Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

FI vill förbjuda löshundsjakten

Featured Replies

Publicerat

...fast fokus på bara ena könet är ju inget F! Står för. Det är ett vanligt missförstånd, ungefär som att alla som röstar på SD är rasister.

Läs på lite om feminism som ideologi och rörelse, så ser du snabbt att den moderna feminismen är tydligt intersektionell och strävar efter jämställdhet för _alla_, oavsett könsidentitet, klass, rasifiering, kultur osv.

• Svar 54
  • Visningar 4,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag vet inte varför men så snart jag hör och ser FI så tänker jag på:   (1) En likblek ensamstående mamma runt 100 pannor ute i förorten som mest sitter i hemma i soffan, rökandes gula Blend med rio

• Har aldrig förstått det där med femininsm?? Vad är det för fel på humanism?

• Den smarta vägen att gå hade varit att arbeta för kvinnorna och inte mot männen.   /Mike

Posted Images

Publicerat

Tillägg: sen måste man återigen skilja på en ideologi, ett parti och enskilda personers uttalanden. Det snurrar runt en hel del mindre lyckade uttalanden från olika slags feminister, som är deras högst personliga åsikter. Precis likadant är det ju med alla partier och rörelser. :)

Publicerat

Har aldrig förstått mig på hur man tolkar "jämställdhet" om jämställdhet är att endast fokusera på problemen hos det ena könet.

Man delar först in människor i grupper, sen skall det råda jämlikhet för vissa utvalda grupper.

Det blir bättre för de bra/goda människorna... inte de dåliga/onda.

”Alla djur är jämlika men vissa djur är mer jämlika än andra” - Djurfarmen

Publicerat

japp man kan dra rätt bra kopplingar till nazityskland när det gäller FI för enligt dom är ju kvinnor mer värda än män 

Publicerat

...suck. Jag försökte iaf vara seriös och göra tråden mer nyanserad.

Publicerat

...fast fokus på bara ena könet är ju inget F! Står för. Det är ett vanligt missförstånd, ungefär som att alla som röstar på SD är rasister.

Läs på lite om feminism som ideologi och rörelse, så ser du snabbt att den moderna feminismen är tydligt intersektionell och strävar efter jämställdhet för _alla_, oavsett könsidentitet, klass, rasifiering, kultur osv.

Pratar inte om feminism som ideologi, men snarare om FI som parti. Har inte mött många feminister, och definitivt inte FI-sympatisörer, som representerat det du beskriver feminism som, dock.

FI försöker bygga ett mer jämställt samhälle med feminism på samma sätt som Hitler försökte bygga en fredligare värld med krut och krig.  :biggrin:  

Publicerat

Precis som att jägarkåren inte vill bli dömd utifrån enstaka knäppskallar och rötägg, så vill nog inte feminister eller medlemmar i F! det heller. Just därför är mitt förslag att läsa på mer (med erfordlig källkritik) istället för att raljera och fördöma.

Publicerat

Paralleller med Hitler och nazism är ovärdigt och osmakligt, tycker jag.

Publicerat

Man måste ju inte rösta på FI om man gillar feminism. Feminismen som vissa andra partier driver är mer nyanserad och fokuserar på rätt saker. Tex fler heltider i "kvinnoyrken" och lika lön för lika arbete. Självklart vill jag att min dotter skall ha samma lön som min son för lika arbete. Men vad det handlar om är ju att våga se att detta är ett strukturellt problem och göra nått åt det. På så vis är jag feminist men skulle aldrig rösta på FI. 

Publicerat

Stalkern har en bra poäng. En effekt som F! har är att dom tvingar de andra partierna att aktivt arbeta med och ta ställning till jämställdhetsfrågor, hbtq-problematik och intersektionalitet. Hos flera andra partier kan man nu få en lite mer lättsmält "feminism".

Publicerat
  • Författare

Är antifemenist anser att alla ismer är av ondo och föser in folk i fack. Nej F! är ett parti som Gudrun S använder för att få synas i media igen. Sen att börja prata om omskolning påminer om det Nasisterna gjorde på 30 talet och 40 talet, Även det kommunisterna gör i Kina,Nord Korea, Cuba och et som hände i Sovjet och östtyskland.

Publicerat

Kommer ni ihåg Djurskyddsmyndigheten under S,V och MP:s förra regeringsperiod.....och allt galet som dom producerade.

http://blog.svd.se/ledarbloggen/2009/12/02/djurskyddsmyndigheten-ar-inte-saknad/

Fi vill återinföra den tillsammans med Mp-tror ni S kommer kunna säga nej till det? återigen kommer den myndigheten ligga under MP som då också kan styra vilka som hamnar på de tunga posterna...

/Mike

Publicerat

Det där med djurskyddsmyndighet kan man ju tycka är lite galet, eftersom de inte blev så lyckat sist... Överlag så upplever jag att stora delar av F! miljöprogram är lite hastigt skrivet med rätt så djärva förslag, som kanske inte är fullt ut realistiska.

Publicerat

Precis som att jägarkåren inte vill bli dömd utifrån enstaka knäppskallar och rötägg, så vill nog inte feminister eller medlemmar i F! det heller. Just därför är mitt förslag att läsa på mer (med erfordlig källkritik) istället för att raljera och fördöma.

Hur är den partipolitiska könsfördelningen inom F! Är det så dom även står för varannan damernas? Eller dominerar något kön?

F! Vill "ta" de fördelar som dom anser män har. Men är inte lika snabba och ta nackdelarna. Tex med vem som automatiskt får vårdnad om barn, bidragen osv.

Men vill inte spräcka sina nymålade naglar, genom att byta bromsoken på bilen, eller trycka ner armen i avloppet för att grotta loss en skitklump som snärjt in sig i en massa tops.....

Visst jag ställer helt upp på att väljer du ett yrke, så ska det vara samma lön för samma arbete. Det som gör att vi har ett orättvist lönesystem kallas individuell lönesättning. Så länge det finns kvar, kommer vissa(ofta män) att tjäna mer, samtidigt som andra tjänar mindre(för att utföra exakt samma arbete, kanske tom bättre än den som tjänar mer...)

I kvinnodominerande yrken är det extra tydligt. Man ger någon/några lite mer för att trycka ner de andra. Då kommer lönerna totalt inom gruppen aldrig, ALDRIG! Att öka.

Men om män och kvinnor har samma förutsättningar att kunna lösa alla typer av arbetsuppgifter osv, då måste vi snarast avskaffa könsuppdelningen vid tex idrott. Om vi alla har samma förutsättningar så är det fel att tävla på olika villkor. Dvs alla tävlingar osv måste vara öppna för alla kön, eller som vissa organisationer vill, alla är personer och inte ett kön och kan därför inte könsindelas....

SD, F!, MP och V är alla partier med drömmar och snäva ideologier som saknar förankring i verkligheten. Även om alla kan ha poänger i någon enstaka sakfråga. 

Vad vi säkert vet iaf, det är att vi även i framtiden måste kämpa för att få behålla jakten. Trots att vi har haft 8 år med "jaktvänligt" styre. Så har vi bara fått se inskränkningar och nya hinder för att utöva jakten. För att inte tala om en rovdjursexplosion som vi inte sett maken till på 1000 tals år......

Jakten måste värnas över partigränserna. Alla jägare måste vara goda förebilder och ambassadörer för den "goda"jakten. Enda sättet att rädda löshundsjakten även åt våra barnbarn, är att vi kan åstadkomma en partiöverskridande jakt och rovdjurspolitik som tar hänsyn till alla aspekter av jakten och samhällsintressen. Om inte så kommer det bara att komma nya attacker på jakten så fort ett parti vill fiska röster i förorter och stadskärnor.

Publicerat

Jag tror FI behöver- tårta. ;)  

Brist på karlar brukar öka sötsuget .....

Publicerat

Hoppas löshundsjakten förbjuder FI istället.... 

Publicerat

Paralleller med Hitler och nazism är ovärdigt och osmakligt, tycker jag.

Nä, parallellen var att bägge hypoteser är paradoxala. Det är iallafall min bestämda uppfattning. Jag jämför inte Gudrun Schyman med Adolf Hitler.

Publicerat

Jag tror FI behöver- tårta. ;)  

Brist på karlar brukar öka sötsuget .....

Här är vad dom behöver....

post-14501-0-25462200-1408458117_thumb.j

Publicerat

Hoel, allvarligt? En del av oss försöker föra en seriös diskussion som kanske leder framåt och ger mer förståelse och klarhet i vad F! gör och inte gör.