Jump to content

Krav på apporterande hund vid fågeljakt

Skånepåg

Recommended Posts

Skånepåg

Krav på apporterande eller markerande hund vid fågeljakt

• När du jagar ringduva, gäss eller änder ska en hund finnas på plats som kan apportera eller markera nedskjuten fågel. 
  • När du jagar övrig fågel ska en hund finnas på plats som kan apportera eller markera en nedskjuten fågel. Detta gäller mellan solens nedgång och en timme före solens uppgång. 
  • Du är inte skyldig att ha med dig hund om det gäller jakt på snötäckt mark eller från båt i öppet vatten eller vid havskusten med hjälp av vettar.

Detta är ett krav idag men var har egentligen detta kommit ifrån? 

Det är i mitt tycke ett mycket märkligt lagkrav, borde det inte vara något i stil med "apporterande hund ska finnas på plats vid fågeljakt där behovet av sådan finns" eller nåt liknande. 

Som detta är skrivet så är det olagligt att jaga gäss över bulvaner på en plöjd mark utan hund, men det är lagligt att jaga fasan över björnbärsris utan apporterande hund. I min värld är behovet mycket större av en hund i det senare tillfället..

Samma gåsjakt om det är snö på marken blir lagligt.. obegripligt..

Sen ordet markerande hund, vad ska man använda en sådan till? Du står och skjuter änder på  kvällsträck vid en å, vingar en gräsand som trillar i vassen på andra sidan, hunden simmar över och markerar var den är och simmar tillbaka igen. Lagligt? Ja, faktiskt! urbota dumt? definitivt!

Varför just duvor, änder och gäss? Änder kan jag förstå, gäss och duvor över bulvaner på mark utan gröda kan jag inte förstå...

Ibland så är lagarna inte riktigt anpassade efter verkligheten.

• Like 2
Skånepåg

Frågan ställd i förbundets forum också.. 

Låter denna tråden stå, kul att se om det finns andra som har reagerat på denna..

Håller med om att det blir märkligt med vissa undantag. Samtidigt är det väl knepigt juridiskt med "behov", vems behov måste isf definieras (hemska tanke hur den texten skulle se ut). Själv ser jag lagarna kring jakt som ett "golv" och vill inte ha ännu fler regleringar utan istället så förespråkar jag mer frivilliga jaktetiska överenskommelser. Kan självklart tänka mig fågeljakter där etiken inte kräver apporterande hund men rent praktiskt gör det ingen skillnad för mig då hunden och hundens arbete är nära halva behållningen av fågeljakt för mig.

• Like 2

:woot:  du ska nog googla på det här,

"Sen ordet markerande hund, vad ska man använda en sådan till? Du står och skjuter änder på  kvällsträck vid en å, vingar en gräsand som trillar i vassen på andra sidan, hunden simmar över och markerar var den är och simmar tillbaka igen. Lagligt? Ja, faktiskt! urbota dumt? definitivt!"

så du förstår vad de menar med att en hund markerar

Sen är det så att , om du vingar en gås , även om den är på en åker så är det inte direkt lätt att hinna ikapp den , så nog behövs det hund även där

Sun Flower

Anledningen till att det inte behövs apportör vid öppet vatten eller på snö, tolkar jag, är att det är lätt att hitta fågeln där utan hund. Men jag håller med om att det alltid bör finnas en apportör med.

Skånepåg

:woot:  du ska nog googla på det här,

"Sen ordet markerande hund, vad ska man använda en sådan till? Du står och skjuter änder på  kvällsträck vid en å, vingar en gräsand som trillar i vassen på andra sidan, hunden simmar över och markerar var den är och simmar tillbaka igen. Lagligt? Ja, faktiskt! urbota dumt? definitivt!"

så du förstår vad de menar med att en hund markerar

Sen är det så att , om du vingar en gås , även om den är på en åker så är det inte direkt lätt att hinna ikapp den , så nog behövs det hund även där

Kan mycket väl vara att jag har missförstått, men det gör ju faktiskt skrivningen ännu värre .. :yes: Men frågan kvarstår, hur fasen får du tag i den vingade ankan på andra sidan ån utan en apporterande hund? Det är ju lagligt att använda en icke-apporterande även om jag hoppas att det inte finns någon som gör det..

Ang. vingad gås på åker

Vi skickar så gott som aldrig hundarna på gäss som lever, det händer ganska ofta att dom "hittar" lite krafter och kan flyga lååångt iväg. Hundarna skrämmer upp dom, så vi brukar gå lugnt och försiktigt mot en punkt 20-30 meter bredvid gåsen och avliva med hagelpangen. Situationen avgör om vi skickar hund eller går själv.

Däremot så har vi ju hundarna med, även om det är snötäckt.. Men jaktformen som sådan har ett mycket mindre behov av en hund än många andra typer av fågeljakt

Jag tror dom flesta av oss är överens om att man ska ha apporterande hund med vid fågeljakt, men varför just duva, änder och gäss är specificerat förstår jag inte.. 

det är ju den apporterande hunden som markerar vart fågeln faller och sedan apporterar den

Skånepåg

det är ju den apporterande hunden som markerar vart fågeln faller och sedan apporterar den

Hmm, men det står ju utryckligen att du får använda en markerande hund. Det läser jag som en hund som hittar viltet och visar föraren var det befinner sig, men bär inte viltet med sig tillbaka.. Om hunden apporterar det så är det ju en apporterande hund.  :smile:

• Like 1
Sun Flower

Jag tolkar "markerande hund" som skånepåg gör. Alltså en hund som visar var viltet är men inte apporterar. Om hunden apporterar så är det ju en apporterande hund ;) .

Däremot stämmer det ju också att en apportör markerar nedslaget. Men jag tolkar det inte som att det är den sortens markering som avses.

• Like 1

Markering finns med på retrieverproven (som en del i apporteringen)

både land o vatten-markering

och hunden ska också apportera fåglarna då

men alla ha ju inte retriver så det bör nog beskrivas bättre i texten

Sun Flower

Markering finns med på retrieverproven (som en del i apporteringen)

både land o vatten-markering

och hunden ska också apportera fåglarna då

men alla ha ju inte retriver så det bör nog beskrivas bättre i texten

Jag vet att markering finns med som ett begrepp i apporteringsträningen för framför allt retrievers. Jag skrev det i mitt förra inlägg också ;) Men om det var den typen av markering som avsågs i lagen så förstår jag inte varför de skriver "hund som kan apportera ELLER markera". Då är ju det samma sak och då hade det räckt med att skriva bara hund som kan apportera, eller hur?
  • Like 1

Har också undrat ibland vad just markering innebär. Kan man ha avsett stående fågelhundar? Man skulle kunna översätta point = markera och de ska väl, precis som med spaniels, på vissa ställen inte apportera efter skott?

/Markus

strävhår

De har förkommit morkullejakter i diverse tidningar där både stövare och taxar varit markörer.

Skånepåg

Jag tänker mig typ dödskällare.

Tänk er detta vid tidigare nämnda andjakt  :wallbash:

Jaktlagen håller ju på att göras om och denna paragrafen får väl säkert också en översikt. Personligen vill jag ju inte ha mer detaljstyrning, men kanske mer en skrivning som liknar den om eftersök (tillgång tilll eftersökshund osv osv). Dock osäker på hur en sådan paragraf ska utformas..

Skånepåg

Situationen avgör är väldigt klokt.. Många gäss är ju vingade och då fixar doggarna det. Många gånger så tycker jag jyckarna lyckas gå ifatt fåglarna även om de reser, sett flera där jyckarna tagit dem i luften faktiskt :biggrin:

Har också upplevt det ett par gånger :biggrin: Det är ruskigt imponerande, kommer ihåg en gång när polarens strävhår gensköt en skammad kanada som hade fått luft, tror den var 2 meter upp när han fick tag. Då hade jag verkligen hjärtat i halsgropen :sweat: . 500 meter bort från mina gåsjaktsmarker har jag öresund... Med därtill hörande naturreservat och ornitologer.

Så vi vill verkligen inte riskera att skammade gäss smiter iväg, det är ett h-vete att få fatt i dom några hundra meter ut i havet.

sidelock

Min vorsteh har fått lite koll på dedära, flyger fågeln rakt efter skott så blir han i regel kvar. Men sjunker de så sätter han efter som en idiot.

• Like 1
Skånepåg

De viktiga tycker jag är att man hittar fågeln. Sen hur man bär sig åt spelar absolut ingen roll!

S.

Det är precis det jag menar! Dessutom så är det ju reglerat i lag att man ska finna viltet, så varför är det specificerat att hund ska vara med vid duv,and och gåsjakt. Det är ju självklart att man medtager de redskap som behövs för att genomföra en etisk och laglig jakt.

henke67

En liten spekulation från min sida är att anledningen till den lite speciella skrivningen kring duvor gäss och änder är att det på den tiden när reglerna skrevs slarvades lite för mycjet med hund tillgången på de just nämnda arterna. Jagar man tex toppfågel så har man sällan så många skottillfällen att det bjuder in till samma slarv som på duvor...