Publicerat Juni 12, 201411 yr Att bita folk lär man hunden och det som är inlärt beteende nedärvs mig veterligen inte.Så du menar att det är lika lätt att lära en golden att bita som det är att lära en schäfer eller malle? Jag är som sagt inte särskilt insatt i detta, men det trodde jag verkligen inte. Men då har jag lärt mig nåt idag också.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Tänker inte ge mig in i diskussionen men jag vill bara inflika något eftersom ni pratar mentala egenskaper. En vakt och polishund behöver stor dådkraft, hög skärpa, hög kamplust OCH jaktkamplust samt givetvis försvarslust. Detta är självklart möjligt att lära alla hundar att bita men finns inte ovanstående så kommer hunden troligtvis inte bita någon som aggressivt kämpar emot och sannolikt aldrig hålla vederbörande. Så en golden som vakthund? Nej knappast, även om den kan bita pga rädsla eller att den är psykiskt instabil.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Tillägg. Skärpan ska vara hög men inte så att aggression kvarstår när hotet är borta.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Skärpa kan man säga är förmågan att bli arg. En hund med stor skärpa behöver inte vara bitsk men kan ha lätt att bli bitsk.
Publicerat Juni 12, 201411 yr Det var det som Almenson skriver jag var ute efter. Jag inser att det blev otydligt.