Publicerat Juli 18, 201412 yr Beretta A300 Outlander vs. Franchi Affinity. Fördelar och nackdelar med respektive bössa uppskattas!
Publicerat Juli 18, 201412 yr Författare Jo, jag vet men det är ju 3000-4000 kronor till... Så frågan kvarstår!
Publicerat Juli 18, 201412 yr Har haft Outlander. Och den kostade 9000:- Euro 11000. Jag valde Comfort. Har provat Franschi men inge mängd men gjorde de den skulle. Anledning till byte av a300 var att kolvmåttet inte var i samma stad som urika 2 eller 1. Övrigt en Urika. Min ladda om 20gr stål och Gyttorp 24gram. S.
Publicerat Juli 18, 201412 yr Författare I min butik kostar outlander 9900:- och euron 12900... Så kolven är inte bra på outlandern?
Publicerat Juli 18, 201412 yr Författare Vad är det som gör M2 Euro till ett självklart val i den klassen?
Publicerat Juli 18, 201412 yr Rekyl omladdad och du får en bössa för 20000:- som är nergraderad kolv på och saknar 2 chocker. Och du får en Benelli.
Publicerat Juli 18, 201412 yr Kolven på outlander är inge fel på. Men den passade inte mig. Tar upp rekyl riktigt bra gör den. S.
Publicerat Juli 18, 201412 yr Författare Okej! Jag är nybörjare på halvauto, så varför är en rekylomladdad bättre än en gasomladdad?
Publicerat Juli 18, 201412 yr Rekylomladdare är lite mer "driftsäkra", och kräver lite mindre rengöring. Men för normalt bruk tror jag knappast det spelar någon roll.
Publicerat Juli 20, 201412 yr Författare Detta är en populär post. Har varit och klämt lite mer på Benelli M2 Euro och A300 nu, och jag måste ju säga att Benellin känns klart bäst.
Publicerat Juli 24, 201412 yr Var förbi friluftsgården i veckan och där stod en comfort i kasunen.. Skulle gett fasen i att klämma o känna, habegäret väcktes ganska duktigt får jag säga. Lätt, smidig och med bra balans, kände direkt att den passar mig. Så nu umgås jag lite med tanken att byta ut mitt gamla spett mot en comfort. Klämde o kände även på div. Turkomater, beretta och annat. Men dom känns ungefär som min egen gamla remington så då ser jag ingen mening med att byta. Ska det vara så ska det vara för att det är lätt och smidigt. Så till min fråga, hur är driftsäkerheten på. Benellin? Jag tänker på skit utifrån, vatten, salt, grus och lera... Den ska användas till skitjakt i ordets rätta bemärkelse. Det gamla spettet bara går och går, även om det skvätter lersörja när det laddar om. Ett gåshål i skåne på vintern är inte rent om man säger så.. Vill inte avbryta jakten för att rensa bössa och vill inte heller tänka på att hålla bössan ren från mög under jakten.. M2 Euro vs Comfort? Är det värt 3-4000 extra?
Publicerat Juli 24, 201412 yr Kompisens Benelli comfort Inköpt 2006. Rengjord först 2014 då ladda den inte om alls.Rekylfjädern fast rostad. Pipan rävröd. Aldrig gjorts något med av huvudtaget. Har använts i saltvatten på Andjakt, Gåsjakt och mängder med kråkjakter. Ny rekylfjäder och rengjord nu funkar den igen. Var lite problem att få ur chocken. Tror de kvittar vilken du tar. Dom går som tåget bägge två. De jag skulle vilja ha är 76cm pipa men finns tyvärr inte att frambringa. S.
Publicerat Juli 24, 201412 yr Tja om du vill kan du få prova min Comfort innan du bestämmer dig. Jag finns i Malmö, btw haft två FTF, alltså misslyckade omladdningar, på grund av sanslöst rostig ammo. /Christian
Publicerat Juli 25, 201412 yr Inte omöjligt att jag skulle vilja testa, bor i Klagshamn så det kan inte ens kallas långt med skånska mått :-) Kändes direkt att comforten passade bra till mig, jag tycker om lite lättare bössor. Mitt gamla spett har jag mest behållt av nostalgiskäl, köpte den som 15åring för snart 20 år sen. Men nu känner jag att det är dags att uppgradera.. Jag har nog bestämt mig för att det blir en Benelli, ville mest höra hur dom var med skit utifrån. Den ska användas som arbetsredskap, grann är den ju inte ändå och det har jag andra bössor till :-) Ska leta upp en m2 euro också för att klämma o känna, sen bestämmer jag mig för vilken det blir.. Med dagens licenstider så blir det nog invigning av ny bössa till kråkjakten framåt vårkanten :-(
Publicerat Juli 25, 201412 yr Jupp- angående driftssäkerheten så badade jag fullständigt senast jag var på Gotland, Comforten också, kalksliteblandad gyttja och saltvatten täckte pangen, enda lösningen var att skölja den i mer saltvatten och sedan jaga, inga bekymmer, därefter på kvällen ett bad i färskvatten och en del vapenolja, så löstes det bekymret. /CHristian
Publicerat Juli 25, 201412 yr Driftsäkerheten är helt okay. Det enda du måste vara lite beredd på att denna bössa har mer rekyl än vad du är van vid. Annars är det bara att köra på. Jag hanterade M2:an innan och konstaterade att den var på tok för piplätt så där vart valet ganska enkelt.
Publicerat Juli 25, 201412 yr Man ska bada när man jagar på öin! Annars har man inte jagat sjöfågel där! S.
Publicerat Juli 25, 201412 yr Tack för svar, bra att veta att den klarar lite skit. Ang rekyl, räknar med att den kommer att bli vassare än den gamle då det är över 1 kg i viktskillnad. Samtidigt så jagar jag mest med bocken ( 3025 g) idag och jag har inget problem med rekylen i den, räknar med att rekylen blir lite mindre i benellin än i bocken..
Publicerat Juli 25, 201412 yr Lita inte på det. De första skotten jag sköt med Comforten bestyckad med jaktplugg gav en rätt intressant upplevelse. Jag har inga problem med rekyl men jag märkte av den högst påtagligt. Nu är det bara kärlek när det rystar lite
Publicerat Juli 25, 201412 yr Lita inte på det. De första skotten jag sköt med Comforten bestyckad med jaktplugg gav en rätt intressant upplevelse. Jag har inga problem med rekyl men jag märkte av den högst påtagligt. Nu är det bara kärlek när det rystar lite :-)
Publicerat Juli 26, 201412 yr Författare Lämnade in ansökan om inköpstillstånd på en M2 Euro, så nu har jag cirka 4-6 veckor på mig att bestämma mig
Publicerat Juli 26, 201412 yr Var o provade comfort och m2 euro idag. Det blir en comfort, där är faktiskt rätt stor skillnad i balansen på dom två och comforten passar mig avgjort bättre.