Publicerat Augusti 12, 201411 yr Ja, vad kan det vara? 222:an är ju i regel rosad som rådjurskaliber och där används i regel vanliga blyspetsar på 50 eller 55 grains, eller Norma SP 62. Och det verkar funka riktigt bra. Randpatronen 5,6x52R är legendarisk som pålitlig rådjursdräpare med sin 71-grainskula i 850 m/s. Tycks vara ett väl fungerande recept. Jag är i nuläget inskjuten för lördagens bockpremiär med V-Max 50 i 1005 m/s men det börjar kännas alltmer osmart Man kan ju faktiskt duplicera karaktäristiken hos en 5,6x52R medelst en Speer Semi Spitzer 70-grainare eller en klent laddad Norma SP 62:a. Andra kulor jag läst mycket gott om är Winchester Power Point 64 som verkar ruskigt prisvärd, samt Sierra Gameking 65. Det borde också funka bra med Hornady A-Max 75 men den tar upp mycket krututrymme om man nu ska ladda den till magasinslängd (jag har bara provat denna kula med optimal patronlängd men då får man ladda en och en). Så vad är egentligen den ultimata rådjurskulan för en 223:a med 1:8" stigning? Nog borde man ta tillvara på räffelstigningen och frångå 50-grainare? Eller? Egna erfarenheter väger ohyggligt mycket tyngre än nåt man läst i en bok Jag är kanske inte primärt köttjägare men måste tillstå att skottplacering i spjälstaketet precis bakom bogen är det som lockar mest. Så kulvalet och dess utgångshastighet bör fungera med tanke på detta. För halsskott och annat gäller ju lite andra spelregler.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Följer med spänning denna tråd. Är liksom du inskjuten med vmax. När plan på en Ttsx som rådjurskula, men kommer som sagt att girigt suga i mig av vad den samlade expertisen har att säga i frågan. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Publicerat Augusti 12, 201411 yr nu har jag 1-9 om man ska ha detaljer i min 223 jagat med nosler partition 60grs och är supernöjd. har behövt skjuta 2 skott en enda gång och då berodde på att första skottet var bom annars har jag inte skjutit jätte många rådjur med den 5-6-7 st kanske laddar när max med norma 200 till 880-890 m/s och kulan är billig med (men är lite sugen på att prova sirocco II, men varför?)
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Konsulterade en god vän som säger sig få bäst resultat med en barnes tsx 70gr om jag hörde rätt. Nåväl, du får ta det för vad de är värt.
Publicerat Augusti 12, 201411 yr TSX 55 grainarn borde väl vara rätt optimal för detta? Men av egen erfarenhet från .222 funkar V-max helt ok på rå men det ställer en del krav på skottplaceringen
Publicerat Augusti 12, 201411 yr Mina ytterst begränsade erfarenheter från Sierra GK 55gr i 1:8: 'Sierra-max-laddad' med 24gr N130 Den är definitivt hårdare än en varminter. På 25m på en räv var det lite 'helmantelkänsla'... även på avfångninsskottet På det tredje rådjuret blev det inget genomskott (bredsida bakom bog), så efter det har jag haft funderingar på om man skulle prova någon annan kula med lite-lite mer penetration. 'Terminal-wise' har de tre dock inte gått längre än 30m som längst. nu har jag 1-9 om man ska ha detaljer i min 223 jagat med nosler partition 60grs och är supernöjd. har behövt skjuta 2 skott en enda gång och då berodde på att första skottet var bom annars har jag inte skjutit jätte många rådjur med den 5-6-7 st kanske laddar när max med norma 200 till 880-890 m/s och kulan är billig med (men är lite sugen på att prova sirocco II, men varför?) Hur har det sett ut för dig med genomskott med partition?
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Jag skulle säga att 223rem är en bra rådjurskaliber men kanske inte riktigt ultimat oavsett vad man stoppar i den. Sedan har vi alla lite olika syn på hur vi vill att våra kulor skall bete sig när de väl träffar viltet, det som är ultimat för den ena är undermåligt för någon annan. Jag har haft väldigt goda erfarenheter av 5.6x52R och 71 grains kulan i 870 m/s som var definitionen på lagom i min bok. Att efterlikna den effekten med en 64 grains Powerpoint tror jag är en väg att gå (ett annat alternativ som jag vill prova vid tillfälle är 74 grains kegelspitz i +850 m/s). Likaså borde såklart 60 grains partition var ett säkert kort i 223 rem även om jag tror att den rimligen borde gå att ladda lite snabare ä 880-890 m/s? Eftersom 223 rem i likhet med alla andra .224 liknande skapelser ligger på gränsen när det gäller effekten på rådjur så gäller det nog att inse att det är svårt att hitta en laddning som ger övertygande effekt, rimlig köttförstöring och bra skottverkan i alla jägarmässiga vinklar. Antingen väljer man en snabbexpanderad kula som vmax eller bst vilket kommer att funka klockrent om man sätter kulan i spjälstaketet bakom bogen, hamnar kulan istället i bogen kommer det inte att vara lika klockrent. Ett alternativ är att välja en tsx eller motsvarande som kommer att funka bra om du sätter den i bogen men med en vettigare skottplacering i spjälstaketet så kommer flyktsträckan att bli rätt lång från tid till annan. Sårskadan blir helt enkelt mindre med en tsx, normalt är ju receptet med tsx att öka hastigheten genom att minska kulvikten med det är som bekant svårt rent praktiskt i .224 Mellan dessa ytterligheter finns det såklart en massa andra kulor som lägger sig någonstans mitt emellan de mjuka varmintkulorna och de hårda helkopparkulorna och kanske är den gyllene medelvägen en 60 grains partition eller en 64 grains powerpoint, eftersom jag inte skjutit några rådjur med någon av dessa så har jag inget underlag att utropa dem till den ultimata kulan. Henrik
Publicerat Augusti 13, 201411 yr 62gr Norma SP. Jag har skjutit ett drygt dussin rådjur med den kulan och den levererar alltid ett utgångshål som en enkrona. Eller är det jag som ser det förflutna i ett rosenrött skimmer? ;-)
Publicerat Augusti 13, 201411 yr "Hur har det sett ut för dej med genomskott?" Aldrig hittat någon kula och utgångshålet blir som en krona typ, siktar nästan uteslutande bakom bogen. får väl säga att skottskadorna är normala för kal 224 med jaktkula. Det värsta var en grävling som jag sköt då kulan först passerade genom en björk på 10-12cm och sedan genomskott på grävlingen storlek ordinär, dog på plats. skotthåll ca 25m
Publicerat Augusti 13, 201411 yr "Hur har det sett ut för dej med genomskott?" Aldrig hittat någon kula och utgångshålet blir som en krona typ, siktar nästan uteslutande bakom bogen. får väl säga att skottskadorna är normala för kal 224 med jaktkula. Det värsta var en grävling som jag sköt då kulan först passerade genom en björk på 10-12cm och sedan genomskott på grävlingen storlek ordinär, dog på plats. skotthåll ca 25m Det var en ny variant =)
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare Tack för intressanta svar! Undrar hur Scirocco 75 kan tänkas uppträda? Blir den för hård månne? Ganska trevlig bc annars. Om Gameking 55 är hård så undrar man hur det är ställt med 65-grainsvarianten.
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Men om det fortfarande är så att du vill ha en kula till allt och kanske inte skjuter så förtvivlat många rådjur per år så testa 53gr V-max,en helt annan projektil än 50 grainaren. Fortfarande explosiv på det mindre viltet men med mycket bättre djupverkan mot det större. /Mike
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare Jaså, det är så stor skillnad mellan 50- och 53-grainaren? Är 60-grainaren ännu bättre då kanske om man nu ska ha till räv och rådjur?
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Undrar hur Scirocco 75 kan tänkas uppträda? Blir den för hård månne? Ganska trevlig bc annars. 62gr Scirocco går säkert att få upp i lite mer sprutt i.
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare Intressant! http://www.shootinguk.co.uk/reviews/ammunition/22-centerfire-bullets-for-deer-stalking Visste inte att kaliber 22 är förbjuden för rådjur i England? Är det därför alla går omkring med 243or?
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Nja, det är för att kravet på hela landmassan är .243 kula och mer än 60 grain eller något sådant för allt upp och för vissa delar inkl kronhjort, som alla har 243:or men angående .224 kulorna så visste jag om det, muntjac är notoriskt svår och hårdskjutna men snabba 224-kalibrar gör ett bra arbetet där. CWD är enligt mig bärare av för tjock päls för att man skall skjuta mjuka kulor på dem, trots det är det många som gillar 22-250 och 220 Swift för att skjuta dem. angående din fråga, så skulle jag rekommendera den tunga AB om du väljer något annat än existerande laddning och brukar den med omsorg, att skjuta vet vi att du kan. /CHristian
Publicerat Augusti 13, 201411 yr My bad, var så otroligt säker på att det fanns en AB i 224 men så var tydligen inte fallet. /C
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Nja, det är för att kravet på hela landmassan är .243 kula och mer än 60 grain eller något sådant för allt upp och för vissa delar inkl kronhjort, som alla har 243:or men angående .224 kulorna så visste jag om det, muntjac är notoriskt svår och hårdskjutna men snabba 224-kalibrar gör ett bra arbetet där. CWD är enligt mig bärare av för tjock päls för att man skall skjuta mjuka kulor på dem, trots det är det många som gillar 22-250 och 220 Swift för att skjuta dem. angående din fråga, så skulle jag rekommendera den tunga AB om du väljer något annat än existerande laddning och brukar den med omsorg, att skjuta vet vi att du kan. /CHristian CWD?
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Är 60-grainaren ännu bättre då kanske om man nu ska ha till räv och rådjur? Det vet jag inte,har aldrig skjutit tyngre än 55gr. Grejen med V-max eller A-max är att använda en kula till allt,billig för omfattande skytte-bra effekt i vilt=bössan är alltid redo för allt året runt. Skjuter man väldigt mycket rådjur så kan det vara motiverat med en premiumkula,annars känns det som att gå över ån efter vatten /Mike
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Men om det fortfarande är så att du vill ha en kula till allt och kanske inte skjuter så förtvivlat många rådjur per år så testa 53gr V-max,en helt annan projektil än 50 grainaren. Fortfarande explosiv på det mindre viltet men med mycket bättre djupverkan mot det större. /Mike Kan nog finnas nackdelar med tyngre V max också om inte hastigheten sänks. I och med att den lättare sällan ger genomslag utan mosar lungorna och stannar där. En tyngre V max som ev ger genomskott eller vinklar kommer ställa till med mer köttförstöring. Bara teoretiskt resonemang från min sida, men när jag sköt rå med .222:an med 40-50gr stannade kulan i andra lungan på vägen ut, bara ett pyttelitet ingångshål - lungmos - ingen köttförstöring.
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Har skjutit en del rå med Hornady superformance 223 53gr V-max,V0 1050m/s. Genomskott mycket riktigt på samtliga,skottplacering i spjälpaketet,köttförstöring...ja vad ska jag säga lite revben typ,effekt likvärdig med övriga 55gr kulor jag skjutit,flyktsträckor ibland-ca 10-20m. Sköt dubble vid ett tillfälle på två bockar som slogs,bägge föll där dom stod.Gillar den grymt. /Mike
Publicerat Augusti 13, 201411 yr Författare My bad, var så otroligt säker på att det fanns en AB i 224 men så var tydligen inte fallet. /C Ok. Ja, en .224" AB runt 70-75 grains hade faktiskt suttit väldigt fint!