Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belyst eller inte?

Featured Replies

Publicerat

Mina cents...

För snabba skott i dagsljus funkar belyst med liten förstoring bäst. Eye box och synfält. Tubkänsla är viktigare frågor för mig än klar optik och färgåtergivning. Dock har mina ögon svårare och svårare för aimpoint. Den pricken blöder.

För längre avstånd tar jag hellre lite högre kvalitet på glasen. Och medförstorande...

Natt är jag osäker på. Har lite olika på gång att testa framöver. Både Burris o Trijicon 1-4. 30 tub.

Natt är jag osäker på. Har lite olika på gång att testa framöver. Både Burris o Trijicon 1-4. 30 tub.

glöm dessa i mörker, helia 5 är bäst sen kommer   swarre sen zeiss sen resten!

Publicerat

Belyst! Är lättare att komma till skott.

S.

Publicerat

Har för lite nattjakt för att prioritera det vid glugg val. 6,5:an för längre avstånd har Swarre. Är Trijiconen för dålig nattetid så får den bössan vila på grisvaket till förmån för 6,5:ans glugg.

Publicerat

Mina cents...

För snabba skott i dagsljus funkar belyst med liten förstoring bäst. Eye box och synfält. Tubkänsla är viktigare frågor för mig än klar optik och färgåtergivning. Dock har mina ögon svårare och svårare för aimpoint. Den pricken blöder.

För längre avstånd tar jag hellre lite högre kvalitet på glasen. Och medförstorande...

Känns som du tänker lika som mig....är egentligen ute efter ett rödpunktssikte med möjlighet att vrida upp till 4ggr, för att räkna taggar el liknande.

mvh/Urban

Publicerat

Finns många 1-4 att prova. Vill varna för billiga sikten med större växlar. 1-6 eller 1-8 är svårt att få till. Om siktet då är billigare än tex Burris 1-4 så blir jag mistänksam...

Publicerat

Har för lite nattjakt för att prioritera det vid glugg val. 6,5:an för längre avstånd har Swarre. Är Trijiconen för dålig nattetid så får den bössan vila på grisvaket till förmån för 6,5:ans glugg.

men jag läste det som att du skulle testa några 1-4 vid nattjakt, läste jag fel?

Publicerat

Känns som du tänker lika som mig....är egentligen ute efter ett rödpunktssikte med möjlighet att vrida upp till 4ggr, för att räkna taggar el liknande.

mvh/Urban

kolla meopta 1-4x22, men värdelöst på kvällen!

Publicerat

Nej du läste rätt. Jag förtydligar. Jag har satt på en Burris på en kombi och en Trijicon på dubbelstudsaren. Båda används främst på dagen. Resultatet av testet bestämmer vilken bössa inkl glugg som får följa med på nattjakt. Och det kan mycket väl bli att klenaste kalibern får följa med även på grisvak egtersom den bössan bär ett gammalt Swarre med 50mm öppning.

Publicerat

Om inte frugan äntligen klarar sin ezamen för då blir det några bössor till...

Publicerat

Tänker lika....funderar på meopta 1-4. Svårt att hitta något begagnat/prisvärt bara. Nya tycker jag blir lite dyrt.

Hur ligger burris i pris/kvalitet. Har inget intresse av några märkvärdiga skymningsegenskaper, då jag jagar med hund under de lovliga timmarna...;)

Läste någon halvtaskig test, där nikko sterling verkade helt ok.....någon som testat.

mvh/Urban

Publicerat

Burrisen trillade över mig medans jag bodde i USA. Flyttade hem vid årsskiftet. Har precis monterat den. Kan inget säga om kvalitet ännu. Men känslan är väldigt positiv. Tror dessutom att riktmedel med "ring dot" passar bra på en kombi då det ibland kan bli flyktskytte med hagelpipan.

Publicerat

Är själv förtjust i ringriktmedel.....tror jag!;)

Har kollat i några, men inte testat dom praktiskt.

mvh/Urban

Publicerat

..............

Läste någon halvtaskig test, där nikko sterling verkade helt ok.....någon som testat.

mvh/Urban

Undvik är mitt råd........ Det jag sett från Nikko har inte direkt dragit ner applåder.

/T

Publicerat

+1 köper aldrig Nikko ens som budgetalternativ.

Publicerat

Ekonomin bestämmer mycket... som gammal fågelforskare som tillbringat tusentals timmar med tubkikare och handkikare som främsta arbetsverktyg fixar jag inte dåligt glas... Jag hade köpt begagnad kvalitet i första hand, och samma med belysning i andra hand. Hellre en europeisk Zeiss eller motsv. utan belysning än en billigare kikare, men hittade jag en Zeiss eller motsvarande med belysning till ett OK pris hade jag tagit det. Du kommer hitta en beggad kvalitetskikare för billigare peng än ett nytt sikte från mellansegmentet om du letar.

Publicerat

Kan bara hålla med (outdoorsman), Köp hellre beg kvalitè än nytt i mellan klass.... Men i mitt tycke så är en belyst kikare nr:1, som jag ser det så finns det bara fördelar med belysning..

Publicerat

Ekonomin bestämmer mycket... som gammal fågelforskare som tillbringat tusentals timmar med tubkikare och handkikare som främsta arbetsverktyg fixar jag inte dåligt glas... Jag hade köpt begagnad kvalitet i första hand, och samma med belysning i andra hand. Hellre en europeisk Zeiss eller motsv. utan belysning än en billigare kikare, men hittade jag en Zeiss eller motsvarande med belysning till ett OK pris hade jag tagit det. Du kommer hitta en beggad kvalitetskikare för billigare peng än ett nytt sikte från mellansegmentet om du letar.

Kan bara hålla med, usel optik är bara så erbarmligt irriterande.

Så länge bilden är klar, skarp, med rätt färger och med bra upplösning så spelar det andra mindre roll. Men simmig optik med oskärpa, ururlsa färger, distortion, bildvridning, färgstick osv  ger mig bara huvudvärk........

/T