Publicerat Maj 21, 201411 yr Ska byta kikare på Winchester 70:an, 30-06. Ska jag välja en belyst, grön/röd punkt, eller en med vanligt hårkors? Fördelar och nackdelar eller bara tycke och smak? Hjort, älg och lite gris är tanken. Har idag en gammal Pecar 3-7x32. //Niclas
Publicerat Maj 21, 201411 yr Detta är en populär post. I praktiken allt med grön/rött ljus är dynga om du inte talar om 20tkr+ optik, därav är svaret enkelt, obelyst och med bättre kvalité samt ett anpassat riktmedel som syns i dåligt ljus. /Christian
Publicerat Maj 21, 201411 yr //Såg Chris svar när jag redan bajsat en massa ord. Men jag lägger upp min kommentar ändå, säger ungefär det samma som Chris/// Har du en belyst åtel behöver du knappast belyst. Kraftigt hårkors är såklart bra. Hjort, älg och gris dagtid, ja då är det inte nödvändigt med belyst. Det finns väldigt många bra icke belysta sikten för en låg peng på begmarknaden, Betydligt bättre att köpa ett sådant än ett nytt med belysning för samma peng, du har nämligen igen det på den högre kvaliteten i den begagnade saken. Sikten där du kan välja färg på punten beroede på vad du känner för just denna gång kan du välja bort omedelbart, de är ytterst sällan något att ha. Om du kikar på grannkanalen så hittar du en bra genomgång av sikten: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=31&t=53038 För övrigt verkar det vara köpläge vad gäller optik just nu. Många som ser över sin utrustning under våren/försommaren och lägger ut riktigt bra sikten här och på grannkanalens säljmarknad till helt OK pris, ibland till och med desperata fyndpriser.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Instämmer med föregående talare, jag ordbajsar fritt, det är min rätt. Angående fynd finns det helt sjuka priser på RS eller på blocket, det krävs bara is i magen och lite kunskap att inte köpa dynga. /Christian
Publicerat Maj 21, 201411 yr Inte skulle jag säga....... Nu är det kanske bara jag som ser sånt men jag har till dags datum ALDRIG tittat i en kikare med belystriktmedel utan att det blir färgstick efter beslyningen. På billiga kikare blir det mer eller mindre monokromt rött eller grönt. Minst färgstick från riktmedlet ger Trijicon. Å andra sidan har de färgstick i sin optik som gör allt blaskigt så jag vet inte om det är till bättre eller det sämre. /T
Publicerat Maj 21, 201411 yr Ordbajsar jag oxå då eller luften är fri. Så länge kikaren kan kommas att använda vid sämre ljusförhållanden så blir det hädanefter alltid belyst, otroligt snabbt att hitta rätt med riktmedlet så att säga. Kan tänka mig att de billigare kikarna inte håller måttet när det kommer till att bli bländad/störd.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Jag har bara kikat i ett belyst och det är strävhårs kärnvapenkikare men tyckte allt det var himla bekvämt även under ljusa förhållanden. Än mer under de lite mörkare timmarna. Var valet mitt eget hade jag dock valt ett utan då jag är lite handikappad på det ekonomiska planet för tillfället ;-) telefonskrivet
Publicerat Maj 21, 201411 yr Det finns ett undantag angående röd/grön belysning, och det är om ts lyckats komma över ett av XXL's Nikon Monarch E 2,5-10x56 för 5,000:-, då blir det plötsligt prisvärt. Men, håll dig undan Eberstark, Barska, och andra obskyra sikten som trots sina olika namn är identiska till utseendet. Sammanträffande? Nja... Knappast!
Publicerat Maj 21, 201411 yr Defenetivt belyst! Jag tycket att det är mycket lättare att fokusera på en punkt, både dag och natt jakt
Publicerat Maj 21, 201411 yr Det absolut mest underbara riktmedel jag någonsin sett är Docter Unipoint. Inga kors, inga pinnar, inget onödigt. Bara en enda belyst prick. Så klockrent.
Publicerat Maj 21, 201411 yr Det absolut mest underbara riktmedel jag någonsin sett är Docter Unipoint. Inga kors, inga pinnar, inget onödigt. Bara en enda belyst prick. Så klockrent. håller med, zeiss varipoint har också rm0 och svindyra smidtt & benders 1-8(reas för 19900 på torso)
Publicerat Maj 21, 201411 yr Det absolut mest underbara riktmedel jag någonsin sett är Docter Unipoint. Inga kors, inga pinnar, inget onödigt. Bara en enda belyst prick. Så klockrent. Och ett så gigantiskt färgstick att hela kikaren blir komplett värdelös........ /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr Och ett så gigantiskt färgstick att hela kikaren blir komplett värdelös........ /T Ursäkta en oinvigd , vad menar du med "färgstick "?Jag har jagat med Unipoint i 4-5 år nu och är otroligt nöjd... Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Maj 22, 201411 yr Ursäkta en oinvigd , vad menar du med "färgstick "? Jag har jagat med Unipoint i 4-5 år nu och är otroligt nöjd... Skickat från min C6903 via Tapatalk När man tänder siktet blir hela bilden äckligt rödaktig..... Man kan ha mer eller mindre färgstick, men de som har minst är Trijicon - alla andra blir hopplösa, bilden blir komplett förstörd. Men ska tilläggas - jag har en syn som inte lik speciellt många andras då jag har över 100% färgseende. Vi är några procent av jordens befolkning som har denna defekt. /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr Blir förmodligen första å sista gången man har fördel av att ha defekt rött. Alltid någe.
Publicerat Maj 22, 201411 yr Författare Ok, verkar landa i tycke och smak. Får ut och kika i några stycken. Beg av god kvalitet kanske är vägen att gå. Tack! Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Maj 22, 201411 yr Blir förmodligen första å sista gången man har fördel av att ha defekt rött. Alltid någe. Vete fasen om jag inte hellre haft det..... Det finns mycket få bilar med enhetlig färg, nästan alla är flammiga. I synnerhet om de är lackade med metaliclack. Subben jag har nu ser ju ut som en jävla dammig tiger! Och det till priset av risigt mörkerseende (fel förhållande mellan stavar och tappar). /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr Jag har väl förmodligen tvärs om i så fall då mörkerseendet slår de flesta på fingrarna, men dagsljus ofta sticker i ögonen.
Publicerat Maj 22, 201411 yr Jag har väl förmodligen tvärs om i så fall då mörkerseendet slår de flesta på fingrarna, men dagsljus ofta sticker i ögonen. Du är man, det är standard på sisådär 30% av den manliga befolkningen. Bra eller mycket bra mörkerseende, men lite halvrisigt färgseende. /T
Publicerat Maj 22, 201411 yr När man tänder siktet blir hela bilden äckligt rödaktig..... Man kan ha mer eller mindre färgstick, men de som har minst är Trijicon - alla andra blir hopplösa, bilden blir komplett förstörd. Men ska tilläggas - jag har en syn som inte lik speciellt många andras då jag har över 100% färgseende. Vi är några procent av jordens befolkning som har denna defekt. /T Ok, då förstår jag.Jag kan delvis hålla med. Dock blir det bara så om jag har punktnr för starkt belyst... Skickat från min C6903 via Tapatalk
Publicerat Maj 22, 201411 yr Belyst alla dagar i veckan. Använder det ofta! Stor hjälp tycker jag. iPad Tapatalk HD
Publicerat Maj 22, 201411 yr Belyst alla dagar i veckan. Använder det ofta! Stor hjälp tycker jag. iPad Tapatalk HD Pryltoken har talat..... Skämt åsido är jag lite böjd att hålla med. Tycker man kommer lite snabbare till skott med lingonprick än obelyst... Fokuset sker mer på automatik, eller hur jag nu ska beskriva det. Står själv i valet på en lågförstorande som sekundärriktmedel på hundförar bössan. Lutar mycket åt belyst för tillfället... Men det är inget självklart val, ekonomin spelar in också.... Finns ett skapligt utbud av beggade obelysta intressanta kikare, tyvärr är det inte så stort på belysta...förutom till fantasipriser... mvh/Urban
Publicerat Maj 22, 201411 yr Mina cents... För snabba skott i dagsljus funkar belyst med liten förstoring bäst. Eye box och synfält. Tubkänsla är viktigare frågor för mig än klar optik och färgåtergivning. Dock har mina ögon svårare och svårare för aimpoint. Den pricken blöder. För längre avstånd tar jag hellre lite högre kvalitet på glasen. Och medförstorande... Natt är jag osäker på. Har lite olika på gång att testa framöver. Både Burris o Trijicon 1-4. 30 tub.