Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka pipor har ni i era pipbytarbössor?

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

ok david, jag skiter i detta.

Jag läste "den har ju aldrig varit i skogenbössa"!

svar

den är knappt inskjuten, eller jo ca 130skott med 308 och ca 150 med 9,3, detta var inte exakt , då måste jag kolla loggarna!

Jag byter för att jag vill, inte nödvändigtvis för att få en bättre bössa.

Nu byter jag ju inte helixen men kompletterar den, men givet är att blir jag sugen på exempelvis en blaser till så får den lämna, men inte pgav att den är dålig utan pgav nybössafeber!

OK?

Publicerat

Helt ok, då vet jag vad Ni menar med "gammal". Tackar för förklaringen!

Publicerat
  • Författare

Jag funderar fortfarande över vilken övning, jakt kaliber jag ska ha, 6,5 i olika former eller 308,8x57irs.

just nu ligger 308 bra till, kort pipa och hyggliga ammopriser.

Publicerat

Varför ska du ha i 8x57irs i en bultbössa?

Publicerat
  • Författare

Varför ska du ha i 8x57irs i en bultbössa?

nä js

jäkla öl, men god är den!

kom med synpunkter istället för att hacka på en förtappad själ!

Publicerat

jag har nu kommit ett steg längre det blir en monza eller succes leather beroende på höjbart kindstöd eller ej.

till det en flutad semi pipa i 375H/H men mer då?

6,5x55,6,5x55 ai , 6,5x65 rws eller 308w, 8x57jrs, denna pipa ska verka på träning,grisvak,drevjakt kanske älgjakt , utan sikte men ev med dämpare,, mao när 375H/H är för grov/dyr

det kan även bli en 300H/H eller 300WM, men det blir tredje pipan.

det är svårt att hitta nått som är magnum som är billig i ammo, då 375H/H är given.

Vänta här nu - innan vi börja blanda äppel och päron.

Vill du att det ska vara ett smidigt pipbytessystem utan olika slutstyckshuveden och skit? I så fall går ju 6,5x55, 6,5x55AI och 308win bort då ingen av dessa har magnumhuvud - det har dock 6,5x68rws (men vid närmare eftertanke så skrev du kanske 6,5x65rws - den har inget magnumhuvud den heller). 6,5x68RWS kan nog näppeligen påstås vara billig att skjuta med - även om man har en god vilja.

Skiter du i smidigheten och kan tänka dig att släpa med extra magasin och slutstyckshuvud då är det ju svårt att hitta något billigare än 6,5x55 eller 308win - de är ju tämligen billiga att mängdskjuta med båda två.

Mvh

Joacim

Publicerat
  • Författare

Vänta här nu - innan vi börja blanda äppel och päron.

Vill du att det ska vara ett smidigt pipbytessystem utan olika slutstyckshuveden och skit? I så fall går ju 6,5x55, 6,5x55AI och 308win bort då ingen av dessa har magnumhuvud - det har dock 6,5x68rws (men vid närmare eftertanke så skrev du kanske 6,5x65rws - den har inget magnumhuvud den heller). 6,5x68RWS kan nog näppeligen påstås vara billig att skjuta med - även om man har en god vilja.

Skiter du i smidigheten och kan tänka dig att släpa med extra magasin och slutstyckshuvud då är det ju svårt att hitta något billigare än 6,5x55 eller 308win - de är ju tämligen billiga att mängdskjuta med båda två.

Mvh

Joacim

Helt rätt tänkt, men jag har inte hört talas om 6,5x68rws.

kunde jag hitta en ...308 med magnumhuvud så vore ju saken klar, men jag tror det är omöjligt, 300 norma och 308 norma,300H/H,300WM är relativt dyra för övning!

men grunden i bössan är 375 H/H, så vad kompletera med?

jag tror jag väljer 308 pgav rätt ok övningsammo och bra effekt i viltet om jag jagar gris ex!

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

konstigt nog har jag ändrat mig eller en forumets har talat mig till att ha så få kalibrar som möjligt.

så nu funderar jag på 7mm rem och 375 h/H, kan det vara en bra afrika komb?

jag har som sagt 308,9,3x62 sen innan!

Publicerat

Det mesta klassiska two gun safari battery är väl annars 30-06 + 375 men 7 RM och 375 blir nog bra det med ;)

Publicerat

Skulle nog säga 300winmag och 375hh om man skall vara lite 1900talsklassisk...;)

mvh/Urban

Publicerat
  • Författare

Det mesta klassiska two gun safari battery är väl annars 30-06 + 375 men 7 RM och 375 blir nog bra det med ;)

3006 är nog skitbra men känns inte safari  för mig, men jag kan ju ändra mig,,,,har hänt NÅN gång.

Publicerat
  • Författare

Skulle nog säga 300winmag och 375hh om man skall vara lite 1900talsklassisk... ;)

mvh/Urban

Jo helt rätt men ger inte 7mm rem mer skillnad?

MAO är inte 7mm mer flack med lättare kulor, om det blir 300 så blir det en 300H/H!

men 300wm har ju en del mer köpeammo...

Publicerat

Skulle nog säga 300winmag och 375hh om man skall vara lite 1900talsklassisk...;)

mvh/Urban

Så du menar att 300 Win Mag är mer klassisk än 30-06..?

Publicerat

konstigt nog har jag ändrat mig eller en forumets har talat mig till att ha så få kalibrar som möjligt.

så nu funderar jag på 7mm rem och 375 h/H, kan det vara en bra afrika komb?

jag har som sagt 308,9,3x62 sen innan!

Vissa ställen kräver kaliber 30 eller grövre för plainsgame.

Så på så sätt är ju en 300WM smartare än 7mm RM.

Men annars är det ju inget fel på 7mm till Afrika.