Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En uppenbarelse...

Featured Replies

Publicerat

Intressant detta. Funkar dessa kikare så bra med att hjälpa till vid avståndsbedömning så skulle jag gärna köpa en sådan istället för en laseravståndsmätare.

Publicerat

Intressant!!

En fråga till er som vet, Dorro la upp en bild med Dot beräkningar.

Jag har ett annat kors, det finns väl ingen som har en liknande till detta ???

Eller kan man använda samma på nåt sätt ??? :-[

post-820-1160127267_thumb.jpg

Publicerat

För den som vill prova lite långhåll på jobbet, hemma  eller nån annanstans

så kommer denna länk.

Riktigt underhållande. 8)

http://www.shooterready.com/lrs.html

Publicerat

Under åren jag tävlade i nationellt gevärsfältskytte så fick man vackert lära sig hur det är att träffa (och bomma) på långa avstånd.

Avstånden pendlade normalt mellan 200 - 600 m, längre avstånd kunde förekomma om banläggaren var på det humöret.

Och då skjuter man dessutom med diopter riktmedel. Sådant fusk som kikarsikte var inte tillåtet  ;)

Min erfarenhet var att avståndsbedömningen på långa avstånd ändå gick ganska bra om man hade ett bra målkort.

Målen på 350-600 m. var dessutom av typen B45, B65, tunna eller B100, dvs dom tillät någon decimeter fel i höjdled - men å andra sidan inte så mycket fel i sidled.

På kortare håll kunde problemet bli större, främst på grund av mindre mål, men också att runda figurer ser olika stora ut i kornringen beroende på ljusförhållanderna. Ett C25 mål på 250 meter, i knästående och 40 sekunders skjuttid för sex skott är inte lätt kan jag lova.

Vad gäller vinden så tyckte jag att jag ofta överbedömde den - alltså skruvade för mycket på sidoskruven. Misstaget som gjordes var att man bedömde vind genom att titta för mycket på vegetationens rörelse nere vid målet. Det är vinden i början av kulbanan som påverkar mest. Dessutom är en 6,5 mm torpedkula med BC på 0,5-0,6 förvånansvärt vindtålig.

Andra saker som kan nämnas: utan remstödet hade det varit omöjligt att träffa rätt. En tjock jacka är nästan lika viktig för skyttet som remmen. Liggande skjutställning är ofta oanvändbar i svensk terräng. Flack kulbana är ganska ointressant för träffsäkerheten - mild rekyl och lågt mynningstryck är MYCKET viktigare.

mvh Danne

Publicerat
  • Författare
Jag som trodde att jag slutat utbilda prickskyttar för över 10 år sedan, då jag blev civilist  ;)

Klart att vi skulle kunna ha en träff till våren/sommaren där vi sköt på lite längre håll och diskuterade lite teori. Dels för att träffas och dessutom för att lära oss av varandra. En annan tanke är att man borde sammanställa lite mer faktabakgrund i något litet artikelarkiv här på jaktsidan så att alla har möjlighet att ta del av tankarna, givetvis är det inte bara mina tankar jag menar då utan alla som har intresse och kunskap inom området skulle kunna delta. kan inte ni som moderatorer ta er en funderare på hur det skulle kunna lösas praktiskt?

Jag är på! Det vore förbannat spännande att ta en improviserad kurs nu i vår. Lite teoriövningar, erfarenhetsdiskussioner och skytte på 300 meter skulle sitta fint. Kanske någon övning med improviserade mål på okända avständ upp till 600?

MVH!

/HerrBerg