Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

204 ruger vs 220 swift?

Featured Replies

Publicerat

Håller med, det finns absolut ingenting som talar för en 300wsm mot 300wm i hastighet.

Sen så är det en konst o repetera en success, man får ej ta ur tummen.Lite svårare men det går med en del övning.

Annars då tar repeteringen lika lång tid som att ladda ett brytvapen. Drygt.

Därför valde jag bort successen när jag köpte r8:an.

• Svar 58
  • Visningar 5,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Ozzian, bara för min förståelse, vadan denna frågeställning kring pipliv? Har du haft någon pipa som någonsin stannat i din ägo mer än 100 skott eller så? Du kan väl välja efter vad som känns roligast

• Tur man slutade prenumerera på VT för snart ett år sen och nu lever i ovisshet

• Nu menar du nog nån annan blaska va?

Publicerat

Håller med, det finns absolut ingenting som talar för en 300wsm mot 300wm i hastighet.

Jo om man avser att skjuta 150-170gr kulor,där får wsm bättre förbränning och högre fart än wm.

Ska man dunka 200grainare då är wm överlägsen wsm.

/Mike

Publicerat
  • Författare

Ja jag hade fel

Såg att 300wm vann med 10m/s i 150 grains.

Publicerat

Jag rättar mig själv och skyller på sömnbrist.

wsm skjuter tyngre kulor till högre fart än wm men wm skjuter lättare kulor snabbare-dock med ca 10gr mer krut än wsm på bekostnad av knall,pipliv och värmeutveckling,det var ju just därför jag inte ville ha en wm utan satsade på en 30-06AI istället.

Således är wsm bättre på allt.

/Mike

Publicerat

Personligen så ser jag ingen mening o köra med tunga kulor i en 300 wm, då kan man lika gärna ha en 338 istället.

Pipliv o värme, ja men hur mycket pratar vi om. Ärligt, rätt så marginellt va. Knall ja högre men även där marginellt.

150 - 165 grains kulor, ja då är det wm för min del som gäller.

Så kör man med lätta kulor, så finns det ingen mening med wsm överhuvudtaget.

Men som i allting annat så har vi våra favoriter,,,,,,

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ingen av kalibrarna är särskilt lämpade för matvilt, båda gör långt över 1000 m/s, en rätt typiskt tråd för ozz som är helt övertygad om att en 6XC behöver 60 cm pipa.

För normal jakt klarar man lätt att ha 45 cm pipa på en 6XC men om man nu söker en modest klass 2 kaliber osv så anser jag att man skall titta länge och noga på 6x45, 6 mm TCU och eller 6 BR/PPC allt beroende på läggning, 6x45 är den enklaste kalibern att hantera och ladda för.

220 Swift kräver lång låda, finns knappt att få tag på osv, 204 är en väldigt marginell produkt som begränsar användningen. OM man vill hålla sig till .224 kaliber så är 223 Rem med en 1:7-8 pipa det bästa av den världen, för egen del anser jag att 224 kulor är väl klena och har en fablesse för 6 mm. /CHristian 

Jag kollade i ql och med rätt krut så får man 100% förbränning med 45cm pipa i 6xc, intressant!

Vilka förutom norma med oryx har jaktammunition?

223 blir självklart enklare, men 6xc är fin!

Publicerat

Gaaaahhhh... VILL ha igång min .22-250 nu. Den går att ladda så att man har en 55gr Ballistic Shit inom +/- 2cm från skiktlinjen ut till 200m. Rävarna börjar bli rätt små när hållen blir längre än så... Har insett att jag ger fanken i pipliv, jag pipar hellre om någon gång ibland. Kostnaden är överkomlig så länge den snälle farbrorn på Åland lever  :smile:

Publicerat
  • Författare

Gaaaahhhh... VILL ha igång min .22-250 nu. Den går att ladda så att man har en 55gr Ballistic Shit inom +/- 2cm från skiktlinjen ut till 200m. Rävarna börjar bli rätt små när hållen blir längre än så... Har insett att jag ger fanken i pipliv, jag pipar hellre om någon gång ibland. Kostnaden är överkomlig så länge den snälle farbrorn på Åland lever  :smile:

Jag håller med!

Men gillar ju korta smidiga bössor så 22.250 blir det inte för mig!

223 och 6xc ökar nog till +- 3cm  istället för 2cm, duger för mig!

Publicerat

Gaaaahhhh... VILL ha igång min .22-250 nu. Den går att ladda så att man har en 55gr Ballistic Shit inom +/- 2cm från skiktlinjen ut till 200m. Rävarna börjar bli rätt små när hållen blir längre än så... Har insett att jag ger fanken i pipliv, jag pipar hellre om någon gång ibland. Kostnaden är överkomlig så länge den snälle farbrorn på Åland lever :smile:

Helt rätt Berg, får du inte prestandan du vill ha så kan du ju lika väl vara utan bössan.