Publicerat Juni 25, 201411 yr Alltid väldigt rogivande att titta på ällingar i dammarna. Man lär sig även mycket om fågel då även andra arter drar sig till vattnet. "Rusningarna" är något man ofta ser, antar att de i mindre grupper blir rädda för något och rusar iväg. Kanske ibland "lek" också? För några veckor sedan så paddlade jag genom dammen efter att ha ordnat med nät/skydd, denna kväll var det en otrolig tjock dimma så man såg inte långt. Mitt i dammen fick jag en hel drös med ällingar som "rusat" nästan rätt in i sidan på båten. Vet inte vem som blev mest chockad.. Skickat från telefonen.
Publicerat Juni 25, 201411 yr Väl värt en satsning i det långsiktiga viltvårdstänkandet, skall bli intressant att hänga med i tråden! Sent using Tapatalk, spelling may be inaccurate :-)
Publicerat Juni 26, 201411 yr På mitt gamla boende så var "hotet" mer från vattnet. Dvs gäddorna gick hårdast åt på ällingarna. Är det ett "kontrollerat" viltvatten? Dvs inget eller "strypt" tillströmning från andra vattendrag?? Annars är ett riktigt bra råd att du håller koll vad som simmar i vattnet. Rovfiskar har en benägenhet att kunna ta sig in lite var som helst. Lycka till med de små dunbollarna
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Nejdå några gäddor ska inte finnas, ingen tillströmning. Däremot så har predatortrycket ökat avsevärt senaste 2 dygnen, igår när vi satt så var det flera rovfåglar som seglade runt viltvattnet och imorse när jag kom ned så satt 2 korpar 3 meter från vattnet. Även en grävling syntes under nattens vak. Så det känns som att det börjar bli besvärligt. Inatt är vi 4 man som bevakar detta Viltvatten. En tanke var ju att hänga upp cd-skivor för att hålla rovfågel borta men det skulle väll även hålla vildänder borta ? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 26, 201411 yr Det är väl lite spännade och tacksamt med nytt "kylskåp" för predatorerna. Det händer nya saker i vattnet. Det är många nya nyfikna nosar och näbbar som ska dit och kolla läget i all denna aktivitet som uppstår när ny utsättning av tex änder sker. Lite "live" batteri radio har funkat på några ställen ( ett tag, ) men sedan vänjer predatorerna för det också. Vissa rovdjur dyker alltid upp, sedan är ju 10 000 kronors frågan- går de ditt för att ällingarna är där, eller har de sina "stövtåg i landsbygden" för att de är präglade på det. Dvs de fanns där innan. Man är mycket mer observant på predatorer när smått satts ut än innan. Man räknar varje näbb och varje vass tand. Hoppas det står sig väl för er tills predatorjakten börjar.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Nejdå några gäddor ska inte finnas, ingen tillströmning. Skickas från min iPhone via Tapatalk Fisk kommer du att få i vattnet fast det saknar tillströmning. Romkorn fastnar på fåglarnas ben och "flyttar" med när dom byter sjöar.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Var och fyllde på ena spridaren ikväll där vi satt ut änder. Såg 2 grupper på sammanlagt 100st(240) cirka. Hoppas det finns flera grupper som jag inte såg. Båda grupperna jag såg hade fått "faddermödrar" som ledde dom.
Publicerat Juni 26, 201411 yr Författare Detta är en populär post. 2 rävar observerat vid viltvattnet ikväll/natt. Trodde inte detta projekt skulle ge magsår och sömnlösa nätter! Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr Författare En av rävarna var en valp och gick i samma spår spm den vuxna i samma riktning. Detta kan ju betyda att det är ett gryt alldeles i närheten. Fördelen är ju faktiskt att man får skjuta valpar för att tillgodose viltvården. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr Författare En av rävarna var en valp och gick i samma spår spm den vuxna i samma riktning. Detta kan ju betyda att det är ett gryt alldeles i närheten. Fördelen är ju faktiskt att man får skjuta valpar för att tillgodose viltvården. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr Författare @tolle, hur har ni haft det med observation på predatorer? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr Har ni för avsikt att i framtiden även ha änder så är det bra att fixa häckningskorgar åt dem. Uppskattas mycket och man har möjlighet att inventera lite hur många ällingar som de vilda producerar. Det finns en tråd här på jaktsidan eller om det var grannkanalen angående hur man bygger dessa med hjälp av kompostgaller. Annars sök på mallard hen house på youtube för inspiration. Skickat från telefonen.
Publicerat Juni 27, 201411 yr Författare Aha tack för tipset det är absolut aktuellt. Tanken är givetvis att berika beståndet av gräsänder i ån på sikt. Jag såg att det fanns ruvkorgar att köpa men minns att jag tyckte det var väl dyrt. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr De utsatta som kommer tillbaka är helkass på att reproducera sig men andkorgarna är nog uppskattade för de vilda änderna.
Publicerat Juni 27, 201411 yr Författare Då betyder ju det att man inte på sikt kommer att kunna öka beståndet? Jag menar sätter man ut 200 per år 5 år i rad och 10 % lyckas reproducera så gör det ju någon form av impact? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 27, 201411 yr Det är möjligt att några honor lägger ägg men merparten av de man ser ligger bara och mumsar foder och har det slött.. i den mån de kan för hanarna uppvaktar dem oavsett. Hur det ser ut år två ute vet jag inte.. Men som jag fattade det så hade ni ett rätt fint vatten med många vildföryngringar, då ni vårdar vattnet så vårdar ni förutsättningarna för vildföryngringar så visst påverkas beståndet åt rätt håll.
Publicerat Juni 27, 201411 yr @tolle, hur har ni haft det med observation på predatorer? Skickas från min iPhone via Tapatalk Finns lite räv, mård och mårdhund. Tror inte det är det som är värst för dom, det som jag är mest orolig för är dom flygande rovdjuren. Finns mycket havsörn men även nu kungsörn i området. Har inte setts någon räv vid viltvattnet men någon finns det säkert, Och området(ca 200hektar) var i vintras kraftig infekterat med skabb. Dom flesta av ca:25-30 mårdhundar vi sköt hade skabb.
Publicerat Juni 28, 201411 yr Författare Ok, vi har gott om rovfågel med men det kan man ju inte göra så mycket åt.. En händig kille i jaktlaget håller på bygger ihop en högtalare med en bilstereo som är kopplad till ett skymmningsrelä för att mota mickel i grind Imorgon är det fodring och snabb inventering. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 29, 201411 yr Ett lite tips( om du inte har för friska vindar) om du har mycket smågranar runt i kring, . "Toppa" dem och ansa mittgrenarna så det blir en "tratt". "Tratten" vänder du upp och ner och ställer ner på marken vid vattnet. Så kommer ällingarna ha skydd för rovfågel när de kryper inunder. Granarna kommer sedan att växa ut och bilda kjolar( nedersta grenarna växer ut i kompensation när toppen är kapad). Även under dessa kjolar får de skydd mot rovfågel. "Toppen" uppskattas även som ett tryggt förvar när nästa generation ägg läggs.
Publicerat Juni 29, 201411 yr @Hipshot: Tycker jag har läst nånstans att du flygtränat änderna före jakt. Lite mera info om det skulle vara intressant.
Publicerat Juni 29, 201411 yr Författare Bra poäng Tolle, vilken ålder osv. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 29, 201411 yr Författare Lite bilder, dessvärre inga vidare bra bilder. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 29, 201411 yr De ser ju ut att ha det bra där! Visst låg foderplatsen på en ö? Skickat från telefonen.
Publicerat Juni 29, 201411 yr Författare @Maxb Jo stämmer att det är en ö. Dem har börjat få sina riktiga fjädrar eller dräkt kallar man väll det. Växer fort gör dem! Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 30, 201411 yr Detta är en populär post. @Hipshot: Tycker jag har läst nånstans att du flygtränat änderna före jakt. Lite mera info om det skulle vara intressant. Flygträna/provflyga.. det beror lite på. Det man gör är att man en eller en och en halv vecka innan första jakten (då man avser resa alla eller många änder) helt enkelt reser fågeln som om det vore jakt. Det är jävligt viktigt, om det är så att man faktiskt tar betalt för jakterna så lär man ha koll på att änderna flyger. Ingen blir glad av änder som kommer farande i knähöjd i bästa fall.. eller ännu värre, sett det ngr gånger.. försöker lämna vattnet gåendes! Näringsrika vatten brukar detta sällan vara ngt problem nästan snarare tvärtom. Änderna reser ofta väldigt snabbt pga att näringsrika vatten håller en rejäl mängd vildänder. Dessa är aldrig ngr problem att få upp och iväg utan de drar upp och försvinner. Kvar blir de utsatta och de kräver inte sällan ett högre tryck för att få på vingarna. Men även dessa måste upp! Vet rutinerat folk som gjort praktmisstag, gått in, rest de vilda och sett att fan va de flyger och genast backat undan och sett fram emot en fin första jakt. När man sen satt ut skyttar och går in för att resa så visar det sig att det drar ngt hundratal vildänder.. sen ligger de utsatta kvar och kvackar i allsköns ro och vägrar lyfta. Ridå Stora vatten kräver ofta lite taktik, man får trycka änderna in i områden där det är lättare att resa alt helt enkelt mata där så de gärna uppehåller sig på rätt ställe. Sen in med hundar från fler håll, inte släppa hundarna hur som utan försöka stressa upp fågel så långt det går. När det inte reser ngt mer så får man börja stöta med hund. Man måste kunna kalla hunden åter fort och lätt trots att jycken har ngr hundra änder framför snoken.. många tror de fixar det, många har jag sett misslyckas Men det är rätt mäktigt, rest typ 1200 änder på ett bräde en gång.. wow liksom! När alla är uppe så drar man sig undan fort så de kan gå ned igen och få lugn och ro. Det måste även finnas mat då. Får man inte upp alla vid provkörningen så behöver det inte vara katastrof men merparten måste man ha rest iaf. Annars får man testa igen inför jakten och då kanske vara någon hund extra eller något. Viktigt att ha en strategi, stå på land och tjoa och skicka hund över öppet vatten mot änder som ligger 100 m ut i en vass lönar sig inte, de simmar med lätthet undan. Skjuta i vattnet är i princip aldrig något bra alternativ.. i synnerhet inte om man har betalande gäster i närheten.. de hör att det smäller men ser inga fåglar. Sen kan det bli obra åt andra hållet. Återigen näringsrikt vatten och bra med foder = välutvecklade änder. Reser jättefint inför jakten och går upp på 25-30 meter och snurrar runt i viltvattnet som aldrig förr. Jättetrevligt.. tills du ställer ut och jagar tredje gången.. då går de upp på 45+ direkt. Obra. Betalande folk bryr sig sällan och skjuter oavsett med en hel del merarbete som följd. Man kan styra detta lite med foder. Provreser man och upplever att de är tunga och svårt att resa.. ta väck fodret/stryp det helt två-tre dagar innan jakt. Är de riktigt tunga så kanske upp till en vecka innan? Lite läskigt för finns andra vatten inom räckhåll för dem så kan de gott och väl dra dit så det krävs lite fingertoppskänsla. Men öht kan det vara en bra idé att strypa fodret på jaktdagen.. en and med sisådär flygförmåga och smockfull kräva är inte lätt att få att flyga. Men jag tror man ska försöka köra upp dem en två-tre gånger innan man totalstryper fodret, är man tre-fyra stycken rutinerade med bra hundar så kan man jaga igång änderna bra och då fungerar det oavsett. Misslyckas man så får man börja snegla på fodret. Sen en annan tanke.. ett antal tröttmössor som ligger kvar behöver inte vara illa. Är det gått om änder så klarar man jakterna ändå, tröttmössorna finns kvar till slyngeljakten