Publicerat Juni 30, 201411 yr Författare Mycket bra info. Vi kommer att ha våran första andjakt 13:e september i form av uppflog. Då förstår jag att vi ska flygträna dem gör första gången runt 30:e Juli? Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Juni 30, 201411 yr Jag tänker att tröttmössorna drar till sig fågeln som stack när smällandet började, så efter ett tag kommer vissa änderna in till vattnet igen. Skickat från telefonen.
Publicerat Juni 30, 201411 yr Osäker på vad som drar mest men rensar man en vik/foderplats så kommer de åter iaf huvudsaken det finns foder.. så jag tror att foderfrågan är viktigast. Däremot, när man rest och fått för mycket fågel på vingarna så tror jag att tröttmössorna gör nytta om man kan komma undan själv fort, ser ganska ofta att de man rest börjar slå igen..
Publicerat Juni 30, 201411 yr Ena gruppen. Ganska oskygga när man startar spridaren. Viltvattnet består av 2 sjöar. Och det är en grupp i varje som jag sett. Sjöarna är tyvärr inte optimala med tanker på änder, dom är för djupa och har för lite skydd. Men är ett försök detta och det var riktigt bra med flyttänder i sjöarna ifjol och vi räknar med att dessa kommer dra flera och att några kommer tillbaka och häckar nästa år.
Publicerat Juli 1, 201411 yr Kul och spännande projekt! Vinsten med att köra i en etablerad sjö så att säga är att du har en befintlig vegetation, såg någon liten vassrugge där till vänster i bild. Vidare så är vattnet mer levande och näringsrikt, bättre blir änderna. Sen kan ni som sagt dra ofantliga mängder vildänder, ställ in en bra kvällsgiva rätt snart i augusti.. eller tja redan nu men öka på tiden i augusti. Anar att vädret påverkar en hel del även, blåser det fan så trycks ännu mer fågel in i vattnet? Jag tycker det där ser jättefint ut!
Publicerat Juli 1, 201411 yr Kul och spännande projekt! Vinsten med att köra i en etablerad sjö så att säga är att du har en befintlig vegetation, såg någon liten vassrugge där till vänster i bild. Vidare så är vattnet mer levande och näringsrikt, bättre blir änderna. Sen kan ni som sagt dra ofantliga mängder vildänder, ställ in en bra kvällsgiva rätt snart i augusti.. eller tja redan nu men öka på tiden i augusti. Anar att vädret påverkar en hel del även, blåser det fan så trycks ännu mer fågel in i vattnet? Jag tycker det där ser jättefint ut! Jo skitväder är bäst vid jakt, dom kommer uppåt land då för att söka lugna vatten.