Publicerat Juni 16, 201412 yr Vi, (jag och sambon) har lite halvt börjat spana på en till hund i framtiden och försöker hitta något som passar bäst in som komplement till jämten. Egentligen är jag mest förtjust i små hundar, som breton och nobs men man har ju hunden året runt med allt vad det innebär. Mest aktuellt är en hund för skogsfågel/fjället, ska vara köldtålig, kraftig nog för att dra pulka eller vara i litet spann samt skidåkning och även trevligt sällskap. Breton och setter är för små/klena, pointer fryser lätt? och vorsteh faller helt enkelt inte i smaken men motsvarar troligen de flesta krav ändå. Ikväll träffade vi en långhårig Weimaraner som verkligen föll oss i smaken, såväl i lynne, utstrålning och storlek. Enligt ägaren jagade den hyfsat och funkar bra i hemmet, låter ju vettigt iaf? Vad säger ni med erfarenhet av rasen? Passar dem in på kriterierna? Finns det bra uppfödare i Norr/Västerbotten? //Jonas
Publicerat Juni 17, 201412 yr PM:a Thyrus här inne så får du reda på en del, jag gillar dem skarpt men det är jag det. /Christian
Publicerat Juni 17, 201412 yr Strävhår har ju också haft weimaraner. Min uppfattning är att det absolut finns duktiga jakthundar men att man bör vara noggrann när man väljer uppfödare då det utställningsavlas en del. Just långhårig weimaraner är väl en ganska liten ras i sverige. Så där får man vara extra noga kanske.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Allt har att göra vad man har för krav, men du gör det lättare för er om ni tittar på de korthåriga istället. Kika på provresultat så förstår du vad jag menar.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Har en del danska kompisar med weimaraner, mycket trevliga hundar. MEN, se till att välja från rätt linjer, verkar vara många som utställningsavlar denna rasen också.. En av kompisarna chansade och fick en hund med dålig jaktlust och liten motor, kan väl utrycka det milt om jag säger att han inte är helt nöjd.. Den har ett rörelsemönster och sök som en utställningsspaniel..
Publicerat Juni 17, 201412 yr Kravspecen är helt klart ställd efter ett strävhår mer familjevänlig robust hund får du leta efter. Jag är absolut inte opartisk men Strävhåret tål kyla bättre än ett korthår men man måste klippa och smörja in tassarna om man ska köra drag för annars fastnar det snö som bildar is mellan trampdynorna. Du ska ha hunden hemma också och mera kelsjuk hund får du leta efter.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Är inte riktigt hundra på vilken tidning jag läste det i, var iaf en artikel om fjälljakt med pointer i minus 26 grader om jag inte missminner mig, om man ska försvara pointern lite grann iaf sen har jag en riktig fryslort till pointer hemma men beror väl förmodligen lite på om man har hunden i t.ex.hundgård så den får lite mer päls och vana vid kyla.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Ska man jaga med pointer i minus 26 vilket jag tycker är oansvarigt med tanke på hundens lungor så måste man klä på dem för annars fryser tissarna sönder och det blir operation för frysskador. Från -15 och neråt så är det bara polarhundar som ska jobba enligt mig.
Publicerat Juni 17, 201412 yr Om du har facebook så sök på weimaraner. Finns två bra grupper som kommer ge dig alla svar du behöver. Trevlig hundras. Har en själv. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Publicerat Juni 17, 201412 yr Svensk Weimaraner och Vi med weimaraner heter grupperna. Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
Publicerat Juni 17, 201412 yr Nej där håller jag helt med dig Nils, bara lite försvar mot pointern som ras
Publicerat Juni 17, 201412 yr Jag har inte jättemycket erfarenhet av weimaraner, men har en som är ett o ett halvt år. Om man jämför med dom Strävhår jag haft så är det inte den optimala gosiga jakt/familjehunden utan mer en extremt energisk jaktmaskin som alltid är på fullgas! Men alla är självklart inte så!
Publicerat Juni 18, 201412 yr Jag har inte jättemycket erfarenhet av weimaraner, men har en som är ett o ett halvt år. Om man jämför med dom Strävhår jag haft så är det inte den optimala gosiga jakt/familjehunden utan mer en extremt energisk jaktmaskin som alltid är på fullgas! Men alla är självklart inte så! Har varit ägare till en weimaraner.min var likadan som din.extremt mycket jakt.en riktigt bra allround hund.den vart inte mer en sju år sen rök höfterna.kanske det blir en till när finskspetsen lämnar in.min frun är väldigt sugen på en till weimaraner men jag bromsar då jag vet hur mycket jobb det kräver.
Publicerat Juni 18, 201412 yr Har en del danska kompisar med weimaraner, mycket trevliga hundar. MEN, se till att välja från rätt linjer, verkar vara många som utställningsavlar denna rasen också.. En av kompisarna chansade och fick en hund med dålig jaktlust och liten motor, kan väl utrycka det milt om jag säger att han inte är helt nöjd.. Den har ett rörelsemönster och sök som en utställningsspaniel.. Tyvärr har weimisarna sitt vackra yttre att tacka för sin popularitet ibland hundsportare och andra aktiva människor, många av dem hamnar inte bland jägare. Sedan kan vad en jägare/jakt anses vara diskuteras, men 3 halvdagar i en skidbacke i bruksvallarna på ett år bör rimligen inte höra dit. Tittar på klubbens hemsida och det finns 20talet jaktchampions, inget av dem är långhår. Gällande skogsprov så är det högsta betyget jag hittat en 7:a i öppen klass för ett långhår. Nu är jag själv inget fan av proven utan jag söker andra kvaliteter än de som uppskattas där, men om man skall ha en ren fågelhund så ger det åtminstone en hint om vad som finns. Klen motor å jaktlust som Skånepåg nämner är nåt som det bråttas med inom klubben och det gäller att välja rätt parning att visa intresse för, vissa uppfödare har flashiga hemsidor med drivor av UTSTÄLLNINGS meriter, låt dig inte luras av det.
Publicerat Juni 18, 201412 yr Författare Har tittat lite på klubbens hemsida och googlat, sammanfattningsvis ges ungefär liknande svar som i tråden. Problemet verkar alltså vara att hitta en kull med rätta linjerna? Ger man sig själv kanske problem genom att välja den rasen? Vilka andra raser skulle kunna passa enligt önskemålen?
Publicerat Juni 18, 201412 yr Korthårsvarianten ? Ger genast bättre förutsättningar för att åtminstone finna nån intressant kombination.
Publicerat Juni 18, 201412 yr Hej Har ett tips på korthårs varianten de kommer ifrån öland och heter Scubas. har träffat dem för några år sedan under vorstehklubbens träning i Kalmar ska vara hyfsat bra jaktmeriter på dem. Robert
Publicerat Juni 18, 201412 yr Scubas förde väl fram den första svenska jch i rasen, Disodils Metal jacket om jag inte är helt off. Disodilslinjerna tycker jag är iaf för mitt användningsområde väldigt trevliga!
Publicerat Juni 18, 201412 yr Författare Om jag förstått rätt, så är det den korthåriga man ska sikta sig in på och min uppfattning om att rasen som sådan borde lämpar sig även för aktivt friluftsliv vintertid, right? Givetvis svårt att få in alla egenskaper i en hund, men weimaraner och vorsteh tycks uppfylla de flesta..
Publicerat Juni 18, 201412 yr Vill man kombinera de 2 så titta på slovenský hrubosrsty stavac Skämt åsido men en sån skall jag ha en dag, så är det bara. När jag vill ha en traktor som närstridsvapen så slår jag till. Ser man till kyla så vinner strävhåren, det är våran erfarenhet.
Publicerat Juni 18, 201412 yr Är det en såndär som mickes ex har? Eftersom jag är helt opartisk rekomenderar jag strävhårsvorsther 7 dagar i veckan...året om. Ser ingen anledning att skaffa något annat, utifrån kravspecen, om ddet inte är så att du bara vill "flascha" med en ovanlig ras. mvh/Urban
Publicerat Juni 18, 201412 yr Ja du det kanske det var, osäker !? Får du tummen ur så kanske jag får träffa han i oktober !!
Publicerat Juni 19, 201412 yr Hej igen Vill bara slå ett slag för den "egna" hundrasen Ungersk Vizsla. Kan dock vara svårt att få tag på en hund med bra jaktlinjer men de finns. Har själv en import från ungern via en uppfödare i Göteborg. Det är en djävul i fåra kläder, väldigt lugn och trevlig hemma enorm knähund men i skogen är det turbo som gäller dock endast 1,5 år men finns tendens till jaktidiot. Får han se vatten ska han bara i oavsett om det är is eller inte. Ett litet exempel var ute en runda på nyårsaftonen på dagen för att rasta honom. det var bada som gällde i 1 timma. Robert
Publicerat Juni 22, 201412 yr Jag har också fallit för Weimaraner men det blev jakthunden på andra plats i mitt hjärta, strävhårig vorsteh. Anledningen är vad många skrev tidigare. Jag blev inte särskilt imponerad av de weimaraner som jag såg, och då tittade jag på ett antal som gått bra på prov. Hundtypen känns tung när den rör sig samt reviering/sökmönster kändes inte bra. Jämför jag min 12 månaders kille med en 14 månaders weimaraner jag träffade så är min kille rena spjutet, lätt i fotarbetet och väldigt smidig samt har en fart som är mycket högre än weimaranens. Så om du skall ha weimaraner se till att kolla runt ordentligt och välj en med mycket bra jaktlinjer samt se till att hjälpa rasen uppåt genom att meritera hunden samt låt den gå i avel. // P