Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på kid

Featured Replies

Publicerat

Hur många jagar kid nu? Själv gör jag inte det. Känns lite taskigt att skjuta dom :)

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Publicerat

blir nog ett i år som får bli fin mat

Publicerat

Kidden är bara lovliga framför hund :wink:

Publicerat

Håller med edsvalla. Taxen får jaga kiden :)

Publicerat

Håller med edsvalla. Taxen får jaga kiden :)

Du måste vara en lycklig människa som har en tax att jaga med!

Publicerat

I mina jaktlag har vi också kommit överens om att spara kid till hundjakten.

Publicerat

Du måste vara en lycklig människa som har en tax att jaga med!

Min absoluta favorit jakt :)

Publicerat

Kiden borde i rimlighetens namn inte ens vara lovliga i september....bättre att ta dem slutet oktober-januari i samband med hundjakt om de ska skjutas.

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Den här frågan är en ickefråga jämfört med de kompletta idioter som absolut måste skjuta kronkalv den 16 aug....

Det om något borde inte vara tillåtet!

/Mike

Publicerat

Jag känner inte till någon som jagar kid i september, för egen del så skulle jag inte komma på tanken och eftersom jag tror mina medmänniskor om gott så ser jag inga problem med att kiden är lovliga i september.

Är det någon som ens stött på jägare som faktiskt jagar kid i september?

Henrik

Publicerat

Den här frågan är en ickefråga jämfört med de kompletta idioter som absolut måste skjuta kronkalv den 16 aug....

Det om något borde inte vara tillåtet!

/Mike

Där håller jag inte med dig. Jag jagar i ett område med mycket kronhjort och en hög avskjutning. Jakttrycket måste fördelas på en längre period då hjortarna är störkänsliga. Påbörjas inte jakten tidigt kommer inte målen nås. Vakjakten är viktig ur selekteringssynpunkt. Vi skjuter därför tidigt födda kalvar och smalhind 16/8 och framåt. De kalvar som skjutits hittills har varit god slaktvikt på. Tycker inte det är komplett idioti. Bifogar bild på kalv skjuten 16/8 i år.

post-11057-1409647847279_thumb.jpg

Publicerat

Där håller jag inte med dig. Jag jagar i ett område med mycket kronhjort och en hög avskjutning. Jakttrycket måste fördelas på en längre period då hjortarna är störkänsliga. Påbörjas inte jakten tidigt kommer inte målen nås. Vakjakten är viktig ur selekteringssynpunkt. Vi skjuter därför tidigt födda kalvar och smalhind 16/8 och framåt. De kalvar som skjutits hittills har varit god slaktvikt på. Tycker inte det är komplett idioti. Bifogar bild på kalv skjuten 16/8 i år.

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1409647852.637142.jpg

har du någon slaktvikt på den där kalle? ser inte ut att vara mycket större än ett dåligt rådjur i kroppen men bilden kanske ljuger? 

Publicerat

Varför skulle det vara ett problem öht? Om någon väljer att beskatta sin rådjursstam med ett kid i september så är det dennes ensak. Annars får man ändra reglerna så att de inte är tillåtna förrän i oktober.

Det är som att bli nersablad av folk för att man kör i 70 på en 70-väg. "Nä, man ska bara köra i 50 på 70-väg!". Det finns redan en lag/bestämmelse och varför ska man då begränsa sig ytterligare pga andras tyckande?

Jag jagar inte kid aktivt i september, men om jag skulle få för mig det så bryr jag mig inte ett dugg om vad andra tycker.

Publicerat

attachicon.gifImageUploadedByTapatalk1409647852.637142.jpg

Skitenkelt i så fall, då tar jag mig friheten att kopiera din text men byter ut kron mot rå så är allt frid och fröjd.........

Nä om man skulle ut och peppra ner lite killingar för tilldelningen på kronkalv är fylld sen länge på mitt område :dry:

/Mike

Publicerat

PREP, just den tror jag vägde 50 kg, 25 kg slakvikt och runt 15 kg kött. Skjuten bakom bägge bogarna. Det var en OK size kalv.

Mad Mike, skjuter du ihjäl ett kid så kan du ju räkna köttet i några få kilo så det är väl en jäkla skillnad.

För info....Det ska skjutas 135 kronvilt. 1/3 är kalv. Innebär 45 kalvar. Skulle vi vänta till oktober eller var du nu anser är skäligt på kronkalv så finns det inte en chans att klara av det. Självfallet skjuter vi inte de sent födda, avvägning görs vid varje enskilt tillfälle men kalvar skjuts från den 16/8. Hindar undviks då de fortfarande ställer av kalven när de käkar ibland och det är lätt att skjuta bort hinden om man är oförsiktig. Kalvarna på den delen jag jagar på har haft enormt mycket mat i sommar pga gröda och har ätit upp sig bra.

Publicerat

Mad Mike, jag uppfattar att du irriteras på att några jaktkamrater skjutit ihjäl de få kalvar ni hade i tilldelning alldeles för tidigt.....där är jag benägen att hålla med dig att det är galet. Det finns ingen anledning att ha ihjäl dem för tidigt om det finns få och ni kan skjuta dem senare med bättre köttutfall. Misstänker att våra förutsättningar är annorlunda.

Publicerat

50kg? Antingen skojjar du eller så måste ni köpa ny våg,titta på bilden igen;)

Jag sköt denna dovspets imorse och den väger inte 50kg.

Vi har ensiffrigt antal kalvar mycket riktigt,det som stör mig mest är att köttet är precis lika oätligt som septemberkilling men skjutas ska dom..

/Mike

post-240-0-59928700-1409653597_thumb.jpg

Publicerat

Hur menar du med köttkvaliten Mike? Har aldrig ätit dåligt kid, men heller inte skjutit dem förrän i november och framåt.

Publicerat

Kalv, dåligt kött?? Nä nu får du nog kolla över mörningen eller vad som går snett hos dig men det är ju fantastiskt kött. Jo den vägde 50 kg, jag var med och lyfte ur den ur skyttens bil så kan intyga. De vägs med en välkalibrerad våg så det stämmer nog. Har ingen anledning att överdriva, ska se om jag kan be skytten maila en bild när han styckar den så jag blir trodd. Det var hans första kalv så han var tämligen glad och och fotade en del.

Grattis till spetsen.....förresten.....

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Självklart skjuter vi kid i september om vi får tillfälle. Ser inga som helst problem med detta.

Det är mindre kött i september än januari, men samtidigt blir det ju ännu mer kött om man väntar tills det är fullvuxet. En hare eller skogsfågel är det ju ännu mindre kött på, men inte fan skriker folk mördare för att man skjuter dessa vilt.

Är trött på bambifieringen

Publicerat

Sen är det väl en viss skillnad viktmässigt på en killing 1/9 och 30/9?

/Må

Publicerat

Kalv, dåligt kött?? Nä nu får du nog kolla över mörningen eller vad som går snett hos dig men det är ju fantastiskt kött. Jo den vägde 50 kg, jag var med och lyfte ur den ur skyttens bil så kan intyga. De vägs med en välkalibrerad våg så det stämmer nog. 

Okej, ja med tanke på att septemberälgkalvar brukar ligga på drygt 50kg så är det bara att gratulera till en exceptionell kronviltstam som producerar kalvar runt 50kg i aug.

Vad det gäller köttet av kronkalv så är det fantastiskt i november-inte i augusti.

Augustikalv av kron och septemberkilling lider av samma sak,inget av dom har utvecklat muskelfibrer så man känner att det är kött man äter,konsistensen påminner mer om lever och så även smaken.

I november är köttet moget och smakar så gott i sig självt att man kan äta det precis som det är utan något till.

Skiter i detta nu,skjut era kalvar när ni vill men kom inte med någon dubbelmoral om att det är ok att skjuta kronkalv i aug men inte killing i sept=talk to the hand cause the face wont listen.

/Mike

Publicerat

Ringde en i ena jaktlaget som har kron på en annan mark och de sköt två kalvar på premiärdagen 14/10 förra året som vägde 43 resp 42 kg utan maginnehåll men med lungor/hjärta. Trodde(och såg ut) som att de var betydligt mindre i augusti. Älgkalvar växer ju extremt mycket aug-nov.

Åter till frågan - lockrop - det har inte ett dugg med bambifiering att göra.