Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En stor eloge till Polismyndigheten/Tillståndsenheten i Uppsala län!

Featured Replies

Publicerat

Varför skrev du piplängd saknas om du visst den?????

Nej sorry menade inte så. Jag menade att jag skrev orden "Piplängd saknas, vänligen komplettera!" Här i forumet. Bara för att simulera hur lång tid det tar att begära en komplettering.

Vad jag är ute efter är att även om en ansökan inte är komplett så är det ju bara att begära komplettering och hoppa till nästa. För att komma upp i de väntetider som finns i vissa län så verkar de ju sitta och vänta till kompletteringen kommer in innan man går vidare till nästa.

Vet inte om nån blev klokare av det där. Om det bara blev förvirrat vänligen bortse från detta inlägg :)

Publicerat

Du skickade ju in den via intern posten så du räknas inte. :tongue:

Ok visst kan det ha påverkat men jag tror ärligt talat att det handlar mer om handläggaren, haft med denna kvinna att göra tidigare och upplever henne som förbannat effektiv och bra. Alltså kontakt direkt med henne.. 

Publicerat

Nät jag sökte på ljuddämparen till 17HMR så kommer jag inte ihåg hur många veckor jag väntade men över åtta skrev oxå att det var bråttom då jag behövde den i jobbet så ringde upp o skulle kolla hur det hade gått mmm dom behövde kompletterade uppgifter varför behövde jag ljuddämpare ? ja för att inte störa dom boende när jag skjuter - jaha ja det klart det är ju bra har du f-skattsedel nä varför skulle jag ha det ? du tjänar väl pengar på det? nä det vill ja inte på så att jag gör med tanke på den tid som går åt? ja tack för uppgifterna vi skyndar på :)

Tycker ju att dom kunde ringa upp så man slapp o vänta i onödan :) tog väl två veckor till om inte mer :)

Mvh.

Publicerat

Nu ska jag kanske inte lära polisens handläggare att sköta sitt jobb MEN det går faktiskt att optimera genomloppstider tämligen enkelt (om viljan finns)

Vi har vid "storjobb" och tidspress haft något som kallas "war-room", ärenden som skall handläggas hålls i detta rum tills det är klart.

En person sköter arbetsfördelningen, rutinärenden sköts av de minst erfarna handläggarna, mer komplicerade jobb tas av de mest rutinerade.

Frågor (myndigheter/tolkning av föreskrifter) sköts i samma rum.

Fördelen: Ärenden stoppas inte upp p.g a. "tramsfrågor",flödet med ärenden är transparent, varje handläggare vet var ärendet befinner sig "i röret".

Vi har alltså tagit bort möjligheten att "gå på kammaren och fundera" samt " jag funderar lite innan jag frågar den som kan"..

I ren välvilja....

Raggarö

Publicerat

En väldigt massa duma frågor. Inget jag orkar leta upp när jag o sidelock skrev om detta. Samt det är en hyllningstråd till licensdamerna som jobbar på bra och snabbt! Så då får tråden fortsätta där efter min åsikt om att många saker är dåligt ifyllda. Skulle googlekurs delas ut skulle 5 av 10 frågor kunna slippas iaf bara där.

Så peppa vidare licensdamerna där och visa att ni är tacksamma för ett bra o snabbt utfört jobb :)

Publicerat

En mycket modig person med integritet och rättspatos sitter på chefsposten hos tillståndsenheten i uppsalalän. Var rädd om den chefen. Kan vara den sista i sitt slag. 

Skulle vara intressant att få ta del av samtal och mail som denne fått från RPS. RPS anser det nog klandervärt och ej gynnsamt för fortsatt karriär att följa sådant nonsens som svensk lag istället för RPS egna råd. 

Det är ju inte mycket man begär egentligen. Inte mer en att dom lagar och regler skall följas som är satta i svensk lag. 

Jaja. Snart är hela Sverige ett enda stort polisområde och det kommer nog tyvärr att dra ut tiden ytterligare om det inte blir någon ändring och ordning på   licenshanterandet. Att det blir enligt Uppsalamodellen (svensk lag) finns dessvärre inte på kartan. 

Själv fick jag vänta i åtta månader på min senaste bössa (en repeter med fast magasin i kolven och utan livsfarliga picatinnyskenor eller annat kränkande, inte ens plundringslucka) 

Bitter men ändå glad åt alla uppsalabor och dess tillståndsenhet. En klar och skinande fyrbåk i detta övrigt mattsvarta mörker!

Publicerat

Ska kolla vem det är, ena stationsbefälet på jobbet kommer fr Uppsalapolisen..

Sent from my iPhone using Tapatalk

• 9 months later...
Publicerat
  • Författare

En till eloge får de av mig. Lämnade in ansökan gällande inköpstillstånd för ett 6 vapen igår vid 15.30.

Idag ringer en handläggare och har lite frågor men bekräftar att jag bör ha tillståndet under morgondagen.

Kul när det funkar [emoji106]

Publicerat

Jag har 8 månader att vänta på 308-pipan.... Malmö

Kommer söka öppna licenser med 6 mån mellanrum nu för att slippa vänta så jäkla länge.

Publicerat

Vapen 1-4 på en eftermiddag, inkl. tillstånd för förvaring hos annan. Vapen 5 på under en vecka inkl. tillstånd för förvaring hos annan. Tack, Uppsalasheriffen. 

Kan det rimligen enbart bero på antalet ärenden att det enskilda ärendet där alla uppgifter finns tillgängliga tar timmar att handlägga och inte månader? Det köper jag inte.

Publicerat

KI- så klart att det inte gör,

det handlar om beslutsordningen, viljan att handlägga med mera. Den viktigaste frågan, den om beslutsordningen är att på de flesta TI så har inte handläggaren längre rätt att besluta i ärendena, inte heller får de på egen hand, som tidigare komplettera meningslös info i ansökningar,

ex krav på piplängd på tillstånd för en dämp, systemet kräver en sådan för att ställa ut tillstånd men alla vet, borde veta att det är en uppgift som saknas för en dämp, osv. Det finns ett direktiv om att i varje fall kräva komplettering och muntlig kontakt med sökanden i varje ärende, allt för att dra ut på tiden. 

/Christian

Publicerat

KI- så klart att det inte gör,

det handlar om beslutsordningen, viljan att handlägga med mera. Den viktigaste frågan, den om beslutsordningen är att på de flesta TI så har inte handläggaren längre rätt att besluta i ärendena, inte heller får de på egen hand, som tidigare komplettera meningslös info i ansökningar,

ex krav på piplängd på tillstånd för en dämp, systemet kräver en sådan för att ställa ut tillstånd men alla vet, borde veta att det är en uppgift som saknas för en dämp, osv. Det finns ett direktiv om att i varje fall kräva komplettering och muntlig kontakt med sökanden i varje ärende, allt för att dra ut på tiden. 

/Christian

Usch, säger jag. Förväntar man sig att sökanden skall tröttna och avstå sin möjlighet att inneha jaktvapen med sådan extra hantering? Man kanske inte ska upphöra att förvånas - samtidigt måste det kännas för djävligt att arbeta efter sådana förutsättningar som handläggare. Min senaste inlämnade ansökan (inköpstillstånd) kommer att bli intressant, sett till hanteringen. Butiken fyllde i ansökan, motiverade och skickade in. Jag har fått inbetalningskort och hanterat detta. Skillnad i fallet är att jag då jag själv ombesörjt ansökan varit synnerligen nitisk i fältifyllnad, bilagor, examensbevis och motivering. Undrar om jag kommer att få komplettera denna gången :biggrin:

Tror nog jag också kommer att skicka in en "öppen" ansökan inom kort...

/M

Publicerat

Vårt avlånga land är fantastiskt!

Jag skickade in en begäran om förnyelse på en licens på ett enhandsvapen klass C för tävlingsbruk i god tid. För 13 veckor sedan. Idag, dagen innan min nuvarande licens går ut, ringde jag till handläggaren för en koll på hur ärendet ligger till.

Hon meddelade att mitt ärende troligen kommer att handläggas v 26 eller efter semestern.

Nu är ju saker den att det blir ett olaga innehav tills dess, polisen kan hjälpa till med en destruktion. Så det blev en panikartad tur till min lokale vapenhandlare och försäljning idag.

Ingen tävling under detta år och således svårt att söka ny licens...

Grrr

Publicerat

Humlegaard. Nej så är inte fallet längre, Vl är ändrad, vid ingiven ansökan sker det inte längre den formen av rättsförlust. Din handlare borde veta, alt din TI enhet. Christian

Publicerat

Hmm, nu känner jag mig lite dum. Det var den upplysningen jag fick från Växjö.

Men då får det bli tävling i andra discipliner...

Publicerat

H- det tycker jag inte att du skall känna dig, tillstånd å andra sidan borde ju ........ 

För övriga då " 

6 a § Tillstånd för en enskild att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott ska tidsbegränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot en sådan begränsning.

S2.pngHar en ansökan om förnyat tillstånd getts in senast fyra veckor innan giltighetstiden för det gällande tillståndet går ut, ska detta gälla till dess att beslut i fråga om det nya tillståndet har vunnit laga

kraft. Lag (2014:895)."

Personligen anser jag att du skall ringa till TI och fråga dem om denna regel, vidare om varför man inte upplyste dig om den och slutligen om de inte kan bevilja ditt tillstånd, de har trots allt orsakat dig rätt mycket magknip.

/CHristian

Publicerat

H- det tycker jag inte att du skall känna dig, tillstånd å andra sidan borde ju ........

För övriga då "

6 a § Tillstånd för en enskild att inneha helautomatiska vapen eller enhandsvapen för flerskott ska tidsbegränsas till att gälla i högst fem år om inte särskilda skäl talar emot en sådan begränsning.

S2.pngHar en ansökan om förnyat tillstånd getts in senast fyra veckor innan giltighetstiden för det gällande tillståndet går ut, ska detta gälla till dess att beslut i fråga om det nya tillståndet har vunnit laga

kraft. Lag (2014:895)."

Personligen anser jag att du skall ringa till TI och fråga dem om denna regel, vidare om varför man inte upplyste dig om den och slutligen om de inte kan bevilja ditt tillstånd, de har trots allt orsakat dig rätt mycket magknip.

/CHristian

Så får det bli.
Publicerat

Väntetid för handläggning av ansökan om studiemedel är i skrivande stund längre än handläggningstiden på vapenärenden i Uppsala.

En kupp för att få studenterna att snabbt sälja av sina innehav av ekonomiska skäl?

Publicerat

Väntetid för handläggning av ansökan om studiemedel är i skrivande stund längre än handläggningstiden på vapenärenden i Uppsala.

En kupp för att få studenterna att snabbt sälja av sina innehav av ekonomiska skäl?

Nog för man ibland kan vara skeptisk mot myndigheterna :dry:

Men den konspirationsteorin är nog lite långsökt. Så smarta är dom inte :devil:

Publicerat

Huvudsaken att du ansökt i god tid, då myndighetens policy är 30 dagar dvs. man Jo-anmäler alla handläggningar över denna tid, så är all sökning innan 30 dagar är god tid enligt min mening.