Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

arrendera ut jakt

Featured Replies

Publicerat

Hej,

Vi har börjat fundera på att arrendera ut jakten på vår fastighet. Men är lite villrådig, fastigheten ligger i Falkenbergs kommun och är på ca 300 hektar. Hur tycker ni man ska gå tillväga när man erbjuder folk rätten att jaga? Pengar är naturligtvis bra, men inte allt. Viltstammarna och viltvård måste skötas på ett hållbart sätt. Och vad tycker ni man kan begära? Många frågor som jag hoppas någon vänlig själ vill hjälpa mig med:-)

Publicerat

Först och främst så låter det otroligt intressant hade gärna haft tillgång till mark i samma kommun och hoppas man kan få vara med och ge ett bud:). Vad är det för typ av mark?

Viktigaste är väl att att inte skjuta på allt som rör sig och sedan skjuta rätt sorts djur. Viltvård i form av saltstenar och utfodring på vintern.

Publicerat

Jag skulle lägga ut det på blocket. Skriv att minsta bud är 130-140 kr/ha, då slipper du läsa 100 mail med dåliga bud. Du kommer ändå att få flera bud på 150-250 kr. Sen är det bara att träffa ett par stycken som lagt bra bud och välja ut den som verkar mest kunnig/ansvarsfull.

Skriv avtal på ett år först och klargör att viltvården ska skötas snyggt om jaktlaget vill behålla jakten. Efter provåret kan det vara bra att skriva avtal på 5 år vilket är ganska vanligt. Då är det lite mer motiverande för jaktlaget att investera pengar i viltvård osv.

Så skulle jag ha gjort men det kommer säkert andra åsikter.

Publicerat

Jag skulle kolla om det fanns någon intresserad här på sidan.....

Mer seriösa personer får du leta duktigt efter.

Visst kan du tjäna några tusen mer på annat håll, men har du ideer om vård/förvaltning....vänd dig till någon här.!!

mvh/Urban

Publicerat

Jag tycker att du ska kolla med grannar om de vet om någon/några intresserade.. Jag tycker att man sköter om en jaktmark lättare och bättre om man har nära till marken. Nu menar jag inte att alla som har långt till marken sköter sina marker dåligt, men jag hade nog tyvärt slarvat en del om jag hade haft för långt till min jaktmark.. Hoppas du hittar rätt jagare för din mark! :)

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2

Publicerat

Inga danskar bara :-P

Publicerat

Vad du än gör - lägg inte ut på ex jaktförmedling mot anbud. Det är sällan den som betalar mest som förvaltar bäst. Däremot ska du ta ut vad marken är värd i arrende. Fråga markgrannar men jag skulle gissa att man får knappa 200 ink moms/ha i dina trakter men det är som sagt en ren och skär gissning.

Publicerat
  • Författare

Tack!

Seg är man som vanlig med att svara :wallbash: . Vill säga ett stort tack för alla riktigt bra och seriösa förslag, och eniga verkar ni vara. När det är dags att skriva en jaktupplåtelse kommer jag ha era idéer i baktankarna :thumbsup:

Lite om marken för er som funderade, tja ca 70/30 gran/löv väldigt hårdraget, öppet vatten nästan runt om fastigheten. gott om vildsvin, rådjur trivs också på marken. Mindre andel räv. Älg finns naturligtvis och en del gäss finns men inte i några mängder, Kommer troligtvis att ha ca 10 hektar viltåker på inägorna framöver och göra ett försök att ha rinnande vatten till viltet på vintern. Gallring och röjning i lövbestånd kommer förhållandevis utföras på vintern, stränga vintrar kommer mer åtgärder tas. Detta är en del av viltvården som vi kommer utföra. Som ni säkert förstår kommer det stora arbetet vad gäller viltvården läggas på markägaren (om inte allt).

Om det är någon som kommer på något mer som kan vara bra att tänka på angående Jaktutlåtandet är jag bara tacksam för fler inlägg :smile: .

Publicerat

tja, du har nog flera intressenter här på forat, de flesta kan hjälpa dig med det mesta om du inte tar hög arrende avgift!

vet inte vad du tänkt dig med ekonomin men är den normal till lite låg så vet jag att du får hjälp med allt!

Själv bor jag för långt ifrån för att hjälpa med torn o  viltåker mm, men dom finns i din närhet.

ett tips kan nog vara att se mer på vad du får för hjälp och mindre på plånboken, detta lönar sig i längden.

bättre att få 100kr utan att behöva oroa sig än 300kr och grunna!

priserna är ju självklart inte aktuella i detta fall.

Publicerat
  • Författare

Kan nog säga att all viltvård kommer bedrivas av markägaren.

Publicerat

så då vill du veta hur du rår max cash på ditt arrende?

Publicerat

Kan nog säga att all viltvård kommer bedrivas av markägaren.

varför?
Publicerat

Viltvården ska självfallet skötas av dig om du vill det men lika självfallet är att den/dom som har jakten på marken ska hjälpa till utan minsta eftertanke med gott mod och glädje. Viltvården är en viktig del inom jakten. Allt från predatorjakt till viltåkrar/saltstenar och vad det nu kan röra sig om.

mvh

Publicerat
  • Författare

Tack turbo hunter för att du sätter de rätta orden på saker ock ting. Så som du beskriver det skulle jag gärna vilja ha det.

Publicerat

Inga danskar bara :-P

undskyld mig men er vi dårlige JÆGERE FRA DK???!!!!! kalle dk.

Publicerat

undskyld mig men er vi dårlige JÆGERE FRA DK???!!!!! kalle dk.

inte alla men danskar generellt har riktigt risigt rykte i Sverige. det kan inte ha undgått min herre?
Publicerat

Kanske inte danskar generellt, men nås man av notiser där danska jägare eldat på mot kossor i tron att det var vildsvin så växer skepsisen.

Har förstått att vi Stockholmare har viss skepsis mot oss också, men det har nog mer med de från Bromma och Högdalen att göra?

Publicerat

inte alla men danskar generellt har riktigt risigt rykte i Sverige. det kan inte ha undgått min herre?

ja pfred der er også dårlige jægere i dk, desvære også i se   det har ikke undgået min obs mvh kalle dk.

Publicerat

ja pfred der er også dårlige jægere i dk, desvære også i se det har ikke undgået min obs mvh kalle dk.

calle - jag vill förtydliga att jag inte skrev att danska jägare är dåliga. det är bara så att många danska jägare har dåligt rykte. jag tror att man är ute på väldigt djupt vatten om man sågar ett helt lands jägarkår.

till nästa puck - jag har jagat med dåliga jägare från olika länder. det enda de hade gemensamt var att de var dåliga - nationaliteten påverkade knappast deras ondöme i skogen :)

Publicerat

Min uppfattning är att Danskar är lika bra/dåliga som svenskar då jaktmoralen är likvärdig, det är så fort man kommer söder om Tyskland eller Öster om Finland som problem kan uppstå. Men nog om det, nu är tråden kapad så det räcker :)

Publicerat

undskyld mig men er vi dårlige JÆGERE FRA DK???!!!!! kalle dkSäger som

Danskarna har dåligt rykte i Sverige så är det bara ! Givetvis så skall man inte dra alla danskar över en kant finns många bra med. Men man hör många dumma saker som  just danskar är orsak till tex som trissa upp priser rejält på jaktmarker och sätter upp 10st åtlar på 50Ha och gärna precis vid markgränser för och locka över viltet.Skjuter på allt som rör sig sedan fort över bron eller färjan hem.

Publicerat

Danskarna har dåligt rykte i Sverige så är det bara ! Givetvis så skall man inte dra alla danskar över en kant finns många bra med. Men man hör många dumma saker som  just danskar är orsak till tex som trissa upp priser rejält på jaktmarker och sätter upp 10st åtlar på 50Ha och gärna precis vid markgränser för och locka över viltet.Skjuter på allt som rör sig sedan fort över bron eller färjan hem.

ja vi må erkende at ikke ALLE HAR GOD JAGTMORAL I HELE VERDEN  :woot:  kalle dk.

Publicerat

Gott om pengar är inte lika med god jaktetik, oavsett flagga.

Publicerat

Det är lätt att bli provocerad av att höra att jägare med samma nationalitet som en själv har visat på riktigt dåliga föredömen men det är en korrekt notering, antalet grova jaktbrott utförda av danskar i Sverige står inte i paritet med antalet danskar som finns eller som jagar i Sverige jmfr med antalet svenskar som finns och jagar här, det är skyhögt i jämförelse.

Varför, jag vet inte men jag tror att det har att göra med att när man kör över bron så lämnar man jaktetiken hemma och det enda man minns är hur sjukt mycket pengar man betalat för att få skjuta sig något i skogen.

Om man inte klarar av den delen av verkligheten, tja då har man ett bekymmer med just den samma.

OM man vill tala om varför och att danska jägare i stort är bra, de har många föredömen jaktligt mot som vi har det enligt vad jag har erfarit så är det i sin ordning, min uppfattning är att det finns många jägare från Sverige som är dåliga jägare, har taskig etik eller skjuter urkasst bara för att nämna några brister.

För att återgå till tråden är det min uppfattning att man som markägare kan sätta agendan för jakten, oavsett att man vill optimera vinsten på jakten så handlar det om ett långsiktigt arbete för detta och att då ta in långväga jägare, utan lokal anknytning som betalar ohemult mycket mer än andra har man en svår sits.

En möjlig lösning då är att man i avtalet tvingar detta "jaktlag" att ha en jaktelev eller än hellre en "keeper" på plats som sköter allt kring jakten, ut till och med ansvaret för antalet skadeskjutna vilt per år. /Christian