Publicerat Augusti 19, 201411 yr Detta är en populär post. Dom som läst min dagbok har nog inte kunnat undgå att jag har en 11åring som har fått upp ögonen lite för jakt. När han va 5år fick han en 10/22a och har sen också fått en 223a (självklart skjuter jag med dom också). I våras sköt han sina första vilt, gäss under skyddsjakt ungefär samtidigt vågade han trycka av sina första hagelskott och sen bar det av. Nu hamrar han hagel som en dåre (kul som fan men dyrt för pappa) i söndags va det dax för första hageljakten, han fick ner 10 fåglar och det va nog bara jag som hade större tuppkam. Vi är ju många som har små jägare hemma och tänkte att vi kanske kunde hjälpa varandra med tips o trix. Själv får jag lägga band på mej och tänka. Han är bara 11år. Inte göra alla korrigeringar på en gång utan låta honom komma på själv varför han inte träffade osv. Så varför inte göra en liten presentation på era små jägare och vem vet kanske kan vi ha en juniorforumskytteträff i vår/sommar. Skjut o njut //K
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Våran 4 åring har tittat för mycket på Micke o molle och förklarar att han ska skjuta mig som en jägare när han är grinig så jag väntar nog
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Nästa generation jägare :-) Själv har jag provat med min kille(snart 6 år) och skjuta luftpistol och med en Ruger 10/22. Får hoppas att intresset håller i sig, det är tungt med luftpistol av kvalitet och Rugern kräver stöd fram och bak. Det blev sammanlagt två gånger nu i somras och prova på att skjuta.
Publicerat Augusti 19, 201411 yr Detta är en populär post. Jag har en fyra- och en sexåring. Tänkte börja med lite luftgevär snart men har tyckt det var lite tidigt än men den här tråden har fått mig att omvärdera det... Minstingen har ju sagt att han ska bli jägare när han blir stor, han ska ha en basset (av en händelse precis en sån som jag hittade bortsprungen i skogen i vintras ) sedan ska han jaga rådjur, räv och varg
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Min äldste är 20 år och jagar mer än mej nu Min äldste är 20 år och jagar mer än mej nuHan har varit intresserad sedan 5-årsålder. Vi har haft ett antal missade skottchanser genom åren då han haft svårt att vara tyst. Men det har det varit värt, särskilt nu sedan han flyttat hemifrån men ändå ringer hem och vill ha med sin gamla pappa på jakt
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Jag har en 1,5 åring hemma som jag försöker introducera lite diskret. Mycket tid går åt att titta på fåglar, berätta om olika djur som finns i skogen. Inga vapen ännu men snart ska jag nog snickra en bössa. Tur nog så går tiden fort och snart får man skaffa ett till luftgevär.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Min äldste (19år) har varit med vid några tillfällen på uppsiktsjakt från att han var ca:15 år men det har inte fastnat fullt ut. Dottern (9år) har suttit på rävvak vi ett tillfälle och verkade inte vantrivas alltför mycket, men säsongen 2012 så var hon med på säsongens sista rävlock en kväll och fick se både Älg, rådjur och tillsist fick hon vara med om att locka fram en Rävtik och därmed avsluta säsongens rävjakt med lite jaktlycka Yngste grabben (6år)har ännu inte fått vara med på något fällt vilt men han har sovit igenom några pass sedan han var 4år och är ganska tyst när vi smyger i markerna. Alla barnen får spårträning varje gång vi strövar i markerna och lite tips och trix för att vara på rätt ställe vid rätt tidpunkt, sedan hoppas jag att jaktintresset landar hos åtminstone någon av dem..
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Författare Detta är en populär post. Spår träning håller vi också på med när tillfälle ges. När vi va och jagade i helgen fick vi också bra träning på avståndsbedömning på fågel, det är inte lätt. Vi pratade också om hagelstorlekar och när man använder vilka hagel.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Detta är en populär post. Min yngsta dotter har suttit med på älgpass någre gånger men var inte så intresserad, sedan gick hon en utbildning på Grimsö och där tog hon jägarexamen och sköt sitt första vilt en räv på drygt håll. Nu jagas det älg, björn och lo vid alla tillfällen och hon hjälper även sin gamla mamma med att gå en del jaktprov med finnspetsarna trots att hon inte jagar småvilt.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Detta är en populär post. Älsta grabben Erik är riktigt på g med jakten. Han hakar på så fort tillfälle ges nu mer. Tyvärr har han inte fått tillfälle att öva upp skyttet till den nivå jag kräver. Men han har iaf omdömmet att avstå, när han känner att han vinglar för mycket. Tror dock att första viltet ramlar inom kort! mvh/Urban
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Författare Älsta grabben Erik är riktigt på g med jakten. Han hakar på så fort tillfälle ges nu mer. Tyvärr har han inte fått tillfälle att öva upp skyttet till den nivå jag kräver. Men han har iaf omdömmet att avstå, när han känner att han vinglar för mycket. Tror dock att första viltet ramlar inom kort! mvh/Urban Kom upp någon helg så ska vi träna både hagel o kula.
Publicerat Augusti 20, 201411 yr Det skulle vara skitkul kenneth. Problemet är bara att det är mitt i jaktsäsongen..... Har dock någon ide om att åka upp på lördag, och testa på gässen på tureholm, kanske går att sy ihop något gemensamt...?! Slå en signal i morrn. Tror det skulle va kul för juniorerna och få träffa någon jämnårig, inte bara gamla gubbar som oss! mvh/Urban
Publicerat Augusti 20, 201411 yr tjejen min har en sju-årig grabb som jag ska locka in på den mörka sidan ska börja lite lätt på lördag med att skjuta lite 22 lr
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Detta är en populär post. Lilleman (5 år) var med på jakt för första gången i lördags. När vi kom fram till maden där vi skulle sitta står bocken 100 m från tornet. Vinden är helt rätt och vi kan utan större bekymmer ta oss 50 m fram till tornet och klättra upp. Sedan var det bara att invänta att bocken skulle vrida upp sig vilket inte tog särskilt lång tid. Han blev lite besviken eftersom vi skulle hinna med att äta pannkakor och tälja pinnar i tornet innan vi skulle skjuta bocken men det löste sig genom att vi helt enkelt fick klara av det efteråt. Storasyster (7 år) har varit med några gånger på jakt men senast frös hon så förbannat när vi jagade älg att nu dröjer det nog ett tag innan hon kommer med igen. Nu till sommaren köpte jag luftgevär till dem så att de skulle kunna börja plinka. Jag tänkte att det var lättare att börja med öppna riktmedel men de har inte riktigt fattat grejen med sikte och korn så det går sådär. jag får nog komplettera med någon optik. Jag vill passa på att påminna er andra om att uppsynsjakt är tillåten från att ynglingarna fyllt 15 år. Hur man väljer att göra är upp till var och en men var lite försiktiga med vad ni skriver på publika forum.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Detta är en populär post. Jag har själv haft den stora förmånen att bli introducerad till jakt i tidig ålder. De minnen jag har från jakten under de år jag följde med farsan och andra släktingar är idag något jag är otroligt glad över. Nu när jag själv blivit förälder känner jag att jag gärna vill ge tillbaka. Jag har en dotter som precis fyllt fyra och hon är intresserad av natur och djur samt har varit med på skjutbanan några gånger. Jag hoppas att hennes intresse väcks och att hon vill följa med ut på jaktäventyr med farsan i framtiden. Jag var ungefär fem när jag fick mitt första luftgevär, bodde på en gård utanför stan och hade rätt stora möjligheter att utforska omgivningarna. Farsan och en nära släkting tog med mig ut mest hela tiden, när mjölkningen var klar var det bara att ta bössan på ryggen och gå ut. Otroligt spännande och lärorikt för en liten kille på 5-15år. När jag var runt 12år arrenderades ca 500ha av marken ut till ett jaktlag och jag fick nöja mig med att springa på andra halvan. Jaktlaget var dock väldigt tillmötesgående och tog med mig ut när det passade. På den tiden (jag är 35 nu) fanns det sjukt mycket rådjur pga rävskabben och favoritjakterna var rådjursdrev med tax och drever. Vi hade även shillerstövare som vi jagade hare med, brukade låna en av dem och passa med luftgeväret. Preskriberat nu men fina minnen. Bor numera i Stockholm men letar mer lantligt boende, vi får se vad som händer. Det är mycket värt för ett barn att växa upp på landet och jag vill gärna att min dotter ska få den chansen.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Jag är uppvuxen i en ickejägar familj, men med jaktidioter som grannar, så blev jag jägare. Mina barn har varit med sen starten, fast ärligt talat, jag är nog messt miljömupp... eftersom jag hellre ligger ute under ett träd och glor i handkikaren än på tv'n. Men bockjakten/bäverjakt är något jag gör med min dotter på 11år, och hon assisterar mig även som hundförare.( om en kebabtallrik utlovas, efter väl utfört jobb..) Grabben på 5 år, får följa med så mkt han vill. Han gillar bäst att bygga torn, och fika. För hans del är älgjakten i norrland bäst, då han har eget pass med pappa, med allt delux ...och myspys. Sen är Urban inne på något viktigt, det är bra om barnen träffar andra barn som följer med på jakt, barn lär varandra bättre än vi vuxna i många fall!
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Författare Angående ålder kan vi ju bara beklaga att vi bor i U-landet Sverige, är ganska säker på att fler olyckor och incidenter sker i bl.a. Stall fotbollsplaner ishockeyrinken osv så när allt som är farligt blir lagligt vid en ålder på 15 och inte eftermognad ska jag också hindra min son att göra det han tycker är kul intressant och lärorikt. Men ändock ett riktigt antagande från dej M. Lindgren. Lite därför tråden skapades, juniorer lyssnar på juniorer och den andra juniorens päron inte på sina egna. Jag kliver åt sidan direkt om någon som jag vet vet vad han snackar om vill ge Lillsnorre lite tips o råd.
Publicerat Augusti 21, 201411 yr Hade typ exemplet på det då jag hjälpte en kille på skjutbanan idag. Vet faktiskt inte vad som gladde mig mest....att grabben fixade björnpasset...eller att se hur stolt far hans var. Har iaf inte svårt att identifiera mig med fadern... Angående lillsnorre....dröjer väl bara några månader innan det är han som kommer med tips och råd...! mvh/Urban
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Kul tråd! Jag kommer från en familj av icke-jägare, tagit examen på äldre dagar. Givetvis vill jag att mina tre barn ska få vara med så mycket det går. Sen är det upp till dem om de vill fortsätta, men bra förebilder i form av jämnåriga är alltid mycket bättre än en entusiastisk pappa ;-) Äldsta dottern, 9 år, började med .22lr på 50m-bana i våras och hon visade sig ha en enorm talang. Tids nog ska hon få chansen att ta examen. Småskruttarna är bara 6 och 1, så de får bida sin tid. Vore ju onekligen kul om det kunde ordnas en jakt där barnens deltagande var lite i fokus. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat Augusti 22, 201411 yr Har själv jagat sen barnsben och hoppas få mina båda döttrar på 4 och 2 år att iaf testa. Än så länge har de inte jagat på riktigt men varit med i skogen. Vi tittar även på jaktfilm ihop och kvällssagor kan lika gärna vara en jakttidning som annat om den äldsta får välja. Den lilla har kanske inte förstått så mycket än men den stora har många frågor då hon är riktig Disney fantast också. Förra veckan fick jag lova att vi skall skjuta en björn men att det får vänta tills hon blir stor. Hon ska då gräva ner björnmat och sitta på på taket och skjuta björnen... Får väl se hur det blir med det. Men ett rådjur och en räv vill hon skjuta nu så får väl se om hon kan nöja sig med en hare för stövare i höst för tror inte hon klarar vara tyst nog för att sitta på rådjur eller rävpass. Skjuta är hon liten för än på mina gevär men såg ett luftgevär med kort stock på xxl som hon nådde avtryckaren på med kolven mot axeln så kanske får köpa ett sådant så vi kan börja skjuta med annat än träbössa. Men behöver ju inte stressa utan det får ta den tid det tar...
Publicerat Augusti 24, 201411 yr heehehe jag har nog skapat ett monster nu gick bra för pojken på banan dock så var quaden för tung för han så nu ska jag se om jag inte kan få en 10/22 på skyttelicens
Publicerat Augusti 25, 201411 yr Njuter av att läsa det som skrivs här! Jag har haft förmånen att få växa upp i en familj där både min far och äldre bror jagar. Minns fortfarande hur jag som treåring fick följa med ut på pass med min leksaksbössa på ryggen och fick uppleva när pappa sköt en liten råbock. Från den stunden var jag fast, mer eller mindre helt körd. Idag är jag 19, jagar så fort tillfälle ges, och är så oerhört tacksam för att jag blev introducerad till jakten, en av de bästa gåvorna jag fått av min familj. Hoppas era barn och juniorer kan få uppleva hur härligt jakt är!
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Kanske ska köpa mig en 222/223 med dämp så grabben kan sitta i ryggan när man går runt och letar räv. Han brukar inte ta av sig hörselskydden men ibland händer det. Blir en 222/223 med dämp väldigt tyst? Skulle kunna få väldigt fina stunder tillsammans, han älskar att sitta i ryggan och titta på fågel/andra djur.
Publicerat Augusti 29, 201411 yr Författare Har en utra Cqb på min 223a och den smäller ganska bra men det finns säkert bättre nu för tiden.