Jump to content

Frågor kring kråkjakt..

Recommended Posts

Simon.

Tjena, tänkte så att ja har så mycket frågor om kråkjakt så ja tar de i en Annan tråd :) och då för det första, har ni ett/två gömställen som ni alltid använder eller har ni ett bärbart? Sätter ni uven i ett träd eller på en pinne ni har med er? Använder ni pipa? Såfall vilken?

Tack på förhand :D

Från min fån

Hipshot

Tjena, tänkte så att ja har så mycket frågor om kråkjakt så ja tar de i en Annan tråd :) och då för det första, har ni ett/två gömställen som ni alltid använder eller har ni ett bärbart? Sätter ni uven i ett träd eller på en pinne ni har med er? Använder ni pipa? Såfall vilken?

Tack på förhand :D

Från min fån

Ändrade din trådstart så den lite mer lirar med vad du efterfrågar för info  :happy:

Få färdiga gömslen, camonät och ett antal platser där det är enkelt att hänga upp nätet. Vissa ställen har jag byggt något där jag VET att det fungerar.. enkelt och smidigt, skönt att slippa camonät. Fördelen med färdig koja är att du kan placera den helt öppet, fungerar ändå. Camonätet måste du hänga där du har en antydan till skydd från början.

Har uvstång i varje träd som jag använder. Klättar upp en bit, monterar uven, hissar sista biten. Drar fast med spännband.

Lockar inte, inte hittat ngt som fungerar tillräckligt bra.

Simon.

Aa tackar;) så man ska inte flytta runt för mycket i pass då? Har camo kläder som ja tänkt använda räcker de att sätta sig vid en buske då eller måste man ha nät eller annat skydd? Hur har du gjort din UV? :)

Från min fån

Hipshot

Aa tackar;) så man ska inte flytta runt för mycket i pass då? Har camo kläder som ja tänkt använda räcker de att sätta sig vid en buske då eller måste man ha nät eller annat skydd? Hur har du gjort din UV? :)

Från min fån

Flytta för att söka ett bättre läge dvs få vinden i ryggen när man står vid uven, självklart. Sträcker det bättre 200 m bort? Visst kan man flytta. Men det är en process för mej iaf med att förbereda ett ställe så jag måste se att det kan funka bättre på annat ställe, då är det värt jobbet.

Har du rätt miljö så kan du klara dej med camoställ bara.. har tex två-tre enbuskar på ett ställe där jag kan krypa in mellan dem och få hela himlen fri att skjuta i, där fungerar det rätt ok att stå utan nät eller annat skydd. Men generellt så är det väl värt mödan att hänga upp något nät.

Mina uvar är gjorda av konservatorer, använder bara uppstoppade berguvar.

Simon.

Aa okej, ska försöka hitta nått bra ställe att sätta upp nät å fixa iordning :) har kråkorna några ställen de gillar att sträcka på eller kan det vara vart som helst? O när sträcker dom? Vet mycket frågor men snälla ha tålamod med mig även om ja kanske är lite jobbig:$

Från min fån

Simon.

Men vart ska man ha vinden och så? Även solen har en faktor va?

Från min fån

Christian N

Vinden i ryggen så att kråkorna kommer ned i motvind, ger lättare skott, för lite tips titta på youtube, kråkjakt så får du goda ideer på vad man skall och inte skall göra.

/Christian

hs_merkel

Hitta sträcket

Hitta ett träd att montera Uven, Stång eller klättra. Stång välj gran, barka den och lägg den skyddad. Så blir den lätt och hållbar

Hissa uven 1h innan solen går upp.

Näbben på Uven mot vind Fåglar hatar när de blåser i nacken på dom, Fåglarna vill slå mot vind, som C säger. Så skotten blir rätt så enkla.

Bygg ett gömsle bakom uven 20m därifrån. 4 stolpar och 2 camonät pressening kan man använda med. I början kör bara nät och prova runt lite.

Strunta i lock, Skrämmer ofta mer än de lockar. Ska du locka ska du höra fågeln eller se. Hör du att den närmar sig sluta och låt uven göra resten.

Nonchalerar fågeln locket så slutar du.

Löv camo huva och lövcamo jacka är guld.

Lägg tid på uven när du gör den (om du gör din egen)

S.

• Like 2
Simon.

Tack för alla tips! Men hittar verkligen kråkorna uven om man i te lockar då?

Från min fån

hs_merkel

Därför det är viktigt att vara rätt. Kan vara mellan två gårdar, i kanten på en sjö brukar oftast vara hett. Vatten av huvud taget.

Uppe på ett berg, I en dal, i en dunge i närheten till en gård mm.

Prova!

S.

Christian N

Simon- det gör de iofs om man placerar den korrekt, men iom att du skall se ut flyglinjerna, sträcket för kråkorna och de övriga svartfåglarna så har du redan valt en plats där de skall se den ifrån.

En helt annan sak, världen ser otroligt annorlunda ut uppifrån, tänkt på senaste gången du var ute och flög och tittade ner från planet, utsikten, sikten är enorm och helt fantastisk. /Christan

• Like 2
Hipshot

En kulle med skog i en holme på en större åker.. sök högsta granen och klättra upp samt montera uven. hs och Chris har nog täckt det mesta här ovan förövrigt  :wub:

Just det, hs skrev ngt om att barka uvstången. Helt rätt. Satsa på gran, undertryckt, tunn som f-n och lång. Barka.. håller hur länge som helst! Tall eller vad skit som helst annars smäller av ganska snart.

• Like 1
Hipshot

Det går men man får fan tänka två gånger varje kliv.. tall är livsfarligt speciellt när det är dagg/blött!

• Like 1
Simon.

Fasen va bra ni är som lär ut rookiesarna:D all kred till er! Jag tror jag börjar lära mig grunderna :)

Från min fån

hs_merkel

Visste att jag hade lagt in lite bilder på uv tillverkning och gömsle.

Hitta de idag!

I min jaktdagbok;-)

S.

Haha Aa din uv e riktigt frän:)

Från min fån

Bra tråd. Jag är lite nyfiken på granpinnen som skall barkas. Vad har ni för tjocklek (diamer typ) och längd på pinnen?

• Like 1
hs_merkel

12 m 14 cm i storänden.

S

• Like 1

Jag har ett ställe som ligger kanske 200 meter från en gård o kanske 400 till nästa o det ligger ute vid en åker och en å, fast kan bara skjuta åt ett håll pga hus men tror ni det är värt att pröva där endå? För vet att de finns endel svartfågel där.

Från min fån

Hipshot

Vet inte hur långa mina stänger är.. de får inte vara för tunga, måste kunna hantera dem hyggligt när jag hissar upp uven. M gissar på 5-6 meter kanske. Hittade ett ganska rejält aluminiumrör på tippen sist.. kanske tre meter och styvt som fan.. vägde INGET! Hur f-n får man tag i slikt som är i sektioner? 4-5 tre-meters eller några till kanske så slipper man klättra och kan få upp uven HÖGT!

• Like 1

Så dom ska inte vara högre? Men de låter mer rimligt med 5 m. Försök leta på olika byggaffärer? Men hipshot o merkel, har ni jakt på mer ställen än era marker? Alltså typ fråga runt på gårdar? Säger bönnera ja eller vill folk inte ha gubbar som skjuta bakom ladan ;)

Från min fån

Hipshot,

du kan alltid kolla på t ex Pressoson eller någon annan som har däcksställningar för båtar. Jag har en gammal variant av Pressoson där jag monterar ihop tre alu-rör för att få taknocken för min båtställning för att få ca 10-11 meter. Ett rör är smidigt typ 4 meter men när du får upp 10 meter är det itne så smidigt längre men kolla. Kanske kan man få bättre stabilitet med något längre rör, typ 5-6 meter som du skrev.