Publicerat September 2, 201411 yr Visst finns det små kronkalvar och de skjuter vi inte...men återigen jag kan inte svara för andra men just denna kalven vägde vad jag skrev....den är säkert tidigt född, har haft massor med mat och var tillräckligt stor för att två personer skulle lyfta den ur bilen. Kollade mina noteringar, sköt en kalv i september förra året, den vägde strax över 50 kg levandevikt. Säkert senare född. Att en tidigt född kalv kan väga detsamma i augusti torde vara helt naturligt. Man ser ju om prickarna är kvar eller ej. Har inte vikter på övriga som skjutits i år då inte alla bokförs med vikt tyvärr men nästa kalv vi skjuter så ska jag filma när vi väger den så får ni se. Kanske redan ikväll eller i morgon bitti om vi har tur. Tilläggas i diskussionen är att en smalhind jag sköt förra veckan som gått på samma kost var ohyggligt välstoppad och fet. För info ligger medeltalet på slaktvikten hos Holmen 2013 på 35 kg på hjortkalvar, den minsta vägde 22 kg slaktvikt och den största 45 kg slaktvikt. Snittet på 2014 ligger hittills på 25 kg men det har ju inte skjutits så många ännu och det är tidigt.Diskussionen om att kalvkött eller kid inte är ätbart förrän i november har vi olika åsikter om. Jag tycker köttet är magiskt fint.Rest my case!iPad Tapatalk HD
Publicerat September 2, 201411 yr Detta är en populär post. Vem som gör vad när ? Vi pratar 2-3kg kött i skillnad typ. Sedan om man anser att ett kid är mer värt att skjuta för hund eller inte må sitta i betraktarens ögon.
Publicerat September 2, 201411 yr Författare Det verkar vara en het potatis detta! Många åsikter [emoji16] Själv lägger jag ingen värdering i om någon vill jaga kid eller inte. Skickas från min iPhone via Tapatalk
Publicerat September 2, 201411 yr Jag har inte detta problem på mina marker. Det sköter lodjuren. Har inte sett ett enda kid under bockjakten, bara ett par ensamma getter. Einar
Publicerat September 2, 201411 yr Har jag fattat rätt, en del vill inskränka andras möjlighet till jakt genom förbud för att de tycker att det är för lite kött på kidden?!
Publicerat September 2, 201411 yr Så är det säkert,den här frågan har diskuterats mer än en gång tidigare och det är ungefär samma argument som anförs varje gång. /Mike
Publicerat September 2, 201411 yr Lite offtopic men kändes det behövdes i denna tryckta stämning, GRATTIS kalleanka! Måste säga att jag är liiiite avundsjuk på er som har hjort på era jaktmarker grattis till en fin kalv, 54 kg var inte dåligt! /Jakob
Publicerat September 2, 201411 yr Detta är en populär post. Tack JakobG. Tja inte så tryckt men det blir lätt diskussioner om saker och ting och det gäller att ha högt i tak. Gällande att skjuta kronhjortskalvar tidigt, vilket vi gör, men inte skjuta kid tidigt vilket vi inte gör så vill jag bara illustrera skillnaden på djur, storlek och påverkan av skott. Ett skott på ett kid i september innebär att det inte blir så mycket kvar om man håller i bogen. Håller man bakom blir det lite mer. Icke desto mindre är det fint kött på ett kid och de som skjuter har ju all rätt att ta de besluten. Personligen sparar jag dem så de får växa på sig. Vi skjuter inte så många kid. Kronhjortskalvarna däremot är ju tämligen stora hos oss nu, detta beror på att de haft gott om käk och vuxit rejält sista tiden. Har inga som helst problem med att skjuta dem nu, i synnerhet om man skjuter bakom bogen. Vi har som jag tidigare nämnt ett antal djur att skjuta och måste fördela ut dessa under jaktsäsongen. Det går inte att vänta till oktober/november med att skjuta dem även de då har än mer kött på sig. Då det var lite diskussion ovan vad en kalv väger så här års så lägger jag med två små filmer som visar en kalv jag nu sköt i kväll. Det är ett hondjur dvs väger mindre än hjortkalvarna. Icke desto mindre landade hon på 54 kg levandevikt. Slaktvikten landar då runt 27 kg. Denna kalv hade ingen köttförstöring alls och vi får ut 17-18 kg rent kött på den. Kalven är född tidigt på marken och har nästan tappat prickarna. http://youtu.be/Udss9jW16Fg http://youtu.be/DcOagYW73Hc
Publicerat September 3, 201411 yr Jag håller helt med dig, om ni har problem att fylla er tilldelning på kron annars så förstår jag verkligen att ni gör som ni gör. Inte heller vi skjuter kid, även om vi har sett en hel del hyfsat stora kid (är det bara jag som tycker det är EXTREMT mycket kid i år?!?) vi såg 7 kid på 2 små klövervallar o ett hygge. Väldigt roligt i varje fall för bassetten i höst, kanske därför vi gör som vi gör, i vilket fall är det som du skriver upp till var o en hur de vill göra, men rådjur brukar ju inte åstadkomma några större problem jämfört med kron, o de är också betydligt mer lättjagade (?) ytterligare ett par av anledningarna varför JAG tycker jakt på kronkalv vid denna tiden är mer acceptabelt. Hopp o hej, leverpastej /Jakob
Publicerat September 3, 201411 yr Ankan, jag skjuter inte heller kid i början på september, men mina egna val och prioriteringar innebär inte att jag tycker andras jakt ska förbjudas. Tråkig inställning tycker jag. Om det nu bara handlar om vikt, så väger ett vuxet djur ännu mer...
Publicerat September 3, 201411 yr Kallel, tyckte bara att jakten på kid är tidig och kanske borde sammanföras med rådjuren 1/10. Men återigen alla gör egna bedömingar, som ovan framgår kan de ju vara stora och små, liksom kronkalvar så här års. Simma lugnt :-)
Publicerat September 3, 201411 yr Får se hur jag gör på lördag när jag ska ut. Vi har väldigt gott om rådjur och i söndags sköt vi ett par rävar. Så kanske blir ett uttag av ett kid om det kliar för mkt i fingret och ingen bock finns att tillgå.
Publicerat September 3, 201411 yr Ankan, jag skjuter inte heller kid i början på september, men mina egna val och prioriteringar innebär inte att jag tycker andras jakt ska förbjudas. Tråkig inställning tycker jag. Om det nu bara handlar om vikt, så väger ett vuxet djur ännu mer... det har ju inget att göra om att "annans jakt ska förbjudas". ts frågade vilka som jagar kid i september varav folk svarar. det är och har alltid varit en het potatis att jaga kid i september - egentligen precis som att skjuta övriga avkommor för tidigt. i laget där jag var med i småland sköt vi tex inte älgkalv förrän i december av köttskäl. Mikes inlägg i debatten var helt ny info för mig om än intressant och vore kul om någon annan har liknande input. jag har aldrig ätit någon avkomma som är skjuten tidigare än oktober så jag kan dessvärre inte bidra med något.
Publicerat September 3, 201411 yr Av ren nyfikenhet, släpper ni de tunna årshararna också?Självklart, men inte om de kommer för en terrier
Publicerat September 3, 201411 yr det har ju inget att göra om att "annans jakt ska förbjudas". ts frågade vilka som jagar kid i september varav folk svarar. det är och har alltid varit en het potatis att jaga kid i september - egentligen precis som att skjuta övriga avkommor för tidigt. i laget där jag var med i småland sköt vi tex inte älgkalv förrän i december av köttskäl. Mikes inlägg i debatten var helt ny info för mig om än intressant och vore kul om någon annan har liknande input. jag har aldrig ätit någon avkomma som är skjuten tidigare än oktober så jag kan dessvärre inte bidra med något. Om du läser hela tråden ser du förbudsivrareinlägg, det var det jag svarade på. Som jag skrev i mitt inlägg, jag sparar också, men om andra gör andra avvägningar är det ok med mig. Lös slika ting inom jaktlagen och låt antijaktfolk försöka inskränka vår jakt med lagstiftning!