öppna riktmedel eller en fast monterad 6x42 så hade jag kört öppna. Att montera en 6x42 fast är att döda vapnets mångsidighet då en drilling i första hand är ett hagelvapen och i andra hand ett kulvapen,hela iden med konstruktionen är att det ska fungera som både och. Redan vid 2.5x som lägstaförstoring börjar det bli knepigt att få till ett vettigt hagelskytte. /Mike Jag var nog lite otydlig, antingen en fast monterad aimpoint eller en vridmonterad "fast" 6x42! detta med tanke på totalpriset, lägger du pengar på vridmontage så kanske pengarna inte räcker till ett bra 1-6 x24/42 och ett fast 6x42 är betydligt vassare än en leupold 1-4/2-7
Publicerat Maj 12, 201412 yr optimalt kikarsikte måste väl 1-5 eller 1-6 vara, jag tar hellre en 1-4,5,6 än en 1,5-6. Ta en sån du.
Publicerat Maj 12, 201412 yr Jag har ett Aimpoint och en Leupold 2-7x33 i vridmontage på min drilling. Använder Aimpointen när jag jagar med hund eller jagar fågel. Leupolden använder jag vid jakt där jag främst tänker använda kulan, tex bockjakten. Det jag skulle vilja lägga till är en belyst vakkikare när grisen hittar hit. Då vore bössan komplett. Kolla bifogad inbjudan till Drillingkungen 2014 Med vänlig hälsning Drillingkungen 2013 Inbjudan Drillingkungen 2014.doc
Publicerat Maj 12, 201412 yr Författare Nja, knappast drevjakt. Det har jag andra vapen till. Drillingen ska vara en sådan där mysbössa som man bara tar med sig ut i skogen på vinst och förlust och hoppas att det kommer något. Rådjur, hare, fågel, och kanske någon räv, etc. Men mest av av allt så vill jag att den ska bli mångsidig och universal i den mån det går. -Promenera med kikarsiktet i fickan, och ha möjlighet att montera det ifall jag vill skjuta kulan.