Publicerat Juli 28, 201412 yr Slängde in licensansökan på en comfort idag.. Så om en 5 månader kommer den hem :-)
Publicerat Juli 28, 201412 yr Ja, det gäller att ha framförhållning med sina vapenbehov... Grattis till nyförvärvet!
Publicerat Juli 29, 201412 yr Författare Jag lider med dig. Fyra veckor för mig Slängde in licensansökan på en comfort idag.. Så om en 5 månader kommer den hem :-)
Publicerat Juli 29, 201412 yr Ja, det gäller att ha framförhållning med sina vapenbehov... Grattis till nyförvärvet! Tack! Ja, det måtte fan o vara ny jägare och vänta fem månader på sin första bössa:-( Nu har jag ju bössor så jag klarar mig i höst, men jag vill ju ha hem den nye.. :-(
Publicerat September 26, 201411 yr Comforten är hemma och blir provad (lånelicens). Polisen i skåne vill ha en 12-13 veckor till på sig innan jag får licencen.. och jag har redan väntat 9 veckor.. Men men, nu är den hemma och hälsar på och jag är nöjd hittills får jag säga. Om jag jämför med min gamle så är comforten ett under av smidighet och snabbhet. Det blir ännu tydligare i jaktsituationer, pangade några duvor igår kväll i styv vind och den är mycket snabbare att korrigera för kastande "krokiga" fåglar. På minussidan så är den mer besvärlig att plundra jämfört med den gamle, men det är nog mest nåt man ska lära sig. Ett annat minus, eller jag tror mest det också är något man ska vänja sig vid, är att man måste vara riktigt bestämd i svingen, den svingar inte sig själv som den gamle. Rekylen då undrar vän av ordning. Jodå där är väsentligt mer rekyl i Benellin än där är i den gamle, men det hade varit märkligt annars. Jag upplever rekylen som ungefär samma som i hagelbocken, kanske något mindre. Så helt klart ger den sig till känna när man skjuter tyngre laddning. Ska bli kul att se hur det känns till gåsjakten..
Publicerat September 26, 201411 yr Där har du anledningen till att jag fixade längsta pipan.. Upplever att svingen är en smula bättre nu när jag fått fram tyngdpunkten en smula. Plundringen.. visst, men man vänjer sig och jag har glömt nackdelen. Vinsterna överväger så påtagligt. Har du medellängden på bakkappan eller den längre? Upplever att allt funkar bättre med den längre. Medellängden är väl kort.
Publicerat September 26, 201411 yr Kan tänka mig att svingen blir något bättre med längre pipa, men jag tror också att man bara ska vänja sig vid det. Nu känner jag att jag får tänka på att riktigt trycka igenom, men om några tusen skott så blir det automatiskt. Plundringen likaså, remingtonen är mer lättplundrad men det sitter ju också i muskelminnet efter många tusen plundringar. Bössan som sådan passar mig riktigt bra, den träffar där jag tittar så utgångsläget är kanon. Det är ju faktiskt inte så ofta som man tar tag i en bössa, lägger an, och bara känner att denna kan jag skjuta riktigt riktigt bra med. . Min Berettabock var likadan, det är arvegods från frugans morbror i Danmark och så fort jag kände på den så tänkte jag bara att den ska jag ha. Kompisens Beretta av samma modell utlöser kraftiga kräkreflexer så fort jag försöker prova den . Alltiallt så känner jag redan nu att jag och fröken Benelli har inlett ett långt och lyckligt samliv där vi kommer att dräpa oändliga mängder fåglar Nu väntar vi bara på att farbro blå ska säga sitt innan jag kan göra henne till en ärbar bössa
Publicerat September 26, 201411 yr Comforten är hemma och blir provad (lånelicens). ..... .... .... .... Ska bli kul att se hur det känns till gåsjakten.. Nu vet jag inte när du tänkte jaga gås men värt att veta att lånelicens från handlare gäller bara för övningsskytt dvs inte jakt. :-(
Publicerat September 26, 201411 yr Nu vet jag inte när du tänkte jaga gås men värt att veta att lånelicens från handlare gäller bara för övningsskytt dvs inte jakt. :-( Ok, det har jag aldrig hört förr? varför skulle det vara skillnad på om man har lånat från handlare eller från privatperson?
Publicerat September 26, 201411 yr Jag vet inte, vet bara att det är så. :-( Googlade lite snabbt och kommer till den här tråden på grannforumet. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=144294&start=20 Är visst en extra paragraf som gäller för vapenhandlare som begränsar det.
Publicerat September 26, 201411 yr EDIT: Gossen slog mig men en minut XD Blev lite nyfiken då jag också hört detta och tagit det som sanning utan att kolla upp det. Tydligen är det så om jag förstått det rätt att en handlare ej har sina vapen på jaktlicens och då gäller inte heller lånelicensen för jakt. Länkar och info (den mest givande länken): 1 a § Den som har rätt att inneha ett skjutvapen får vid enstaka tillfällen låna ut vapnet om 1. utlåningen sker för samma ändamål som utlånarens tillstånd avser, 2. utlåningen avser en tid om högst två veckor, och 3. låntagaren har tillstånd enligt 9 § att låna skjutvapen. Sådant tillstånd som avses i första stycket 3 krävs dock inte om 1. låntagaren har tillstånd att inneha vapen av samma typ som lånet avser, 2. vapnet innehas och används under långivarens uppsikt, under uppsikt av någon annan person som har godkänts av polismyndigheten att närvara vid provskjutning eller under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen, eller 3. lånet avser ett start- eller signalvapen. Lag (2006:386). ..... ..... 6 § Vapenhandlare får låna ut skjutvapen till den som fyllt arton år för sådan provskjutning på skjutbana som äger rum under uppsikt av en sådan sammanslutning som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen eller av vapenhandlaren själv eller någon annan person som har godkänts av polismyndigheten att närvara vid provskjutning. Kravet på uppsikt gäller inte om låntagaren själv har rätt att inneha ett vapen av den typ som lånet avser eller i fråga om start- eller signalvapen. Det är alltså andra regler för en handlare kontra privatperson. Punkt ett är av högsta intresse...Sen under paragraf 6 anges vad som gäller för vapenandlare utöver punkterna 1-3, alltså endast för PROVSKJUTNING. Använder du ett vapen du har på lånelicens från en handlare när du jagar så begår du ett vapenbrott... Notera att det inte finns någon tidsangivelse. Men jag vill se den, som om det skulle gå så långt som till rättssak, kan lägga fram en vettig förklaring till varför det var nödvändigt med 14 dagars lånelicens för att kunna provskjuta vapnet... att man kan få en lånelicens t.ex över en helg ser jag som en självklarhet, men 12-14 dar....Att det finns vapehandlare som är beredd att gambla med sitt handlartillstånd är ju en sak, men att som jägare/skytt vara beredd att offra hela sin vapengarderob och hobby bara för att man inte kan härda ut några veckor i väntan på licens har jag lite svårt att förstå...Jag håller med om att det är frustrerande att som kund behöva vänta som i vissa fall upp till 12-14v på en licens, och att det som handlare är frestande att tänja lite på reglerna för att lättare kunna motivera en förskottsbetalning eller handpenning från kunderna. Men det enda detta gör i förlängningen är att myndigheterna hittar på fler och fler regler och förordningar som gör det ännu svårare, och förlänger väntan ännu mer när vi ska ha en licens. http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=56&t=144294&start=20
Publicerat September 26, 201411 yr Kustbevakningen var på vippen att beslagta en bock jag hade på låne från en firma.. de hade tydligen koll på detta, det hade inte jag..då Kan ju tycka att provskjuta under jakt ser jag inga problem med men jag vet inte, kan förstå det med. Är det ett blåbär som blivit pålurad ngt härk som inte funkar så ska det nog inte leva det denne skjuter på. Är man lite mer rutinerad så vet man ju redan från början att man har rimliga chanser att skjuta bra. Ang benellin så visst kan du lära dej! För mej är det dock omöjligt att lära om och speciellt då jag växlar mellan automaten och bocken så jag måste ha en mer rätt bössa från början. Lösningen blev längre pipa och kolv. Ska testa på andjakt på tisdag, köra automat någon såt så får vi se men rätt säker på att det fungerar.
Publicerat September 26, 201411 yr Då blir det till att vänta med vidare provning till en gång vid jul.. Polisen Skåne har 22-23 veckor nu, det är lite mer än bara några veckors väntetid . Har redan väntat 9 veckor och det ser ut som om det blir en 12-13 veckor till.. Jag har ju bara lånat hem den några dagar över helgen för att bekanta mig lite mer med den, både på bana och lite mindre jakt för mig själv. Jag ville mest ha bekräftat att jag gjort ett bra köp och det har jag ju faktiskt fått. Synd är det dock för jag hade tänkt mig att prova den mer i helgen med lite skyddsjakt på gäss. Men dumt att riskera nåt, så tack för headsup! Kan ju tycka att handlaren också kunde ha påpekat det dock.. Ang Benellin, så är jag rätt säker på att det kommer att funka. Jag växlar också mellan bocken och automaten beroende på jaktform, men känslan är att benellin och bocken kommer att spela bra ihop. Ska bara vänja mig vid att vara lite mer "på" i svingen.
Publicerat September 26, 201411 yr Synd är det dock för jag hade tänkt mig att prova den mer i helgen med lite skyddsjakt på gäss. Men dumt att riskera nåt, så tack för headsup! Kan ju tycka att handlaren också kunde ha påpekat det dock.. Varsågod, dock alltid tråkigt att ge dåliga nyheter. Mm, handlaren borde absolut ha sagt något.
Publicerat December 1, 201411 yr Detta är en populär post. Polisen ringde idag, höll på att skriva ut min licens. "Bara" väntat sen slutet av juli.. Men nu kommer Benellin snart hem! Då hinner man ju med att prova den på ett par gäss också innan jul, :-)
Publicerat December 1, 201411 yr Maichel har provåkt min långpipade Comfort och det funkade riktigt bra tycker jag