Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vapenvård för nytt vapen

Featured Replies

Publicerat
1 minute ago pmt sa:

Att den blir vattentät. Och matt, om du gör rätt.

/T

Hur kan jag göra fel, med hjälp av alla kunniga forumister här på jaktsidan ? Gnuggade som f*n med tandborsten i nätskärningen igår. Över resterande delen av bössan gick jag över med en knapp droppe i taget, på fingrarna.

• Svar 93
  • Visningar 10k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Om det funkar och ser rent ut - nej. Annars är det bara att vrida det förbi spärren så delar det sig i två delar som är lätta att göra rent. Slagfjädern sitter låst med en tunn ring har jag för m

• Spelar ingen roll, men det är lämpligt att du inte tar den ska borsta tänderna med sedan. Jag har tre - en för stockolja, en för mineralolja och fett och en i badrummet för tänderna. Aldrig bland

• Det går det med, men med en hårdare härdande olja än den du har. Oljeboning ska göras i tre steg: 1 grund, ofta med en rå oxiderad olja som har till syfte att tränga in och skapa ett fäste för nä

Posted Images

Publicerat
Just now pmt sa:

Men det ser för jävligt ut.....

Det kan jag bespara mig själv...

Publicerat
Just now MrT. sa:

Hur kan jag göra fel, med hjälp av alla kunniga forumister här på jaktsidan ? Gnuggade som f*n med tandborsten i nätskärningen igår. Över resterande delen av bössan gick jag över med en knapp droppe i taget, på fingrarna.

Inte fingrarna med fingrarna - med handflatan. Gnid hårt tills det hugger - det blir duktigt varmt i handflatan...... Man ska bli svettig i pannan. annars gndier man  inte in oljan.....

/T

Publicerat
13 minutes ago pmt sa:

Inte fingrarna med fingrarna - med handflatan. Gnid hårt tills det hugger - det blir duktigt varmt i handflatan...... Man ska bli svettig i pannan. annars gndier man  inte in oljan.....

/T

Jaja, då får jag göra på det viset inför rond två senare idag/kväll. Men det är lite knivigt att komma åt överallt med handflatan och dessutom känns det som att oljan kommer att hamna mer i min hand, än på stocken, med det förfarandet. Sedan så tyckte handlaren i Torsbo att man kan/skulle använda fingrarna, men jag har provat det sättet, så nu får jag prova att gnida in med handflatan så att det blir varmt och gott i handen.

Först skall jag dock dra rent loppet i pipan.

Publicerat

Nu har jag dragit igenom loppet med tio draglappar. Vågar man tro att set är tillräckligt rent nu, eller skall jag dra ytterligare några ? Varför jag frågar är därför att det kom lite missfärgning även på den sista.

Publicerat
30 minutes ago MrT. sa:

Nu har jag dragit igenom loppet med tio draglappar. Vågar man tro att set är tillräckligt rent nu, eller skall jag dra ytterligare några ? Varför jag frågar är därför att det kom lite missfärgning även på den sista.

Kombinationen av konserveringsfett och provsprängningen gör att pipan förmodligen "ger i från sig" lite skit från provet. Du kommer att märka det framgent. Du gör pipan kliniskt ren, du smörjer in den med lite olja. Du låter den stå i två veckor och drar en lapp genom pipan innan du ska skjuta - och lappen blir lite svart...... Vilket är helt normalt.

Är pipan blank är det bara att ge sig ut och skjuta. Det är ett jäkla jobb att gnugga en pipa torr.......

/T

Publicerat
3 minutes ago pmt sa:

Du gör pipan kliniskt ren, du smörjer in den med lite olja.

Är inte så säker att jag förstår den här processen. Vi talar väl om loppet i pipan och inte utsidan. Eller menar du att jag skall ha olja i pipan, och i så fall vilken olja ? Jag köpte lite solvent och annat jox, för inte menar du väl symaskinsolja ?Och om så är fallet, hur applicerar jag det ? Genom en draglapp ?

5 minutes ago pmt sa:

Är pipan blank är det bara att ge sig ut och skjuta.

Och hur bedömer jag det ? Knappast bara till att titta genom loppet, eller är det bara att dra lappar tills dess att dom kommer ut, i princip helt rena :wacko:.

Publicerat
11 minutes ago MrT. sa:

Är inte så säker att jag förstår den här processen. Vi talar väl om loppet i pipan och inte utsidan. Eller menar du att jag skall ha olja i pipan, och i så fall vilken olja ? Jag köpte lite solvent och annat jox, för inte menar du väl symaskinsolja ?Och om så är fallet, hur applicerar jag det ? Genom en draglapp ?

Ja. Jo och ja. Symaskinsolja och en draglapp (eller en mjuk viskare om du nu har en sådan).

11 minutes ago MrT. sa:

Och hur bedömer jag det ? Knappast bara till att titta genom loppet, eller är det bara att dra lappar tills dess att dom kommer ut, i princip helt rena :wacko:.

Jo, genom att titta genom loppet. Är det olja/fett i pipan är den matt, och inte blank.

/T

Publicerat
5 minutes ago pmt sa:

Ja. Jo och ja. Symaskinsolja och en draglapp (eller en mjuk viskare om du nu har en sådan).

Jo, genom att titta genom loppet. Är det olja/fett i pipan är den matt, och inte blank.

/T

Jaha, då hade jag förstått saken rätt. Visst, jag har en mjuk viskare, men den hade jag tänkt att använda till andra rengöringsmoment, för om jag använder den till symaskinsolja, då blir den förstört för andra användningsområden längre fram, eller ?

Jag skall dränka en draglapp och dra en gång genom loppet och låta den stå sedan. När det börjar närma sig skjutpremiär, då skall jag dra loppet torrt utav bara hel*ete .

Publicerat
3 hours ago MrT. sa:

Jaha, då hade jag förstått saken rätt. Visst, jag har en mjuk viskare, men den hade jag tänkt att använda till andra rengöringsmoment, för om jag använder den till symaskinsolja, då blir den förstört för andra användningsområden längre fram, eller ?

Nej

3 hours ago MrT. sa:

Jag skall dränka en draglapp och dra en gång genom loppet och låta den stå sedan. När det börjar närma sig skjutpremiär, då skall jag dra loppet torrt utav bara hel*ete .

Varför det? Tryck genom en lapp, det räcker...... Det får inte vara så mycket olja/fett att det bildas en valk framför kulan, men utöver det räcker det gott med en lapp.

Ska göra en break in så lär du gnida tids nog. Ska du inte göra det räcker det gott med en lapp när du kommer hem, ett tag med borsten och sedan en lapp till.

Ska du skjuta igen inom säg en vecka eller så så kan skita i oljan.

Storrengöring med solvent och primitiv tillbedjan av ammoniakhaltiga vätskor gör man efter 200-250 skott som regel, om man nu inte hyser perversa krav på precisionen.

Vapenvård är lite av en förbannelse - de flesta gör det på tok för noggrant, eller inte alls. Ofta är faktiskt inte alls eller extremt sällan långt mer skonsamt för vapnet än läskstångsonanisterna. Det viktigaste är att man låter skrället torka ordentligt innan vård.

/T

Publicerat
47 minutes ago pmt sa:

Nej

Nähä. Tvättar man ur den sedan då, eller gör man ingenting. man kan blanda vilt och det påverkar inte resultatet, s a s?

47 minutes ago pmt sa:

Varför det? Tryck genom en lapp, det räcker.

Om du säger det, så.

47 minutes ago pmt sa:

Det får inte vara så mycket olja/fett att det bildas en valk framför kulan,

Det är väl lite det jag vill undvika. Det är väl trångt nog som det är, i loppet.

47 minutes ago pmt sa:

Ska göra en break in så lär du gnida tids nog

:lol:.

47 minutes ago pmt sa:

Storrengöring med solvent och primitiv tillbedjan av ammoniakhaltiga vätskor gör man efter 200-250 skott som regel, om man nu inte hyser perversa krav på precision. 

Bra att du nämner det. Annars hade jag gjort det efter varje skjuttillfälle.

47 minutes ago pmt sa:

Vapenvård är lite av en förbannelse - de flesta gör det på tok för noggrant, eller inte alls. Ofta är faktiskt inte alls eller extremt sällan långt mer skonsamt för vapnet än läskstångsonanisterna.

Tro mig, jag har inget egenintresse av att göra vapenvård, men eftersom jag nu gjort denna investering, så vill jag ha grejorna i gott skick. Men om jag slipper att göra vapenvård ofta, så är det inget jag kommer att sakna.

47 minutes ago pmt sa:

Det viktigaste är att man låter skrället torka ordentligt innan vård.

Kan du utveckla detta ? Eller menar du att om man har varit ute i fuktig väderlek, så skall man först torka av bössan noggrant och sedan låta resterande torka, innan man gör vapenvård ? Eller skall man frilägga stocken för att komma åt överralt och sedan låta stocken torka, innan man sätter ihop bössan igen ?

Publicerat
11 minutes ago MrT. sa:

Kan du utveckla detta ? Eller menar du att om man har varit ute i fuktig väderlek, så skall man först torka av bössan noggrant och sedan låta resterande torka, innan man gör vapenvård ? Eller skall man frilägga stocken för att komma åt överralt och sedan låta stocken torka, innan man sätter ihop bössan igen ?

Är bössan våt gör du som följer:

Torka av bössan med trasa. Ta ut slutsycket, lägg detta på elementet. Tryck genom en lapp i pipan för att får bort evt vatten och döda grodor samt jaga ut evt levande salamandrar. Lägg bössan på elementet.

Lek med snoppen eller frun, titta på TV eller se på Sivert Öhholms samlade verk till det är dags att gå och lägga sig.

Sov med den ro bara en bra jaktdag kan skänka.....

När du vaknat och morgonståndet gett med sig - eller frun, gör vapenvård eller lås in bössa och slutstycke. Det gör inget om du inte gör vården efter en eller två dagar. Så måste nedlåta dig till simpelt löneslaveri så låser du in skrället och gör vapenvården på kvällen.

Om det nu inte är det 250 skottet - så trycker du genom en lapp till (av princip) och funderar på när du ska skjuta nästa gång. Är det mer än någon vecka fram - tryck genom en lapp med olja. Om kortare - klart vad gäller invärtes vård.

Smörj in slutsycke och pipa/låda (utvändigt) med två droppar olja. TVÅ!!!! Inte mer....Ser spännkurvan torr ut ta du LITE fett, jävligt lite, så lite att du tycker det är barnsligt - fast mindre.

Har kolven tappat "djupet" tar du två droppar stockolja och gnider tills det hugger.

Klart.

Är det nu det 250'e skottet eller så - följer du den instruktionen jag länkade till.

En gång om året eller så lossar man kolvbultarna och lyfter ur systemet och kollar hur det ser ut. Smörj in den delen av lådan och pipan som normalt döljs av kolven med minimalt med fett. Torka av fettet igen med en trasa. Det fett som nu är kvar är tillräckligt.

Skruva ihop skrället, tokdra INTE kolvbultarna.

/T

Publicerat
1 hour ago pmt sa:

Är bössan våt gör du som följer:

Torka av bössan med trasa. Ta ut slutsycket, lägg detta på elementet.

Ok.

1 hour ago pmt sa:

Tryck genom en lapp i pipan för att får bort evt vatten och döda grodor samt jaga ut evt levande salamandrar. Lägg bössan på elementet.

Du, jag hade inte tänkt att försöka mig på jakt under vatten. För det ändamålet är säkerligen harpun ett bättre alternativ. Men jag är med på resonemanget.

1 hour ago pmt sa:

Det gör inget om du inte gör vården efter en eller två dagar.

Bra !

1 hour ago pmt sa:

Om det nu inte är det 250 skottet - så trycker du genom en lapp till (av princip) och funderar på när du ska skjuta nästa gång. Är det mer än någon vecka fram - tryck genom en lapp med olja. Om kortare - klart vad gäller invärtes vård.

Förefaller vara väldigt simpelt. Känns bra (för en som inte gillar att göra mer än nödvändigt, det vill säga mig).

1 hour ago pmt sa:

Smörj in slutsycke och pipa/låda (utvändigt) med två droppar olja. TVÅ!!!! Inte mer....Ser spännkurvan torr ut ta du LITE fett, jävligt lite, så lite att du tycker det är barnsligt - fast mindre.

:ph34r:.

1 hour ago pmt sa:

Har kolven tappat "djupet" tar du två droppar stockolja och gnider tills det hugger.

Klart.

Ok.

1 hour ago pmt sa:

Är det nu det 250'e skottet eller så - följer du den instruktionen jag länkade till.

The BIG one :excl:.

1 hour ago pmt sa:

En gång om året eller så lossar man kolvbultarna och lyfter ur systemet och kollar hur det ser ut. Smörj in den delen av lådan och pipan som normalt döljs av kolven med minimalt med fett. Torka av fettet igen med en trasa. Det fett som nu är kvar är tillräckligt.

Oaktat hur mycket man skjutit under året ?

1 hour ago pmt sa:

Skruva ihop skrället, tokdra INTE kolvbultarna.

Har för mig att det är moment här. 7 Nm (på min bössa).

Har f ö gnuggat in stockolja ikväll så att jag nästan fick brännblåsor i händerna. Men det gick betydligt snabbare med att använda hela handen, än bara fingrarna. Får se om jag hinner med en runda innan jobbet imorgon.

Publicerat
10 minutes ago MrT. sa:

Får se om jag hinner med en runda innan jobbet imorgon.

App app app - minst ett dygn mellan lagren.....

1 lager om dagen i en vecka, ett lager i veckan i en månad, ett lager i månaden i 1 år, ett lager om året.

Klassiskt sätt att oljebona.

/T

Publicerat
10 minutes ago pmt sa:

App app app - minst ett dygn mellan lagren.....

Ok, då får det bli dagen därpå, för jag är inte hemma förrän 01:30 på fredag morgon, och då är jag inte sugen att gnida in någon stockolja, det kan jag lova.

12 minutes ago pmt sa:

1 lager om dagen i en vecka, ett lager i veckan i en månad, ett lager i månaden i 1 år, ett lager om året.

Förstår principen, men omöjligt för mig, i o m mitt arbete. Dom andra delarna är däremot lättare (för mig) att följa.

Publicerat

Som min chef sa, en riktig hobby ska inskränka på arbetet ;) 

• 1 month later...
Publicerat

Hallå, jag har inte läst igenom tråden så noga. Min fråga är vilken stockolja jag ska använda för riktigt bra skydd så att träkolvarna håller sig fina :)

Spelar det nån roll om stockarna har olika färg? Vill ha en riktigt bra olja för mina pärlor :wub:

20170414_210120.jpg

Publicerat
På 2017-04-14 at 21:40 Varmint sa:

Hallå, jag har inte läst igenom tråden så noga. Min fråga är vilken stockolja jag ska använda för riktigt bra skydd så att träkolvarna håller sig fina :)

Spelar det nån roll om stockarna har olika färg? Vill ha en riktigt bra olja för mina pärlor :wub:

20170414_210120.jpg

Jag köpte ( på rekommendation) TC stockolja, vilken skall finnas i två utföranden. En ljusare och en mörkare variant. Valet blev lätt för mig då det bara fanns den mörkare att tillgå (på Torsbo när jag var där och köpte min bössa), vilken också rekommenderas här på jaktsidan, (om minnet inte sviker mig).

Har gnuggat in den nu enligt konstens alla regler (ett j*vla gnidande) och jag tycker nog att resultatet är tillfredsställande. Sedan rekommenderar jag också att du införskaffar ett städ för vapenvård. Tyvärr var jag lite för snabb när jag köpte mitt, dels för att det kostade dubbelt mot det som länkats till ovan, dessutom är det begränsat till vapenvård och går följaktligen inte att använda som skjutstöd. Ser ut som nedan;

tetra_gun_gevarshallare_914.jpg.0c0800b08f93137b1d04a82990249dc8.jpg51bKax4LCUL._SL1200_.thumb.jpg.4c99395213931e4f2a6dc16ec14c684d.jpg