Publicerat Oktober 3, 200619 yr Hejsan! Nu så står man här igen, japp i valet och kvalet stå jag. Ska byta ut min Krico mod. 700 DLS "säkerhetsstudsaren" i kaliber 6,5x55 till en fallblockare eller kipplauf i en klass 2 kaliber, Den får gärna vara lite udda. Här kommer kriterierna sedan så får ni tipsa utifrån det! Kriterie Fallblockare: * Helst smidig (inte en sporter eller varmint) * ska gå att smyga en längre sträcka med * Helst klass 2 * 12 000kr utan kikarsikte kriterier för Kipplauf: * Gärna en randpatron * smidigt vapen * man ska kunna släpa på den någon mil utan att axeln domnar bort * gärna klass 2 på den också, men här är det inget tvång, dock grövsta kaliber = 7x57R eller liknande. * maxpris = 15 000kr utan kikarsikte. Nu har ni fått kraven, Så tyck till nu precis som ni vill! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Kipplauf - en sån vill jag också ha... Fördelarna är att man kan bryta vapnet (för transport mm) och att laddning kan ske tyst. Sedan finns det ju hanspännare som är säkra att gå omkring med. En begagnad Blaser av äldre modell (77) kan man nog få för de pengarna. jag kollar själv efter en sådan eller en merkel K1 som är snorlätt. Fast helst vill jag ha en Krieghoff Hubertus...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Jag har alltid varit lite extra svag för en Ruger no.1...tycker att det är en oerhört charmig bössa som känns väldigt gedigen. Känslan man får är att det är nästan en lyxig bössa. Dessutom är dom ju väldigt prisvärda och skjuter ofta bra. finns en begagnad ruger no1 på Fritid och vildmarksliv i Piteå som jag är väldigt sugen på, en .243win...så kalibern är väl inte den du söker :-, annars kunde jag varmt rekomendera den, 5500:- ska dom ha för den...den hade varit min om inte min Ruger Varmint skjuter så bra, jag skulle nog i slutändan ångra mig om jag böt bort den :- mina 5 ören.... /Fredde
Publicerat Oktober 3, 200619 yr HMMM!! Kanske skulle sälja av en Fiberclass eller två ???MVH Jim Sälj 9,3:an eller 375:an till mig i sånna fall /Fredde
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Du skall bli den första jag tar kontakt med om jag gör en "Mr Fiberclass"!! MVH Jim låter bra /Fredde
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Kipplauf - en sån vill jag också ha... Fördelarna är att man kan bryta vapnet (för transport mm) och att laddning kan ske tyst. Sedan finns det ju hanspännare som är säkra att gå omkring med. En begagnad Blaser av äldre modell (77) kan man nog få för de pengarna. jag kollar själv efter en sådan eller en merkel K1 som är snorlätt. Fast helst vill jag ha en Krieghoff Hubertus... Ja jag hade valt en Kiplauf av samma orsaker som Mr Fiberclass nämner. Fast en fallblockare typ Ruger No 1 är ju fina fast lite tunga kanske!Å andra sidan är ofta Kiplauf:s väldigt tyska i stilen och jag har ingen lust att jaga i eller med Lederhausen! Finns en fin Blaser K770 på Blocket: http://www.blocket.se/vi/8968468.htm?ca=14_s HMMM!! Kanske skulle sälja av en Fiberclass eller två ??? MVH Jim Okej, jag tackar er båda två för väldigt trevliga svar och ni hade skrivit ganska så likt båda två så jag tar och citerar er båda två samtidigt i stället. Den Blasern som du länkade till var i översta laget på budgeten, så den får jag tyvärr stå över för tillfället då pengarna inte kommer räcka till den. Annars så verkar Blaser 77 vara en trevlig modell tycker jag. Jag har alltid varit lite extra svag för en Ruger no.1...tycker att det är en oerhört charmig bössa som känns väldigt gedigen. Känslan man får är att det är nästan en lyxig bössa. Dessutom är dom ju väldigt prisvärda och skjuter ofta bra.finns en begagnad ruger no1 på Fritid och vildmarksliv i Piteå som jag är väldigt sugen på, en .243win...så kalibern är väl inte den du söker :-, annars kunde jag varmt rekomendera den, 5500:- ska dom ha för den...den hade varit min om inte min Ruger Varmint skjuter så bra, jag skulle nog i slutändan ångra mig om jag böt bort den :- mina 5 ören.... /Fredde Gillar också Ruger Nr.1 tyvärr finns den ju inte i några "spännande" kalibrar utan det är ju mest 243win (som jag för övrigt inte alls vill ha) och 223rem är väll den trevligaste i så fall, men att ha en såpass nätt patron i ett såpass stort vapen som en standard Ruger 1:a känns inte helt rätt tycker jag. Så Ruger 1:an är väll nästintill utesluten, men det finns ju fler fallblockare man kan få fatt i. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Som före detta fallblocksanvändare så går min röst givetvis till en No:1. Alla fallblockare är tyngre än kiplaufare så är vikten viktig(blev lite vitsigt där ) så är nog valet givet. Själv tycker jag att de flesta kiplaufare är för piplätta och viftiga för min smak vilket då inverkar negativt på mitt skytte. Vill man använda benstöd så går det alldeles utmärkt med en fallblockare vid liggande skytte,med en kiplaufare så blir omladdningsrörelsen större och yvigare,upp till var och en att ha värderingar på det. En No:1 låter om mekanismen vid omladdning(klickande ljud) medans givetvis en kiplauf är helt tyst En bild på min gammla No:1 i 7x57Mauser /Micke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Som före detta fallblocksanvändare så går min röst givetvis till en No:1.Alla fallblockare är tyngre än kiplaufare så är vikten viktig(blev lite vitsigt där ) så är nog valet givet. Själv tycker jag att de flesta kiplaufare är för piplätta och viftiga för min smak vilket då inverkar negativt på mitt skytte. Vill man använda benstöd så går det alldeles utmärkt med en fallblockare vid liggande skytte,med en kiplaufare så blir omladdningsrörelsen större och yvigare,upp till var och en att ha värderingar på det. En No:1 låter om mekanismen vid omladdning(klickande ljud) medans givetvis en kiplauf är helt tyst En bild på min gammla No:1 i 7x57Mauser /Micke Hejsan min goda studsarkompanjon Jag tackar så mycket för din röst Dock som jag nämnde innan så finns ju tyvärr inte just Ruger 1: orna i någon rolig och trevlig kaliber, visst den finns i din favorit (223Rem) men jag vill inte ha en Ruger 1:a kamradför en 223rem, det känns som om den lilla fina och smäckra patronen skulle kännas mycket bättre i ett smäckrare system också, inte sant? Annars utöver det finns ju Ruger no.1 bara i typ 243win och 25-06 och sådana racers som ändå ligger på gränsen till klass 1, det är just det jag vill komma ifrån, jag vill ner i klass så att det märks lite skillnad. och så det märks att man är nere i klass 2 och trevar. MVH/Jocke P.S din gammla Ruger är alltid lika underbar att titta på, den är ruggigt fin. D.S
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Finns det överhuvudtaget några andra fallblockstillverkare som har bössor i överkomlig prisklass? Lutar nog åt en kippis för din del,varför inte en i 5,6x50R Magnum ;D /Micke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Finns det överhuvudtaget några andra fallblockstillverkare som har bössor i överkomlig prisklass?Lutar nog åt en kippis för din del,varför inte en i 5,6x50R Magnum ;D /Micke Det kanske det inte finns? : Hmmmm jo du har rätt, en kipplauf är nog det enda rätta för mig, jag är nog på tok för låst in på vissa vägar där det inte finns någon återvändo och där inte en fallblockare kan hänga med längre. Jo 5,6x50R Magnum verkar vara kul Precis som en 8,15x46R som jag hittat som är mycket intresant, hoppas bara den finns kvar, i så fall är problemet löst Då blir jag Kipplauf ägare så fort det bara går att bli av med Kricon, och finns Den kipplaufen kvar så om jag inte får sålt Kricon på 1 vecka så är jag beredd på att byta in den till en handlare, fast jag kommer gå massor med back på det. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Precis som en 8,15x46R som jag hittat som är mycket intresant, hoppas bara den finns kvar, i så fall är problemet löst Du kan verkligen leta fram de mest märkliga kalibrar ;D varför inte gå ännu längre och skapa din alldeles egen: "6mm waldlaufer schnell" eller på metriska 6x63R /Micke
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Gillar också Ruger Nr.1 tyvärr finns den ju inte i några "spännande" kalibrar utan det är ju mest 243win (som jag för övrigt inte alls vill ha) och 223rem är väll den trevligaste i så fall, men att ha en såpass nätt patron i ett såpass stort vapen som en standard Ruger 1:a känns inte helt rätt tycker jag.Så Ruger 1:an är väll nästintill utesluten, men det finns ju fler fallblockare man kan få fatt i. MVH/Jocke Finns i 23 olika kalibrar, nån borde väl passa ;D...Själv funderar jag på en i någon av det större kalibrarna 8)...
Publicerat Oktober 3, 200619 yr Min No.1 (förvisso i .338 Win.Mag.) skjuter äckligt bra varför min röst likaså går till No.1
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Hej Jocke, jag känner mig lite medskyldig till att ha influerat dig med enkelskottarnas irrläror Därför är det väl inte mer en rätt att jag vidarutvecklar tankarna kring detta intressanta ämne. Fallblockare vs Kipplauf Som regel blir kipplaufarna betydigt lättare en vad fallblockarna blir, vilket kan vara väldigt intressant om du skall änvända bössan till bergsjakt eller annan fysiskt ansträngande jakt. Å andra sidan är många (men inte alla) kipplauf såpass piplätta att frihandskyttet blir lidande. Kipplaufbössorna har också fördelen av att kunna plockas isär och packas ner i ryggsäck eller liknande under transportsträckor till fots (eller på skidor). Däremot klarar som regel fallblockare ett högre tryck även om Jaegersystemet gör att vissa kipplaufs klarar tryck som gör att de till och med kan kamras i moderna magnumpatroner. Kipplaufbössor, Jag har provat ett par stycken olika kipplaufbössor och generellt är många serieproducerade kipplaufs lite för piplätta för min smak, men både Merkel, Blaser och Krieghoff gör bössor av hög kvalité (även om Krieghoffen var hemsk att skjuta med, den kolven var helt fel för mig). Blasers gamla K77 eller K770 är precis som det tidigare sagts något att söka efter om du vill ha bra kvalité till ett hyffsat pris. Annars är det ju den stora kontinentala mrknaden som gäller, på egun etc finns det ju alltid en massa intressanta objekt men det vet du ju redan Fallblockare, som du vet är jag ingen stor vän av rugers bössor men eftersom du är så nöjd med din nuvarande ruger är det ju inte fel att kolla in Ruger no 1 även om den precis som du konstaterat blir lite stor och klumpig för klass 2 kalibrar. Annars vet du mycket väl att jag inte kan prata om fallblockare utan att prata om Martini& Hagn vilka för mig är det närmaste nirvana jag kommer inom vapenhantverk, de har dessutom tre olika storlekar på sina lås vilket gör att det finns ett perfekt litet lås till en liten klass 2 fallblockare Nu är de kanske en liten bit utanför din budget men som du vet kan man inte mäta kärlek i pengar :-* En annan intressant fallblockare som det märkligt nog inte talats om ännu är Blasers genom tiderna trevligaste konstruktion nämligen fallblockaren BL 820 som tillverkades mellan 1982-1990, eftersom forumet verkar okunnig om denna konstruktion har jag tagit mig friheten att bifoga ett par bilder i detta inlägg. Vi hörs! Henrik
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Du kan verkligen leta fram de mest märkliga kalibrar ;D varför inte gå ännu längre och skapa din alldeles egen:"6mm waldlaufer schnell" eller på metriska 6x63R /Micke Japp ;D visst är det underbart med något som inte alla andra också har? :-* Finns i 23 olika kalibrar, nån borde väl passa ;D...Själv funderar jag på en i någon av det större kalibrarna 8)... Faktum är att ingen av dom 23 kalibrarna passar mig sådär jätte bra, inte i den mekanismen, hade dom hafft 2 -4 storlekar på lådorna då hade vi snackat en helt annan grej. Hej Jocke, jag känner mig lite medskyldig till att ha influerat dig med enkelskottarnas irrläror Därför är det väl inte mer en rätt att jag vidarutvecklar tankarna kring detta intressanta ämne. Fallblockare vs Kipplauf Som regel blir kipplaufarna betydigt lättare en vad fallblockarna blir, vilket kan vara väldigt intressant om du skall änvända bössan till bergsjakt eller annan fysiskt ansträngande jakt. Å andra sidan är många (men inte alla) kipplauf såpass piplätta att frihandskyttet blir lidande. Kipplaufbössorna har också fördelen av att kunna plockas isär och packas ner i ryggsäck eller liknande under transportsträckor till fots (eller på skidor). Däremot klarar som regel fallblockare ett högre tryck även om Jaegersystemet gör att vissa kipplaufs klarar tryck som gör att de till och med kan kamras i moderna magnumpatroner. Kipplaufbössor, Jag har provat ett par stycken olika kipplaufbössor och generellt är många serieproducerade kipplaufs lite för piplätta för min smak, men både Merkel, Blaser och Krieghoff gör bössor av hög kvalité (även om Krieghoffen var hemsk att skjuta med, den kolven var helt fel för mig). Blasers gamla K77 eller K770 är precis som det tidigare sagts något att söka efter om du vill ha bra kvalité till ett hyffsat pris. Annars är det ju den stora kontinentala mrknaden som gäller, på egun etc finns det ju alltid en massa intressanta objekt men det vet du ju redan Fallblockare, som du vet är jag ingen stor vän av rugers bössor men eftersom du är så nöjd med din nuvarande ruger är det ju inte fel att kolla in Ruger no 1 även om den precis som du konstaterat blir lite stor och klumpig för klass 2 kalibrar. Annars vet du mycket väl att jag inte kan prata om fallblockare utan att prata om Martini& Hagn vilka för mig är det närmaste nirvana jag kommer inom vapenhantverk, de har dessutom tre olika storlekar på sina lås vilket gör att det finns ett perfekt litet lås till en liten klass 2 fallblockare Nu är de kanske en liten bit utanför din budget men som du vet kan man inte mäta kärlek i pengar :-* En annan intressant fallblockare som det märkligt nog inte talats om ännu är Blasers genom tiderna trevligaste konstruktion nämligen fallblockaren BL 820 som tillverkades mellan 1982-1990, eftersom forumet verkar okunnig om denna konstruktion har jag tagit mig friheten att bifoga ett par bilder i detta inlägg. Vi hörs! Henrik Hejsan Henrik! Det är alltid lika trevligt att snacka med dig här som på msn! För att börja från början så tycker jag att du i allra högsta grad borde känna dig skylldig till detta dåd Från att ha gått från en Tikka i 223rem så fick du mig att sadla om helt och välja något helt annorlunda, och inte alls längre intresera mig för repeterbössor längre, under mitt ihärdiga letande nu under 1 veckas tid på kontinenten m.m så har jag trillat över otaligt många Mauser 66:or som har vatt underbart vackra. Men dom har inte alls varit intresanta, utan nu har det bara varit "enpetare" i mitt huvud, dock som du förstår på ämnet så har jag lite väl svårt att bestämma mig för om jag ska ha fallblock eller kipplauf :- Bössan som jag skickade länk på kommer jag att kolla upp närmare bara den finns kvar, Den är väldigt intresant och jag hoppas att den finns kvar, som jag skrev på Msn så kommer jag i sådant fall åka dit och kika på den och är den fortfarande intresant börjar förhandlingarna med handlaren med min nuvarande bössa. För övrigt så har du helt rätt, kärlek kan inte köpas för pengar så är det bara och jag hade gärna velat ha en Hagn men nja nu när förlovning ska ske, jag ska flytta ihop med tjejen m.m så vet jag inte om jag har varken råd eller lust att spara ihop 50 000kr till en bössa, och för 50 000kr är det ju en Hagn i sitt enklaste utförande Så där får jag nog tyvärr backa av lite. Bössan i länken är därimot väldigt mycket av intresse enligt mig, precis som en Blaser BL 820, men då kommer dilemmat igen, vilken ska man satsa på? det är två olika vapen och två helt olika konstruktion. Dock tror jag att jag har bestämmt mig nu, den som jag hittar till salu först och den som jag blir bestörrt i först. Så får det bli! MVH/Jocke
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Faktum är att ingen av dom 23 kalibrarna passar mig sådär jätte bra, inte i den mekanismen, hade dom hafft 2 -4 storlekar på lådorna då hade vi snackat en helt annan grej. Är det inte lite av grejen med fallblockare att längden på patronen inte spelar någon roll ??? Men förstår nog vad du menar...att No 1:an skulle tillverkas i lite nättare utförande
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Är det inte lite av grejen med fallblockare att längden på patronen inte spelar någon roll ???Men förstår nog vad du menar...att No 1:an skulle tillverkas i lite nättare utförande exakt, lite nättare utförande i små kalibrar. Som det är nu med en Ruger 1:a så stoppar du ju i en 223rem i samma bössa som kan svälja en 8x57jrs och det känns inte så kul, då kan man ju lika gärna köpa en större patron och utnytja utrymmet och tyngden. Så det är inte intresant med dessa kalibrar och den mekanismen, men som sagt, hade dom hafft en liten låda passnade 222rem och 223 rem och liknande, en mellan låda passande 308win, 243win m.fl och sedan en stor låda passande 338win, 9,3x74R m.fl då hade jag nog redan varit ägare av en Ruger 1:a i 223rem. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Såg att No.1 görs i .218 Bee. Ingen patron jag är bekant med, klass 3?
Publicerat Oktober 4, 200619 yr Såg att No.1 görs i .218 Bee. Ingen patron jag är bekant med, klass 3? Japp, klass 3 - 5,5x33R MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Hejsan och tack för alla svar! Nu så har jag raggat tag i en kipplauf, ska kolla på den så snart som jag bara kan. Sedan kommer det att komma bilder m.m när jag varit där och tagit lite foton. Men jag måste få avyttrat min 6,5:a först och det lär ju inte bli det lättaste då alla är rädda för att det ska bli ett blyförbud, så jag ringer till vapenhandlaren här och hör vad han bjuder mig för den. MVH/Jocke
Publicerat Oktober 5, 200619 yr Vad för sort och vilken kaliber??Jim Det får du svar på i morgon Vill hålla det lite på sträckbänken, vill vara säker först på att det är jag som är köparen så det inte kommer någon annan och norpar den men jag lovar att ge svar i morgon MVH/Jocke