Publicerat September 3, 201411 yr Vi har ett rätt nytt jaktlag på en ny mark där jag nu påbörjat 3:e säsongen. Marken är en ren skogsfastighet på 1100 ha i västra götaland, alltså helt utan fält/gärden. Jag visste från början att det inte är så vilttätt som det kan vara i Sörmland men efter 3 säsonger undrar jag om det inte är väldigt glest. Under bockjaktens två morgonar såg jag inget större än ett par tjädrar. När jag varit ute och tränat gråhunden nu två dagar förra helgen har jag inte i huvud taget sett något annat än småfågel. Totalt på hela förra jaktsäsongen såg jag kanske 2 rådjur, 3 älgar en grupp grisar och 1 hare (inklusive de som sågs från bil). Då är jag ändå ute i alla fall en gång per vecka från sep - feb samt lite på sommaren. Jag har varit van att tidigare haft lite åkrar/gärden och då ser man ju åtminstånde vilt oftare. Är det helt enkelt svårt att få syn på vilt på en ren skogsmark eller låter det som extremt dåligt med djur? När man är ute så ser jag ju en hel del spår och spillning. Vi har ännu inte gjort spillningsinventering på älg.
Publicerat September 3, 201411 yr Detta är en populär post. Har en bekant som jagar eller jagade inte långt från dej. Problemen stavas varg och lo Från att ha haft hyfsat bra med djur så är det i stort tomt. han sköt ett rådjur förra året på ca 400ha Tacka nvv eller vem det nu va som flyttade dit skiten
Publicerat September 3, 201411 yr Har bekanta i området. De hade lospår inne på gården redan runt 2002-2003, det var dålgt med rådjur redan då. Tror inte ett nyetablerat vargrevir med konstaterad föryngring ökar antalet klövvilt...
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Ja lo har vi ju en del grupper jag vet härjar. Så rådjursstammen är rätt klen. Ändå tycker jag att det är betydligt mer spår på marken än vad man tror med tanke på så få observationer. Och vid bockpremiären small det ganska mycket från grannlagen som har åkermark. Varg har vi ju inget konstaterat revir, däremot några strövargar som passerar. Hursomhelst, det enda jag haft skottchans på under två säsonger är en räv utöver gris på åtel. Och bara det känns ju lätt tröstlöst. Vilket är synd för det är en estetiskt vacker mark och jag har bara 2 mil resväg. Kör väl på en säsong till och visar det sig vara för tomt så får jag söka vidare. Skottilllfället är ju långtifrån allt men när man jagat intensivt i två säsonger och bara skjutit en åtelgris så tappat man ju både lust och självförtroende.
Publicerat September 3, 201411 yr ja du har redan fått svaren men du jagar i skaraborgs tätaste lo-område. kompisen har jakt mellan Beatebergs kyrka och Undenäs. dom har lite vildsvin och älg. Väldigt lite med rådjur och hare
Publicerat September 3, 201411 yr Kan tyvärr bara instämma. Under några år 2005-2008 jagade jag med en god vän i trakterna kring Undenäs och Karlsborg. Då fanns det gott om rådjur även om vi hade börjat se lite kattspår. Nu är det uteslutande älg och gris som gäller i dessa trakter. Trist och sant!
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Ja det är nog tyvärr så. Trevligt jaktlag och mark i övrigt gör ju att man med en dårees envishet vill stanna kvar. Och det kryllar ju inte direkt av jaktlag som man kan komma med i. Får väl hoppas grisen tar sig bra och att kanske rådjursstammen krashar helt och lostammen med den..
Publicerat September 3, 201411 yr Valeriana på grisåteln så får du kanske turen att åtminstone se ett så vackert djur som katten.
Publicerat September 3, 201411 yr http://z-aim.com/visa_produkt.asp?t=Valeriana+extract+olja&id=163〈=sv
Publicerat September 3, 201411 yr Har ett liknande problem i en jaktmark jag jagar på i södra Kronoberg, där stavas problemet varken lo eller varg utan obefintlig viltvård (hittills). Nya planteringar, täta skogar, dåligt med fält, gränszoner, jordbruk osv.
Publicerat September 3, 201411 yr Författare Jonas var jagar du? Vår mark går från Vikens östra kant från brosundet och norrut och sträcker sig förbi 202:an österut mot iglasjön/flemsjön
Publicerat September 4, 201411 yr Jag jagar i Arjeplog (Norrbotten) på mina egna skogsfastigheter,samt några av mina grannars skogsfastigheter. Det stora problemet för mig,och övriga Jägare i kommunen,är inte Varg,Lo,Djärv. Det är Skogsbolagen, Länstyrelsen, Björnen, i nämnd ordning som är våra problem. Efter den inledande veckan kan jag konstatera att på drygt 6000 hektar är det kemiskt fritt från skjutbar Älg, däremot fins det Björn, men tyvärr ingen närkontakt ännu. Ett par Björnar är däremot skjuten av mina jaktkollegor. Skogsbolagen är allergisk mot allt som liknar en Älg, och driver på Länstyrelsen om ökad avskjutning.Vilket gör att Älgstammen är nära på sönderskjuten(enligt min egen åsikt). Länstyrelsen, och diverse Iller brigader med säte i Stockholmsregionen, gör allt man kan för att motverka en ökad avskjutning på Björn. Vilket får till följd att Björnstammen har en närmast okontrollerad tillväxt. Nu "parkerar" jag Jakten i Skogslandet och inleder Fjälljakten. Förhoppningsvis finns det några skjutbara matälgar i högre terräng. Om"de som förstår sig på Viltförvaltningen" kunde påvisa att Björnen äter Tallskotten i brist på Älg....då skulle vi få en bättre ballans på avskjutningen av Älg och Björn här i Norrbotten. *Skogsbolagen pressar ibland sina Jaktarrendatorer att skjuta ALLT som är tilldelat på licensen, och hotar att säga upp arrendet och hyra ut markerna till andra Jägare då/om inte kvoterna fylls. Ingen Jägare vill förlora sina jaktområden, så mot sitt bättre vetande skjuter man Älgar som egentligen skulle sparas för tillväxten. Tillväxten sker därför i huvudsak på privata marker eftersom vi kan skita i stipulerad kvot och begränsa avskjutningen i enlighet med vad vi anser är bäst för tillväxten. Personligen har jag trots detta aldrig haft några problem med betesskador på något av mina skiften.Vilket förmodligen även beror på min strategi att hålla ett blandat skogsbestånd och inte ett ensidigt Tall bestånd. Ovanstående är,som alla säkert förstår, Min privata åsikt kring Jakt/Viltförvaltning. Vore intressant att höra Era privata åsikter i detta ämne. Politiskt korrekta åsikter har jag hört till leda.
Publicerat September 4, 201411 yr Har hört samma saker som dig norrlänningen! Nu jagar jag nere i Småland så kan inte komma med nån information om hur det är uppe i norr, men här nere så är det likadant. Som tur är så har vårt jaktlag 3000ha privatägd mark, vilket innebär Att vi kan skita i vad de ger oss för tilldelning. Förra året fick vi 5 vuxna och 12 (!!!) kalvar. Vi bestämde oss för att endast skjuta av tvilling/ trippelkalv (undantag extremt bra hundjobb) och då slutade vi på 5 vuxna (2 kvigor på 1.5 år och en ko på 15 år) och 2 tjurar varav en grymt fin 17 taggad skoveltjur. Vi sköt 7 kalvar, vilket vi tyckte var lagom, fanns gott om kalv kvar. Både enkel o en del dubbel också. Detta skriver jag inte för att skryta, utan mer för att intyga om att skogsbolagen o länsstyrelsen är stora hot mot en stark älgstam. Våra grannar skjuter fullt varje år, o det tar på stammen, min åsikt är att det är vi jägare som jagar på privatägd mark som håller kvar stammen på en hyfsad nivå. Vi är helt fria från allt vad heter varg,lo, djärv så går inte att skylla på dem att älgstammen har blivit ej jaktbar på flera ställen här nere också... /Jakob
Publicerat September 4, 201411 yr Fem vuxna och sju kalvar låter väl som en vettig avskjutning? Kalvar skjuts det generellt alldeles för lite av, och så sitter vi sedan med en älgstam med en medelålder på 2,5 år, hög utsatthet för rovdjur och ätandes massor av tall vintertid. Börjar man förhålla sig lite hur man vill till tilldelningen utifrån egna teorier går det ofta käpprätt åt skogen med älgstammen lokalt.
Publicerat September 4, 201411 yr Kan inte tolka ditt inlägg riktigt, menar du att vi borde ha skjutit alla 12 kalvar?
Publicerat September 4, 201411 yr Ja lo har vi ju en del grupper jag vet härjar. Så rådjursstammen är rätt klen. Ändå tycker jag att det är betydligt mer spår på marken än vad man tror med tanke på så få observationer. Och vid bockpremiären small det ganska mycket från grannlagen som har åkermark. Varg har vi ju inget konstaterat revir, däremot några strövargar som passerar. Hursomhelst, det enda jag haft skottchans på under två säsonger är en räv utöver gris på åtel. Och bara det känns ju lätt tröstlöst. Vilket är synd för det är en estetiskt vacker mark och jag har bara 2 mil resväg. Kör väl på en säsong till och visar det sig vara för tomt så får jag söka vidare. Skottilllfället är ju långtifrån allt men när man jagat intensivt i två säsonger och bara skjutit en åtelgris så tappat man ju både lust och självförtroende. Tänkte på det att ni inte har ett känt vargrevir. tivedenreviret ligger väl inte så långt bort??
Publicerat September 4, 201411 yr Svårtolkat? Jag tycker att fem vuxna och sju kalvar är en vettig avskjutning. That's it.
Publicerat September 4, 201411 yr Ahh, såg nu att jag läste fel.. My bad!! Jo, 12 kalvar är ju för högt iaf, helt klart.. Fjolingar har vi sett massor, som ett resultat, det är kul Däremot så hittade vi en död ko nu i veckan, uppskattningsvis 5-7 år o såg frisk ut.. Var fortfarande varm när vi hittade henne o kalven sprang runt, fortfarande röd. Det var INTE kul.
Publicerat September 4, 201411 yr Fem vuxna och sju kalvar låter väl som en vettig avskjutning? Kalvar skjuts det generellt alldeles för lite av, och så sitter vi sedan med en älgstam med en medelålder på 2,5 år, hög utsatthet för rovdjur och ätandes massor av tall vintertid. Börjar man förhålla sig lite hur man vill till tilldelningen utifrån egna teorier går det ofta käpprätt åt skogen med älgstammen lokalt. Att det går käpprätt åt skogen om man förvaltar stammen utanför ramen för officiell tilldelning beror nog mer på den lokala jägarstammen än på att man bryter mot Länstyrelsens kvot. Jag har sett flera exempel på lyckad förvaltning,om man ser till förmågan att producera jaktbara mat Älgar på sitt område/mark.Det du säger om åldersfördelningen på stammen kan stämma vissa år om man är överdrivet försiktig med avskjutningen på unga djur....då får man ta "smällen" med lite knaprande på Tallskotten under vintern. Betesskadorna får då vägas mot köttvärdet, och så länge jag inte blir vegan torde värdet av köttet övergå förlusten av Tallskotten. Problemet är att Skogsbolagen enbart värderar Tallskotten, allt annat är sekundärt. Men Även Lämpligheten i att bolagen inriktar skogsbeståndet på enbart Tall bör diskuteras. Att Länstyrelsen lyssnar mer på skogsbolagen än på Jägarna då det gäller Älgförvaltningen är ett allmänt känt problem från Syd till Nord. Då det gäller Rovdjuren har Iller brigaden som hänger runt Stureplans kaféer tolkningsföreträde före Jägarna. Vilket får till följd att diverse penn-tuggare/Walt Disney romantiker som sällan/aldrig befinner sig i skogen styr förutsättningarna för jakten och viltförvaltningen. Man blir allvarligt oroad då man läser svaren från flera politiska partier på frågor om hur man ser på Jakten och Viltförvaltningen.
Publicerat September 4, 201411 yr Har en bekant som jagar eller jagade inte långt från dej. Problemen stavas varg och lo Från att ha haft hyfsat bra med djur så är det i stort tomt. han sköt ett rådjur förra året på ca 400ha Tacka nvv eller vem det nu va som flyttade dit skiten Har hört det av min f. d. arb.kollega i Habo. Väldigt mycket lo.