Publicerat Februari 20, 20179 yr 12 minutes ago Wizard sa: Jag gör break-in hemma i trädgården men så bor jag på landet också! Jo du, det skulle vara en syn om jag gjorde det utanför mitt hus där jag bor. Då skulle nationella insatsstyrkan komma och suga mig och bössa snabbare än en löning på en lönehelg !!
Publicerat Februari 20, 20179 yr Alltid kul att läsa vilken kunskap och vilket ofta logiskt tänkande många har här på forumet. Åtminstone vad gäller jakt, annat är lite svårt att veta. Det där med rullfett och rullolja står jag bakom. Det använder jag på mina bössor och det fungerar bra. Lagerfett har jag också använt. Bara tänk efter var du lägger fett och var du lägger olja, för det kan vara bättre att inte lägga någonting alls på vissa ställen. Jag kör med principen för lite är aldrig för mycket när det kommer till vapen. Precis som med symaskiner eller klockor.
Publicerat Februari 21, 20179 yr Jag köpte min koffert för hagel i England så där har jag inget tips och annars har jag bara vanligt vapenfodral, eller drag-bag, när jag är ute och åker med mina bössor. Ett tips när du köper koffert är att köpa en anonym svart rätt fyrkantig koffert som inte ser ut att husera ett vapen. Min koffert jag hade med mig överallt till tävlingarna hade jag satt ett stort klistermärke som det stod "Gibson" på. Det var tillräckligt för att ingen skulle tro att det var ett vapen och att den var för liten för att husera en gitarr var det ingen som tänkte på. Det var liksom enklast när man sprang runt på allehanda flygplatser men vapen så... Åka kollektivt med vapen är inget jag skulle ge mig på i Sverige i dag eftersom jag helt enkelt inte litar på folk längre, men å andra sidan skulle ingen få upp mig på en buss eller tåg även utan vapen eftersom jag vägrar att åka kollektivt överhuvud taget Är det budgetvarianten du letar efter så funkar nog denna: https://vildsvin.se/vapenforvaring/vapenkoffert-for-ett-vapen-ny-modell/ Men skall du resa med incheckat vapen så måste det vara låsbart och då är mer denna typen bättre: http://www.tacticalstore.se/se/art/vapenvaska-aluminium-vapen-koffert.php Den billigare varianten i plast räcker nog gott och väl till dig om du bara skall till skjutbanan.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 8 hours ago Wizard sa: Jag köpte min koffert för hagel i England så där har jag inget tips och annars har jag bara vanligt vapenfodral, eller drag-bag, när jag är ute och åker med mina bössor. Ett tips när du köper koffert är att köpa en anonym svart rätt fyrkantig koffert som inte ser ut att husera ett vapen. Min koffert jag hade med mig överallt till tävlingarna hade jag satt ett stort klistermärke som det stod "Gibson" på. Det var tillräckligt för att ingen skulle tro att det var ett vapen och att den var för liten för att husera en gitarr var det ingen som tänkte på. Det var liksom enklast när man sprang runt på allehanda flygplatser men vapen så... Åka kollektivt med vapen är inget jag skulle ge mig på i Sverige i dag eftersom jag helt enkelt inte litar på folk längre, men å andra sidan skulle ingen få upp mig på en buss eller tåg även utan vapen eftersom jag vägrar att åka kollektivt överhuvud taget Är det budgetvarianten du letar efter så funkar nog denna: https://vildsvin.se/vapenforvaring/vapenkoffert-for-ett-vapen-ny-modell/ Men skall du resa med incheckat vapen så måste det vara låsbart och då är mer denna typen bättre: http://www.tacticalstore.se/se/art/vapenvaska-aluminium-vapen-koffert.php Den billigare varianten i plast räcker nog gott och väl till dig om du bara skall till skjutbanan. Jag har t om funderat på att pimpa om ett gitarrfodral för en akustisk gitarr för att det skall se ut som nåt annat. Elbas case kan funka med. Den första i plast är nog för tunn om man vill ha i ett större kikarsikte. //RmK
Publicerat Februari 21, 20179 yr 8 hours ago ÅlandsFilip sa: Alltid kul att läsa vilken kunskap och vilket ofta logiskt tänkande många har här på forumet. Fantastiskt mycket kunskap att inhämta, för en newbee som mig !! 8 hours ago ÅlandsFilip sa: Bara tänk efter var du lägger fett och var du lägger olja, för det kan vara bättre att inte lägga någonting alls på vissa ställen. Precis ! Det är inte oviktigt i sammanhanget. Jag hade ingen rullolja hemma, så jag får köpa en flaska symaskinsolja. F ö så är det (i detta nu) bara aktuellt med att smörja in slutstycket. 8 hours ago ÅlandsFilip sa: Jag kör med principen för lite är aldrig för mycket Förefaller vara logiskt .
Publicerat Februari 21, 20179 yr 8 hours ago MrT. sa: Dessutom har jag fått uppfattningen att det är väldigt känsligt och att det är av yttersta vikt att man drar rätt. Inte minst i mynningen. Du drar inte - du trycker. Vårdmojänger införs från patronläget och förs framåt - inte bakåt. Då har du - när du ska ut ur mynningen - all styrning du behöver även om bössan ligger på ett köksbord. Tejpa fast en petflaska över mynningen så slipper du skita ner hela köket. När borsten släpper "sprutar" den snafs omkring sig. Och när du trycker in stången så hjälper stativet inte ett jota utan du måste hur som hålla emot...... /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr 3 minutes ago MrT. sa: Det är inte oviktigt i sammanhanget. Jag hade ingen rullolja hemma, så jag får köpa en flaska symaskinsolja. F ö så är det (i detta nu) bara aktuellt med att smörja in slutstycket. Nja - alla blånerade delar ska ges en skvätt olja (eller fett om du har ett lösare fett). En jävligt liten skvätt för visso men i alla fall. Blånering i sig är inte rostskyddande - den fungerar som rostskydd genom att den binder olja som gör metallen vattenavvisande. Därför är det jävligt viktigt att olja/fett används på en torr bössa. En 125ml symaskinsolja lär räcka ditt jordeliv ut om du bara har en bössa...... Så lite är väldigt lite. Och lite mindre än det. /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr 8 hours ago Wizard sa: Visst kan det vara trevligt med ett vapenställ när man skall skruva med bössan hemma Det var det som var tanken. Låt mig också nämna att jag torkat av bössan och jösses vad skitig den var !! Det hade jag inte riktigt räknat med . Jag kan också konstatera att dom slarvat med blåneringen på ett ställe. Inte så att det syns jättemycket, men det syns . Nu skall jag låta bössan torka (jag torkade av den med en lätt fuktad trasa), sedan skall jag börja med TC stockolja. Vilket mastodontjobb...
Publicerat Februari 21, 20179 yr 7 minutes ago pmt sa: Nja - alla blånerade delar ska ges en skvätt olja (eller fett om du har ett lösare fett). En jävligt liten skvätt för visso men i alla fall. Blånering i sig är inte rostskyddande - den fungerar som rostskydd genom att den binder olja som gör metallen vattenavvisande. Därför är det jävligt viktigt att olja/fett används på en torr bössa. En 125ml symaskinsolja lär räcka ditt jordeliv ut om du bara har en bössa...... Så lite är väldigt lite. Och lite mindre än det. /T Tack pmt ! Det betyder att jag skall smörja in hela bössan (alltså själva pipa och låda samt slutstycke) med ett tunt lager olja ?
Publicerat Februari 21, 20179 yr 23 minutes ago pmt sa: Du drar inte - du trycker. Javisst, ja ! Felformulerat av mig !! 23 minutes ago pmt sa: Tejpa fast en petflaska över mynningen så slipper du skita ner hela köket. När borsten släpper "sprutar" den snafs omkring sig. Tusen tack för det tipset, det besparar mig en uppsjö av väl varda ord . 23 minutes ago pmt sa: Och när du trycker in stången så hjälper stativet inte ett jota utan du måste hur som hålla emot...... Det köper jag. Men vad jag tänker mig är att bössan är stabilt förankrad och inte vickar åt endera hållet under själva processen. Det är inte ett skjutstöd jag avser, utan en sådan där ställning som är avsedd explicit för vapenvård.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 6 minutes ago MrT. sa: Det var det som var tanken. Låt mig också nämna att jag torkat av bössan och jösses vad skitig den var !! Det hade jag inte riktigt räknat med . Jag kan också konstatera att dom slarvat med blåneringen på ett ställe. Inte så att det syns jättemycket, men det syns . Nu skall jag låta bössan torka (jag torkade av den med en lätt fuktad trasa), sedan skall jag börja med TC stockolja. Vilket mastodontjobb... Skitig vet jag inte om den var, men väl transportskyddad. Slabba inte med TC-oljan bara den innehåller sikativ, ett par droppar i handflatan och sedan gnider du tills det "hugger". och INGEN olja i nätskärningen som får stå över natten, för den får du aldrig bort...... Olja nätskäringen sparsamt, vänta 10 minuter - borsta bort ALL överflödig olja, och det är ALL OLJA med en tandborste. En flaska stockolja räcker länge länge länge om den bara används för underhåll. /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr 10 hours ago Wizard sa: Ett tips när du köper koffert är att köpa en anonym svart rätt fyrkantig koffert som inte ser ut att husera ett vapen. Precis min tanke. 10 hours ago Wizard sa: Åka kollektivt med vapen är inget jag skulle ge mig på i Sverige i dag eftersom jag helt enkelt inte litar på folk längre, men å andra sidan skulle ingen få upp mig på en buss eller tåg även utan vapen eftersom jag vägrar att åka kollektivt överhuvud taget För mig är det ingen stor sak att åka kollektivt, det har jag gjort hela livet. Dessutom går det inte (mycket) snabbare att åka med bil, i o m alla trafikljus och korsningar and you name it. Ofta har kollektivtrafiken egna körfält och signalsystem som gör att det går snabbt och (hyfsat) smidigt att åka kollektivt. Hade jag däremot bott på landet, hade jag sannolikt resonerat som dig. 10 hours ago Wizard sa: Är det budgetvarianten du letar efter så funkar nog denna: https://vildsvin.se/vapenforvaring/vapenkoffer Det är exakt den modell jag tänker på. 10 hours ago Wizard sa: Men skall du resa med incheckat vapen så måste det vara låsbart och då är mer denna typen bättre: http://www.tacticalstore.se/se/art/vapenvaska-aluminium-vapen-koffert.php Nja, nu är det inte aktuellt, men jag hade ändå tänkt att det är ett intressant alternativ. Hittade en på Fultema som har en attraktiv prislapp, men sedan är det ju det där med kvalité. Anonym är den onekligen. Frågan är bara hur pass övertygande man blir, när man kommer med kängor och fjällrävenkläder på kroppen. Dessutom var den lite väl tung...
Publicerat Februari 21, 20179 yr 2 minutes ago pmt sa: En flaska stockolja räcker länge länge länge om den bara används för underhåll. /T Och detta är varför man också köper bra stockolja, för det är en värd investering. Precis som man inte köper lågkvalitativa vapen.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 9 minutes ago pmt sa: Skitig vet jag inte om den var, men väl transportskyddad. Dammig ? 9 minutes ago pmt sa: Slabba inte med TC-oljan bara den innehåller sikativ, ett par droppar i handflatan och sedan gnider du tills det "hugger". och INGEN olja i nätskärningen som får stå över natten, för den får du aldrig bort...... Olja nätskäringen sparsamt, vänta 10 minuter - borsta bort ALL överflödig olja, och det är ALL OLJA med en tandborste Jösses ! Nu blev jag skärrad, är det så j*vla känsligt !!!
Publicerat Februari 21, 20179 yr 2 minutes ago ÅlandsFilip sa: Och detta är varför man också köper bra stockolja, för det är en värd investering. Precis som man inte köper lågkvalitativa vapen. Inte för att jag vet, men inte var flaskan stor inte, så någon form av kvalité måste det vara, om den skall räcka länge, länge, länge...
Publicerat Februari 21, 20179 yr 13 hours ago pmt sa: Ett bra fett, en bra olja - that's it. Det kan du köpa på macken eller biltema. Men det står inte "Gun Oil" på flaskan eller tuben. För övrigt bör du som fiskare har ett bra fett till dina rullar - det kan du med fördel använda på bössorna med./T Armens Vapenfett 101, bättre eller sämre än det som finns på macken?
Publicerat Februari 21, 20179 yr 1 hour ago RmK-GBG sa: Den första i plast är nog för tunn om man vill ha i ett större kikarsikte Finns här också, nära och bra för oss Blöteborgare...
Publicerat Februari 21, 20179 yr 12 minutes ago TokTammas sa: Armens Vapenfett 101, bättre eller sämre än det som finns på macken? Varken eller. Nackdelen med 101 är att det härsknar, så gammal burk som mörknat är värdelös. /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr 2 minutes ago pmt sa: Varken eller. Nackdelen med 101 är att det härsknar, så gammal burk som mörknat är värdelös. /T Var kan man tänkas behöva fett då ? I avtryckarmekanismen och slagstiftet ??
Publicerat Februari 21, 20179 yr Det är något sådant här jag tänker kan vara en vettig investering, med expertpanelen är av en avvikande uppfattning, om jag förstått saken rätt; http://www.racerback.se/mtm-gun-vise-vapenstad
Publicerat Februari 21, 20179 yr 21 minutes ago MrT. sa: Dammig ? Med lite konserveringsfett - läs vaselin - så suger den upp allt damm den har inom en 10m radie....... 21 minutes ago MrT. sa: Jösses ! Nu blev jag skärrad, är det så j*vla känsligt !!! Skärrad behöver du inte bli, men det är inte en målarfärg som man stryker på och som man sedan väntar på att den ska torka. För då blir man besviken på resultatet. Stockolja arbetar man in i träet, därefter får den härda i träet. Inte utanpå..... /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr 11 minutes ago MrT. sa: Var kan man tänkas behöva fett då ? I avtryckarmekanismen och slagstiftet ?? Spännkurvan och lite på klackarna, men framförallt spännkurvan. Avtryckar mekanismen ska hållas så torr den bara kan...... /T
Publicerat Februari 21, 20179 yr Just now pmt sa: Med lite konserveringsfett - läs vaselin - så suger den upp allt damm den har inom en 10m radie....... Det var som tusan !! Just now pmt sa: men det är inte en målarfärg som man stryker på och som man sedan väntar på att den ska torka. För då blir man besviken på resultatet. Det är noterat. 1 minute ago pmt sa: Stockolja arbetar man in i träet, därefter får den härda i träet. Inte utanpå..... Detta jobbet kommer att ta sin lilla tid, kan jag konstatera.
Publicerat Februari 21, 20179 yr 1 minute ago pmt sa: Spännkurvan och lite på klackarna, men framförallt spännkurvan. Vet inte vad det är för något, men jag får kolla i manualen. 1 minute ago pmt sa: Avtryckar mekanismen ska hållas så torr den bara kan...... Hm. Men det finns ju metalldelar som "skaver" mot varandra där inne också, eller ?
Publicerat Februari 21, 20179 yr Just now MrT. sa: Vet inte vad det är för något, men jag får kolla i manualen. Vänd på slutstycket och titta underifrån. Då ser du två lutande ytor som - om det är uppspännt - inte ligger ihop. Det är spännkurvan som spänner slagtsiftet när du lyfter spaken. Just now MrT. sa: Hm. Men det finns ju metalldelar som "skaver" mot varandra där inne också, eller ? Nja, rörelsen de gör är minimal. Grejen är avtryckarhuset är oljat från fabrik, det sitter dolt och undangömt så det är inte så att olja gnids av. Ska man olja in det så måste man pilla i sär det för det är axlarnas lägen i huset som ska smörjas - inte upphaken, det ska man hålla torras möjligt annars blir trycket ojämt. Droppar du ner olja i det kleggar det bara ihop och du får hur som inte in oljan där den behövs.