Hoppa till innehåll

Junior jägare


Ken1

Recommended Posts

Skulle vara kul att hitta något som inte smäller sönder öronen ifall skydden inte är på. Kanske lättare att skjuta upp jagandet med rygga tills han är mer lydig och inte tar av sig dem :)

Kul att läsa att folk har så positiva upplevelser med sina barn och jakt. Jag längtar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en dotter som precis fyllt två, längtar efter att vi kan hitta på lite jaktrelaterade saker :) Lutar åt att börja med lite fällor ganska tidigt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försökte mig på att skjuta lite luftgevär med fyraåringen för några dagar sedan. Tyvärr var det lite för tidigt då han inte riktigt förstod sig på hur man siktade och han hade lite för korta armar för att hålla ordentligt. Nya tag till våren antar jag.

Angående svenska regler som diskuterades tidigare i tråden så håller jag med om att de borde baseras mer på mognad än på det kanske gör idag. Däremot tycker jag dem amerikanska varianten är mer tveksam. Kanske en gyllene medelväg?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19433210.ab

Som jag förstått det måste man vara åtta år för att skjuts med helautomatiskt vapen i staten olyckan hände.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Har själv en dotter som följer med så ofta det bara går. Passbyggen,Rekningar,utfodring,skytte och jakt :)

började väldigt tidigt och ibland kändes det som kanske förtidigt med nu är hon 2,5 och stundtals jaktidiot [emoji3] jag har aldrig förfinat eller berättat vitlögner

Angående jakten, hon vet varför man skjuter vilt, det är mat och det bästa köttet hon vet är något hon och jag skjutit, ibland frågar folk(ofrälsta) hur hon reagerar på tex allt blod och dödande,

Hon har vart med nästa varje djur jag tagit hand om och för henne är det när de ligger där mat, minns engång när jag skjutit en bock och kom hem tidigt på morgonen, upp och hämta henne i sängen, hon ut i pyjamas, timmen senare gick vi in, hennes mammas min... Den pyjamasen försökte vi inte tvätta [emoji6]

Nu på morgonen har hon tjatat att vi ska mata rådjuren, så snart åker vi och sätter upp saltstenar,

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har även börjat lite försiktigt att jaga in lillpojken [emoji6] 4 månader nu

443f235fe21396c063cb8760f4225954.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Mysig tråd.

Har 2 döttrar, 12 och 9. Både har varit med vid olika tillfällen och sett det ena och det andra. Stortjejen har en nästan vetenskaplig intresse för saker och ting, men ingen regelrätt jaktintresse. Stort natur- och hundintresse och allmänt kunskapstörstig på ett lugnt sätt. Fick en lång utläggning i söndags om hur stor älgens vom var. Hon var helt fascinerad när tjuren togs ur och hon var med.

Lilltjejen verkar har blivit påverkad av någon från skola eller något - just nu är det äckel, päckel och pinsamt att prata om jakt inför hennes kompisar. När hon skulle gå förbi ovannämnda tjur var det demonstrativt "huvud under tröjan" för att slippa se osv. Big drama på ett helt onaturligt sätt. Jag tror det ger sig, och vi kör på som vanligt utan att göra en grej av det. Men grymt irriterande är det, när jag ser tydligt att svängningen kommer från någon annans inflytande. Vet bara inte var.

Både är sjukt duktiga luftgevärsskyttar, vi skjuter mycket på landet, och de klarar både stående skytte på 30-40m med öppna på burkar och grejer. Vi tävlar en del för att hålla det roligt.

Det som de gillar mest är ändå att vara med oss, så det är det man får ha som röd tråd för att få med dem och förhoppningsvis odla än större intresse. Tom den lilla med sitt nya sätt gläds när det går bra för oss. Skickade samma meddelande till både i söndags morse (jag jagade på annat håll, de hängde på maken på älgjakt) och fick dessa två svar vilka var hjärtvärmande :)

post-15033-14453759853127_thumb.jpgpost-15033-1445376035747_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Snart 3-åriga sonen pratar mycket om jakt. Djur är mat, det har han förstått. Ibland får han för sig att rävar är farliga för de har tänder och ibland är även älgen farlig för att den kan stångas. Då vill han genast skjuta dem.

Vi har ännu inte visat någon större mängd skjutna djur/urtagning/slakt etc. Beror kanske lite på att sambon inte helt vill att sonen ska se allt detta redan nu. Argumenten är tydligen att han ska lära sig att respektera och värdera liv innan "död" får introduceras ordentligt.

Han är ganska "het" på att prata om jakt och "skjuta" på fåglar och andra djur så det kanske är OK att ta det lugnt med introducerandet, han blir nog jaktidiot i af.

Spännande tid framöver!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Härliga bilder! Gillar skarpt den med hagelbössan vilande på barnvagnen. Nu blev jag inspirerad, ska försöka komma ut med sonen och hagelbössan i helgen!

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en 19 årig grabb som endast vill följa med på nån gåsjakt då resterande fritid ska dödas med olika form av bildskärm. Dataspelande under den tid då andra sover helst... Dotra på 9 år ska "aaaldrig jaga" men får fanimig horn i pannan då det sitter en nötskrika i fällan å ska skjuta dom med 22:an för att "Det är ju bara roligt att döda dom! INTE jaga" Var gjorde vi fel nånstans...??? :s

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min dotter på snart 8 år visar klara tecken på talang i luftgevärsskytte. Hon har det rätta lugnet. Hennes tvillingbror började rycka i avtryckaren innan jag osäkrat.

När jag skulle ut och jaga rådjur härom veckan frågade dottern om hon kunde få huvudet. Hon ville nämligen ha det på väggen. Hon vill ha ett djurrum.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min dotter på snart 8 år visar klara tecken på talang i luftgevärsskytte. Hon har det rätta lugnet. Hennes tvillingbror började rycka i avtryckaren innan jag osäkrat.

När jag skulle ut och jaga rådjur härom veckan frågade dottern om hon kunde få huvudet. Hon ville nämligen ha det på väggen. Hon vill ha ett djurrum.

Har lovat 12-åringen min senaste bocktrofe också. Måste göra i ordning den :)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min 8-åriga dotter frågar varje dag när rådjurshonen är färdiga. Så hon kan få upp dom ovanför sin säng.

Och min 11- åriga dotter har en viss talang när det gäller skytte.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en3 åring och en 1 åring . Har varit pappaledig nu under oktober å då har han dom fått följa med. Kan ju säga att det har blivit 0 skjutet för min del. Men kusinen har skjutit Järpe å nötskrika när dom varit med iaf:) sen har jag haft 3 åringen med på bockpasset ett par kvällar å han kan vars tyst uppåt 1 Tim vilket är bra tycker jag.

Blir väldigt förvånad om dom inte blir mina jaktkompisar i framtiden.f3e64e089da3a9ebd33db1d65e41423c.jpg3cbbe1048f6b68c538b491c4502ac46a.jpg9aef542016a3ac44f26ab050ef00e067.jpgeca150e999d1b30432fa11dce76ddee2.jpg0f908c0793ea0cfb9d1c4db428d763e6.jpg4e5deddb6d5d5e34bc143fad66bb6971.jpgc14cd7fb3ef491c85986f351562afca7.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så jefla sköna bilder, speciellt 4w barnvagn!
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo 11-åriga grabben var med på älgjaktspremiären och tyckte det var jätte roligt och spännande som attans, trotts att vi inte såg något. Men laget sköt ju en älgtjur som vi hjälpte till och dra ut den. Så han vill gärna med ut igen..  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grabben på 8år och jag var ute som drevkarlar på en liten bit mark som består av ett ordentligt brant berg, när han som en riktig kämpe tagit sig hela vägen upp så lyckas vi smyga oss in på en Råbock med ett av bakbenen i trasor (troligen bilolycka som hade börjat läka ihop).

Jag sköt den och nu har han dibbsat hornen  :tongue:

Tyvärr så kokade jag den lite för hårt så skallen är lite trasig, så nu ligger min senaste bocks horn risigt till :cool: om jag kan övertyga honom att de funkar lika bra!!

 

Detta blir utbytes hornet då.

post-4850-0-48174600-1445513851_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kors i taket. 12-åringen bad om att få hänga med på pass [emoji2] Dessvärre en av de lugnaste - om inte den lugnaste - dagen jag någonsin haft i skogen. Helt soprent. Men det var mysigt ändå med ett litet läger intill. Bild från resp såt:

post-15033-14458410828437_thumb.jpg

post-15033-14458411690177_thumb.jpg

(Edit: språkfix. Måste lära mig korrläsa!)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...