Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka pipor har ni i era pipbytarbössor?

Featured Replies

Publicerat

Jag har idag 375 H/H, 6xc,270 wsm, har sålt 9,3x62 pipan(ev)

men om jag säger 375H/H ska jag ha men sen?

300h/h?

270wsm, 300wsm, 300wm,308norma magnum. detta mest för att det blir samma slutstycke.

Tänker byta blaser grs r93 mot lika fast r8, så nya ideer får utrymme!

men 375H/H är ett säkert kort där man får skjuta allt med, alltså given!

ideer?

Publicerat

Nu ska du ha GRS kolv men annars kanske det här varit något för dig:

http://www.blaser-usa.com/index.php?id=1168&L=1

Säljs här:

http://www.eurooptic.com/blaser-r8-ultimate-safari-package.aspx

Är i USA men borde sälja till sverige då de tom har ett svenska nummer man kan ringa.

För övrigt väntar jag själv på hämta ut min första pipbytarbössa, är i två "tråkiga" klass 1 kalibrar men ack så användbara. :-)

Publicerat
  • Författare

Nu ska du ha GRS kolv men annars kanske det här varit något för dig:

http://www.blaser-usa.com/index.php?id=1168&L=1

Säljs här:

http://www.eurooptic.com/blaser-r8-ultimate-safari-package.aspx

Är i USA men borde sälja till sverige då de tom har ett svenska nummer man kan ringa.

För övrigt väntar jag själv på hämta ut min första pipbytarbössa, är i två "tråkiga" klass 1 kalibrar men ack så användbara. :-)

Väldigt snygg, men väldigt dyr, borde väl bli över 70 000 i Sverige.
Publicerat

375hh + 300wm är en klassiker för större vilt. En rävdräpare som 22-250 till det så är du välklädd.

Publicerat
  • Författare

375hh + 300wm är en klassiker för större vilt. En rävdräpare som 22-250 till det så är du välklädd.

Är inte 300h/h mer klassisk än 300wm?

Publicerat

Beror på hur man ser det.

416 Rigby är en "klassiker" för att en kille har använt en bössa i den kalibern.

Det är enligt min mening som att hävda att 8x54 är en klassiker för älg.

De riktiga klassikerna är de kalibrar som använts av många under lång tid.

Publicerat
  • Författare

Ok, jag tänkte det vore kul med två H/H.

Men 300h/h finns ju inte att köpa ammo till var som.

Annars har jag fått för mig att 308 norma är den trevligaste i den klassen.

Publicerat

Men köp två HH om du vill det då. :)

Publicerat

När man sysslar med antingen grovsingar eller magnumpatroner i övrigt så är tillgången på ammo, i butik eller från fabrik inget man kan räkna med eller på.

Visst för Afrikas drottning kan man räkna med att sådana plugg finns på plats i Afrika, med tanke på dess vanlighet vid jakt där men annars är det verkligen en enda stor X faktor detta med att hitta/kunna köpa ammo.

Mina val hade antingen utgått från vad jag vill ha, eller från vad är vettigt ut framför allt tryckhänsyn, dvs WSM och korta magnum går bort till förmån för de med mer hylsvolym och som är mindre ansträngda, å andra sidan jag gillar inte rekyl och ser inte en afrika jakt som snart förestående. /Christian

Publicerat

Kör med en "svensk klassiker" idag i R93:an, 9,3x57 och en sexochenhalva. Optik i 1-6 och 5-25 respektive, ger en utmärkt kombo för den jakt jag bedriver.

Dock såg jag att Fritid&Vildmark hade annons i senaste VT om att 6XC skulle finnas tillgänglig för R93 i augusti, vilket hade varit intressant. Någon som vet mera om det är Blaser själva som tillför denna kaliber, hittar ingen info på nätet? Turbo Hunter t ex, med branschkunskap?

Publicerat
  • Författare

Jag har en 6xc i r93an.
Finfin kaliber.
Undrar om den där Blaser africa går att få med höjbart kindstöd?
Och om den går att köpa med enbart 375 pipan?
För svensk jakt kör jag med helixens,308 och 9,3x62, båda med A-tec maxim.

Publicerat

Jag har en 6xc i r93an.

Finfin kaliber.

Undrar om den där Blaser africa går att få med hörbart kindstöd?

För svensk jakt kör jag med helixens,308 och 9,3x62, båda med A-tec maxim.

Blir nog svårt att höra höjden, du får nog göra som oss andra och titta. Även om det är en blsaer
Publicerat
  • Författare

Blir nog svårt att höra höjden, du får nog göra som oss andra och titta. Även om det är en blsaer

tänkte man kunde ha jaktradion kopplad till kindstödet....

Publicerat

Undrar om den där Blaser africa går att få med höjbart kindstöd?

Om du syftar på det paketet jag länkade till så är det bara ett ihop plock, R8 Professional Hunter i valfri kaliber med en extra .300 WM pipa och lite extra som låda.

Går att köpa enbart en R8 Professional Hunter i 375H&H. Värt att notera att den är 22 mm pipa jämfört med R8 Professional som kommer med 17 mm, iof är den 50 mm kortare på safaripipan. Sedan kommer även Hunter med kickstop och stållåda, den sist nämnda väger 550 g mera. Tänkte eftersom du var orolig över viktökningen mellan R93 och R8 i en annan tråd.

Vad gäller höjbart kindstöd så går det endast att få i mörkgrön utan kickstop direkt från Blaser. Men är klovkam.se som gör dem till Blaser så är bara skicka dit den själv. Dubbelkolla dock så att inte kickstopet ställer till det.

Publicerat
  • Författare

Ok, tack.

Publicerat
  • Författare

jag har nu kommit ett steg längre det blir en monza eller succes leather beroende på höjbart kindstöd eller ej.

till det en flutad semi pipa i 375H/H men mer då?

6,5x55,6,5x55 ai , 6,5x65 rws eller 308w, 8x57jrs, denna pipa ska verka på  träning,grisvak,drevjakt kanske älgjakt , utan sikte men ev med dämpare,, mao när 375H/H är för grov/dyr

det kan även bli en 300H/H eller 300WM, men det blir tredje pipan.

det är svårt att hitta nått som är magnum som är billig i ammo, då 375H/H är given.

Publicerat

6,5x55,6,5x55 ai , 6,5x65 rws eller 308w, 8x57jrs, denna pipa ska verka på  träning,grisvak,drevjakt kanske älgjakt , utan sikte men ev med dämpare,, mao när 375H/H är för grov/dyr.

Vad skulle du använda Helixen till sa du??

Publicerat
  • Författare

till stoora grisar där det går fort!

Publicerat
  • Författare

jag tror att om jag inte har en "billig" kaliber till nya blasern så tränar jag för lite så det blir väl lite väl bra med normala svenska kalibrar.

helixen är skitbra men snart är den för gammal......snart två år :wallbash:

Publicerat
  • Författare

När man sysslar med antingen grovsingar eller magnumpatroner i övrigt så är tillgången på ammo, i butik eller från fabrik inget man kan räkna med eller på.

Visst för Afrikas drottning kan man räkna med att sådana plugg finns på plats i Afrika, med tanke på dess vanlighet vid jakt där men annars är det verkligen en enda stor X faktor detta med att hitta/kunna köpa ammo.

Mina val hade antingen utgått från vad jag vill ha, eller från vad är vettigt ut framför allt tryckhänsyn, dvs WSM och korta magnum går bort till förmån för de med mer hylsvolym och som är mindre ansträngda, å andra sidan jag gillar inte rekyl och ser inte en afrika jakt som snart förestående. /Christian

du borde verkligen överväga afrika, min resa utan trofeer hem till sverige, landade på strax över 20k, nu sköt jag bara 2 impala och en vattenbock men kudon och warthogen är kvar tills april 2015 så då blir det tom lite billigare!

Vilken upplevelse!

Publicerat

jag tror att om jag inte har en "billig" kaliber till nya blasern så tränar jag för lite så det blir väl lite väl bra med normala svenska kalibrar.

helixen är skitbra men snart är den för gammal......snart två år :wallbash:

Ja, jag kan tänka mig att den börjar bli utsliten efter alla dagar i skogen med fällda vilt.

Eller står den skriven på målskytte?

Publicerat
  • Författare

Ja, jag kan tänka mig att den börjar bli utsliten efter alla dagar i skogen med fällda vilt.

Eller står den skriven på målskytte?

är du elak av naturen eller bara mot mig?

då jag jagar med fågelhund fram tills nu så har jag bara skjutit 2 älgar och två vildsvin med den , men den är ute ca 50 dagar /kvällar om året.

hur mycket vilt ska man skjuta per år tycker du?

Publicerat

Vad är det som gör den "gammal" i sådana fall?

Om den nu inte är mekaniskt utsliten?

Har ingen avsikt att vara "elak".

Uppfattar det som enklare att ställa raka frågor i stället för att "linda in dom".

(Antalet fällda vilt styrs av gott omdöme samt markens beskaffenhet.)

Publicerat
  • Författare

läs ditt inlägg en gång till.

Raka frågor har jag inga problem med.

men vad menade du med alla dagar i skogen, med fällda vilt?

vad menade du med licens som målskytte?

Jag vet att jag byter kikarsikte o bössor som andra byter kalsonger eller iallafall jacka, vad är fel med det?

Det blir ju trevliga annonser på blocket efter mig!

Publicerat

Ok, då skall jag omformulerar frågan.

Är Helix geväret slitet efter många dagar användning och där av behöver ersättas, eller vad är det som gör geväret "gammalt"?

Med följande menas,

"Alla dagar i skogen" = geväret har vistats utomhus och fått utstå de yttre omständigheternas påverkan.

"Fällda vilt" = avlossade skott som medför en mekanisk förslitning.

"Målskytte" = geväret brukas inte till jakt utan till ban-, sport- /målskytte, därav licensens kategorisering. Resultatet är dock den samma, mekanisk förslitning.