Hoppa till innehåll

Frågor kring kråkjakt..


Simon.

Recommended Posts

Fick en gammal radiomast av svärfar, han hade behållit den sen han sålde båten för 40 år, den kunde ju vara bra att ha, på ca 3,5 m. Lätt och styv, ska bara fundera ut hur jag ska fästa uven och duvhöken i toppen.

Den tillsammans med 4 st tv-maströr från Biltema på 1,5 m är planen inför kommande jakter.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så dom ska inte vara högre? Men de låter mer rimligt med 5 m. Försök leta på olika byggaffärer? Men hipshot o merkel, har ni jakt på mer ställen än era marker? Alltså typ fråga runt på gårdar? Säger bönnera ja eller vill folk inte ha gubbar som skjuta bakom ladan ;)

Från min fån

 

Brukar aldrig vara ngr problem.. Hittar man bara markägare/jakträttsinnehavare och ställer frågan så fixar det sig oftast. 

 

Hipshot,

 

du kan alltid kolla på t ex Pressoson eller någon annan som har däcksställningar för båtar. Jag har en gammal variant av Pressoson där jag monterar ihop tre alu-rör för att få taknocken för min båtställning för att få ca 10-11 meter. Ett rör är smidigt typ 4 meter men när du får upp 10 meter är det itne så smidigt längre men kolla. Kanske kan man få bättre stabilitet med något längre rör, typ 5-6 meter som du skrev.

 

Nej..Har kompisar som hade en gammal radiomast. Rappligt och ostabilt men de fick i alla fall upp uven bra. Sen kom de på den smarta idén att montera en del av masten i en grantopp lite mer permanent. Superseriös fästning och en del av masten på plats hela tiden. Bara att klättra upp, montera uven, samt hissa upp masten. Genialt.. ända tills de högg väck all skog inkl granen med mast och allt.. kändes lite onödigt och trist  :sad:

 

Det måste vara en stabil och bra konstruktion, vägrar riskera tappa uven pga fladdriga alu-rör.. Men jag fortsätter nog att klättra och använda undertryckt torr gran, funkar bäst  :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns där någon som gör egan uppstoppade uvbulvaner av andra fåglar? Äkta Uvar är väl lite svåra att hitta och därmed dyra. (Bara intreserad av lagligt) men går det göra av andra fåglar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det ska vara en trästång. Har provat annat med tejp lackat mm.

Torkad gran är de jag håller på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Tja, jagar inte så mycket efter den 15 april här mer än på tippen (skyddsjakt). Brukar faktiskt vara lugn med uven under sommaren där men kanske någon annan här har bättre svar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här uppe hos oss är kråkan lovlig till 1 maj  men vet inte exakt när äggläggningen börjar, men tycker att dom blivit lite slöare mot uven, kan ju bero på att dom sett den tidigare vet inte hur fort dom lär sig, är mest hemmakråkor !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte på att nöta för mycket på samma ställe i varje fall. Brukar variera (om man har möjlighet) mellan olika ställen. Det kanske inte har jättestor betydelse när det fyller på kråkor och det finns streck där du är. Då kan man köra lite hårdare. Är dock sällan mer än ett par ggr på samma ställen mer än vid tippen och en ladugård där det alltid finns mat till dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja jag har provat men har gjort det lite för lite för att kunna säga bu eller bä.

Jagar man hemma kråkor så är min uppfattning mer av att kråkorna lär sig att uvar i området är farliga för det skjuts runt dom och kråkorna blir mer avvaktande. Bästa jakten har man första gångerna på en mark.

Om alla kråkor kom ensamma och du kunde skjuta ner dom som kom så vore allt frid och fröjd.
Problemet är dom som du bommar eller dom som är med runt uven när du skjuter ner någon av kompisarna. Dom är ofta inte sugna på o fajtas med uvar på ett tag.
Jag tycker man kan se detta i vissa grupper där vissa anfaller uven rätt hårt medans någon enstaka skränar och cirklar runt på tryggt avstånd men vågar inte fram.

Inbillning eller inte men så uppfattar jag det.

Det roliga med hemma kråkor är att dom brukar vara ruskigt sura på uven jämfört med dom jag sköt på en soptipp.

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nästan som jag misstänkte, jagade 2 ggr runt en åtel sen gav dom rackarn i åteln mens jag satt o passade om än jag inte skjutit ,tror att när dom såg uven drog dom den slutsatsen att nu är det fara på gång för sen jag plockat ner uven gick det bara nån 1/2 timma så var det fullt ös där ! Kan dom vara så beräknande ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag varvar alltid uv och kråkbulvaner, kör jag länge med samma koncept på ett ställe så lär dom sig och sitter i träden runtom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beror väl på marken i hög utsträckning.. Intensivt sträck så spelar det ingen roll, en snubbe jag känner testade några dagar i rad och dag två eller tre sköt han flest. Men roligast är alltid att jaga på en bra sträcklokal första gången på säsongen, de lokala förmågorna håller en sysselsatt tills sträcket kommer igång :wub: 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På ‎2017‎-‎05‎-‎09 at 17:07 Skogarn sa:

Nästan som jag misstänkte, jagade 2 ggr runt en åtel sen gav dom rackarn i åteln mens jag satt o passade om än jag inte skjutit ,tror att när dom såg uven drog dom den slutsatsen att nu är det fara på gång för sen jag plockat ner uven gick det bara nån 1/2 timma så var det fullt ös där ! Kan dom vara så beräknande ?

Jag har samma upplevelse som du.
När jag var ung så fixade jag och farsan en åtel och det blev riktigt bra fart på den men efter ett par jakter så ville inte kråkorna dit längre.
Det fungerade på lika sätt varje vår bra drag dom första jakterna men sen dog det helt.

Jag har läst men mins inte vart att om man anlägger en åtel så skall man inte jag på själva åteln utan man skall hitta sträcken som kråkorna använder för att komma dit och sätta sig där med uven. Kanske nått att prova.

Bäst är som Hipshot skriver om man har ett bra sträck på marken så kan man kombinera vårsträck och en åtel för att få riktigt bra jakt.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skrev om det i bloggen för något decennium sen känns det som :D Men visst är det så, fodra och åtla och jaga på inflog.. om man är ambitiös som fan. Själv skulle jag nog inte orka utan etablera åtel, ös ut massor med käk och bygg skydd. Jaga på åteln tre dagar senare eller något och därefter etablera ny åtel på annan plats. När jag jagade med åtel med förutom uven.. dåvarande pimpade plastlima, så sköt vi i regel 10 kråkor mer nästan per morgon för åteln jämfört med uven. Dock fick vi fler mil per kråka eller vad jag ska säga..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Har ett gäng, helt ok men inget regn eller dagg på dem, då blänker de. C 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...