Publicerat Juni 30, 201411 yr Författare Nice Då lär du hinna prova den före mig,blir glad om licensen trillar in lagom till älgjakten. /Mike
Publicerat Juni 30, 201411 yr Smeden är på semester, och jag har annat för mig nu ett par veckor så jag tar inte nån annan smed utan lämnar den i början på augusti. Huvudsaken är att den är klar till september. .
Publicerat Juli 3, 201411 yr Här kommer en liten bild på den lilla härligheten Den är så lätt att jag är rädd att den ska gå sönder om jag tappar den i golvet Med tanken på att hälften av denna lilla längd ska bygga över pipan så kliar man sig lite i huvudet om detta kommer funka. Well, det ska bli intressant att testa!
Publicerat Juli 3, 201411 yr Författare Ujuj vad liten! Nu vart man ju ännu mer sugen att prova /Mike
Publicerat Juli 3, 201411 yr Ujuj vad liten! Nu vart man ju ännu mer sugen att prova /Mike Eller hur! om denna funkar bra så tror jag man är fast, har svårt att tänka mig att man väljer en 400 grammare med 10-15cm förlängning igen
Publicerat Juli 3, 201411 yr Den dämparen verkar riktigt lovande, är också intresserad av att höra ett utlåtande om den sen Skulle passa fint på min Finnlight
Publicerat Juli 3, 201411 yr Författare Vad fanns det i resten av kartongen? den är ju dubbelt så lång som dämparen /Mike
Publicerat Juli 3, 201411 yr Två flygbiljetter till bahamas och en flaska wiskey Nä mest lyft tyvärr, en bussning och en stilig broschyr.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Så här ter den sig på min hundförarpang. Har endast skjutit ett 20-tal skott genom den ännu men dämpningen är bättre i denna än min gamla Hausken kompakt. Hade lite problem initialt med obstinata gängor men Ray ban hjälpte mig, bra service därifrån.
Publicerat Juli 3, 201411 yr Trodde 14x1 var just bara14x1, men tydligen finns det en massa grader...Fick byta bussningen i dämparen och voila!
Publicerat September 1, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Fått tillbaks min ompipade 260 och skjutit in den med nya Hauskendämparen. Med dämparen monterad så har vapnet inte den minsta antydan till att vara framtungt,känner ingen skillnad om dämparen sitter på eller inte. Skjuta frihand är inga problem längre,inte heller att krypa eller åla då vapnet helt plötsligt balanserar mycket bra. Den dämpar inte lika bra som Ase-Utra men det hade jag räknat med, dock dämpar den good enough. Så här långt så är jag nöjd med konceptet. /Mike
Publicerat Oktober 30, 201411 yr @Mad Mike Har du hunnit skjuta något mer med dämparen, fortfarande lika nöjd? Jag har en Sako 85 Finnlight i .270win och den är riktigt lätt så det hade varit fint att få ned rekylen lite och samtidigt hålla vikten nere så den dämparen verkar intressant! /Anders
Publicerat Oktober 31, 201411 yr @Mad Mike Har du hunnit skjuta något mer med dämparen, fortfarande lika nöjd? Jag har en Sako 85 Finnlight i .270win och den är riktigt lätt så det hade varit fint att få ned rekylen lite och samtidigt hålla vikten nere så den dämparen verkar intressant! /Anders Kollat något på Vmac havanna 175?
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Jag har skjutit en hel del med den på en .30-06. Jag är hur nöjd som helst. Jämförde den mot en fullvuxen stalon whisper på skjutbanan och skillnaden i dämpning var knappt märkbar.
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Kollat något på Vmac havanna 175?Jo jag har sett den och den verkar också bra men den bygger på över 13cm medan Hausken under 7cm, jag ska inte kapa pipan och då känns det som att den blir onödigt lång.
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Jag har skjutit en hel del med den på en .30-06. Jag är hur nöjd som helst. Jämförde den mot en fullvuxen stalon whisper på skjutbanan och skillnaden i dämpning var knappt märkbar.Det låter ju riktigt bra! Jag är ju ute efter en lätt och smidig dämpare som lämpar sig för rörlig jakt men ändå dämpar ljud och rekyl hyfsat, stämmer den bra in där tycker du?
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Författare @Mad Mike Har du hunnit skjuta något mer med dämparen, fortfarande lika nöjd? Jag har en Sako 85 Finnlight i .270win och den är riktigt lätt så det hade varit fint att få ned rekylen lite och samtidigt hålla vikten nere så den dämparen verkar intressant! /Anders Skjutit ett par hjortar och ett knippe rådjur med den nu,gillar den starkt då den inte påverkar vapnets balans eller hanterbarhet på något vis. Rekyldämpningen är i klass med mina övriga dämpare,ljuddämpningen något sämre men inte dålig. /Mike
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Rent praktiskt är det mer störande med en förlängning än vikt så jag tycker du tänker rätt Anders. Det fina med JD151 är dock att den även är lätt det är winwin. Om du bor i östergötland kan du hänga med på en skjutning så kan bedöma om du tycker den dämpar tillräckligt.
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Skjutit ett par hjortar och ett knippe rådjur med den nu,gillar den starkt då den inte påverkar vapnets balans eller hanterbarhet på något vis. Rekyldämpningen är i klass med mina övriga dämpare,ljuddämpningen något sämre men inte dålig. /Mike Tack för det bra svaret!Den verkar vara precis vad jag letar efter, har inte haft någon dämpare innan så har ingen erfarenhet av dem. Är det smeden som får bestämma vilken gänga som är bäst för just min bössa, eller kan man beställa en vanlig gänga som ex M14x1 och sedan lämna in? /Anders
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Rent praktiskt är det mer störande med en förlängning än vikt så jag tycker du tänker rätt Anders. Det fina med JD151 är dock att den även är lätt det är winwin. Om du bor i östergötland kan du hänga med på en skjutning så kan bedöma om du tycker den dämpar tillräckligt.Känns ju ganska onödigt att skaffa en Ase Utra Sl5 till en bössa som är gjord för att vara lätt även om den om den dämpar bra och är liten så är den dubbelt så tung som JD151 Hade gärna gjort det men jag bor i Bohuslän så det är ju inte runt hörnet direkt! Gillar min bössa och kaliber men det hade vart uppskattat om man fick ned rekylen och ljudet lite så att den är mer som en .222:a
Publicerat Oktober 31, 201411 yr Författare Tack för det bra svaret! Den verkar vara precis vad jag letar efter, har inte haft någon dämpare innan så har ingen erfarenhet av dem. Är det smeden som får bestämma vilken gänga som är bäst för just min bössa, eller kan man beställa en vanlig gänga som ex M14x1 och sedan lämna in? /Anders Mät diametern i mynningen,titta i diagrammet jag länkar och beställ den du ska ha,bara att lämna över underlaget till smeden sen http://hausken.no/wp-content/uploads/2013/01/Gjeng-diagram-pdf.pdf /Mike
Publicerat November 1, 201411 yr Mät diametern i mynningen,titta i diagrammet jag länkar och beställ den du ska ha,bara att lämna över underlaget till smeden sen [emoji2] http://hausken.no/wp-content/uploads/2013/01/Gjeng-diagram-pdf.pdf /Mike Schysst! [emoji2]Mynningen är lite styvt 16mm och den är lite tjockare ett par cm in på pipan och flutningen börjar ca 3.6cm in. Är det M14x1 som gäller då? ljuddämpare.nu säljer den så tror det får bli där jag beställer ifrån. Ytterligare en dum fråga, det blir ju kaliber .30 jag får ha till min, går det att använda dämparen till .222 eller fungerar dämpningen för dåligt då? /Anders