Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

bänkskiva till laddbord

Featured Replies

Publicerat

Sitter i huset o grubblar på hur jag ska göra laddbordet i jaktrummet.

tanken är att jag ska bygga det längst ena väggen som är 390cm brett. Skivan ska täcka hela denna yta och vara lika bred hela vägen utöver ena enden som ska sågas ut i.

vilket djup ska jag ha på bordet? 100cm eller räcker det med 90cm?

Vart hittar man bänkskivor av denna storlek? Har kollat dom vanliga hemsidorna typ byggmax o liknande. Men bänkskivor i större storlek verkar bara vara för köket och kostar en hel del pengar. Vilket jag inte riktigt är sugen på att lägga på en yta som högst sannolikt kommer repas och få elaka oljor på sig.

så förslag på djupet på bordet och även vart man kan finna lämpliga skivor önskas.

obs bör vara lite grövre grejer för att inte flexa allt för mycket mtp allt som lär hamna på bordet samt längden på bordet..

Mvh marcus

Publicerat

Bygg själv av 45*170 och kexa ihop dem.

Publicerat

Jag körde mdf skiva som jag betsa o lacka kör du 80-90cm så får du plats med mycket grejor :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Om man ska pussla ihop egen bänk. Blir det inte jävulskt svårt att få brädorna o ligga helt jämnt. Även med reglar under? Eller ska man köra kombo av det ni säger o köra med en skiva överst o regla ihop under själv? :)

Tack för tipsen!

Publicerat

Min bänk e 60 djup bara. Lätt komma åt allt även när man sitter. Tror den e ca 7m lång så jag får plats med massa grejor, lätt de fylls på med allt möjlig beöte

Publicerat

Ja är man så tumihanden-handikappad så kan det bli svårt. ;) Nej men en limträskiva kanske duger?

Blir den jävlig så kör du den i en planhyvel, gör bordet så den går att lossa.

Publicerat

Min skiva är bara 2m lång o 55 bred sen byggde jag två skåp med 2st hyllplan i som jag har mesta dels av grejorna i  :)

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Trä är det roligaste o tacksammaste o bygga med. Tyvärr lever det om stundvis rätt rejält o kan ju göra en plan bänkskiva från början rätt sne :/

Borde dock hålla sig rätt så stadig om man nu limmar på en skiva på ovansidan samt reglar bra undertill tror jag.

60cm djupt känns i minsta laget. Har man som du 7m så gör det iof inte så mkt men den totala bredden för mig blir nog närmre 340 bred för sen bli lite mindre djup på ett ställe där jag tänkte ha hylla i väggen ( nuvarande garderob )

Svårt att förklara men ska slänga upp en bild på elendet som de ser ut just nu. Annan färg och trägolv blir det såklart :)

Publicerat

Om man ska pussla ihop egen bänk. Blir det inte jävulskt svårt att få brädorna o ligga helt jämnt. Även med reglar under? Eller ska man köra kombo av det ni säger o köra med en skiva överst o regla ihop under själv? :)

Tack för tipsen!

Om du tar spåntat regelvirke (typ golvvirke el. sådant som du har i luftspalten runt taket på utsidan undertill) o lägger ihop dom på en såg ovanpå regelvirke o provar o täcker det med en masonitskiva sedan hemma oljefast el. lacka den o bygger ställning under som passar dig o din längd.

Regla diagonalt undertill el. kryssa det o skruva ihop det så att det hålls stilla något sånär. :thumbsup:

Publicerat

1 m är ordentligt djupt. Skulle satsa på 75-80 om jag vore dig.

Varför inte plank på plattan, med en formply över. Stabilt som f.n, och lätt att hålla ren.

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Blir till något som ni föreslår bygga ihop något av grövre virke undertill sen någon typ av skiva ovanpå. Sen regla undertill för att få detdär lite extra stabila. Höjden till skivans ovankant blir 90cm för att på ett litet tjusigt vis få det att ligga plant med fönsterbrädan.

tack för alla förslag av er alla!

Benen och dess regling är helt rätt tänkt där! Jag har terroriserat sidelock på sms angående detta och bygget kommer stå stadit. Det är säkert. Fastspänt mellan väggarna. Grova ben o tvärslag undertill på baksidan mot väggen. Bordet kommer aldrig komma från det rummet helt! Antingen kommer man få såga isär det eller riva väggen på huset för o få ut det ;)

ska bara lösa sen några smidiga lådsystem undertill. Som inte gör att man slår i benen när man rullar fram o tebax :)

Publicerat
  • Författare

Detta hörne ska få sig laddbänken. Först ska det in nytt klickgolv för o få betydligt trevligare känsla än denna 60-70talsmatta!

Även väggarna ska få sig lite ny rolig färg/tapet för o matcha ett jaktrum i övrigt.

post-3905-0-60457600-1403198891_thumb.jp

Publicerat

Fulsnyggtmysigt golv, det hade jag behållt :P

Publicerat

Jag köpte en 4m lång köksbänkskiva som är 60cm bred.

du får svårt att arbeta med en som är en meter, bättre att lägga pengar på att ha utdragbara lådor under skivan( ej där du ska sitta o ladda) och små hyllfack på väggen ovan bänken.

Rusta har bänskivor som är 90 cm djupa och två meter långa för ca 7-900kr( köpte till kontoret för nått år sedan, i ek)

men hittar du någon som är 80cm och lång till billigt pris får du gärna delge infon!

Publicerat

ska bänken vara mot fönstret?

Publicerat
  • Författare

Haha golvet o ihop med tapeterna är riktigt groteska kan man minst sagt säga. Har dock lite charm över de :D ny färg på väggarna eller tspeter blir det iaf. Detta kommer dock upp i projekttråden då rummet ska göras om till ett riktigt gubbrum så att säga ;)

Tack för tipsen angående djupet på bänken. Ska in o kolla i någon dylik affär om jag hittar någon som är u0 djup o någon som är 80 djup. Hoppar 1m djupet pga avrådan från er.

Japp bänken ska va mot hela väggen där. Mao hamnar bänkskivan i jämnhöjd med fönsterbrädan.

kommer ha hela väggen till vänster om fönstret med hyllor. Ska bygga en som täcker hela väggytan där. Till höger kommer det vara delvis hyllor samt även garderoben som är på höger sida kommer byggas om till "hylla"

Mao kommer jag ha plats för alla mina prylar o även lite mera :)

Publicerat
  • Författare

Vill iaf tacka er alla för bra tips och råd angående bygget. Fantastiskt vilken respons o kunskapsbank de finns här :)

Publicerat

Finns ett forum som heter byggahus, en hel del bra input därifrån. Just sayin...

Publicerat

Blir till något som ni föreslår bygga ihop något av grövre virke undertill sen någon typ av skiva ovanpå. Sen regla undertill för att få detdär lite extra stabila. Höjden till skivans ovankant blir 90cm för att på ett litet tjusigt vis få det att ligga plant med fönsterbrädan.

tack för alla förslag av er alla!

Benen och dess regling är helt rätt tänkt där! Jag har terroriserat sidelock på sms angående detta och bygget kommer stå stadit. Det är säkert. Fastspänt mellan väggarna. Grova ben o tvärslag undertill på baksidan mot väggen. Bordet kommer aldrig komma från det rummet helt! Antingen kommer man få såga isär det eller riva väggen på huset för o få ut det ;)

ska bara lösa sen några smidiga lådsystem undertill. Som inte gör att man slår i benen när man rullar fram o tebax :)

Sidelock var ju svetsare så han kan väl svetsa ihop en stabil ställning åt dig annars. :thumbsup:  :wink:

Visst var det han som skrev att han hade blivit uppsagd nu i veckan o sökte jobb. :sad:

Publicerat
  • Författare

Japp svetsare är han. Dock orkar jag inte kånka upp allt 100mil till huset sen ;) så jag får nog allt bygga de på plats :)

Japp tyvärr vart det så när dom förlorade en del jobb. Finns dock mera så han lär få ett snart :)

Publicerat

Japp svetsare är han. Dock orkar jag inte kånka upp allt 100mil till huset sen ;) så jag får nog allt bygga de på plats :)

Japp tyvärr vart det så när dom förlorade en del jobb. Finns dock mera så han lär få ett snart :)

Du tar med dig ett gäng hantverkare upp på en vecka sem. o sätter dom i arb. så har du allt färdigt nästan :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Du tänkte så! Smidigt ;) haha ja lillebrorsan ska allt få komma upp o hjälpa till o slipa/spacka väggarna i kåken iaf. O måla självfallet :) hundhuset lär inte bygga sig själv heller så där får jag nog likaså locka med öl så brorsan kommer upp ;)

Publicerat

Du tänkte så! Smidigt ;) haha ja lillebrorsan ska allt få komma upp o hjälpa till o slipa/spacka väggarna i kåken iaf. O måla självfallet :) hundhuset lär inte bygga sig själv heller så där får jag nog likaså locka med öl så brorsan kommer upp ;)

Ja, så tänkte jag. Jag är inte född igår Marcus. Min tyske granne gjorde så nere vid stugan. Elektriker o snickardugligt folk. 3-4 man o killsemester. Fri öl är ju ett måste. :thumbsup:

Publicerat

Ta hjälp av alla holkbyggare här på sidan vettja, den kunskapen, en helg å en del öl så äre klart !

Publicerat

Ta hjälp av alla holkbyggare här på sidan vettja, den kunskapen, en helg å en del öl så äre klart !

Ja, inte skulle det mer än en helg. :thumbsup: