Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur tänker jägarkåren?

Featured Replies

Publicerat
Jag har funderat många gånger hur vi jägare tänker.

Jag har MÅNGA gånger bjudit med marklösa jägare att jaga hur mycket dom vill, bara så att dom har någonstans att jaga, utan något som helst krav på ersättning.

Samma sak när det kommer till (oftast äldre jägare) går snacket, att man ska ju försöka att hjälpa dom som inte har någonstans att jaga.

MEN, när det kommer till kritan så är det tvär kört.

Nu när jag själv letar efter någonstans att jaga, så är det enklare att med en glödhet sticka föra in smör i röven på en igelkott än att komma med på jakt.

Så länge jag hade egna marker, så fick jag erbjudande varje år, ett flertal.

Njae, vi är så många, vi har så dåligt med djur på marken osv osv osv, har nog hört alla ursäkter som finns.

Och jag är verkligen inte ensam om att ha råkat ut för samma sak, de flesta som jag känner som inte har tillgång till mark får det till svar, hela tiden.

Hur f-n ska man göra??

Publicerat

Ta en zanax och acceptera ödet, att hänga på lokala skjutbanor o sälja in sig förefaller annars vara ett sätt. Christian

Publicerat

Känner igen mig i det du beskriver....

Var med i ett jaktlag för ca 8 år sedan, men hann alldrig jaga där sista året, då jag var bjuden på otroligt mycket jakt.

Eftersom att ekonomin inte var på topp, valde jag att gå ur, eftersom jag inte hann nytja marken annat än för pursch, fågel och predatorjakt.

Helt plötsligt blev det tvärslut på inbjudningar.....

Nu är jag återigen med i ett jaktlag, och har även innan det skapligt mycket jakt.

Mitt tips är att snacka med mycket folk på skjutbanor, kretsträffar och liknande...

Var inte rädd att gå rakt på sak, och mer el mindre bjuda in dig själv... Jag har haft fördelen att alltid haft hundar, men tror nästan det är lättare att komma med som passkytt på många ställen.

Sen får man ta några mil i bilen också...... Att hitta jakt utanflr tomten är inte alltid så lätt...;)

mvh/Urban

Publicerat

Lättaste sättet torde vara att träffa en flicka med en jakttokig pappa :)

Publicerat

Svårt när man är gift sedan 13 år men tanken är god ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Det var väl allas vår dröm en gång i tiden.....;)

mvh/Urban

Publicerat

Svårt när man är gift sedan 13 år men tanken är god ;-)

iPad Tapatalk HD

Prioriteringsfråga då :):P

Publicerat

har jag fått men pappan har dåligt med jakt

Publicerat

Det får du klandra honom för :P

Publicerat

När jag raggade på Ultuna värderades flickor på utseende och areal, jag har varit väldigt nära, 1000+ hektar i norra Sörmland, hon var snäll men jag var kortsynt och gick på ett annat mål med andra meriter.

Åter till temat, Urbans råd är goda. Christian

Publicerat

Har förövrigt varit en del erbjudanden på forumen om lediga platser i jaktlag men det har även visat sig att vissa marklösa-

Jägare har krav på att det inte får vara för långt till jaktmarken  typ marken ska vara inom hemområdet helst nån mil bara,,

Publicerat

Har förövrigt varit en del erbjudanden på forumen om lediga platser i jaktlag men det har även visat sig att vissa marklösa-

Jägare har krav på att det inte får vara för långt till jaktmarken typ marken ska vara inom hemområdet helst nån mil bara,,

Jag är en av dessa marklösa jägare som söker jakt i hemtrakterna. Men det är ju för att kunna bidra så mycket som möjligt. Jag har fått erbjudande 30-40 mil bort men då har jag ingen möjlighet att jaga mer än kanske två ggr per år och än mindre delta i regelbundet viltvårdsarbete. Så det är ju inte bara av lathet/egoism som jag vill ha nära till jaktmarken. Snarare för att kunna dra mitt strå till stacken och bli en del av laget.
Publicerat

Jag är en av dessa marklösa jägare som söker jakt i hemtrakterna. Men det är ju för att kunna bidra så mycket som möjligt. Jag har fått erbjudande 30-40 mil bort men då har jag ingen möjlighet att jaga mer än kanske två ggr per år och än mindre delta i regelbundet viltvårdsarbete. Så det är ju inte bara av lathet/egoism som jag vill ha nära till jaktmarken. Snarare för att kunna dra mitt strå till stacken och bli en del av laget.

2 gånger/år är mer inget.

Sen får man väl ta en lång helg under sommaren till att hjälpa till för laget. 

Visst är det inte som att gå till grannen för att snacka med någon i laget, inte funkar det heller att gå ut en halv dag när andan faller på. Men som sagt det är mer än inget! Det går ju fortsätta leta i närheten ändå.

Publicerat

30-40 mil är väl inte så farligt om alternativet är att stå utan jakt...

Har själv hälsat på strävis tre ggr det gågna jaktåret....25mil enkel. Då har jag ändå jakt från tomtgränsen....

Dessutom hävdar han att jag har mer vilt också....;)

mvh/Urban

Publicerat

Dessutom hävdar han att jag har mer vilt också....;)

mvh/Urban

Idiot !
Publicerat

Idiot !

Vet jag väl.....:D

mvh/Urban

Publicerat

Trodde det var 30-40mil ni hade till grannen där uppe :D

Publicerat
  • Författare

Jag har inga problem med att åka en bit.

Men, det är bara att bita ihop och leta vidare!

Publicerat

Jag kan också tänka mig att åka långt för att jaga men inte till "min" jaktmark. Då tar jag hellre en eller ett par jaktresor och provar olika jakter. Hemjaktmarken önskar jag ha så nära att man kan sticka efter jobbet nån timma. Kanske aldrig kommer hända men man kan ju drömma.

Vill nämna med tanke på TS första inlägg att jag har blivit väldigt väl bemött som ny och marklös. Har fått flera möjligheter att komma ut på jakt som gäst. Första kontakt har varit genom Jaktsidan, Robsoft och kompis kompis. Kan naturligtvis vara slumpen men överlag har jag fått känslan av att jägarkåren är mycket välvillig. Tackar för det!

Publicerat

Det var första gången jag läse att kvinnosällskap skulle kunna gynna antalet jaktdagar. Jag ser det som tvärtom :)

Publicerat

Det enklaste sättet är att finna en flicka som har familj/släkt med mycket mark men inget jaktintresse!! :smile: Jag känner en kille som har haft den turen faktiskt!! :tongue: